• 0

Gebeld door belastingdienst met 06 nummer?

Hallo allemaal,

 

Ik werd gisteravond gebeld om 18:30 door de "belastingdienst" ze belde met een 06 nummer.

Er werd verteld dat ze controle kwamen doen en moest eigenlijk gelijk maar even uit mijn hoofd een datum prikken voor een bezoek...

 

Ik zei dat ik dat niet zo snel kon inplannen want er werd ook niet verteld waarvoor en waarom ze wilde controleren, ik zei ik bel begin volgende week terug en dat moest dan weer op dat zelfde mobiele nummer.

 

Ik weet dat de belastingdienst je wel eens kan bellen maar ik dacht altijd tot 17:00 uur en neem je niet op spreken ze je voicemail in of je terug wilt bellen en naam van contact persoon.

 

Vond dit zo vreemd en schrok me kapot want ik dacht dat het een klant was die belde, niet dat ik dingen verberg of zo maar ik heb het zo druk op dit moment dat ik dit als het dus waar is er echt niet bij kan hebben kost zoveel tijd om alle administratie te controleren en weet ook niet eens wat ze willen controleren want het antwoord daarop was dat ze de aanvraag net hadden binnen gehad en ze daar niks over kon vertellen of zo, vond het zo'n raar gesprek...

 

Waarom zou de belastingdienst mij een direct nummer geven van een medewerker als ze dan al met mobiele telefoons bellen.

 

Belde het nummer om 22:00 uur anoniem terug en het ging nog steeds over en kreeg daarna zo;n goedkope voicemail **** kan u oproep niet beantwoorden laat een bericht achter na de piep.

 

Vrienden adviseren mij er niet op in te gaan omdat ze weten dat de belastingdienst nooit op deze manier even een afspraak direct wil inplannen en ze nooit bellen met een 06 nummer wat je daarna ook moet terug bellen om de afspraak te bevestigen.

 

Ik hoop dat ik hier meer informatie kan krijgen, want misschien dat tegenwoordig wel de belastingdienst ook mobiel belt na 17:00 uur ik vond het al vreemd want het ging echt met een toon van direct een datum plannen voor en bezoek, en het kostte echt moeite om te vertellen dat ik aan het werk was bij een klant en nu geen toegang had tot mijn agenda, en mijn vrienden zeggen pas op voor oplichting en geloven niet dat dit echt de belastingdienst was.

 

Kan zijn dat ze mijn geldzaken willen inzien en daarmee misschien andere willen gaan oplichten, heb al een keer op 1 van mijn webshops een creditcard hack gehad daar werd ik toen direct over ingelicht door een Amerikaans bedrijf die daar blijkbaar controle over houd, ik heb toen alle gegevens doorgestuurd naar hun van die hacker want ze wilde echt die gast pakken, ik beheer mijn eigen webshops dus kon zo terug halen vanaf wel ip adres die hack erop was gezet en daarna was er een testbetaling gedaan via een creditcard om te kijken of het werkte en al die gegevens ook doorgestuurd naar dat bedrijf in Amerika.

 

Als het hier weer om oplichting gaat dan maak ik die afspraak ook met ze en regel wat vrienden uit de sportschool en laat ze alle hoeken van mijn bedrijf zien en lever ze daarna over aan de politie.

 

Het is een nummer van vodafone heb ik kunnen achterhalen, maar hetzelfde nummer staat in frankrijk bekend als phishing alleen staat er dan +33 voor en geen +31 zoals bij mij wel het geval was.

 

Wilde gisterenavond gelijk de belastingdienst erover bellen maar was pas na 20:00 uur thuis, en nu blijf ik er maar aan denken dus post het hier alvast.

 

Ik noem bewust mijn bedrijfsnaam en het 06 nummer wat mij belde en de naam van die persoon in dit bericht niet.

 

Wil ook weer geen ruzie met de fiscus mocht dit toch wel waarheid zijn.

 

Ik hoop dat iemand mij hier meer duidelijkheid over kan geven.

 

Alvast bedankt

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wellicht handig:

Handboek controle belastingdienst

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/brochures_en_publicaties/handboek-controle-belastingdienst

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/onderneming_starten/voordat_u_start/bezoek_belastingdienst/wat_gebeurt_er_als_u_bezoek_krijgt_van_de_belastingdienst

 

Er wordt dus inderdaad telefonisch een afspraak gemaakt. Echter zullen ze wel moeten zeggen waarover, zodat jij in de gelegenheid bent ook de afspraak met je eigen adviseur/accountant te maken. En als je niet eens weet waarover het gaat, weet je ook niet welke persoon hiervoor (als adviseur) het meest geschikt is (Salaris/personeel afdeling, jaarcontrole-accountant, etc).

 

De (telefonische) afspraak moet wel altijd gevolgd worden door een schriftelijke bevestiging.

 

Je kunt natuurlijk even de belastingdienst op het vaste nummer bellen en vragen of de persoon er werkt en of er inderdaad een verzoek voor controle ligt, maar ik neem aan dat je dat straks als eerste al van plan was.

 

Link naar reactie
  • 0

Rik,

 

Bedankt voor je snelle reactie was inderdaad van plan om gelijk vanavond de belastingdienst erover te bellen.

 

Maar het is dus tegenwoordig zo dat de bellen na 17:00 uur en dat je direct terug kan bellen op een 06 nummer met een medewerker?

 

Vind dat nogal vaag zo werkte ze vroeger nooit...

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou de belastingdienst mij een direct nummer geven van een medewerker als ze dan al met mobiele telefoons bellen.

 

Het is een nummer van vodafone heb ik kunnen achterhalen, maar hetzelfde nummer staat in frankrijk bekend als phishing alleen staat er dan +33 voor en geen +31 zoals bij mij wel het geval was.

 

Maar het is dus tegenwoordig zo dat de bellen na 17:00 uur en dat je direct terug kan bellen op een 06 nummer met een medewerker?

Inderdaad, zo werkt de Belastingdienst niet, enkel en alleen al om de privacy van de Belastinginspecteur zelf te beschermen.

Als je al wordt gebeld dan is dat middels een afgeschermd telefoonnummer. Vertrouw je ook dat niet, dan vraag je of je terug kunt bellen. Je krijg dan een 088-nummer van de desbetreffende afdeling.

 

Lees maar verder ... Meld valse telefoontjes, verdachte telefoontjes.

 

en verder ... Valse mail, valse brieven, valse telefoontjes, valse apps, valse WhatsApp-berichten.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben nog nooit gebeld dus weet dat ook niet zeker.

 

Maar telefonisch is tegenwoordig ook steeds meer via een (zakelijke-)mobiel. Ook binnen overheidsinstanties (of het bij de BD ook zo is weet ik dus niet). Dit gebeurd steeds vaker omdat er ook op meerdere lokaties gewerkt kan worden.

 

Eén van de vragen die je straks kunt stellen is dus of ze bij de BD werken met 06 nummers. Een tweede zou kunnen zijn of dat 06 nummer van die (bekende) medewerker is (ze geven misschien niet zelf het nummer maar kunnen natuurlijk wel bevestigen dat het nummer klopt). Als ze vragen waarom je dat wilt weten kun je je zorgen uiten over een eventueel phishing-poging.

 

Geef in ieder geval zelf nooit informatie via de telefoon (maar dat zal wel duidelijk zijn :D ).

 

Link naar reactie
  • 0

Idd Rik dat wil ik ook vragen en mochten ze met 06 nummers bellen tegenwoordig dan aangeven dat ik dat niet wil hebben, ik dacht dat het een klant was en in die paar seconden voor je opneemt bereid je je dan op alles voor, een klacht , een vraag een nieuwe offerte of wat dan ook maar ik stond met mijn bek vol tanden toen er werd gezegd met de belastingdienst...

 

Ze kunnen zo iets toch ook even eerst mailen in plaats van gelijk met een 06 nummer te bellen?

 

Het is toch logisch dat je je kapot schrikt je vreest altijd gelijk het ergste, en heb zo'n raar telefoontje nog nooit eerder gehad.

 

Link naar reactie
  • 0

Het is toch logisch dat je je kapot schrikt je vreest altijd gelijk het ergste, en heb zo'n raar telefoontje nog nooit eerder gehad.

Eerlijk gezegd vind ik dat niet zo logisch, en vrees ik niet direct het ergste bij een telefoontje.

Mijn advies bij zoveel "telefoonstress": schakel dat ding uit na zessen of schakel door naar een telefoonservice.

 

(En wellicht kun je een wat passender forumnaam overwegen?)

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben wel een paar keer gebeld door een BD medewerker vanaf zijn/haar mobiele telefoon (het zijn net mensen daar!).

Maar uiteraard niet in de avonduren, want dan werken zij daar niet.

En zeker niet zomaar 'out of the blue', het ging dan wel om een bepaald 'geval' of dergelijke (bij voorbeeld n.a.v. een bezwaarschrift of overleg over een boekenonderzoek bij iemand of zoiets).

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou de belastingdienst mij een direct nummer geven van een medewerker als ze dan al met mobiele telefoons bellen.

Inderdaad, zo werkt de Belastingdienst niet, enkel en alleen al om de privacy van de Belastinginspecteur zelf te beschermen.

Toch wel. Ik werd vorig jaar ook gebeld door een controlespecialiste vanaf een mobiel nummer. Dat mobiele nummer stond daarna ook gewoon in de bevestigingsbrief voor het boekenonderzoek.

 

Het verhaal van vraagsteller ging bij mij precies zo: ik werd opeens gebeld voor een afspraak. Dat bleek uiteindelijk gewoon zuivere koffie; bel die vrienden van de sportschool dus maar weer af. Bij het controlebezoek natuurlijk ook nog weer om legitimatie gevraagd.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ze zouden het toch op de site moeten gaan vermelden vind ik zodat mensen het weten, blijkbaar zijn er genoeg op het forum hier die het ook raar vinden en niet wisten dat ze tegenwoordig mobiel bellen.

 

Nu mijn volgende vraag weet iemand hoe lang je die afspraak mag uitstellen?

 

Of wat is standaard om te doen?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals je in het handboek (uit mijn eerste post) hebt kunnen lezen is er door de "opdrachtgever" een deadline vastgesteld. De inspecteur kan deze deadline nog beoordelen. Ik kan me voorstellen dat bij een klein bedrijf deze deadline dichterbij ligt dan bijvoorbeeld bij een multinational.

 

Verder wordt er voor de afspraak, zolang redelijk, rekening gehouden met jouw agenda (en die van je eventuele adviseur) en tijd die je nodig hebt om alles op orde te brengen.

 

De vraag is of het uiteindelijk wel verstandig is om dit heel erg lang uit te stellen. De inspecteur zou zich af kunnen vragen of jij je administratie wel op orde hebt. Vandaar dat ik denk dat een termijn zoals je ook met een potentiële klant af zou spreken normaal zou lijken. Hooguit zou je aan kunnen geven het de komende 1 á 2 weken erg druk te hebben. Het lijkt mij echter handig om in het gesprek met de inspecteur voor het maken van de afspraak, in eerste instantie aan hem/haar te vragen welke termijn zij in gedachten hadden. Dan kun je altijd kijken of je dat zelf een redelijke termijn vindt. Als jij werkt met een adviseur hoef je natuurlijk bij het eerste gesprek niet direct een definitieve datum te prikken. Dan kun je natuurlijk altijd zeggen dat je die datum met je adviseur af moet stemmen. Vraag overigens in dat eerste gesprek ook wat zij verwachten hoe lang het zou kunnen duren.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.