Nu gaat het daar over luxe merken, lastig wat de definitie daarvan nu precies is.
Maar ik heb ongeveer eenzelfde situatie maar dan toch net anders.
een leverancier verbied in zijn algemene voorwaarden de verkoop van hun producten via marktplaatsen zoals bol.com, ebay, marktplaats enz. enz.
Je kan bij die leverancier gewoon inkopen of laten verzenden via dropshipping.
Het is niet specifiek een luxe merk (verkopen vele merken producten).
De reden hiervoor wat ze telefonisch aangaven is dat ze geen prijzenslag op die marktplaatsen willen en in het verleden alle aanbieders daar hun producten hebben laten verwijderen (met dreigement dat ze anders niet meer aan/voor hun leveren).
Ik gaf aan dat er nog 2 aanbieders van hun producten op die marktplaatsen waren.
Dat klopt, dat was een zusterbedrijf van hun die als enige van hun onder verschillende namen hun producten via marktplaatsen mocht verkopen, maar verder mag niemand dat dus.
Nu lijkt dit me dus een verboden mededingingsafspraak.
Maar wat kan je er aan doen? als je het negeert dan kan je dus gewoon niet meer inkopen via hun.
Wat kan je nu nog met zoiets? Verkopen van die producten via marktplaatsen zou zeer interesant zijn (ik heb zeer goede verkoop accounts op marktplaatsen waar in andere categorie veel orders uitkomen en had deze producten naast in eigen shop ook graag daar verkocht).
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Ondernemer Nijmegen
Ondernemer Nijmegen
goedemorgen,
naar aanleiding van het artikel op https://www.telegraaf.nl/financieel/1400159/luxe-merken-mogen-verkoop-via-amazon-en-e-bay-weigeren eens een vraag.
Nu gaat het daar over luxe merken, lastig wat de definitie daarvan nu precies is.
Maar ik heb ongeveer eenzelfde situatie maar dan toch net anders.
een leverancier verbied in zijn algemene voorwaarden de verkoop van hun producten via marktplaatsen zoals bol.com, ebay, marktplaats enz. enz.
Je kan bij die leverancier gewoon inkopen of laten verzenden via dropshipping.
Het is niet specifiek een luxe merk (verkopen vele merken producten).
De reden hiervoor wat ze telefonisch aangaven is dat ze geen prijzenslag op die marktplaatsen willen en in het verleden alle aanbieders daar hun producten hebben laten verwijderen (met dreigement dat ze anders niet meer aan/voor hun leveren).
Ik gaf aan dat er nog 2 aanbieders van hun producten op die marktplaatsen waren.
Dat klopt, dat was een zusterbedrijf van hun die als enige van hun onder verschillende namen hun producten via marktplaatsen mocht verkopen, maar verder mag niemand dat dus.
Nu lijkt dit me dus een verboden mededingingsafspraak.
Maar wat kan je er aan doen? als je het negeert dan kan je dus gewoon niet meer inkopen via hun.
Wat kan je nu nog met zoiets? Verkopen van die producten via marktplaatsen zou zeer interesant zijn (ik heb zeer goede verkoop accounts op marktplaatsen waar in andere categorie veel orders uitkomen en had deze producten naast in eigen shop ook graag daar verkocht).
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/57518-verbod-om-te-verkopen-op-marktplaatsen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
35 antwoorden op deze vraag