• 0

Problemen in de tent [ex vof partner verdeling]

(aangepast)

Beste Forumleden,

 

Een aantal maanden geleden is mijn vof beëindigd en tot op heden ben ik met mijn ex vof partner niet uit de verdeling gekomen. We hebben ook een advocaat, maar ik vertrouw toch ook erg op de mening van dit forum en wie weet hebben jullie nog bruikbare tips. We hadden een bedrijf in unieke items, dus niet items die je zo maar bij kunt bestellen. Zij heeft in de periode voordat de vof ophield te bestaan ongeveer 40000 euro zwart verkocht, de items ontbreken nu. Daarnaast ben ik erachter gekomen dat zij nu de helft van de spullen meegenomen heeft. Ik blijf achter met de minder populaire en kapotte items. Mijn advocaat zegt: in dit geval kun je niet zoveel doen, de 40000 euro is weg en lastig aan te tonen, de spullen die zij meegenomen heeft moet ik aantonen dat die van de vof waren. Ik heb in de periode dat het bedrijf nog bestond telkens filmpjes en foto's gemaakt van de 100den items die we hebben en die dus ook verdwenen. Mijn advocaat geeft echter aan dat het moeilijk is om aan te tonen dat de items verkocht zijn en al helemaal tegen welke prijs. 

 

Ik hoor graag of jullie tips hebben hoe ik dit in kan steken. Het is gewoon diefstal en vind het erg lastig te bevatten dat mijn vof partner ermee weg kan komen. 

 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Dirk, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Op 1-11-2021 om 18:03, Dirk1986 zei:

de spullen die zij meegenomen heeft moet ik aantonen dat die van de vof waren. Ik heb in de periode dat het bedrijf nog bestond telkens filmpjes en foto's gemaakt van de 100den items die we hebben en die dus ook verdwenen. Mijn advocaat geeft echter aan dat het moeilijk is om aan te tonen dat de items verkocht zijn en al helemaal tegen welke prijs. 

 

Eh, zwarte verkoop aantonen is tot daar aan toe, maar hoe was de inkoop dan geregeld? Is daarvan niets vastgelegd? 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Vervelende situatie, Dirk.

 

Interessante theoretische vraag: heeft ze de spullen gestolen van de vof en prive verkocht (schade: inkoopwaarde) of de spullen namens de vof verkocht en de opbrengst gestolen (schade: verkoopwaarde)? Blijkbaar is de verkoop niet in de administratie opgenomen, maar de inkoop en de voorraad dan? Dus inderdaad, wat de advocaat al zei: kun je aantonen dat deze spullen van de vof waren? 

 

Waar ik ook aan denk: als je ex vof partner zaken zwart heeft verkocht, dus zonder btw afdracht en aangifte als winst, en dit is te zien als handelen namens de vof, dan kan de vof daar behoorlijke problemen mee krijgen met de belastingdienst. Daar ben jij dan ook hoofdelijk aansprakelijk voor. Iets om te bespreken met je advocaat?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Op 1-11-2021 om 19:25, Dirk1986 zei:

Het staat vaak onder de partijnaam en of dit nou 1 stuk of 12 stuks omvat staat er vaak niet bij.

Waarop baseer je dan de schatting van EUR 40.000? Is dat inkoopprijs of mogelijke verkoopprijs? 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Interessante stelling inderdaad. Zij heeft spullen namens de vof verkocht en de opbrengst gestolen. Ook heeft zij na opheffing spullen van de oude vof gestolen en verkocht onder naam van haar nieuwe bedrijf. De verkoop heeft zij niet verteld, maar de goederen zijn verdwenen. Ik heb filmpjes en foto's van de artikelen in het bedrijfspand van de vof.

 

Ik snap het laatste punt ook enorm, maar ja, wat doe je eraan als je het alleen maar enigszins kan bewijzen met het ontbreken van voorraad. 

Link naar reactie
  • 0
Op 1-11-2021 om 19:25, Dirk1986 zei:

De inkoop is vastgelegd maar niet met foto's.

Het staat vaak onder de partijnaam en of dit nou 1 stuk of 12 stuks omvat staat er vaak niet bij.

Je hebt toch ooit een bestelorder geplaatst waarin staat wat en hoeveel je wilt kopen en wat er met een afleverbon is geleverd? Hoe kan je anders controleren of alles wel is geleverd? Het geleverde is daarna toch wel in een voorraadadministratie opgenomen? … zo niet, dan kloppen de jaarcijfers ook niet.

 

Op 1-11-2021 om 19:36, Dirk1986 zei:

wat doe je eraan als je het alleen maar enigszins kan bewijzen met het ontbreken van voorraad. 

Was er dan een voorraad?

Wie eist, die bewijst.

 

Wat als de tegenpartij beweert dat jijzelf de boel onderhands hebt verkocht?

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 1-11-2021 om 19:52, Cosara zei:

Je hebt toch ooit een bestelorder geplaatst

Bij met name antiek b.v. kan ik me voorstellen dat je een partij koopt, items soms opgesplitst worden of juist gecombineerd worden. Ik weet niet of dat hier zo is, maar dat kan ik me voorstellen voor deze unieke items. 

Link naar reactie
  • 0
Op 2-11-2021 om 06:43, Dirk1986 zei:

Dat klopt inderdaad, het gaat om antiek. 

Grijs geld dus …

… daarmee wordt de vraag “Wat als de tegenpartij beweert dat jijzelf de boel onderhands hebt verkocht?” wel heel realistisch.

 

Ik ga mee net de mening van de advocaat … kansloos dit.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Wie zijn billen brandt....

Schrijf het af als leergeld en probeer het verleden af te sluiten. Ook als is dat in zulke situaties erg moeilijk. 

Je loopt anders het risico een hoop geld te verliezen aan advocaten en welles nietes spelletjes. 

Steek die energie liever in een mooie toekomst. Succes en sterkte in elk geval. 

Link naar reactie
  • 0

Afdwingen zal lastig worden. Indien het je echt hoog zit en je iets wilt doen... maak dan een lijst met de inventaris op moment dat jullie gestopt zijn, hang daar waardes aan en kijk wat ze mee heeft genomen. Dit kun je altijd zo onderbouwd opsturen en laten weten hoeveel geld je nog van haar tegoed hebt. Dit deel kost alleen een boel tijd.

 

Het afdwingen van een betaling zal lastig worden, maar het geeft je misschien een verhaal.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Toch nog een poging 😏. Een vof heeft een afgescheiden vermogen en moet ook een eenvoudige jaarrekening opstellen. Wat zegt de voorraadpositie? Zijn er nu crediteuren benadeeld? Wat zegt de vof overeenkomst? De vof kan mevrouw mogelijk ook aansprakelijk stellen. Dreigen met faillissement en dus hoofdelijke aansprakelijkheid voor Mw maar mogelijk ook voor jou alsdan is ook een optie. Het gaat m.i. om teveel geld om te laten schieten. Tenzij jezelf niet tgt bent natuurlijk…

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.