Verandering op til, koopcontract is getekend en nu moet ik aan de slag met het goed organiseren van het geheel.
De situatie:
Wij hebben momenteel een Horeca-/Recreatiebedrijf, een luxe herberg in een boerderij, gericht op groepsactiviteiten (familieweekend, groepsvakantie, bruiloft, partij, groepsuitje, vergadering, etc.).
Dit wordt voornamelijk door mijn vrouw en mij gerund in een manvrouw-VOF. Alleen voor hulp bij de schoonmaak hebben we iemand voor een vast aantal uren in dienst, deze medewerker wordt momenteel ook volgens CAO in de branche beloond. Wij zijn van geen enkele werkgeversorganisatie (KHN, Recron) lid (meer).
Nu hebben wij een overname gedaan, de exploitatie van een leuke B&B met Lunchroom en Bakkerijwinkel. Streefdatum overname: 1 maart as. Dit is eerst bedoeld als bedrijfsuitbreiding, maar de boerderij staat inmiddels in de verkoop om op termijn alleen in de overgenomen toko in een lager werktempo naar het pensioen toe te werken.
Om op beide locaties alles qua werkzaamheden goed af te dekken, hebben we berekend dat we naast onszelf nog drie medewerkers nodig hebben die een combinatie van werkzaamheden moeten uitvoeren, die, strikt genomen, onder verschillende CAO's (kunnen) vallen.
Onze medewerker is akkoord (enthousiast) met uitbreiding van uren en taken, wij nemen één medewerker over en gaan nog één medewerker werven. Zij gaan alledrie op beide locaties werken en hun takenpakket gaat bestaan uit een diversiteit aan werkzaamheden, denk aan: schoonmaak, bereiden van Lunch en ontbijt, bediening, winkelwerkzaamheden, etc.
De medewerker die wij overnemen heeft een contract waarin staat er geen CAO van toepassing is en het is een stukje 'huisvlijt' van de huidige ondernemer, daar wil ik niet in meegaan, ik wil het netjes en duidelijk regelen.
Mijn vraag:
Misschien heb ik een blinde vlek, maar het lukt mij niet een (branche-)CAO te vinden waarin dit allemaal is geregeld, ons bedrijf wordt immers een combinatie van horeca, recreatie, detailhandel, dus doemt de vraag bij mij op of ik nu zelf met met het personeel afspraken kan/mag maken over de arbeidsvoorwaarden, door een personeelsreglement op te stellen, de arbeidsvoorwaarden te regelen en het arbeidscontract van toepassing te verklaren, of weet iemand een CAO die de lading van al het bovenstaande wel dekt?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Hans van den Bergh
Hans van den Bergh
Verandering op til, koopcontract is getekend en nu moet ik aan de slag met het goed organiseren van het geheel.
De situatie:
Wij hebben momenteel een Horeca-/Recreatiebedrijf, een luxe herberg in een boerderij, gericht op groepsactiviteiten (familieweekend, groepsvakantie, bruiloft, partij, groepsuitje, vergadering, etc.).
Dit wordt voornamelijk door mijn vrouw en mij gerund in een manvrouw-VOF. Alleen voor hulp bij de schoonmaak hebben we iemand voor een vast aantal uren in dienst, deze medewerker wordt momenteel ook volgens CAO in de branche beloond. Wij zijn van geen enkele werkgeversorganisatie (KHN, Recron) lid (meer).
Nu hebben wij een overname gedaan, de exploitatie van een leuke B&B met Lunchroom en Bakkerijwinkel. Streefdatum overname: 1 maart as. Dit is eerst bedoeld als bedrijfsuitbreiding, maar de boerderij staat inmiddels in de verkoop om op termijn alleen in de overgenomen toko in een lager werktempo naar het pensioen toe te werken.
Om op beide locaties alles qua werkzaamheden goed af te dekken, hebben we berekend dat we naast onszelf nog drie medewerkers nodig hebben die een combinatie van werkzaamheden moeten uitvoeren, die, strikt genomen, onder verschillende CAO's (kunnen) vallen.
Onze medewerker is akkoord (enthousiast) met uitbreiding van uren en taken, wij nemen één medewerker over en gaan nog één medewerker werven. Zij gaan alledrie op beide locaties werken en hun takenpakket gaat bestaan uit een diversiteit aan werkzaamheden, denk aan: schoonmaak, bereiden van Lunch en ontbijt, bediening, winkelwerkzaamheden, etc.
De medewerker die wij overnemen heeft een contract waarin staat er geen CAO van toepassing is en het is een stukje 'huisvlijt' van de huidige ondernemer, daar wil ik niet in meegaan, ik wil het netjes en duidelijk regelen.
Mijn vraag:
Misschien heb ik een blinde vlek, maar het lukt mij niet een (branche-)CAO te vinden waarin dit allemaal is geregeld, ons bedrijf wordt immers een combinatie van horeca, recreatie, detailhandel, dus doemt de vraag bij mij op of ik nu zelf met met het personeel afspraken kan/mag maken over de arbeidsvoorwaarden, door een personeelsreglement op te stellen, de arbeidsvoorwaarden te regelen en het arbeidscontract van toepassing te verklaren, of weet iemand een CAO die de lading van al het bovenstaande wel dekt?
Alvast dank voor de reacties!
Succes & Groet,
Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/57695-welke-cao-dekt-de-lading/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
22 antwoorden op deze vraag