• 0

Medewerker wil eigen salon en mijn klanten meenemen

hallo ik heb een vraag .

Ik heb al 20 jaar een kapsalon die goed draait ,ik heb 200 klanten.

Mijn personeelslid wil op een andere locatie een kapsalon beginnen 

met mijn klanten .

Wat kan ik daarvoor vragen ?

En wat als zij niet wil betalen en aanneemt  dat de klanten  toch wel naar haar toekomen.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties .

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur terug, niekske zei:

Wat kan ik daarvoor vragen ?

En wat als zij niet wil betalen en aanneemt  dat de klanten  toch wel naar haar toekomen.

 

Welkom op HL. 

Ik lees niet terug van wie dit initiatief is, maar als dit van jouw medewerker komt, zou ik daar niet (zomaar) mee instemmen.

 

Als zij daadwerkelijk een salon wil openen om jouw klantenbestand te roven (zo lees ik het maar even), is dat zelfs onrechtmatig. 

 

Misschien moet je even wat meer context geven, want ik pleeg nu een aanname, maar misschien zit het anders...

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I HL-Deelnemer en -Moderator I Ontwerp Gedreven Innovatie Strateeg I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0

Mijn vraag is wat in het arbeidscontract met deze medewerker en ondernemer in spe staat. Zolang deze een passieve houding aanneemt t.a.v. werving van huidige klanten en daar niks over afgesproken is, is daar niks verkeerd aan.

 

Bij kappers zie ik ANKO-maatregelen m.b.t. het Corona-virus aangeplakt, maar deze kappersorganisatie heeft ongetwijfeld adviseurs die weten wat een (vaste) klant of klantenbestand waard is. niekske, wil je zelf activiteiten gaan staken of afscheid nemen van deze medewerker, dat je hier open voor lijkt te staan?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

  • 0

Sowieso interessant om in Corona tijden na te denken over de waarde van een zaak in het algemeen en een contactberoepzaak in het bijzonder. Wat betaal je aan huur, nu er enorm veel panden leeg gaan komen? Idem voor de bedrijfsuitrusting, wat is die waard tov  een faillissementsverkoop? Hoeveel hoger worden je kosten door corona (mondkapjes) en hoeveel lager je omzet (minder klanten per vierkante meter). Je hoort mij absoluut niet zeggen dat je de vorige eigenaar moet uitknijpen, maar nog eens goed je sommetjes maken kan geen kwaad. 

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

  • 0

Mod-commentaar: Nieuwe vraag + reacties afgesplitst van oud Topic

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I HL-Deelnemer en -Moderator I Ontwerp Gedreven Innovatie Strateeg I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0

 

Mooi fundamentele kwestie is dit.

 

Klanten zijn geen bezit van hun leverancier. De klant mag dus zelf bepalen met wie hij/zij zaken doet.

 

Personeel is ook geen bezit van de zaak. Al kunnen er wel afspraken gemaakt worden over beperkingen na het einde van de samenwerking: het concurrentiebeding (pdf) in de arbeidsovereenkomst. 

 

Als zo'n concurrentiebeding een werknemer onredelijk beperkt om zijn werk uit te oefenen of hem in het geheel niet meer in staat stelt in die branche werkzaam te zijn gedurende een lange tijd, kan de rechter worden verzocht het beding te vernietigen/matigen. 

 

Er kan ook een relatiebeding (ANKO) in het contract staan, die toegespitst is op het behandelen van klanten van de voormalige werkgever. Dan mag de klant wel willen, maar de nieuwe kapper niet knippen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

  • 0
Op 25-5-2020 om 12:33, TwaBla zei:

Als zo'n concurrentiebeding een werknemer onredelijk beperkt om zijn werk uit te oefenen of hem in het geheel niet meer in staat stelt in die branche werkzaam te zijn gedurende een lange tijd, kan de rechter worden verzocht het beding te vernietigen/matigen. 

 

Als er al zo'n beding bestaat is dat inderdaad de vraag. Ik weet niet hoe gebruikelijk dat is voor kappers, laat staan hoe gebruikelijk het 20 jaar geleden was, dus lees eerst de arbeidsovereenkomst er eens op na. 

 

In de ICT zijn die bedingen wel gemeengoed en gaat soms zo ver dat ze onrechtmatig zijn in de zin van je brodeloos maken (je mag bijvoorbeeld niet meer in nederland vergelijkbaar werk aanvaarden gedurende 2 jaar oid). 

 

Actief reclame maken aan bestaande klanten voor een nieuwe onderneming van een werknemer lijkt me ongeacht enig beding onrechtmatig. De vraag is wel waar de grens ligt: als een klant vraagt "hoe gaat het?" en de medewerker zegt iets als "goed, ik ga binnenkort mijn eigen zaak openen!" en de klant dan doorvraagt is het lastig juridisch vast te stellen hoe actief dat was.

  • 0
Op 25-5-2020 om 22:11, Highio zei:

niekske?

 

Groet,

 

Highio

pm gestuurd

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I HL-Deelnemer en -Moderator I Ontwerp Gedreven Innovatie Strateeg I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0

Door omstandigheden ga ik  stoppen met de kapsalon.

Vandaar dat mijn personeelslid nu voor haar eigen gaat beginnen.

Snap ik en een goede zet van haar ,want de klanten kennen haar en zullen zeker naar haar salon komen.

Maar ik wil eigenlijk een vergoeding daarvoor vragen  .

Oftewel mijn klantenbestand aan haar door verkopen .

En dit mijn klanten ook persoonlijk laten weten in een email ,

dat ik er mee ga stoppen en dan voor haar reclame maken.

Kan ik hiervoor geld vragen?

 

  • 0

Hoe lang heeft ze voor jou gewerkt?

 

Het idee om een vergoeding te vragen lijkt pas later bij je opgekomen. Was jouw personeelslid niet geïnteresseerd om de bestaande salon over te nemen? Me dunkt dat je moeilijk bezwaar kan maken als je zelf stopt, dus ze kan gewoon de hele klantenkring voor niks overnemen - als die klanten de nieuwe situatie okay vinden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

  • 0
8 minuten geleden, TwaBla zei:

Hoe lang heeft ze voor jou gewerkt?

 

Het idee om een vergoeding te vragen lijkt pas later bij je opgekomen. Was jouw personeelslid niet geïnteresseerd om de bestaande salon over te nemen? Me dunkt dat je moeilijk bezwaar kan maken als je zelf stopt, dus ze kan gewoon de hele klantenkring voor niks overnemen - als die klanten de nieuwe situatie okay vinden.

Nee ,ik was van plan om mijn klantenbestand aan een nieuwe kapsalon aan te bieden .Waar mijn medewerkster ook van op de hoogte was.

Sinds kort heeft ze verteld dat ze voor haar eigen wil beginnen ,maar dan op een andere locatie. 

  • 0

Een klantenbestand heeft wel waarde en voor een startende ondernemer is een klantenbestand overnemen erg prettig omdat het je snel een goede startomzet kan geven.
Wat jou onderhandelingspositie lastig maakt is dat de plannen om te stoppen al bekend zijn en een (goede) kapster heeft, naast familie, vrienden en buren, ook vaste klanten die meestal wel meegaan, dus is de noodzaak voor een compleet klantenbestand minder groot.
Kortom je zult haar vooral moeten overtuigen dat er toegevoegde waarde in zit om jou hele klantbestnd over te nemen, misschien zelfs het pand en inrichting omdat dit haar veel kosten (om zelf een salon in te richten en reclame te maken) zal schelen.

Maar ja als zij besluit de gok te nemen en zelf te starten dan sta je met lege handen en zodra je gestopt bent valt er ook niet veel meer te beschermen want je hebt geen redelijk belang meer om je die klanten toe te eigenen.

 

Een andere kapsalon zal ook een stuk minder willen betalen als ze weten dat het vaste personeelslid voor zichzelf begint want elke ondernemer in de kappersbranche weet dat veel klanten erg trouw zijn aan hun kapper en dan liever naar een bekende kapster op een andere locatie gaan dan naar een onbekende salon die toevallig een adresbestand heeft gekocht..

 


 

  • 0

Eerst aankondigen dat je stopt en dan je klantenbestand willen verkopen is dan onhandig geweest, want die klanten gaan dus al uitkijken naar een nieuwe salon en daarmee is het bestand meteen waardeloos geworden.

 

Edit: oops, Roel is me net voor...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I HL-Deelnemer en -Moderator I Ontwerp Gedreven Innovatie Strateeg I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0
41 minuten geleden, niekske zei:

Nee ,ik was van plan om mijn klantenbestand aan een nieuwe kapsalon aan te bieden.

 

Je bent ook werkgever. Jij stopt en die medewerker staat op straat. Die gaat niet mee naar die 'nieuwe kapsalon' die nu ineens uit de hoge hoed getoverd wordt. Wat heb je gedaan om die medewerker aan het werk te houden?

 

Ik denk dat een eventueel concurrentie- of relatiebeding in de arbeidsovereenkomst kansloos is in de rechtszaal. 

 

Je had een doorstart met je medewerker mogelijk kunnen maken door tijdig te overleggen, maar nu ben je te laat.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

  • 0

Als je zelf je onderneming staakt heb je inderdaad weinig mogelijkheden om je te beroepen op concurrentie en dergelijke, want daarvan is domweg geen sprake meer. 

 

Wat wel redelijk gebruikelijk is is het betalen van goodwill, maar dan neemt de nieuwe ondernemer ook de (bekende) bedrijfsnaam over, en mogelijk ook grafische zaken als logo's, interieurontwerp, website etc. 

 

Gezien je werknemer op een andere locatie gaat werken, en naar ik aanneem ook op een andere naam, is daarvan niet echt sprake. 

 

Uiteraard heb je nog wel de mogelijkheid tot een 'good handover', waarbij je klanten zal refereren naar het nieuwe bedrijf als ze contact opnemen, of eventueel je hele klantenbestand aanschrijft dat ze voortaan bij een ander adres terecht kunnen, gerund door een persoon die ze al kennen. Dit heeft ongetwijfeld enige waarde, maar ik zou niet aan gigantische bedragen denken, hoogstens aan een paar duizend euro. 

  • 1

Je klantenbestand mag je niet verkopen. Ik kan me niet voorstellen dat jouw klanten hier expliciet toestemming voor hebben gegeven en dus mag het niet.

 

Als je klanten wel expliciet toestemming hebben gegeven voor een nieuwsbrief, dan mag jij ze een mail sturen met reclame voor de nieuwe salon. Ik vind €1 per verzonden e-mail een redelijk tarief. Dat is ongeveer €3 per gelezen e-mail waarschijnlijk.

  • 1
(aangepast)

Denk dat de ex-werknemster best wel wil betalen als ze voordeel haalt uit jouw eventuele acties. Wat mij heel effectief lijkt is een simpele folder met de adres- en contactgegevens met de belofte van een premium, noem het "een gratis verrassing" (bijv probeer product) bij het eerste bezoek. Deze geven aan de huidige klanten.

Maar ook eens dat het ook gewoon een heel goed gevoel kan geven als je de werkneemster die jaren voor jou aan het werk is geweest een goede start kan geven. Niet alles is met geld te meten. 

 

 

 

aangepast door Norbert Bakker
extra R toegevoegd aan "verassing" ;-)
  • 0
Op 24-5-2020 om 13:58, niekske zei:

hallo ik heb een vraag .

Ik heb al 20 jaar een kapsalon die goed draait ,ik heb 200 klanten.

Mijn personeelslid wil op een andere locatie een kapsalon beginnen 

met mijn klanten .

Wat kan ik daarvoor vragen ?

En wat als zij niet wil betalen en aanneemt  dat de klanten  toch wel naar haar toekomen.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties .

Je kan vragen wat je wil. Vraag & aanbod is vrij. Een aardige manier van benaderen zou zijn om een schatting te maken van de nieuwe salon 1) zonder jouw klantenbestand mee te nemen en 2) een schatting waarbij jouw klantenbestand wel meegenomen wordt. Ergens rond het verschil tussen 1) en 2) zou een aardig startpunt van de onderhandeling kunnen zijn?

 

Wat ik mis tot nog toe in dit topic, over welke order van grootte bedragen praten we? Ik kan me zeker in deze situatie goed voorstellen dat er veel aan gelegen is om hier met je personeel op goede voet uit te komen - ook dat vertegenwoordigt naar mijn idee een bepaalde waarde. Als een werknemer zich ziek meld of komt werken met een enigszins verstoorde arbeidsrelatie, komt dit je financieel natuurlijk ook niet ten goede.

  • 0
42 minuten geleden, Remco TH zei:

zonder jouw klantenbestand...

 

Wat betekent dat dan? Is dat een rolodex met adreskaarten? Een mailbestand? Worden die mensen ooit gemaild of gebeld? Of zijn het gewoon een slordige 200 mensen die af en toe eens langskomen, zoals bij de meeste kappers?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    2 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.