Jump to content
brood

Discussie over omgang met (nieuwe) leden en forumregels

Recommended Posts

[Deze discussie afgesplitst van het perpetuum mobile topic]

 

Jullie horen nog van mij.

 

Tja, hoe dikwijls is dat ook niet uitgekomen ::)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jullie horen nog van mij.

Tsja ... Waarom niet gelijk patent aanvragen ... Zoals zo velen hebben gedaan.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eerst alles geheim houden en pas bij een werkend prototype patent aanvragen.

 

Eerst patent aanvragen is geldverspilling.


Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk: http://www.svendingtray.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tja, hoe dikwijls is dat ook niet uitgekomen

Een goed voornemen voor 2018: nieuwe leden minder vaak en minder snel bestoken met en betichten van alle misstanden van hun vele voorgangers :-K

 


B2Bsure, vooruithelpers in risicomanagement en verzekeren     

Solopartners, brancheorganisatie voor zelfstandige zorgprofessionals       

 

Blog: verzuim verzekeren wordt duurder, kijken naar alternatieven loont

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eerst alles geheim houden en pas bij een werkend prototype patent aanvragen.

Berichtjes plaatsen op een openbaar forum is dan niet zo verstandig ... hoe gering de informatie ook mag zijn.

 

Eerst patent aanvragen is geldverspilling.
Uitvindingen worden dikwijls op meerdere plaatsen in de wereld gelijktijdig uitgevonden ... dus als TS er van overtuigd is dat het werkt, dan is het geen geldverspilling.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, hoe dikwijls is dat ook niet uitgekomen

Een goed voornemen voor 2018: nieuwe leden minder vaak en minder snel bestoken met en betichten van alle misstanden van hun vele voorgangers :-K
Wat was de ondernemersvraag?

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat was de ondernemersvraag?

Goed punt, en is de vraagsteller tevreden met de reacties tot nu toe? Zit er wat bruikbaars voor hem bij?


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tot die tijd kan iedereen alvast van deze

genieten.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat was de ondernemersvraag?

Goed punt, en is de vraagsteller tevreden met de reacties tot nu toe? Zit er wat bruikbaars voor hem bij?

 

Waar komt het waanidee dat er voor het starten van een discussie een vraag gesteld moet worden vandaan? Of dat iemand altijd geacht wordt een terugkoppeling te geven? Beide items staan nergens in de forumregels, maar zijn kennelijk de mores hier die nieuwe leden maar vanzelf moeten ruiken.

 

Misschien verklaart dat misverstand namelijk ook die onvriendelijke en ronduit zure reacties van een klein groepje stamgasten op dit forum ten opzichte van alles wat niet gebruikelijk en niet standaard is.

 

Die ronduit onbeschofte en asociale botheid schrikt niet alleen nieuwe leden en lezers af, maar maakt deelnemen en modereren ook niet leuker.

 

Mijn verzoek daarom: als je niet vriendelijk kunt zijn naar nieuwe leden toe en ze niet het voordeel van de twijfel meer wilt gunnnen, blijf dan bij voorkeur weg van dit forum en zoek een ander tijdverdrijf.


B2Bsure, vooruithelpers in risicomanagement en verzekeren     

Solopartners, brancheorganisatie voor zelfstandige zorgprofessionals       

 

Blog: verzuim verzekeren wordt duurder, kijken naar alternatieven loont

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat was de ondernemersvraag?

Goed punt, en is de vraagsteller tevreden met de reacties tot nu toe? Zit er wat bruikbaars voor hem bij?

 

Waar komt het waanidee dat er voor het starten van een discussie een vraag gesteld moet worden vandaan? Of dat iemand altijd geacht wordt een terugkoppeling te geven? Beide items staan nergens in de forumregels, maar zijn kennelijk de mores hier die nieuwe leden maar vanzelf moeten ruiken.

 

Misschien verklaart dat misverstand namelijk ook die onvriendelijke en ronduit zure reacties van een klein groepje stamgasten op dit forum ten opzichte van alles wat niet gebruikelijk en niet standaard is.

 

Moeten is dwang en niks zuurs in mijn reactie, Norbert, ik ben oprecht benieuwd of Vraagsteller wat aan de reacties heeft gehad en geef toe dat ik het fijn vind om dat dan ook te weten of deze al dan niet bruikbaar waren. Bovendien wordt er door vraagsteller gesteld: "Jullie horen nog van mij." Daar mag iemand toch benieuwd naar zijn?

 

*beetje geschrokken van deze Norbert maar even koffie haalt... ::)*


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites
*beetje geschrokken van deze Norbert maar even koffie haalt... ::)*

 

Koffie inmiddels op?

 

Jij kan (neem ik aan) wel tegen een stootje. Nieuwe leden die hier schrikken of afgeschrikt worden echter, komen nooit meer terug.

 

Ik vind het jammer als lid en mod om op bijvoorbeeld een bijeenkomst van een technostartershub in het Oosten des Lands te moeten vernemen dat enthousiaste innovatieve ondernemers Higherlevel wel kennen maar dit forum mijden omdat ze direct bij de eerste vraag al werden afgeserveerd door mods of leden vanwege forumregels, geen duidelijke vraag of niet reageren.

 

Dat arrogante (*) toontje mag er wat bij betreft van af, net als de regels aanzienlijk soepeler mogen(en ook gaan worden)

 

(*)= geen typering van mij, maar van een ex-lid

 


B2Bsure, vooruithelpers in risicomanagement en verzekeren     

Solopartners, brancheorganisatie voor zelfstandige zorgprofessionals       

 

Blog: verzuim verzekeren wordt duurder, kijken naar alternatieven loont

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koffie inmiddels op?

 

Dat arrogante (*) toontje mag er wat bij betreft van af, net als de regels aanzienlijk soepeler mogen(en ook gaan worden)

 

 

Wordt ineens een heel ander topic zo (misschien afsplitsen?), maar even kort gereageerd: koffie is op, ja lekker! Jij en ik hebben al eens in een zomercolumn de degens over dit onderwerp gekruist.

 

Dat regels soepeler worden, graag(!), want er is altijd een keerzijde aan zo'n verhaal. Ook voor een langer aanwezig lid als ik is het met enige regelmaat onduidelijk of reageren op een vraag van een nieuwe vraagsteller of topicstarter wel zin heeft of wat dacht je van de laag overvliegende oudetopicomhoogkickers, er bestaat dan de kans dat een mod alsnog ingrijpt, het topic op slot gaat en wordt verwijderd inclusief mijn bijdrage eraan, wat mij dan verspilde energie en tijd oplevert.

 

Ook voor de langer aanwezige leden mag het lees- en reageerplezier er toch een beetje inblijven, hoop ik? Ook die waren ooit nieuw en zagen, ondanks de strengere regels wel reden om te blijven hangen op dit forum; naast nieuwe, heb je ook een grote, groeiende groep trouwe leden, da's ook wat waard, dunkt me?!

 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ook voor een langer aanwezig lid als ik is het met enige regelmaat onduidelijk of reageren op een vraag van een nieuwe vraagsteller of topicstarter wel zin heeft of wat dacht je van de laag overvliegende oudetopicomhoogkickers, er bestaat dan de kans dat een mod alsnog ingrijpt, het topic op slot gaat en wordt verwijderd inclusief mijn bijdrage eraan, wat mij dan verspilde energie en tijd oplevert.

Reageer bij twijfel niet. Reageer je wel: doe dat dan enthousiast zonder een nieuw lid al op voorhand te belasten met de erfzonde van niet reageren. Geef ze het voordeel van de twijfel. En accepteer dat je achteraf alsnog teleurgesteld wordt...zonder dat af te reageren op het volgende verse lid.

 

Die dooddoener van Brood die aan de start van dit topic staat is wat mij betreft echt niet meer acceptabel, van niemand en voor niemand

 

Ook voor de langer aanwezige leden mag het lees- en reageerplezier er toch een beetje inblijven, hoop ik? Ook die waren ooit nieuw en zagen, ondanks de strengere regels wel reden om te blijven hangen op dit forum; naast nieuwe, heb je ook een grote, groeiende groep trouwe leden, da's ook wat waard, dunkt me?!

Zeker, maar hoe zorgen we er nu voor dat de ongeschreven regels (het wenselijke deel daarvan) ook bij nieuwe leden bekend wordt zonder belerend en zuur over te komen?

 


B2Bsure, vooruithelpers in risicomanagement en verzekeren     

Solopartners, brancheorganisatie voor zelfstandige zorgprofessionals       

 

Blog: verzuim verzekeren wordt duurder, kijken naar alternatieven loont

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zeker, maar hoe zorgen we er nu voor dat de ongeschreven regels (het wenselijke deel daarvan) ook bij nieuwe leden bekend wordt zonder belerend en zuur over te komen?

 

Dat ga je nooit voorkomen, simpelweg omdat iedereen tekst door een eigen 'bril' bekijkt, jij beoordeelt bepaalde reacties als 'zuur', maar dat is jouw interpretatie en de toon van jouw reactie riep bij mij ook weer een bepaalde indruk op. Dat ga je nooit helemaal oplossen met een forum waar in principe alleen maar tekst wordt geschreven, gelezen en vanuit een eigen wereldbeeld wordt geïnterpreteerd.

 

Ik schrijf dat ik geschrokken koffie pak, maar ik zit het met een glimlach op mijn gezicht te typen (en denk: "Norbert met het verkeerde been uit bed gestapt?"), dat zie jij niet, dus moet je het uitsluitend met de tekst doen.

 

Misschien is het een idee dat we een code introduceren bij bestaande en nieuwe leden dat we een tekst eerst altijd vanuit de goede bedoeling van de schrijver proberen te interpreteren, dat je dat ook in je reactie meteen aangeeft, bijvoorbeeld: "Ik ga uit van jouw goede bedoeling met deze bijdrage, maar kun je even uitleggen/toelichten ...?"

 

Bijvoorbeeld: Uitleggen/Toelichten waarom je een link naar je eigen website in je tekst plaatst, waarom je een oud topic omhoog kickt, waarom je deze vraag in dit ondernemersforum plaatst, waarom reactie van jouw kant uitblijft? Etc...?!

 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben het ermee eens dat (nieuwe) vraagstellers het voordeel van de twijfel moeten krijgen, en positief ontvangen moeten worden. Maar ik vind ook dat mensen die zo'n vraag beantwoorden recht hebben op een reactie van de vraagsteller. Nieuwe leden een beetje opvoeden over wat wenselijk is mag dus ook best, maar het is de toon die de muziek maakt.

 


Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben het ermee eens dat (nieuwe) vraagstellers het voordeel van de twijfel moeten krijgen, en positief ontvangen moeten worden. Maar ik vind ook dat mensen die zo'n vraag beantwoorden recht hebben op een reactie van de vraagsteller. Nieuwe leden een beetje opvoeden over wat wenselijk is mag dus ook best, maar het is de toon die de muziek maakt.

 

Goede aanvulling, vind ik... ik zet hem erbij!


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kan ook de moeite zijn om je af te vragen hoe je zelf gezien wil worden.

 

Ik ben in het dagelijks leven een redelijk ad rem figuur dat recht voor z'n raap reageert. Dat wordt door mijn vrienden en omgeving gewaardeerd; mensen komen regelmatig bij me langs om mijn mening te vragen omdat ze weten dat ik het wel zeg, zeg maar.

 

Als ik dat echter op een (openbaar) forum op internet zou doen, is dat alleen duidelijk aan degenen hier die mij verder ook al een beetje (tot redelijk) kennen.

 

Voor degenen die alleen dat topic lezen (of het nu topicstarter of toevallige passant is) zou ik overkomen als een botte zak. Niet echt hoe ik mezelf graag profileer; ik ben namelijk veel meer dan dat.

 

Ik probeer* dan ook om alleen te reageren als ik iets inhoudelijks toe te voegen of te vragen heb, en probeer daarbij ook zo neutraal mogelijk te zijn.

 

* Ook bij mij gaat het wel eens mis ;)

 


Als je serieus met je branding, merchandising of imago aan de slag wil; Merchandise.nl

Theuws.com - Bureau voor strategische marketing. Ben je ZZP-er? Lees dit even.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Je haalt ze der zo uit... 8)

 

Yoga helpt soms maar niet altijd.


Als je wil weten wat we eigenlijk eten... watch mee!  

Share this post


Link to post
Share on other sites
Goede aanvulling, vind ik... ik zet hem erbij!

 

I second that.

 

Vervolg vraag is: hoe gaan we dat op een praktische en vriendelijke manier doen?

 

Informatie vooraf wordt slecht gelezen, zelfs als mensen daar "gelezen en akkoord" moeten aanvinken om door te kunnen gaan.

 

Ook een automatische PM of mail met tekst en uitleg wordt niet altijd gelezen, zeker niet als iemand zich registreert met een wegwerpmailadres. (Misschien moeten we dat laatste ook maar eens uitbannen?)

 

Dus hoe wel? Wellicht een (automatische) welkomspost in het topic zelf met wat tekst en uitleg over o.a. netheid en leesbaarheid (interpunctie, regeleindes, spelfouten etc) die nog direct hersteld kunnen worden, en de wens om terugkoppeling te geven en te reageren op vervolgvragen. Is dat iets?

 


B2Bsure, vooruithelpers in risicomanagement en verzekeren     

Solopartners, brancheorganisatie voor zelfstandige zorgprofessionals       

 

Blog: verzuim verzekeren wordt duurder, kijken naar alternatieven loont

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben het ermee eens dat (nieuwe) vraagstellers het voordeel van de twijfel moeten krijgen, en positief ontvangen moeten worden. Maar ik vind ook dat mensen die zo'n vraag beantwoorden recht hebben op een reactie van de vraagsteller. Nieuwe leden een beetje opvoeden over wat wenselijk is mag dus ook best, maar het is de toon die de muziek maakt.

Je stelt je eigen fatsoensregels. Dat beantwoorders recht hebben op een reactie is een mooie mening maar niet iets dat af te dwingen is. Het is veel makkelijker om vaste bezoekers en beantwoorders aan te spreken op hun gedrag en gemeenschapszin dan nieuwkomers. Vaste deelnemers moeten er maar aan wennen dat menig nieuwkomer een vraag dropt om nooit weerom te keren.

 

Net zoals vaste deelnemers zich kunnen voornemen nieuwkomers vriendelijk* te verwelkomen en politietaken aan mods over te laten. Een vraag stellen bij een nieuw bericht is prima (en daarmee kan impliciet ook wel een vraagteken geplaatst worden bij wenselijkheid van een topic) maar nieuwkomers hard aanspreken op hun ondernemerschap of zelfredzaamheid hoeft niet perse zo bot te gebeuren.

 

 

* Toegegeven, ik ben allergisch voor nep-coaches, spammerts en fake-ondernemers. :P

 

 


Als je wil weten wat we eigenlijk eten... watch mee!  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vind ik wel een mooie voor de eerste topicstart van een nieuw lid.

 

Welkom! blablabla de mensen die op je topic reageren doen dat uit interesse, het zou daarom fijn zijn als je probeert hun meningen te respecteren en er eventueel op te reageren....

 

blablablablablabla voor de reageerders; deze vraag is gesteld door een nieuw lid, het zou daarom fijn zijn als jullie de ruimte bieden om te wennen aan het forum etc....

 

blablablabla


Als je serieus met je branding, merchandising of imago aan de slag wil; Merchandise.nl

Theuws.com - Bureau voor strategische marketing. Ben je ZZP-er? Lees dit even.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fora zijn voor nieuwe leden ook best naar. Het is vaak als in een onbekende stad een kroeg vol stamgasten binnenlopen. En daar dan een biertje bestellen. In elke kroeg gaat dat anders.

 

En dan heb je hier ook nog die kneuzen/reuzen die onderling veel aan de stamgasten worden uitgedeeld. Dat schrikt normale nieuwkomers vaak af, behalve diegene die op 10 fora tegelijk dezelfde vraag neerplempt om te kijken of er op 1 een antwoord komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fora zijn voor nieuwe leden ook best naar. Het is vaak als in een onbekende stad een kroeg vol stamgasten binnenlopen. En daar dan een biertje bestellen.

 

Goede vergelijking, maar als je in die kroeg alleen een vraag stelt en vervolgens niet meer terug praat zal je niet erg populair worden ;)

 

Ik weet echter uit ervaring dat het opvoeden van nieuwe leden waarschijnlijk ijdele hoop is; ik heb zelf inmiddels honderden reacties op mijn blog en die beantwoord ik allemaal netjes, maar als ik 10 vervolgreacties op mijn antwoorden heb gehad is het veel...

 


Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik weet echter uit ervaring dat het opvoeden van nieuwe leden waarschijnlijk ijdele hoop is...
Als een nieuwe klant je winkel, je webshop of je bed & breakfast binnenwandelt, begin je niet met opvoeden. Er gelden in al die omgevingen geschreven en ongeschreven regels, maar daar ga je als gastheer slim mee om. Dus niet ongewenst gedrag bestraffen, maar gewenst gedrag belonen. Duidelijke signalen geven op het moment dat ze ertoe doen. Maar ook collega's en stamgasten aanspreken op onvriendelijk gedrag.

 

Bij dat laatste past de afspraak dat dit soort discussies niet in de topics zelf plaatsvinden, maar aan de stamtafel. Uit het zicht van nieuwkomers.

 

Overigens bedenk ik me dat het reusjes/kneusjes-systeem minder imponerend is wanneer de karma-totalen alleen nog zichtbaar is op de profielen en niet bij elk bericht. ;)

 


Als je wil weten wat we eigenlijk eten... watch mee!  

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept