Ik wil een holding + (werk) bv opzetten naast mijn huidige werk. Ik zal 2 dagen per week werken voor de holding / BV. Ik heb mijzelf er heel veel over ingelezen maar op enkele punten hoop ik dat iemand mij mee kan helpen of ik het goed begrepen heb.
De hoop is ca 40k omzet voor het eerste jaar met een winst van 15k.
De enige reden voor de BV is de aansprakelijkheid die ik wil verleggen van privé naar de BV.
Ik ga met de onderstaande vragen ook in Juni naar een fiscalist. Maar ik hoop via hier alvast wat meer te weten te komen :-)
Ondanks part time werkzaam te zijn, mag ik het DGA salaris niet lager zetten dan 48.000.-- euro i.v.m. minimale DGA salaris tenzij ik aantoonbaar onvoldoende omzet maak. Omdat ik verwacht niet meer winst dan 15k te hebben het eerste jaar, mag ik mijn salaris reduceren tot 15k.
Ik mag geen dividend uitkeren of rekening courant gebruiken voor privé doeleinden of een lening voor privé doen zolang niet voldaan is aan minimum DGA salaris. Dat is prima want ik heb het niet nodig.
Mijn loonstrook vanuit de holding is 15k bruto of hoger als blijkt dat de winsten hoger zijn.
Bij de oprichting neem ik 100% aandelen in de holding.
De holding heeft vervolgens 100% aandelen in de werk BV.
De werk BV heeft geen personen in dienst (voor komende jaren in ieder geval). Daarom ook geen salarisadministratie nodig voor de werk BV.
De holding heeft mij, als DGA, in dienst en voert daarom een salarisadministratie voor 1 persoon.
De werk BV stuurt facturen naar klanten voor werkzaamheden/diensten/materialen en maakt hiermee omzet.
De werk BV moet een aansprakelijkheidsverzekering hebben om onbehoorlijk bestuur uit te sluiten
De winst die de werk BV maakt wordt elk kwartaal belast met VPB Vennootschap belasting.
Wat over blijft van de winst mag, als dividend, over gemaakt worden aan de holding.
Door de deelnemingsvrijstelling mag de werk BV deze dividend zonder kosten (belasting) over maken naar de holding.
De werk BV ontvangt iedere (maand/kwartaal/jaar?) een factuur van de holding voor betalen van het management fee.
De hoogte van de management fee is minimaal het DGA salaris, anders zou de holding geen salaris kunnen betalen.
de werk BV koopt spullen in wat het nodig heeft en houdt hiervoor voldoende op zijn betaalrekening voor vrij.
Indien de werk BV tijdelijk geld nodig heeft voor de inkoop van materialen, dan mag dat privé voorgeschoten worden via de courant rekening mits dit lager blijft dan 17.500.-- euro. Boven 17.500.-- euro wordt het een zakelijke lening.
De management fee is een vooraf afgesproken bedrag die niet zomaar kan veranderen zonder naar de notaris te gaan.
De BV moet zijn eigen bankrekening hebben en mag niet dezelfde bankrekening hebben als de holding.
De BV moet ook zijn eigen rekening courant hebben en mag niet dezelfde bankrekening zijn als de betaalrekening van de BV. Dit geld ook voor de holding.
De administratie van de holding en de werk BV zijn volledig gescheiden. Omdat ik een online boekhoudprogramma wil gebruiken, zal ik daarom 2 pakketten moeten afsluiten; 1 voor de holding, 1 voor de BV.
Globale kosten per jaar voor deze structuur:
450 euro, 4x zakelijke bankrekening ( 2 voor de BV en 2 voor de holding)
150 euro, 1x aansprakelijkheidsverzekering voor de werk-BV (volgens mij niet nodig voor de holding).
700 euro, 2x abonnement voor online boekhoudprogramma (1 voor de holding, 1 voor de werk-bv) via Moneybird of Jortt
350 euro, 1x salarisadministratie voor de holding zodat de DGA een loonstrook krijgt (via Employes.nl )
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
MarioDenOever
MarioDenOever
Ik wil een holding + (werk) bv opzetten naast mijn huidige werk. Ik zal 2 dagen per week werken voor de holding / BV. Ik heb mijzelf er heel veel over ingelezen maar op enkele punten hoop ik dat iemand mij mee kan helpen of ik het goed begrepen heb.
De hoop is ca 40k omzet voor het eerste jaar met een winst van 15k.
De enige reden voor de BV is de aansprakelijkheid die ik wil verleggen van privé naar de BV.
Ik ga met de onderstaande vragen ook in Juni naar een fiscalist. Maar ik hoop via hier alvast wat meer te weten te komen :-)
Globale kosten per jaar voor deze structuur:
450 euro, 4x zakelijke bankrekening ( 2 voor de BV en 2 voor de holding)
150 euro, 1x aansprakelijkheidsverzekering voor de werk-BV (volgens mij niet nodig voor de holding).
700 euro, 2x abonnement voor online boekhoudprogramma (1 voor de holding, 1 voor de werk-bv) via Moneybird of Jortt
350 euro, 1x salarisadministratie voor de holding zodat de DGA een loonstrook krijgt (via Employes.nl )
----------+
1650 euro per jaar aan kosten.
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
22 antwoorden op deze vraag