• 0

Brainstorm: uitwisselingsprogramma voor ondernemers?

Op HL lezen we over elkaars problemen en successen, onze vragen en onze aanpak e.d. Dit geeft een kijkje in de keuken, maar meer dan een snelle blik door het raam is het niet. Nu ben ik nieuwsgierig als de pest, en ik zou wel eens uitgebreider mee willen kijken bij collega-ondernemers.

 

Dus ik kreeg net een vaag, onuitgewerkt idee: het opzetten van een uitwisselingsprogramma voor ondernemers. Of zoiets. De mogelijkheid om een dag(deel) mee te lopen met een andere ondernemer, idealiter in een totaal andere branche. Gewoon als een fly on the wall, observerend en lerend. Hoe richt de ander zijn kantoor in? Hoe gaat het contact met klanten? Hoe wordt gewerkt en aan wat?

 

Wat is er nodig om zoiets werkbaar te krijgen (privacy, geheimhouding etc), hoe zou je dit idee verder kunnen uitwerken om het voor beide partijen attractiever te maken? Spreek het jullie aan? Zo nee, onder welke voorwaarden zou het wel interessant kunnen zijn?

 

Even meedenken?

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat het een van de meest interessantste leerscholen zou zijn op gebied van Innovatie & Ondernemerschap, Ilja.

 

Lite & Wide- Variant : 3 ondernemers presenteren hun bedrijf aan toehoorders. Presenteren hun bedrijf & leggen hun vragen aan toehoorders voor.

 

(Doet mij ook denken aan het idee van Merkava - InnoSquad).

 

Goed idee dus ! Zet er een digitale camera bovenop en je hebt bovendien interessant HL-TV voor op het web. ;)

Link naar reactie
  • 0

Hallo heren,

 

Misschien moeten jullie eens met Syntens gaan praten.

Die hebben namelijk tegenwoordig het domein www.maakkennismet.nl.

 

Maak kennis met ...

Was tot enkele jaren terug een overheidsinitiatief waarbij ondernemers in kleine groepjes een kijkje konden nemen in de keuken van andere bedrijven en ze vervolgens samen bespraken wat hen opviel. Ieder jaar waren er meer dan tien bedrijven waar ondernemers (bijna gratis) op bezoek konden. Ik heb ooit enthousiaste verhalen gehoord van mensen die eraan hebben deelgenomen en een bedrijf dat er veel aan had gehad dat ze hun deuren hadden opengesteld.

 

@ Ilja: Ik betwijfel alleen of er mensen zijn die zowel willen kijken als bekeken worden. Misschien dat het uitwisselingsidee daarop kan stranden en je beide mogelijkheden apart moet aanbieden.

 

Groeten en succes ermee

 

Karen

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Het klinkt heel erg leuk maar is een (halve) dag meelopen wel zo leerzaam? Je zult bij een andere onderneming gaan kijken omdat je met bepaalde vragen zit. Door gewoon een tijdje mee te lopen worden deze natuurlijk niet automatisch beantwoord. In dat geval lijkt mij het ook al genoemde idee om mensen iets te laten vertellen veel beter. Dat geeft ook de partij die wat wil laten zien de vrijheid om te kiezen wat wel en wat niet.

Link naar reactie
  • 0

Heel erg leuk en goed idee Ilja.

Zodra mijn bedrijf iets meer een bedrijf is zoals ik dat voor ogen heb zou ik hier zeker aan meewerken.

In de tijd dat de openbedrijven dagen nog interessante bedrijven tussen de deelnemers hadden staan, maakte ik hier ook veel gebruik van om bij anderen in de keuken te kijken.

 

Voor veel bedrijven zou dit inderdaad kunnen bijdragen in de algehele bedrijfsvoering. Een opmerking van een collega ondernemer leegt nu eenmaal een ander soort gewicht in de schaal. Vooral de alledaagse dingen willen nog wel eens door bedrijfsblindheid onzichtbaar worden, de enige die hier iets van kan en mag zeggen, en die het ook ziet, is die collega ondernemer, wel ervan uitgaan dat het op basis van respect gebeurt.

 

Karen roert wel gelijk het gevoelige punt aan, ook met dit soort dingen zul je zien dat het de innovatieve en progressieve ondernemers zijn die dit oppikken en in hun voordeel laten werken.

 

De meetings zoals ik die in feb 2005 voor hl voor ogen had berusten ook een beetje op dit principe, namelijk bijeenkomsten bij één van de leden op locatie. Ook zou je dan businessplannen en dergelijke kunnen screenen a la dragonsden. Zo krijgt een dergelijke meeting meerwaarde voor de bezoekers en is het niet gewoon een borreluurtje.

 

Voor een deel heeft het paralellen met het innovatiesquad verhaal zoals ik daar ooit eens mijn ideeen over gespuit heb.

Het verschil is, dat bij het IS een ondernemer mensen over de vloer krijgt die dagelijks bezig zijn met vernieuwen, en dat ingebakken hebben in hun manier van doen.

Het IS zou dan bestaan uit een compagnie van eenpitters die dit naast hun "gewone"activiteit doen.

Link naar reactie
  • 0

Je zou het ook in een brainstormformule kunnen gieten. Ik heb hier zelf als eens mee geëxperimenteerd... Toen ging het nog over nieuw-business ideeën, maar je zou het ook meer op bedrijfsvraagstukken kunnen insteken... Noem het maar periodiek 'vaktechnisch' overleg voor ondernemers....

Link naar reactie
  • 0

Waar jullie het allemaal over hebben is volgens mij "het netwerken'. Dit is een soort van trend die de laatste tijd heel erg in is. Er wordt ook gezegd: "ondernemen doe en kan je niet alleen" .

Zo zijn er in Amsterdam verschillende initiatieven voor startende ondernemers. Je hebt bijvoorbeeld het Ibis netwerk. Dit is een netwerk dat een paar maanden geleden in het leven is geroepen voor startende ondernemers. Hoe meer mensen hieraan mee doen hoe meer informatie en kennis er kan worden uitgewisseld.

Hopelijk help ik jullie en mezelf hier een beettje op weg.

Link naar reactie
  • 0

Waar jullie het allemaal over hebben is volgens mij "het netwerken'.

 

Dit is resoluut niet wat ik in gedachten heb. Ik zie best parallelen, netwerken draait om het onderhouden van relaties en zo'n meeloopsessie is ook goed voor relaties. Maar daar gaat het niet om.

 

Het doel van het meegluren is het leren van hoe een ander het doet, misschien juist in een totaal andere branche. Ik ben benieuwd naar hoe iemand zichzelf heeft georganiseerd, met wie wordt er gespard, hoe ziet de dagelijkse praktijk eruit. Met welke issues worstelen mijn collega's.

 

Het is juist dit grote verschil in perspectief dat ons leert met andere ogen naar onze eigen bedrijfsvoering te kijken. Ik ben een schrijver, maar wat doet een ingenieur, een VC, wat doet de vormgever, een arbo-deskundige etc.

 

overigens, jigs, netwerken is geen trend. Er wordt al veel over geschreven over dit forum!

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Hmm,

 

Wat dacht je van de aloude stage? Meewerken bij een startup en er zo achter komen wat het inhoud? Het is leuk, beide partijen hebben er meestal wat aan en het gaat wat dieper dan alleen "kijken".

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Leuke ideeen allemaal, maar zouden ondernemers niet snel bang zijn om het geheim van de smit uit handen te geven. Al zou dit niet het geval zijn, het verhoogt wel de drempel om met een dergelijk inniatief mee te doen. "Beter goed gejat dan slecht verzonnen" zal niet iedereen vreemd in de oren klinken!

 

En wat betreft het idee van Nils om "de aloude stage" te doen.. Is het geen goed idee om dit te combineren. Waarom laat je niet een groep studenten los, om diverse bedrijven uit verschillende branches en vakgebieden te bezoeken en te inventariseren.

 

Laat ze hierna een presentatie geven op een neutrale plek in Nederland waar men tevens kan netwerken en ervaring kan uitwisselen. Tot slot kunnen ze een rapport schrijven en in de presentatie laten zien welke problemen ondernemers zoal tegen komen, en de oplossingen die hiervoor te vinden zijn! Hiervan kan iedereen leren zowel de studenten als de deelnemende ondernemers.

 

Affijn wederom een toevoeging aan het idee van Ilja! Laat maar weten wat jullie mening hierover is?

Link naar reactie
  • 0

Waarom laat je niet een groep studenten los, om diverse bedrijven uit verschillende branches en vakgebieden te bezoeken en te inventariseren.

 

Laat ze hierna een presentatie geven op een neutrale plek in Nederland waar men tevens kan netwerken en ervaring kan uitwisselen. Tot slot kunnen ze een rapport schrijven en in de presentatie laten zien welke problemen ondernemers zoal tegen komen, en de oplossingen die hiervoor te vinden zijn! Hiervan kan iedereen leren zowel de studenten als de deelnemende ondernemers.

 

Affijn wederom een toevoeging aan het idee van Ilja! Laat maar weten wat jullie mening hierover is?

 

Ach ja, laten we weer eens een blik studenten open trekken, zucht.

 

Een student ziet niet wat een doorgewinterde ondernemer met een analytische blik ziet, dat staat niet in boekjes, en kun je pas leren door het te ervaren. Om met Cruyff te spreken: "Je gaat het pas zien als je het doorhebt".

 

Link naar reactie
  • 0

Ik wil met alle plezier iemand over de vloer hebben en maak me niet zo druk om geheimhouding. De gegevens van klanten en hun relaties die ik hier heb kan ik vrij eenvoudig niet laten zien en wat m'n programmeerkunsten betreft die wil best op een cdtje zetten en meegeven.

 

Maar de ene dag zit ik van 's morgens vroeg tot 's avonds laat te programmeren (lijkt me erg saai om naar te kijken ;)) en de andere dag zit ik een paar uur achter elkaar aan het lulijzer (TM NeBIB) om vervolgens met een biertje op de bank neer te dalen.

 

Eén dag is dus zeker niet genoeg om een idee te krijgen van mijn ondernemerschap. Aan de andere kant zit ik niet te wachten op iemand die een week of twee over de vloer komt om te kijken wat ik precies doe.

 

Wat me wel leuk lijkt is een insider-weblog. Op een standaard weblog houd je je aardig in omdat de hele wereld mee kan kijken. Maar in een weblog dat slechts door een paar mede-ondernemers te lezen is kun je gewoon lekker losgaan en als bezoeker over een periode een idee krijgen van hoe de bedrijfsvoering verloopt.

Link naar reactie
  • 0

Wat me wel leuk lijkt is een insider-weblog. Op een standaard weblog houd je je aardig in omdat de hele wereld mee kan kijken. Maar in een weblog dat slechts door een paar mede-ondernemers te lezen is kun je gewoon lekker losgaan en als bezoeker over een periode een idee krijgen van hoe de bedrijfsvoering verloopt.

 

Dat is nou weer eens een leuke insteek! Voor de vraagstukken die je te lastig of te intiem vind om in de openheid te gooien, klankborden op je priveweblog, met je ondernemersvrienden. De digitale kroeg met een apart vergaderkamertje.

Link naar reactie
  • 0

Leuke ideeen allemaal, maar zouden ondernemers niet snel bang zijn om het geheim van de smit uit handen te geven.

 

Nee, nauwelijks. De "goede"ondernemers die ik ken zitten daar helemaal niet mee. Die geloven in hun eigen kracht en niet zo zeer in de kracht van hun idee.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

besides, het interessante (in mijn visie dan) van zo'n uitwisseling is dat je binnenkomt bij bedrijven in een totaal andere branche. Dus ik kan wel zien hoe de VC of ingenieur het doet, maar ga ik dat als schrijver opeens nadoen zodat die ander omzet misloopt? Don't think so.

 

Trouwens, ik denk dat slechts weinig ondernemers echt een "geheim van de smid" kennen. Tenminste, ze denken dat ze iets echt uniek doen, maar als het puntje bij paaltje komt, valt dat wel mee.

 

Daarnaast is het net een beetje als sport: je kunt kijken naar topsporters, zien hoe ze zich voorbereiden en lezen over hun trainingstechnieken en voedselprogramma's. Betekent dat dat je die mensen na kunt doen? Naaaahhhh...

 

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Wat me wel leuk lijkt is een insider-weblog. Op een standaard weblog houd je je aardig in omdat de hele wereld mee kan kijken. Maar in een weblog dat slechts door een paar mede-ondernemers te lezen is kun je gewoon lekker losgaan en als bezoeker over een periode een idee krijgen van hoe de bedrijfsvoering verloopt.

 

Dat is nou weer eens een leuke insteek! Voor de vraagstukken die je te lastig of te intiem vind om in de openheid te gooien, klankborden op je priveweblog, met je ondernemersvrienden. De digitale kroeg met een apart vergaderkamertje.

 

Is al lang beschikbaar...vraag maar eens aan Perry ;D

 

Gr, Niek

 

Link naar reactie
  • 0

Wat me wel leuk lijkt is een insider-weblog. Op een standaard weblog houd je je aardig in omdat de hele wereld mee kan kijken. Maar in een weblog dat slechts door een paar mede-ondernemers te lezen is kun je gewoon lekker losgaan en als bezoeker over een periode een idee krijgen van hoe de bedrijfsvoering verloopt.

Kan Perry ook iets inbouwen dat deelnemers gemaild worden als er gepost is, anders heeft 't nog weinig zin?

 

Precies, iets meer uitleg aan Honking zou beter zijn voor het gebruik, Perry werk aan de winkel. Er zit in de persoonlijke instellingen een mogelijkheid om je te abonneren op up dates van honks waar je aan deelneemt.

Voor mijn gevoel is dit bij uitstek een manier om online kennis te delen, je kunt zelf namelijk bepalen wie welke rechten heeft ten aanzien van toegang en lees/schrijf bevoegdheden.

Ik heb voorgesteld aan één van mijn leveranciers om via deze weg kennis te delen. Het grote voordeel is dat je op deze manier een soort archief opbouwt die nieuwkomers inzicht geeft in de beslissingen die in het verleden genomen zijn.

 

Momenteel ben ik met 4 mensen aan het sparren over een nieuwe vervoersvorm, (3 hl leden), lancering vind plaats op 7 december.

Honking is hier erg geschikt voor, alleen er moet nog wat aan geschaaft worden.

Link naar reactie
  • 0

Wat me wel leuk lijkt is een insider-weblog. Op een standaard weblog houd je je aardig in omdat de hele wereld mee kan kijken. Maar in een weblog dat slechts door een paar mede-ondernemers te lezen is kun je gewoon lekker losgaan en als bezoeker over een periode een idee krijgen van hoe de bedrijfsvoering verloopt.

 

Lijkt me een uitstekend idee! Ben er helemaal voor.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

Wat me wel leuk lijkt is een insider-weblog.

 

Lijkt me super, mits je iedereen goed (offline) kent kan dat zeer waardevol zijn.

 

Het enige probleem is dat het juist in enom hectische periodes (wegens groot succes, grote problemen, drastische bedrijfsvoeringaanpassingen of andere veel tijd en aandacht vragende zaken) de tijd en rust om te posten minimaal is, en al helemaal niet om even de tijd te nemen voor een doordachte post die alles in perspectief zet. En juist díe periodes zijn nu net zo boeiend!

Link naar reactie
  • 0

<>

 

Dat zit er standaard in! Althans in elke project kun je een forum aanmaken. Kan volgens mij ook in een wiki

 

Honking leidt momenteel een eigen leven geloof ik :-)

 

Heb er niet al te veel tijd voor.

 

Wat misschien wel leuk te vermelden is dat ik met een aantal online workshops bezig ben die meer inhoud geven aan het kunnen gezamenlijk uitwerken van ideeën.

 

Maar je zou ook iedere week een ondernemer nhet woord kunnen geven in een online workshop. Kun je niet alles zien, maar geeft wel iets meer info dan een telefoontje.

 

Maar ja, ik zit even midden in een project, ik moet het even voor me uit schuiven.

 

Perry

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 161 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.