a) Ik wil een bestaand bedrijf kopen voor een bedrag van 6 miljoen.
b) Als ik zelf een flink gevulde oude sok had, kocht ik het bedrijf in prive en krijg 100% van de aandelen.
c) Ik heb die sok niet en moet dus naar de bank.
d) De bank doet voor 2/3 deel mee, dus ik kan 4 miljoen lenen. Maar het bedrijf is natuurlijk het onderpand. Nu moet ik zelf nog 2 miljoen inbrengen, maar ben nog steeds 100% eigenaar.
e) Nu heb ik die 2 miljoen ook niet, maar heb wel een investeerder bereid gevonden die dat bedrag ter beschikking wil stellen.
f) Hoe gaat het nu? Het liefst zou ik zien dat ik het bedrag van de investeerder leen en daarmee nog steeds 100% van de aandelen verkrijg. Is dat mogelijk? Ze willen immers beiden onderpand.
g) zou ik de redenering volgens d) volgen dan is dus de investeerder 100% eigenaar, moet ik een deel van de aandelen van de investeerder "krijgen", de waarde van de onderneming zien te verhogen, en langzaam de investeerder uitkopen.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
douwe70
douwe70
Stel:
a) Ik wil een bestaand bedrijf kopen voor een bedrag van 6 miljoen.
b) Als ik zelf een flink gevulde oude sok had, kocht ik het bedrijf in prive en krijg 100% van de aandelen.
c) Ik heb die sok niet en moet dus naar de bank.
d) De bank doet voor 2/3 deel mee, dus ik kan 4 miljoen lenen. Maar het bedrijf is natuurlijk het onderpand. Nu moet ik zelf nog 2 miljoen inbrengen, maar ben nog steeds 100% eigenaar.
e) Nu heb ik die 2 miljoen ook niet, maar heb wel een investeerder bereid gevonden die dat bedrag ter beschikking wil stellen.
f) Hoe gaat het nu? Het liefst zou ik zien dat ik het bedrag van de investeerder leen en daarmee nog steeds 100% van de aandelen verkrijg. Is dat mogelijk? Ze willen immers beiden onderpand.
g) zou ik de redenering volgens d) volgen dan is dus de investeerder 100% eigenaar, moet ik een deel van de aandelen van de investeerder "krijgen", de waarde van de onderneming zien te verhogen, en langzaam de investeerder uitkopen.
Wat is het advies?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/51025-simpele-vraag-over-verdeling-aandelen-tussen-ondernemenerbankinvesteerder/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
10 antwoorden op deze vraag