• 0

Wanneer is het moment voor een merk-registratie?

 

Ik ben nu een half jaar begonnen met mijn sieraden webshop, en tot nu de echte uitdaging is de webshop-verkeer genereren, klanten dus.  Gelukkig wanneer er wat tientallen  bezoekers d.m.v. advertentie/marketing, op een dag geweest zijn, leidt dat al naar omzet maar het echte drama tot nu is het verkeer, zeker organische verkeer. 

 

Om een naamsbekendheid te creëren  en omzet te kunnen draaien wilde ik op marketplaces gaan verkopen zoals bol.com, en toch heb ik dat gedaan alleen ik kwam later achter, zonder een merkregistratie komen mijn sieraden helaas niet in het juiste categorie te staan, maar wel bijvoorbeeld in edelstenen. Alhoewel ik edelstenen gebruik maar daar bevindt ook niet echt mijn doelgroep natuurlijk.  Nu denk ik eraan om mijn merk te registreren (vanwege bol) alleen ik vraag mij af is het wel verstandig voor nu? Ik heb zeker grote toekomstige plannen met mijn bedrijf   en wil ik die registratie zeker een keer gaan doen, maar gezien ik nog maar net gestart ben en moet eerst nog veel aan naamsbekendheid en klanten werken. Een merk-registratie kan heel hoog in kosten gaan lopen, wat mij heel onverstandig lijkt voor nu. Bovendien lees ik  ook dat heel veel ondernemers fouten begaan bij het registratie en zo simpel is het niet als het lijkt soms, maar beter door een jurist kan geregeld worden. Wanneer is het juiste moment voor een merk-registratie? De nadeel is zoals ik heb begrepen, je kan achteraf niets meer aan wijzigen of classes toevoegen etc, het moet in een  keer goed! Jammer

 

Aan andere kant is het idee, zonder de registratie mis ik waarschijnlijk ook veel klanten en omzet via bol.com, of als ik nog op andere marketplaces zou willen verkopen,  wat is jullie advies voor mij?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Op 21-11-2021 om 20:13, Bernna zei:

Bovendien lees ik  ook dat heel veel ondernemers fouten begaan bij het registratie en zo simpel is het niet als het lijkt soms

(...)

wat is jullie advies voor mij?

Precies hierom heb ik registratie van mijn bedrijfsnaam als woordmerk destijds uitbesteed aan een merkenbureau. Niet goedkoop, maar scheelde een hoop kopzorgen. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 21-11-2021 om 20:13, Bernna zei:

...zonder een merkregistratie komen mijn sieraden helaas niet in het juiste categorie te staan, maar wel bijvoorbeeld in edelstenen.

 

De logica (van Bol.com) ontgaat me. Als je geen merkregistratie hebt als leverancier van sieraden, schoenen of hondenbrokken kom je in een generieke categorie terecht?

 

Op 21-11-2021 om 21:20, zzpegel zei:

Zo snel mogelijk doen. Veel handige en interessante informatie : https://boloo.co/een-merk-registreren-voor-je-bol-com-verkopers/

 

Zo te zien is het een breder probleem. Die 'handige en interessante informatie' heeft niet zoveel met merken te maken, maar met wel met kaders van Bol.com. Het komt op mij over als wartaal, maar er zal vanuit marktplaatsoptiek wel een zekere logica in zitten.

 

Er wordt bij Boloo een voorbeeld van Nike genoemd, dus ik ga maar even op die vergelijking door. Bol.com wil dat rooie t-shirts van Nike te onderscheiden zijn van generieke rooie shirts die door traders uit China gehaald wordt. Dat kan Bol.com zien aan de EAN-code die bij GS1 opgehaald is. Daar staat bij de leveranciersinfo immers dat het ene t-shirt door Nike geleverd wordt en het andere t-shirt van een willekeurige handelaar afkomstig is.

 

Daarom moeten die willekeurige handelaars ook allemaal dezelfde EAN-code gebruiken van Bol.com.

 

Nou ontstaat er verwarring omdat GS1 willekeurige handelaars aanraadt hun eigen merk te registreren. Dat doen ze zelfs hier op dit forum.  @Jolanda van GS1 legt hier uit dat je als leverancier elk product een eigen EAN-code moet geven, dus ook drie verschillende maten shirts elk apart. En in een ander topic raadt ze handelaars zelfs aan om hun merk te registreren en dat te koppelen aan hun product. Zo zou je voorrang op imitaties krijgen...

 

Quote

Ik lees dat je (nog ) geen gebruik maakt van barcodes? Maar hoe draagt een barcode dan bij? Als ondernemer maak je met een GS1 productcode je product online én offline kenbaar aan marktplaatsen, verkopers én klanten. Door de GS1 productcode die aan het product hangt, met de bijbehorende informatie, weten afnemers en marktplaatsen dat het product ‘echt’ is en de ondernemer krijgt voorrang op imitaties. Het helpt dus ook om productimitaties en namaakartikelen tegen te gaan.

 

Deze praktijk wordt in de parallelle wereld van Bol.com en Amazon private labeling genoemd. Dat helpt echter helemaal niet om imitatie en namaak tegen te gaan, want datzelfde t-shirt komt nog steeds van dezelfde generieke leverancier in China die nog steeds ook hetzelfde product aan andere traders verkoopt. Misschien zelfs aan Nike, maar die doet tenminste nog de moeite om zijn label op dat shirt te laten naaien.

 

Bij Bol.com zijn ze daardoor ook de weg kwijt geraakt, met als gevolg dat elke volgende leverancier verplicht dezelfde EAN-code krijgt toebedeeld en traders elkaar in de haren vliegen met inbreukclaims. Jij maakt inbreuk op mijn merk! Die kwesties zien we hier op HL terug, onder andere in dit topic.

 

Quote

Ik heb een generiek product aangeboden via bol.com met een bestaand EAN nummer. Deze was wel aan een merk gekoppeld, maar de beschrijving van het product en de foto's (Aliexpress foto's) waren exact hetzelfde als van het generieke product die ik heb aangeboden. Volgens bol.com dient men identieke producten via hetzelfde EAN nummer aan te bieden, dus vandaar.

 

Dan heb je aan die merkregistratie dus ook niet zoveel. Terwijl jij zo-te-zien wel een zelfgemaakt product verkoopt. Misschien dat de combinatie van een eigen label en eigen foto's genoeg zijn om duidelijk te maken dat het geen generiek goed is. Bovendien: schijnbaar kun je ook een merknaam invoeren die niet geregistreerd staat bij het BOIP. Dat zou dan je handelsnaam kunnen zijn. Bernna Blinks!

Maar hoe je nou in een andere categorie terecht kan komen, lijkt me een volgend hoofdstuk in dit verhaal. Dat steeds eigenaardiger wordt.

 

Is er geen eenvoudige en elegante oplossing voor dit probleem? 

 

aangepast door TwaBla
enkele details

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1
Op 22-11-2021 om 14:34, TwaBla zei:

De logica (van Bol.com) ontgaat me. Als je geen merkregistratie hebt als leverancier van sieraden, schoenen of hondenbrokken kom je in een generieke categorie terecht?

Bol.com heeft het beleid dat in een aantal assortimentsgroepen waarin ze het risico op namaakartikelen of ondeugdelijk assortiment groot achten, ze een extra drempel van verkooprechten hebben opgeworpen. Dat is o.a. bij elektronica waarvoor CE-markering nodig is, maar bijvoorbeeld ook specifiek voor de merken Apple en Samsung, omdat er veel namaakopladers worden aangeboden. Als je een artikel zoals een oplader wil verkopen, mag dat alleen als die van een goedgekeurd merk is. Als je zelf opladers produceert (of white label inkoopt en er een merk aan hangt), zal je dat merk dus bij Bol.com aan moeten melden (een toetsingstraject dat volgens mij geld kost).

 

In de assortimentsgroep Mode (waaronder sieraden vallen) zijn ook een aantal productgroepen met extra toezicht, zoals plantaardig of dierlijk materiaal en fairtrade, maar dus ook rondom sieraden en horloges. In die laatste groep wordt in ieder geval door de Waarborgwet wat meer toezicht gehouden.

 

Wellicht dat ze bij sieraden dus ook een wat strenger beleid voeren om alleen 'echte' merken toe te laten, om kwaliteit te kunnen waarborgen.

Link naar reactie
  • 0
Op 22-11-2021 om 15:35, RubenT zei:

Wellicht dat ze bij sieraden dus ook een wat strenger beleid voeren om alleen 'echte' merken toe te laten, om kwaliteit te kunnen waarborgen.

 

Die is ook leuk. Er zijn merken en 'echte' merken. Het zou interessant zijn om de echte criteria te kennen, want iedereen kan een merk beginnen en iedereen kan bij GS1 eigen EAN-codes aanvragen voor dat merk. Daar hebben ze bij GS1 zelfs iemand voor die dat komt uitleggen op dit forum. Het gebruik van EAN op Bol.com wordt speciaal onder de aandacht gebracht op de homepage van GS1 dus er zit waarschijnlijk ook een lucratief verdienmodel in.

Het zal Bol.com en GS1 worst wezen dat traders private labels opzetten om generieke producten van Alibaba exclusief te kunnen verkopen. De echte zorg zijn natuurlijk de bekende exclusieve merken die de platforms aanspreken op hun zorgplicht om de verkoop van namaak tegen te gaan. Dat was ook het argument van GS1 om het aanvragen van EAN-codes te bevorderen.

Daar wordt Berrna de dupe van. Die moet een merk laten registreren en voor elk sieraard een aparte EAN-code aanvragen. Zou Bol.com geen achterdeur voor artisans kunnen openen; voor iedereen die nog zelf dingen maakt? Kunnen we geen AOC bedenken: Made in the Lage Landen = MALL!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Wanneer is het moment voor een merk-registratie?
 

Als het een toevoegende waarde genereert … in de breedste zin van het woord.

 

Het waarom bij verkoopkanalen zoals Bol.com is in wezen totaal oninteressant.

Geef waar ze om vragen of zoek een ander verkoopkanaal.

 

Een viool moet je leren bespelen en een goede performance bereik je niet door de viool te veranderen.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 22-11-2021 om 18:30, TwaBla zei:

Die is ook leuk. Er zijn merken en 'echte' merken.

Dat onderscheid leeft bij bol.com inderdaad, al kunnen ze dat natuurlijk niet hardop zeggen. Ik bedoelde met mijn opmerking vooral dat er in bepaalde categorieën dus alleen gedeponeerde merken gevoerd mogen worden, in andere categorieën kun je ook gewoon een onbestaande merknaam invoeren, of moet je als merk "merkloos" aanhouden.

 

Ik heb in het verleden ook eens een interessant gesprek met iemand van Bol.com gehad die vond dat ik me niet op mijn merkrechten kon beroepen omdat het betreffende product in een productverpakking van plastic zat, terwijl "een echte productverpakking van karton is". Zo hebben ze dus wel vaker een (in mijn ogen) bijzondere zienswijze.

 

Op 22-11-2021 om 19:13, Cosara zei:

Het waarom bij verkoopkanalen zoals Bol.com is in wezen totaal oninteressant.

Dat valt te bezien. Het lijkt me toch een belangrijk onderdeel van de afweging, als de keuze om via marketplaces te verkopen is gemaakt. Dan heb je je dus ook te verdiepen in hun voorwaarden.

 

Op 22-11-2021 om 19:13, Cosara zei:

Als het een toevoegende waarde genereert … in de breedste zin van het woord.

Hier ben ik het overigens wel mee eens, zolang er een toevoegende waarde op langere termijn wordt verwacht. Kosten maken doet altijd pijn, maar dit lijkt me een investering in betere zichtbaarheid, omzet (en hopelijk winst) en de bescherming daarvan.

Link naar reactie
  • 0
Op 22-11-2021 om 19:21, RubenT zei:
Op 22-11-2021 om 19:13, Cosara zei:

Het waarom bij verkoopkanalen zoals Bol.com is in wezen totaal oninteressant.

Dat valt te bezien. Het lijkt me toch een belangrijk onderdeel van de afweging, als de keuze om via marketplaces te verkopen is gemaakt. Dan heb je je dus ook te verdiepen in hun voorwaarden.

Dat is precies wat ik bedoel … het hoe dus … niet het waarom 😎

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 22-11-2021 om 19:13, Cosara zei:

Het waarom bij verkoopkanalen zoals Bol.com is in wezen totaal oninteressant.

 

Je kan stellen dat het internet totaal oninteressant is als verkoopkanaal.

Je kan beweren dat mobiel niet van belang is.

Je kan Google negeren en Facebook overbodig vinden.

Je kan de platforms negeren.

 

En toch blijven ondernemen.

 

Maar hun belang is te groot geworden om ze als marginaal af te doen. Als zelfs GS1 het juridisch kader van merken negeert en handelaars op Amazon en Bol.com aanraadt om hun ingekochte ramsh van Alibaba onder merk te verkopen omdat ze zo 'namaak' kunnen tegen gaan, is de invloed van de platforms al groter dan hun werkelijk bereik.

 

Al ben ik het wel met Cosara eens dat deze vraagsteller zich via een zijspoor (aanwezigheid op Bol.com om zichtbaarheid te vergroten) naar een volgend zijspoor (merkregistratie om bij Bol.com in de juiste categorie te belanden) laat afleiden van haar/zijn core business.

 

Vraag aan Bernna: waarom lanceer je geen like-line voor social media? Elk kwartaal een speciaal aanbod met korting voor hen die liken....

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 22-11-2021 om 19:38, TwaBla zei:
Op 22-11-2021 om 19:13, Cosara zei:

Het waarom bij verkoopkanalen zoals Bol.com is in wezen totaal oninteressant.

 

Je kan stellen dat het internet totaal oninteressant is als verkoopkanaal.

Je kan beweren dat mobiel niet van belang is.

Je kan Google negeren en Facebook overbodig vinden.

Je kan de platforms negeren.

Laat ik het dan botweg zo zeggen … het zal mij een worst zijn, waarom ze doen wat ze doen, zolang het mij maar verder helpt.

Wil dat niet, vecht dan niet als een Don Quichot tegen windmolens, maar zoek een verkoopkanaal die wel bij je past.

 

aangepast door Cosara
Grammar

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 22-11-2021 om 19:50, Cosara zei:

Laat ik het dan botweg zo zeggen … het zal mij een worst zijn, waarom ze doen wat ze doen, zolang het mij maar verder helpt.

 

Botweg of genuanceerd: dat maakt niet zoveel uit. :partying-face:

 

Het is net als de hamster in zijn kooi: doorlopen tot je botst en dan de andere kant op. Alles om je heen is gegeven; jij kan nergens iets aan veranderen. Alleen een andere kant oplopen. Dat is niet alleen een wereldbeeld maar ook een levensfilosofie waardoor je wegloopt van elke deur die dicht is. Terwijl je soms door aanbellen of kloppen ook gewoon naar binnen kan.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 22-11-2021 om 19:57, TwaBla zei:

Het is net als de hamster in zijn kooi …

Het is een keuze die je zelf mag maken  … niemand verplicht je om te lopen.
 

Wel actueel vandaag de dag … ik wil niet in mijn vrijheid beperkt worden.

Dat kan en mag … maar in dit geval dan niet bij Bol.com.

 

Als dienstverlenende bedrijf hanteer ikzelf ook een paar regels  … bevalt je dat niet, zoek dan een ander.

 

Vooral niet te moeilijk denken en doen. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Vraag is natuurlijk via welk kanaal jouw aanbod aan de man of vrouw gebracht kan worden. Etsy, Instagram/FaceBook, Bol.com? Eisen die allemaal een geregistreerd merk en EAN of UPC per artikel?

 

Ik weet niet waar andere sieradenwebshops of sieradenmerken voor kiezen. Zonder inzicht in jouw activiteiten en postionering (omzetdoelstelling, diepte en breedte van jouw assortiment) valt hier nog niet zo veel gek specifieks of verstandigs over te zeggen.

 

Je kunt een merk ook op basis van andere overwegingen registeren.

 

Heb je al een makersmerk in de sieraden? Verpakkingen met de handelsnaam of het beoogde merk?

 

Gebrek aan spontane bezoekers los je (denk ik) niet direct op met een merkregistratie. Daar zul je actieve marketing voor moeten bedrijven.

 

Heb je al een ondernemings- of (online) marketingplan?

 

Mijn aanvullende advies aan jou is een ´Wat vinden jullie van mijn...´-topic starten over jouw webshop en anders assortiment.

 

Met vriendelijke groet,


Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
Op 21-11-2021 om 21:00, Norbert Bakker zei:


Welke registratie bedoel jij precies?
Een woordmerk dat vrij is registreer je voor 200-300 Euro bij BBIE voor 1-2 klassen. 

 

Dit is nogal wat uitgebreid en verwarrend soms, maar ik bedoel gewoon woord/merk. Die kosten zijn dan alleen voor Benelux geloof ik.  Als ik zou voor internationaal gaan (want ik wil zeker ook buiten EU zaken doen), dan kost dat veel meer zeker voor meerdere klassen.  Want achteraf kan je de registratie toch niet meer wijzigen? Als dat wel kon, was wel mooi geweest en kon ik de registratie op mijn ondernemingsniveau gaan afstemmen. 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 22-11-2021 om 14:34, TwaBla zei:

 

De logica (van Bol.com) ontgaat me. Als je geen merkregistratie hebt als leverancier van sieraden, schoenen of hondenbrokken kom je in een generieke categorie terecht?

 

 

Voor mij ook niet helemaal begrijpelijk, en was ook niet verwacht.  Als ze tenminste sieraden zonder 'merk' binnen de categorie konden plaatsen was ook een mooie tijdelijke oplossing geweest , maar dat gaat dus ook niet.

 

Op 22-11-2021 om 14:34, TwaBla zei:

 

 

Terwijl jij zo-te-zien wel een zelfgemaakt product verkoopt. Misschien dat de combinatie van een eigen label en eigen foto's genoeg zijn om duidelijk te maken dat het geen generiek goed is. Bovendien: schijnbaar kun je ook een merknaam invoeren die niet geregistreerd staat bij het BOIP. Dat zou dan je handelsnaam kunnen zijn. Bernna Blinks!
 

Is er geen eenvoudige en elegante oplossing voor dit probleem? 

 

Een oplossing? zie ik het ook niet behalve een registratie en daarom is dit zo lastig. Laatst had ik ook bol gecontacteerd over dit issue en zij bevestigen ook zonder de verkooprechten 'merkregistratie' kan ik mijn sieraden niet binnen het categorie verkopen ook al ieder item uniek is, zelfs adverteren op BOL gaat ook niet helpen. Er wordt duidelijk geen rekening meer gehouden met hand-werkenden of makers, maar 

alles wordt tegenwoordig met china en dropshipping geassocieerd.  Mijn alle product foto's op bol zijn ook gewoon eigen foto's, met productverpakking met eigen logo voorzien, maar dat biedt voor bol geen enkel waarde zonder merkregistratie. 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 22-11-2021 om 15:35, RubenT zei:

 

Wellicht dat ze bij sieraden dus ook een wat strenger beleid voeren om alleen 'echte' merken toe te laten, om kwaliteit te kunnen waarborgen.

 

 

Dat telt zeker voor bol om de kwaliteit en vertrouwen te waarborgen maar dan zouden ze alleen voor de echte en bekende merken voor moeten gaan of ook met de starters rekening houden en niet onnodig moeilijk maken. Op bol zie je overigens oneindige aanbieders en 'merken' vrijwel meest niet bekend, maar ben ik nu degene die de registratie moeilijker maakt of zijn de verkopers op bol met kleinere ambities en doelen? want als het gaat om alleen de registratie in Benelux is dat zo gedaan en de kosten vallen nog wel mee, maar als je grotere doelen hebt wordt het gauw lastiger voor mij als een starter. 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 27-11-2021 om 14:41, Bernna zei:

Mijn alle product foto's op bol zijn ook gewoon eigen foto's, met productverpakking met eigen logo voorzien, maar dat biedt voor bol geen enkel waarde zonder merkregistratie. 

Dan wordt de keuze toch wel makkelijk gemaakt … meelopen of een andere route kiezen.

 

Trouwens … voor eigen design en productie is een merkregistratie geen weggegooid geld. Dat geldt niet alleen voor bol.com, maar voor elk ander verkoopkanaal. Vele kopers kijken eerder naar het merk dan naar de kwaliteit.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 27-11-2021 om 13:36, Bernna zei:

 

Dit is nogal wat uitgebreid en verwarrend soms, maar ik bedoel gewoon woord/merk. Die kosten zijn dan alleen voor Benelux geloof ik.  Als ik zou voor internationaal gaan (want ik wil zeker ook buiten EU zaken doen), dan kost dat veel meer zeker voor meerdere klassen.  Want achteraf kan je de registratie toch niet meer wijzigen? Als dat wel kon, was wel mooi geweest en kon ik de registratie op mijn ondernemingsniveau gaan afstemmen. 

 

 

@Bernna je kunt de Benelux-woordmerkregistratie later nog wijzigen /uitbreiden

 

 Sterker nog: een internationale woordmerkdeponering via BOIP begint bij BOIP met een Benelux-Depot, dat je vervolgens kunt uitbreiden naar EU of wereldwijd naar alle 110 bij het Verdrag van Madrid aangesloten landen. 

 

Voor meer informatie zie:

Internationaal merk

 

Citaat:

 

Quote

Uniemerk via internationaal depot

U kunt ook via een internationaal depot in één keer bescherming krijgen voor de hele EU.

 

Het depot gaat op dezelfde manier als een 'gewoon' internationaal depot. U doet eerst een Benelux-depot en vervolgens (binnen zes maanden met prioriteit) kunt u via BOIP een internationaal depot doen. Hierbij kunt u, door het betreffende hokje aan te kruisen, de EU kiezen en - voor klanten die ook actief zijn buiten Europa - de betreffende landen.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 27-11-2021 om 13:36, Bernna zei:

Want achteraf kan je de registratie toch niet meer wijzigen? Als dat wel kon, was wel mooi geweest en kon ik de registratie op mijn ondernemingsniveau gaan afstemmen. 

 

Kan de waren/diensten van een bestaande registratie niet wijzigen, maar wel gewoon een nieuwe merkaanvraag voor hetzelfde woord doen.

 

Quote

Als ik zou voor internationaal gaan (want ik wil zeker ook buiten EU zaken doen)

 

Bedenk wel dat het in veel landen "use it or lose it" is.

Hier heb je een ruime 5 jaar de tijd om het aangevraagde merk voor de waren en diensten die je hebt opgegeven te gaan gebruiken.

En kan het daarna doorgehaald worden indien dat niet het geval is, en iemand de moeite neemt om daar een procedure voor te starten.

 

Maar in bijvoorbeeld de VS wil USPTO al veel eerder bewijs zien dat je het merk daadwerkelijk in de VS gebruikt.

Zou geen merk aanvragen in verre landen waar je niet daadwerkelijk klanten hebt.

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0
Op 22-11-2021 om 19:38, TwaBla zei:

 

Vraag aan Bernna: waarom lanceer je geen like-line voor social media? Elk kwartaal een speciaal aanbod met korting voor hen die liken....


Wat ik ervaar vooral op Instagram het gaat meer om brand awareness, en vertrouwen creëren zeker in het begin, wat eigenlijk ook soms veel tijd in beslag kan nemen. Maar voor klanten en omzet, lijkt mij dat (nog) niet echt de juiste kanaal en manier.  En de vrouwen op Instagram zijn meer voor entertainment en inspiratie dan winkelen, al beweert iedereen tegenwoordig andersom maar ik geloof meer (zeker voor kleine bedrijven) in de kracht van marktplatforms en zoekmachines. Iemand die specifiek opzoek is naar een product is heel anders dan die heel plots en uit een moment gevoel een bestelling doet, zeker bij vrouwen kan dit vaker voorkomen met grotere kans op retouren. 

 

Zo had ik laatst mijn eerste klant via Instagram gehad, maar op eerst volgende dag na product levering wilde het retourneren omdat zij de item toch kleiner vond dan verwacht, terwijl alle formaten en foto's op model heel duidelijk op de website te zien zijn.  Maar dat is het moment aankoop.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 27-11-2021 om 14:41, Bernna zei:

Er wordt duidelijk geen rekening meer gehouden met hand-werkenden of makers, maar alles wordt tegenwoordig met China en dropshipping geassocieerd. 

 

Je bent klaarblijkelijk niet de enige met dit probleem, dus doe net als als al die coöperatieve zuivelfabrieken en deel een label met een vereniging. Een collectief keurmerk. Voorwaarde om lid te worden is bv dat je zelf sieraden maakt en geen bestaande sieraden wholesale inkoopt, of zoiets. Dan kun je lid worden van de CRFTD.COOP en desgewenst een simpel keurmerk gebruiken op je producten, verpakkingen, websites en bij platforms. Klein probleempje: het is wel een lange omweg. Maar Bol.com gaar dit niet voor je oplossen. Dus moet je het zelf doen, samen doen of omzeilen.

 

Jouw redenering was aanvankelijk: ik sta op Bol.com om naamsbekendheid te genereren. Dat is eigenlijk al een kromme redenering, want naamsbekendheid kun je op diverse manieren generen. Bijvoorbeeld via andere social media of op de radio of via influencers of door je naam op elke olifant in Afrika te tatoueren. Dan hoef je geen merk te registreren.

 

Op 27-11-2021 om 15:39, Bernna zei:

Wat ik ervaar vooral op Instagram het gaat meer om brand awareness....

 

Maar je had nog geen brand, dus nu is de cirkel weer rond. Je hebt wel een naam en je wilde naamsbekendheid. Dan moet je dus dingen doen die opvallen en eventueel mensen activeren. 

Wat ik bedoelde met een like-line is dat je elke zoveel tijd met een product komt dat speciaal bestemd is of met korting verkocht wordt aan liefhebbers die de aanbieding delen via hun social media, whatever those may be. Dan geef je dus een incentive voor een like/share, ben je niet van Bol afhankelijk en hoef je (nog) geen merk te registreren. :smiling-face-with-sunglasses:

 

aangepast door TwaBla
overbodige quotes verwijderd

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.