• 0

sim-only aftrekbaarheid

Hallo,

Ik heb per 1 januari 2019 bij Hollandse Nieuwe een zakelijk sim-only abonnement afgesloten van €8,00 per maand. Nu kom ik op hum rekening de volgende - voor mij onbegrijpelijke zaken tegen:

1. Wie schetst mijn verbazing dat ik vervolgens maandelijks een rekening krijg waar expliciet op vermeld staat dat alleen de btw over de gesprekskosten aftrekbaar zijn. Maak ik mijn bundel niet op, is dus niet de volledige 21% over € 8,00 aftrekbaar. Daar ik een startende ondernemer ben, maak ik op dit moment deze bundel nog niet altijd maandelijks op. 

2. Als ik wel opwaardeer, wordt dit op de factuur niet als een zakelijke betaling, maar als een privé betaling aangegeven. Telefoongesprekken en internetverkeer worden dan vervolgens eerst bij dit privé tegoed in mindering gebracht (en zou ik dus niet de btw terug kunnen vragen) en daarna pas van het zakelijk tegoed.

Krijg ik toch het gevoel dat ik hier belazerd wordt. Ook al omdat ik dit abonnement voor 2 jaar heb afgesloten.

Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Dank

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/61796-sim-only-aftrekbaarheid/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

• 0

Het is bij mijn weten niet Hollandse Nieuwe dat bepaalt of iets een zakelijke betaling is of niet, maar de wet.

Ik vind het tamelijk curieus dat ze zoiets op hun facturen zetten. Misschien dat ze behulpzaam willen zijn, maar daarin te ver gaan?

Kun je een geanonimiseerde versie van de factuur laten zien? Niet dat ik je niet geloof, maar ik wil dat wel eens met mijn eigen ogen zien. Wat is de naam van het abonnement?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

• 0
3 uur geleden, Gast zei:

Maak ik mijn bundel niet op, is dus niet de volledige 21% over € 8,00 aftrekbaar.

Is dat ook iets wat er letterlijk staat? Of is dat jouw interpretatie?

Je kunt het ook zo zien... gesprekskosten binnen de bundel kosten €0,00 dus daar heb je nooit btw aftrek van.

Een andere manier om het te zien... als jij €8,00 betaald en maar 10 minuten belt... zijn jouw belkosten €0,80 per minuut. Dus gewoon over de volledige €8,00 btw aftrek :classic_laugh:

Het is dus maar hoe je het bekijkt...

3 uur geleden, Gast zei:

Telefoongesprekken en internetverkeer worden dan vervolgens eerst bij dit privé tegoed in mindering gebracht

Privé-tegoed? Bij een zakelijk abonnement? Hoe moet ik dat zien. Als je een zakelijk abonnement hebt, lijkt me daar toch niets privé's aan te hangen?

• 0
3 uur geleden, Gast zei:

1. Wie schetst mijn verbazing dat ik vervolgens maandelijks een rekening krijg waar expliciet op vermeld staat dat alleen de btw over de gesprekskosten aftrekbaar zijn.

Ik vind het niet vreemd. Als het een prepaid constructie is, dan is die 8 euro een depot en geen dienst, dus lijkt me btw inderdaad niet van toepassing. Op de dienst die wordt geleverd, de gesprekkosten, is wel btw van toepassing. Ik heb dat met een aantal andere leveranciers, daar moet ik vooruitbetalen (geen btw) en daarop worden de geleverde diensten in mindering gebracht (met btw).

Overigens lijkt het probleem qua bedrag niet zo groot, en niet terugvraagbare btw kun je gewoon aftrekken als kosten. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0
11 minuten geleden, Rik · zei:

Is dat ook iets wat er letterlijk staat?

Het staat letterlijk (en naar mijn mening ook best duidelijk) in de algemene voorwaarden zakelijk zo te zien:

1.1.12. Privé tegoed: het tegoed betaald door de Gebruiker van het nummer bovenop het Zakelijk Tegoed. De betaalde belasting over dit tegoed kan niet door de Klant bij de Belastingdienst teruggevraagd worden.

4.5. Over het Zakelijk Tegoed kan door Klant eventueel de betaalde BTW bij de Belastingdienst teruggevraagd worden. Alleen de betaalde BTW over het maandelijks gebruikte Zakelijke Tegoed komt hier, mits voldaan is aan de vereisten die de Belastingdienst stelt mogelijk voor in aanmerking. Het bedrag dat hier eventueel voor in aanmerking komt staat maandelijks op de factuur vermeld.

4.6. Het Privé Tegoed wordt beschouwd als een persoonlijk tegoed voor niet-zakelijk gebruik door de Gebruiker. Over dit gebruik kan dan ook geen BTW bij de Belastingdienst teruggevraagd worden

4.7. Het Zakelijk tegoed zal ten alle tijden eerst verbruikt worden. Als deze geheel verbruikt is zal het Privé tegoed verbruikt worden.

17 minuten geleden, Branko Collin zei:

k vind het tamelijk curieus dat ze zoiets op hun facturen zetten. Misschien dat ze behulpzaam willen zijn, maar daarin te ver gaan?

Kun je een geanonimiseerde versie van de factuur laten zien? Niet dat ik je niet geloof, maar ik wil dat wel eens met mijn eigen ogen zien. Wat is de naam van het abonnement?

Zie gearceerde tekst. Het lijkt erop dat dit toch heel bewust wordt gedaan

3 uur geleden, Gast zei:

2. Als ik wel opwaardeer, wordt dit op de factuur niet als een zakelijke betaling, maar als een privé betaling aangegeven. Telefoongesprekken en internetverkeer worden dan vervolgens eerst bij dit privé tegoed in mindering gebracht (en zou ik dus niet de btw terug kunnen vragen) en daarna pas van het zakelijk tegoed.

De voorwaarden zeggen hier iets anders: een zakelijk tegoed wordt eerst gebruikt. Wellicht Kan HollandsNieuwe je vertellen hoe een opwaardering wel tot het zakelijke tegoed wordt gerekend? 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0

Maar wat zou de motivatie kunnen zijn om dat te doen?

Voor telecommunicatie diensten geldt toch voor zowel particulieren als ondernemers het 21% tarief?

Of gaan ze er, a priori, vanuit dat een deel van het gebruik sowieso prive is en daarom niet aftrekbaar? Dat lijkt me ergens ook vreemd gezien het best realistisch is dat een bedrijf een mobiele telefoon + abo afsluit voor -uitsluitend- zakelijk gebruik, bijvoorbeeld als servicenummer voor een monteur oid. 

Bonnetjes/facturen voor particulieren zonder expliciete btw vermelding vind ik sowieso een vreemd verschijnsel: waarom zou je het niet vermelden? Zelfs op de kassabon van de supermarkt staat vermeld hoeveel btw er tegen hoog en laag tarief is betaald. Het ex-btw bedrag staat er niet op, maar dat is dan vrij eenvoudig te herleiden door de btw specificatie van het brutobedrag af te halen, voor zover dat uberhaupt van belang is. 

• 0
19 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Wellicht Kan HollandsNieuwe je vertellen hoe een opwaardering wel tot het zakelijke tegoed wordt gerekend? 

Gezien de Algemene Voorwaarden, ben ik bang dat HN dat ook niet goed en helder weet uit te leggen.

... maar wat maakt het uit ?

Je koopt zakelijk een simkaart en je koopt zakelijk beltegoed en betaald dat met je zakelijke bankrekening.

Wat met dat beltegoed gebeurt, valt onder de verantwoordelijkheid van de koper ... gebruiken, bewaren, weggooien.

Ook een eventueel gemengd gebruik - deels zakelijk, deels privé - valt onder de verantwoordelijkheid van de koper.

Je koopt en declareert alles als zakelijke kosten, zo ook de btw.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0

Ik heb het op Facebook aan ze gevraagd (dat is hun officiële contactpunt), maar daar leken ze zich eerder druk te maken om de 1-uur-responsetijd dan om de beantwoording van je vraag.

Zoals Cosara al aangeeft, van belang is niet wat HN erop zet, maar hoe jij het inzet. Is het zakelijk gebruik, dan trek je het af als zakelijke kosten.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

• 0
Op 31-8-2019 om 01:46, R.I.P. - Benm zei:

Het ex-btw bedrag staat er niet op, maar dat is dan vrij eenvoudig te herleiden door de btw specificatie van het brutobedrag af te halen, voor zover dat uberhaupt van belang is.

Uh.... Straks met die nieuwe regeling is dat niet meer mogelijk. Het kan zijn dat de verkoper helemaal geen BTW hoeft te rekenen. Of misschien is het een particulier die bonnetjes schrijft. Of ga je dan interpreteren (gokken) of de ondernemer wel BTW afdraagt of niet? Waar ligt de grens? Wie bewijst?

Het zal bij dat ene bonnetje in het jaar van €2,50 misschien niet zo'n probleem zijn. Maar ik denk niet dat je dit als principe in je administratie door moet gaan voeren.

• 1

Het is wat simpeler dan het lijkt en het gevolg van vrij recente (Europese) btw-wetgeving. Binnen de BTW zijn er alleen nog zogenaamde single-purpose en multi-purpose kaarten.

Als het van tevoren duidelijk is wat je met de kaart (of tegoed) gaat doen, dan is er sprake van single purpose en weet je eigenlijk ook al vooraf welk BTW-tarief van toepassing is. Je kunt die BTW dan meteen terugvragen.

Bij een beltegoed is waarschijnlijk sprake van multi-purpose gebruik. Je weet pas welk tarief van toepassing is als je een gesprek hebt gevoerd (meeste zullen 21% zijn, maar misschien kun je ook nog andere dingen met je tegoed doen of zijn er nummers die BTW-vrij zijn). In dat geval vraag de BTW pas terug op het moment dat duidelijk is welk tarief is toegepast. En die BTW staat op de factuur van de desbetreffende maand. Bij pure prepaid (zonder factuur) kan dat lastig zijn. In dat geval vraag je helemaal geen BTW terug, maar trek je alles in de inkomstenbelasting af.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar