Ik probeer zelf de boekhouding (vpb en jaarrekening) te begrijpen, maar er is nu iets waar ik geen antwoord op kan vinden, hopelijk weet iemand hier het zo.
Kort geschetst: simpele holdingstructuur (twee holding bv's, met allebei 50% aandeel in werkmaatschappij bv). Werkmij maakt winst, en over 2020 wordt besloten dit uit te keren als dividend. Anders dan voorgaande jaren gaat winst over 2020 niet in 50/50 verdeling naar de holdings, maar stemmen beide aandeelhouders nu bij jaarvergadering in dat gehele vastgestelde winst 2020 ten goede komt aan één van de holdings. Wat ik me afvraag is hoe de deelneming nu moet worden gewaardeerd in de holding eindbalans 2020 en de vpb aangifte.
Stel de werkmij bv heeft op 2020 eindbalans €1.000,- in geplaatst kapitaal en €20.000,- in overige reserves (de winst die wordt uitgekeerd).
In het geval waarbij de winst 50/50 werd verdeeld, dan zou bij beide holding bv's dit moeten gelden:
- Resultaat deelneming: €10.000
- En op de eindbalans: 'Deelneming Werkmij bv: €10.500' (helft kapitaal + helft van resultaat)
Nu winst naar 1 holding gaat, klopt het dan simpelweg zo:
Holding 1:
- Resultaat deelneming: €0
- Op eindbalans 2020: 'Deelneming Werkmij bv: €500' (alleen helft kapitaal)
- In vpb 2020 aangifte onder Deelneming: Nominale waarde aandelen: €500 Balanswaardering: €500 Nettovoordelen met of uit de deelneming: €0
Holding 2:
- Resultaat deelneming: €20.000
- Op eindbalans: 'Deelneming Werkmij bv: €20.500' (helft kapitaal + alle winstreserves)
- In vpb aangifte onder Deelneming: Nominale waarde aandelen: €500 Balanswaardering: €20.500 Nettovoordelen met of uit de deelneming: €20.000
Klopt dat zo? Of moet deelneming op balans en aangifte altijd op aandelenverhouding worden berekend (zelfs als dividend in andere verhouding wordt uitgekeerd) en moet verschil in verhouding winstverdeling daarna op een of andere manier afgeboekt worden? Alvast dank!
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
robert21
robert21
Goedemiddag allemaal,
Ik probeer zelf de boekhouding (vpb en jaarrekening) te begrijpen, maar er is nu iets waar ik geen antwoord op kan vinden, hopelijk weet iemand hier het zo.
Kort geschetst: simpele holdingstructuur (twee holding bv's, met allebei 50% aandeel in werkmaatschappij bv). Werkmij maakt winst, en over 2020 wordt besloten dit uit te keren als dividend. Anders dan voorgaande jaren gaat winst over 2020 niet in 50/50 verdeling naar de holdings, maar stemmen beide aandeelhouders nu bij jaarvergadering in dat gehele vastgestelde winst 2020 ten goede komt aan één van de holdings. Wat ik me afvraag is hoe de deelneming nu moet worden gewaardeerd in de holding eindbalans 2020 en de vpb aangifte.
Stel de werkmij bv heeft op 2020 eindbalans €1.000,- in geplaatst kapitaal en €20.000,- in overige reserves (de winst die wordt uitgekeerd).
In het geval waarbij de winst 50/50 werd verdeeld, dan zou bij beide holding bv's dit moeten gelden:
- Resultaat deelneming: €10.000
- En op de eindbalans: 'Deelneming Werkmij bv: €10.500' (helft kapitaal + helft van resultaat)
Nu winst naar 1 holding gaat, klopt het dan simpelweg zo:
Holding 1:
- Resultaat deelneming: €0
- Op eindbalans 2020: 'Deelneming Werkmij bv: €500' (alleen helft kapitaal)
- In vpb 2020 aangifte onder Deelneming:
Nominale waarde aandelen: €500
Balanswaardering: €500
Nettovoordelen met of uit de deelneming: €0
Holding 2:
- Resultaat deelneming: €20.000
- Op eindbalans: 'Deelneming Werkmij bv: €20.500' (helft kapitaal + alle winstreserves)
- In vpb aangifte onder Deelneming:
Nominale waarde aandelen: €500
Balanswaardering: €20.500
Nettovoordelen met of uit de deelneming: €20.000
Klopt dat zo? Of moet deelneming op balans en aangifte altijd op aandelenverhouding worden berekend (zelfs als dividend in andere verhouding wordt uitgekeerd) en moet verschil in verhouding winstverdeling daarna op een of andere manier afgeboekt worden? Alvast dank!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/71130-dividend-anders-dan-5050-verdelen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
19 antwoorden op deze vraag