• 0

Catering, hoe vriendelijk extra uren op locatie berekenen.

Het komt regelmatig voor dat catering opdrachten uitlopen. Op zich geen probleem, maar soms stoort het mij dat ik er op gewezen wordt om tijd x start klaar te moeten staan en nog een uur eerder al aanwezig doen te zijn en uiteindelijk tijd x veelal een uur later begint.

 

Ik denk dat 50% van de events gemiddeld een half uur tot uurtje uit loopt. Hoe kan ik er het best voor zorgen dat ik deze tijd toch vergoed krijg?

 

Incalculeren in de offerte klinkt logisch, maar dan ben ik direct een stuk duurder uit met mijn offerte en de klant gaat er vooraf van uit dat mijn offerte is bepaald voor een bepaalde tijd. (terwijl ik weet dat deze gaat uitlopen en ik toch later ga starten). Ofwel, klanten kunnen afhaken.

 

Voorwaarden opstellen in de offerte dat bij uitloop per half uur hier kosten voor staan een goede optie of is dit niet klantvriendelijk? Ik heb van anderen weleens voorwaarden gelezen met contracten welke getekend moeten worden, zo wil ik liever helemaal niet werken maar toch ben ik nu wat events tegen gekomen waar van ik denk dit kan niet ik ben keurig op tijd en sta hier duimen te draaien tot ik eens mag beginnen.

 

 

IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vrijwel elk professioneel bedrijf werkt met contracten en algemene voorwaarden toch? Dat biedt zekerheid en duidelijkheid voor zowel jou als jouw klant.

 

Voor wat betreft jouw specifieke probleem, dat heb ik als dj natuurlijk ook regelmatig meegemaakt. Bij mij is het heel simpel: de tijden die in het contract staan gelden.

 

Als bijvoorbeeld het diner uitloopt en de mensen een uur later binnen komen is dat niet mijn probleem, ik stond immers netjes op tijd klaar. Als ze dat uur ook langer willen doorgaan betalen ze daar gewoon extra voor.

 

Ik zou als ik jou was ook gewoon op die manier werken; als het uitloopt waardoor jij een uur staat te wachten bereken je gewoon een wachtuur. Maar ja dat moet je dat wel vooraf vastleggen.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt toch gewoon een vast tarief afpreken voor de te verwachten uren (bijv. 12.00 tot 18.00) en dat er bij uitloop extra gefactureerd wordt (dus je offerte is gebaseerd op 6 uur, excl. uitloop)? Als je dit vooraf duidelijk aangeeft zou dit geen probleem mogen zijn.

 

Je hebt het over een half uurtje tot uurtje per evenement, misschien uitrekenen hoeveel uur dit op jaarbasis is en de (bijv. 5%) uitloop doorrekenen op je standaard uurtarief? Zo krijg je deze uren (weliswaar verkapt) toch betaald en weet je klant alsnog wat hij/zij betaald.

 

Link naar reactie
  • 0

Duidelijke afspraken met één contactpersoon maken. Op schrift en bij aankomst jouw eindtijd herhalen. Dat is zakelijk correct en dan kun je je in de persoonlijke omgang met opdrachtgever en klanten vriendelijk opstellen.

 

Op locatie is dit allicht wat lastig, maar kun je andere werkzaamheden oppakken in wachttijd?

 

Bel voor de laatste ronde in overleg met de contactpersoon als teken van naderend vertrek?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik snap niet zo goed dat je uren rekent bij catering, je biedt een service aan voor een bepaalde prijs, m.i. is het dan beter je prijsstelling zo te kiezen dat je daarmee de verdienste behaalt die je voor ogen had.

 

Stukje duidelijkheid in de voorwaarden kan wel helpen, door bijvoorbeeld aan te geven dat van de overeengekomen aanvangstijd en duur van het arrangement niet meer dan X mag worden afgeweken. Is ook van belang bij het kunnen garanderen van de versheid, bereidingstijden en serveerduur, e.d. waartoe je vanuit de hygiënecode verplicht bent.

 

Het overkomt mij ook weleens dat men bij een arrangement de tijden zeer last minute wil aanpassen, maar dan adviseer ik toch d(w)®ringend de overeengekomen tijd (omwille van bovenstaande) te handhaven. Verpieterd eten zit niemand op te wachten.

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
Ik snap niet zo goed dat je uren rekent bij catering

 

Die reactie verbaast me nogal van jou Hans... jij moet je personeel toch ook per uur betalen? Als jij een bruiloft doet en het gezelschap komt een uur later op jouw locatie aan zal jouw personeel toch ook niet zeggen "dat uur hoef je niet te betalen"?

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Ik snap niet zo goed dat je uren rekent bij catering

 

Die reactie verbaast me nogal van jou Hans... jij moet je personeel toch ook per uur betalen? Als jij een bruiloft doet en het gezelschap komt een uur later op jouw locatie aan zal jouw personeel toch ook niet zeggen "dat uur hoef je niet te betalen"?

 

Dat is wat ik met mijn personeel regel, dat zie ik als een ander probleem dan wat Ts aankaart en uiteraard houd ik met dat soort zaken rekening in mijn prijsstelling. Het scheelt wel dat de formele ceremonie ook meestal bij mij plaatsvindt (officiële trouwlocatie, dus ook voor gemeente en trouwambtenaar van belang) en het bruidspaar vaak vooraf bij mij kan overnachten, dan kun je meer sturing geven. Ik neem bovendien dat soort zaken wel op in de overeenkomst, zoals aanvangs- en eindtijd en consequenties wanneer daarin iets onvoorzien wijzigt.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

IJscoman merkt dat hij ingeboekt wordt van bv twee tot vier, terwijl de plenaire bijeenkomst vaak uitloopt en dus de after-ijsjes ook een verlengde scheptijd verlangd wordt. Meer ijs wordt er niet verdeeld, maar zijn tijd wordt wel uitgesmeerd.

 

Als dat niet in de vaste prijs verdisconteert kan worden, is een uitlooptarief in de offerte een prima alternatief.

 

Ik zou wel een dashcam met tijdsregistratie in de ijskar monteren. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb van anderen weleens voorwaarden gelezen met contracten welke getekend moeten worden, zo wil ik liever helemaal niet werken

Waarom niet?

 

 

Ten eerste veel meer werk, ben nu al veel tijd kwijt aan de offertes en komt er nog meer bij.

 

Vindt het niet echt flexibel tegenover de klant, vaak veranderen wensen nog op de laatste dag, moet ik weer de nieuwe afspraken op een rijtje zetten en laten tekenen dat zal bij elke verandering irritatie gaan wekken bij de klant vrees ik.

 

De offertes gaan nu in goed vertrouwen en gaat altijd goed, werkt prettig en een aanbieding komt zo wat sympathieker over dan een contract wat getekend moet worden voor het inhuren van een ijscoman met een lijst voorwaarden. Denk dat het mensen zal afschrikken en het is niet mijn manier van werken.

 

Het woord "voorwaarden" zegt het eigenlijk al, "Enkel onder mijn voorwaarden kom ik bij jullie langs"

 

IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link naar reactie
  • 0

Ja, maar dat is dan toch niet de situatie waarover je in het openingsbericht advies of ervaringen vraagt? Op een of andere manier zou je iets over meeruren in een offerte moeten opnemen en AV ter hand moeten stellen als je daar dan op terug wilt kunnen vallen.

 

Meeruren of uitloop inrekenen in een tarief of naberekenen, meer smaken zijn er denk ik niet. ;)

 

Koppel je vriendelijkheid niet onbewust aan een laagste offerte of prijs? Als een klant inzage heeft in jouw prijsopbouw of kostprijsberekening, dan zou een uurtje langer blijven staan niet duurder moeten zijn dan het gemiddelde van de eerder in rekening gebrachte uren of ijsco's. Of zijn daar wel redenen voor te bedenken?

 

Discussie is daarmee min of meer dezelfde als deze.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ten eerste veel meer werk, ben nu al veel tijd kwijt aan de offertes en komt er nog meer bij.

Veel meer werk? Een standaardregeltje in de offerte? Zoals:

Wilt u dat we langer blijven? Dat kost (als het mogelijk is op dat moment) .... per uur.

Dat kost toch geen tijd?

 

Je leest niet goed, we hadden het over ondertekenen, scannen en weer terug mailen en weer een ondertekend akkoord ontvangen.

IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link naar reactie
  • 0

Voorwaarden opstellen in de offerte dat bij uitloop per half uur hier kosten voor staan een goede optie of is dit niet klantvriendelijk?

Ja: goede optie.

 

Zullen we een simpel probleem niet eindeloos compliceren? :P

 

 

Ik lees altijd alleen de voor mij interessante onderwerpen hier, jij ? ;)

 

Ik ga het in de offertes erbij vermelden, eindelijk krijg ik het overwerk uitbetaald. Misschien een extra vakantie in februari! 8)

IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link naar reactie
  • 0

ik heb nog nooit iemand horen klagen dat een offerte ondertekenen niet vriendelijk was... ook als er in de bepalingen bij staat vermeld dat ieder extra uurtje een factuurtje is. Als je het je klanten gewoon vriendelijk uitlegt snappen die het ook en is't begrip er ook voor.

www.vloerengilde.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.