Jump to content
El Coche
Verberg

Na toezegging auto van de zaak gaat medewerker verhuizen

Ik zit met het volgende vraagstuk betreffende afspraken omtrent een auto van de zaak. Via de zoekbalk kon ik geen relevant topic vinden en ik ben tot pagina 12 gekomen met het bladeren, zonder resultaat dus vandaar deze nieuwe topic.

 

Onlangs heb ik een medewerker de toezegging gedaan dat hij vanwege zijn goede presteren een auto van de zaak krijgt in januari. Nu heeft hij onlangs een nieuwe vlam ontmoet en is hij voornemens om (binnen een maand :thinking-face:) met haar samen te gaan wonen, en omdat hij weet dat hij een tankpas krijgt heeft hij besloten om bij haar te gaan wonen maar dat is 100 kilometer verder dan zijn huidige woonplaats. Ik heb nu een beetje het gevoel dat ik als werkgever wordt gebruikt, terwijl ik hem juist wilde belonen door zijn woon/werk verkeer kosten op mij te nemen met als extra beloning een mooie auto. 

Kan ik in de overeenkomst voor zijn bedrijfsauto hier iets over kortsluiten? Iets van een maximaal aantal kilometers of iets dergelijks? Ben erg benieuwd naar jullie input.

Link to post
Share on other sites

14 answers to this question

Recommended Posts

  • 1

Op dit moment is er dus nog niets getekend over zijn auto en/of tankpas?

 

In de overeenkomst die je dan nog gaat opstellen kun je een limiet opnemen voor de tankpas. Daarmee zou je kunnen afvangen dat hij op jouw kosten dagelijks die 100 kilometer extra gaat maken.

 

Het lijkt me overigens ook gewoon goed om er met hem over in gesprek te gaan, in plaats van 'm alleen een restrictie op te leggen. Wie weet is het wel helemaal niet zijn insteek om jouw aanbod te 'misbruiken' en had hij er zelf ook al over nagedacht.

Link to post
Share on other sites
  • 1

Ik adviseer alle afwegingen en gesprekken vanuit zakelijk perspectief te benaderen (wijziging afstand en kosten woon-werkverkeer) en de veranderende privésituatie van de medewerker buiten die discussie te houden...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer VOF De Witte Boerderij, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise) in Marketingmanagement, Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (Arbeidsrechter.nl)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
1 uur terug, RubenT zei:

Op dit moment is er dus nog niets getekend over zijn auto en/of tankpas?

 

In de overeenkomst die je dan nog gaat opstellen kun je een limiet opnemen voor de tankpas. Daarmee zou je kunnen afvangen dat hij op jouw kosten dagelijks die 100 kilometer extra gaat maken.

 

Het lijkt me overigens ook gewoon goed om er met hem over in gesprek te gaan, in plaats van 'm alleen een restrictie op te leggen. Wie weet is het wel helemaal niet zijn insteek om jouw aanbod te 'misbruiken' en had hij er zelf ook al over nagedacht.

Nee, nog niets over afgesproken inderdaad. 

Erover in gesprek gaan is niet meer dan normaal inderdaad, ga ik zeker doen. Wel met wat meer kennis dan een uur geleden en ik zal zeker even vragen of en hoe hij erover heeft nagedacht. 

Tankpas limiet zou een interessante optie kunnen zijn, thanks. 

Link to post
Share on other sites
  • 0
1 uur terug, Hans van den Bergh zei:

Ik adviseer alle afwegingen en gesprekken vanuit zakelijk perspectief te benaderen (wijziging afstand en kosten woon-werkverkeer) en de veranderende privésituatie van de medewerker buiten die discussie te houden...

 

Zal ik doen, alhoewel het wel de oorzaak van deze discussie is. Maar ik begrijp wat je bedoelt.

Link to post
Share on other sites
  • 1

Niet helemaal mijn ding maar je werknemer zal dan toch ook te maken krijgen met de fiscale bijtelling voor prive gebruik? Je zou hem ook een eigen bijdrage kunnen vragen (wat dacht ik wel voorkomt als leaserijders bijvoorbeeld een auto uit een duurdere categorie willen rijden), die bijdrage kan dan (correct me if I'm wrong) af van de bijtelling.

Link to post
Share on other sites
  • 0
26 minuten geleden, Bert. zei:

Niet helemaal mijn ding maar je werknemer zal dan toch ook te maken krijgen met de fiscale bijtelling voor prive gebruik? Je zou hem ook een eigen bijdrage kunnen vragen (wat dacht ik wel voorkomt als leaserijders bijvoorbeeld een auto uit een duurdere categorie willen rijden), die bijdrage kan dan (correct me if I'm wrong) af van de bijtelling.

 

Volgens mij geldt die aftrek niet wanneer het om een duurdere auto gaat, maar eigen bijdrage is inderdaad ook een optie. Deze kan ik baseren op de "excessieve overschrijding" van de door ons gestelde norm. Dit neem ik mee in het gesprek. 

Link to post
Share on other sites
  • 0
2 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Benader het eens zo: had je hem ook restricties willen opleggen voor privé gebruik?

Woon-werk wordt bij een auto van de zaak in de regel (en fiscaal) niet als privé gebruik gezien. 

 

En voor TS: wat is het probleem voor jou: de kosten van de extra woon-werk kilometers of het risico dat de werknemer straks de reistijd niet meer ziet zitten, ontslag neemt en jou met een auto laat zitten?

Edited by StevenK
Link to post
Share on other sites
  • 1

100km verder wonen, en dan elke dag op en neer naar de zaak? Dat is alleen al qua woon/werk verkeer bijna 50.000km meer per jaar. Dat is een aanzienlijke verhoging van het lease tarief. Wil je het toegezegde tarief gelijk houden, dan ga je ongeveer van een BMW 5 serie naar een kia picanto oid.

Link to post
Share on other sites
  • 0
8 uur geleden, El Coche zei:

Onlangs heb ik een medewerker de toezegging gedaan dat hij vanwege zijn goede presteren een auto van de zaak krijgt in januari. Nu heeft hij onlangs een nieuwe vlam ontmoet en is hij voornemens om (binnen een maand :thinking-face:) met haar samen te gaan wonen, en omdat hij weet dat hij een tankpas krijgt heeft hij besloten om bij haar te gaan wonen maar dat is 100 kilometer verder dan zijn huidige woonplaats. Ik heb nu een beetje het gevoel dat ik als werkgever wordt gebruikt, terwijl ik hem juist wilde belonen door zijn woon/werk verkeer kosten op mij te nemen met als extra beloning een mooie auto.

 

Ik snap dat dit een beetje frustrerend kan zijn, maar persoonlijk laat ik meestal mensen zichzelf in een schroef draaien als het daadwerkelijk zo is dat ze de boel willen uitbuiten. En het is ook niet zo moeilijk om dat te doen, zonder dat je al te vervelend hoeft te doen. Gewoon vriendelijk blijven, hun privékeuzes niet eens benoemen, en gewoon zakelijke voorwaarden stellen. Ik ga er even vanuit dat de werknemer geen bijtelling wil betalen.

 

De vraag is eerst: waar gaat hij zichzelf inschrijven? Staat hij daadwerkelijk ingeschreven in de nieuwe gemeente op het nieuwe adres? Zo niet, dan stuur je dus gewoon zijn loonstrook naar zijn oude adres en geef je een tankpas waarmee hij uitsluitend kan tanken voor de daadwerkelijke woon/werkafstand. Althans, je kunt makkelijk zien of hij meer dan noodzakelijk tankt. Niet zo moeilijk toch? Dat betekent ook dat je verwacht dat hij uitsluitend tankt op basis van de reisafstand tot dát adres. En dat is makkelijk vast te stellen. Tankt hij meer dan redelijkerwijs nodig is voor die woon/werkafstand, dan komt er gewoon 22% bijtelling op z'n loonstrook bij en krijgt hij dus netto een lager loon. Maar dat is dan zijn keuze.

 

Schrijft hij zich wel in op het nieuwe adres, dan is er nog geen man overboord. Ook dan doe je gewoon of je neus bloedt. Je geeft hem nog steeds een tankpas waarmee hij kan tanken tot aan dat adres van 100 kilometer ver weg. Aangezien hij waarschijnlijk nog steeds geen bijtelling wil betalen, zullen alle kilometers nog steeds woon/werk moeten zijn. Dat betekent dus dat hij consequent elke werkdag zo'n 200 km moet rijden. Je kunt dat makkelijk controleren door géén "Verklaring geen privégebruik" af te geven, maar door hem gewoon een sluitende rittenregistratie te laten bijhouden. Het is een auto van de zaak, dus dat is gewoon een administratieve formaliteit die je van hem kunt verlangen op zakelijke gronden. Hij rijdt immers in de auto als werknemer. Het is niet zijn privéauto. Op basis van die rittenregistratie kun je dat letterlijk in no-time zien. Als hij niet dagelijks 200 km rijdt, valt hij meteen door de mand. Als hij namelijk zégt dat hij 100 km ver weg gaat wonen, maar niet elke dag 200 km heeft gereden, dan weet je dus dat het verschil privékilometers zijn. En als hij dat een paar dagen volhoudt, dan zit hij al over de 500 kilometer heen, waardoor hij ook bijna onmiddellijk met 22% bijtelling te maken krijgt. Wederom een lager netto loon voor hem.

 

Oh, en je zit natuurlijk ook niet helemaal vast aan de auto die je ter beschikking stelt. Het is een auto van de zaak, dus als het te duur wordt, kun je altijd besluiten om een andere ter beschikking te stellen. Jouw auto, jouw keuze. Zeker als het te duur wordt, is het helemaal aan jou om te bepalen wat voor auto het gaat worden. En dat kan ook een tweedehands Daihatsu Cuore zijn. Je doel was immers alleen om zijn vervoer te vergoeden (ongeacht waar hij woont, dat is zijn keuze), maar de hoe dat vervoersmiddel eruit ziet is jouw keuze.

 

Edited by prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 10 leden online en 227 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept