Ik heb sinds 2 jaar een onderhoudscontract met een middelgroot bedrijf. Zelf ben ik een kleine ondernemer (grafisch ontwerper). Omdat ik en één van de eigenaren een vriendschappelijke relatie hebben waarbij zakelijk wederzijds vertrouwen voorop stond, hebben we nooit dit contract verder geformaliseerd. (overigens ook iets wat ik niet meer ga herhalen, dat is duidelijk). Ondanks dat het een mondelinge verbintenis was zijn er natuurlijk wel al 2 jaar maandelijks afschriften met het zelfde bedrag, en facturen waarin "onderhoudswerkzaamheden aan website/huisstijl maand X" vermeld staan. Tevens is er schriftelijk (mail, whatsapp) veel geschreven over de vorm van onderhoudscontract, dat dit contract bestaat en dat ze er tevreden over waren.
Ik voorzag voor een gering bedrag (a 20 werkuren / maand) in het volledig visueel onderhoud van website, advertenties, visitekaartjes, adword banners en andere randzaken zoals IT-gerelateerde vraagstukken zoals hosting, of werving van nieuwe ZZP'er voor informatica-doelen.
Enkele dagen geleden werd ik uit het niets medegedeeld dat ze per direct het onderhoudscontract op gingen zeggen, namelijk per 1 april (geen grap >;(). Ze hebben vervolgens ook de eis gesteld dat als ik nog de afgelopen maand (april) betaald wilde hebben dat ik dan al mijn originele bestanden moest overdragen aan hen, zodat een nieuw grafisch ontwerp bedrijf uit het oosten van Europa (waar zij voor 1/3de van de kosten een vergelijkbaar servicecontract konden afnemen aldus de mail die ik ontving) er mee aan de slag kon. Mocht ik dat niet doen kon ik fluiten naar mijn geld én zouden ze het andere ontwerpbedrijf de gehele huisstijl en advertentie/website content laten namaken, en daar ook voor betalen.
Goed, ik heb dus een concrete vraag:
Wat ik heb kunnen vinden is er geen specifieke wetgeving als het gaat om onderhoudscontracten (duurovereenkomst) tussen bedrijven. Wel heb ik gelezen dat bij gebrek aan specifieke wetgeving op dit gebied, er teruggevallen dient te worden op algemene wetgeving.
"Redelijkheid en billijkheid
Indien partijen niets hebben geregeld over de opzegging wordt dit beheerst door de aanvullende werking van de redelijkheid en billijkheid (artikel 6:248 lid 1 van het burgerlijk wetboek ("BW")). Aan de hand van de aanvullende werking van de redelijkheid en billijkheid dient bij gebreke van een wettelijke of contractueel overeengekomen opzegtermijn te worden bepaald of onder de gegeven omstandigheden opzegging mogelijk is en wat voor termijn daarbij in acht moet worden genomen."
Het lijkt mij dat een opzegtermijn van één dag niet redelijk of billijk is. Zeker aangezien ik voor deze ondernemer ook zelf contracten heb afgesloten (waaronder voor software en voor toegang tot vector illustraties die ik uitvoerig heb gebruikt voor advertenties/reclames/website). Verder heb ik zwart op wit staan dat hun motivatie is dat ze het elders goedkoper kunnen vinden, en niet dat het gaat om slechte dienstverlening.
Ik ben verder een (zeer) kleine ondernemer die financieel deels afhankelijk is van het gesloten onderhoudscontract voor zakelijke en persoonlijke kosten. Ik heb dus tijd nodig om een vervangende klant/inkomstenbron te vinden, of anders kan ik het faillissement van mijn bedrijf aanvragen en tevens in de bijstand gaan. Ik heb moeite om te geloven dat er geen wetgeving is die in dit soort gevallen een ZZP'er enigszins beschermt.
Alvast dank voor uw hulp en antwoord, het wordt zeer op prijs gesteld.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
marynadesign
marynadesign
Beste higherlevelaars,
Ik heb sinds 2 jaar een onderhoudscontract met een middelgroot bedrijf. Zelf ben ik een kleine ondernemer (grafisch ontwerper). Omdat ik en één van de eigenaren een vriendschappelijke relatie hebben waarbij zakelijk wederzijds vertrouwen voorop stond, hebben we nooit dit contract verder geformaliseerd. (overigens ook iets wat ik niet meer ga herhalen, dat is duidelijk). Ondanks dat het een mondelinge verbintenis was zijn er natuurlijk wel al 2 jaar maandelijks afschriften met het zelfde bedrag, en facturen waarin "onderhoudswerkzaamheden aan website/huisstijl maand X" vermeld staan. Tevens is er schriftelijk (mail, whatsapp) veel geschreven over de vorm van onderhoudscontract, dat dit contract bestaat en dat ze er tevreden over waren.
Ik voorzag voor een gering bedrag (a 20 werkuren / maand) in het volledig visueel onderhoud van website, advertenties, visitekaartjes, adword banners en andere randzaken zoals IT-gerelateerde vraagstukken zoals hosting, of werving van nieuwe ZZP'er voor informatica-doelen.
Enkele dagen geleden werd ik uit het niets medegedeeld dat ze per direct het onderhoudscontract op gingen zeggen, namelijk per 1 april (geen grap >;(). Ze hebben vervolgens ook de eis gesteld dat als ik nog de afgelopen maand (april) betaald wilde hebben dat ik dan al mijn originele bestanden moest overdragen aan hen, zodat een nieuw grafisch ontwerp bedrijf uit het oosten van Europa (waar zij voor 1/3de van de kosten een vergelijkbaar servicecontract konden afnemen aldus de mail die ik ontving) er mee aan de slag kon. Mocht ik dat niet doen kon ik fluiten naar mijn geld én zouden ze het andere ontwerpbedrijf de gehele huisstijl en advertentie/website content laten namaken, en daar ook voor betalen.
Goed, ik heb dus een concrete vraag:
Wat ik heb kunnen vinden is er geen specifieke wetgeving als het gaat om onderhoudscontracten (duurovereenkomst) tussen bedrijven. Wel heb ik gelezen dat bij gebrek aan specifieke wetgeving op dit gebied, er teruggevallen dient te worden op algemene wetgeving.
"Redelijkheid en billijkheid
Indien partijen niets hebben geregeld over de opzegging wordt dit beheerst door de aanvullende werking van de redelijkheid en billijkheid (artikel 6:248 lid 1 van het burgerlijk wetboek ("BW")). Aan de hand van de aanvullende werking van de redelijkheid en billijkheid dient bij gebreke van een wettelijke of contractueel overeengekomen opzegtermijn te worden bepaald of onder de gegeven omstandigheden opzegging mogelijk is en wat voor termijn daarbij in acht moet worden genomen."
Het lijkt mij dat een opzegtermijn van één dag niet redelijk of billijk is. Zeker aangezien ik voor deze ondernemer ook zelf contracten heb afgesloten (waaronder voor software en voor toegang tot vector illustraties die ik uitvoerig heb gebruikt voor advertenties/reclames/website). Verder heb ik zwart op wit staan dat hun motivatie is dat ze het elders goedkoper kunnen vinden, en niet dat het gaat om slechte dienstverlening.
Ik ben verder een (zeer) kleine ondernemer die financieel deels afhankelijk is van het gesloten onderhoudscontract voor zakelijke en persoonlijke kosten. Ik heb dus tijd nodig om een vervangende klant/inkomstenbron te vinden, of anders kan ik het faillissement van mijn bedrijf aanvragen en tevens in de bijstand gaan. Ik heb moeite om te geloven dat er geen wetgeving is die in dit soort gevallen een ZZP'er enigszins beschermt.
Alvast dank voor uw hulp en antwoord, het wordt zeer op prijs gesteld.
- Maryna.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/52841-onderhoudscontract-per-direct-opgezegd-zonder-geldige-reden-mag-dat/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
16 antwoorden op deze vraag