Deze vraag had ik al een tijdje, maar sinds kort heb ik niet 1 maar 2 aanleidingen:
aanleiding 1: de eigen webwinkel
Voor een nieuwe online dienst is het nodig om tijdig - bij voorkeur voordat een prospect de hele salesfunnel ingaat - te controleren of de persoon wel echt de persoon is die hij of zij zegt te zijn.
Maar dat blijkt lastiger gezegd dan gedaan. Er zijn wel diverse technische oplossingen zoals IDIN, maar volgens mijn sitebouwer zijn die lastig te implementeren, is het kostbaar en - last nut not least - zou het een enorme conversiekiller zijn.
Ik ben benieuwd hoe andere aanbieders van online producten en diensten dat doen? Hoe en wanneer controleer je of de klant de klant is? En kloppen de opmerkingen van mijn sitebouwer?
Aanleiding 2: gevalletje identiteitsfraude?
Ik kreeg een brief van een mij onbekende webwinkel dat ik de bestelde keukenmachine van ruim 500 Euro nog niet had betaald. In eerste instantie dacht ik: vreemde scam om per post te doen: maar het was allemaal net iets te perfect Nederland en KvK gegevens en website klopten.
Uiteindelijk gebeld met de klantenservice, die mij aangaven dat er op mijn naam en adres en een vaag hotmailadres inderdaad een foodprocessor was besteld, die was afgeleverd aan een pakketautomaat. Op de vraag hoe mijn identiteit was gecontroleerd kwam geen antwoord, wel dat er op mijn naam en adres een creditcheck was gedaan. Het bedrijf verzocht me aangifte te doen van identiteitsfraude.
Vervolgens bleek dat je bij de politie voor van alles en nog wat online aangifte kan doen, maar niet van identiteitsfraude: daarvoor moet je een persoonlijke afspraak maken om op het bureau aangifte te doen. Echter: de politie wilde geen afspraak met mij maken, want er zou hier helemaal geen sprake zijn van identiteitsfraude maar van oplichting met openbare gegevens: niet ik, maar de webwinkel moest aangifte doen.
En terwijl ik mij een beetje voelde wegzakken in een Kafkaesk drama, begon ik me wel dit af te vragen: hoe kun je in vredesnaam als webwinkel anno 2022 een nieuwe klant een machine van ruim 500 Euro laten bestellen op basis van alleen een naam, adres en een vaag hotmailadres, via achteraf betalen, en af te leveren aan een ander adres dan het huisadres?
Hoe kijken (andere) webwinkeliers hier tegenaan? Hoe voorkomen jullie dit en hoe lossen jullie dit op?
Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Norbert Bakker
Norbert Bakker
Deze vraag had ik al een tijdje, maar sinds kort heb ik niet 1 maar 2 aanleidingen:
aanleiding 1: de eigen webwinkel
Voor een nieuwe online dienst is het nodig om tijdig - bij voorkeur voordat een prospect de hele salesfunnel ingaat - te controleren of de persoon wel echt de persoon is die hij of zij zegt te zijn.
Maar dat blijkt lastiger gezegd dan gedaan. Er zijn wel diverse technische oplossingen zoals IDIN, maar volgens mijn sitebouwer zijn die lastig te implementeren, is het kostbaar en - last nut not least - zou het een enorme conversiekiller zijn.
Ik ben benieuwd hoe andere aanbieders van online producten en diensten dat doen? Hoe en wanneer controleer je of de klant de klant is? En kloppen de opmerkingen van mijn sitebouwer?
Aanleiding 2: gevalletje identiteitsfraude?
Ik kreeg een brief van een mij onbekende webwinkel dat ik de bestelde keukenmachine van ruim 500 Euro nog niet had betaald. In eerste instantie dacht ik: vreemde scam om per post te doen: maar het was allemaal net iets te perfect Nederland en KvK gegevens en website klopten.
Uiteindelijk gebeld met de klantenservice, die mij aangaven dat er op mijn naam en adres en een vaag hotmailadres inderdaad een foodprocessor was besteld, die was afgeleverd aan een pakketautomaat. Op de vraag hoe mijn identiteit was gecontroleerd kwam geen antwoord, wel dat er op mijn naam en adres een creditcheck was gedaan. Het bedrijf verzocht me aangifte te doen van identiteitsfraude.
Vervolgens bleek dat je bij de politie voor van alles en nog wat online aangifte kan doen, maar niet van identiteitsfraude: daarvoor moet je een persoonlijke afspraak maken om op het bureau aangifte te doen. Echter: de politie wilde geen afspraak met mij maken, want er zou hier helemaal geen sprake zijn van identiteitsfraude maar van oplichting met openbare gegevens: niet ik, maar de webwinkel moest aangifte doen.
En terwijl ik mij een beetje voelde wegzakken in een Kafkaesk drama, begon ik me wel dit af te vragen: hoe kun je in vredesnaam als webwinkel anno 2022 een nieuwe klant een machine van ruim 500 Euro laten bestellen op basis van alleen een naam, adres en een vaag hotmailadres, via achteraf betalen, en af te leveren aan een ander adres dan het huisadres?
Hoe kijken (andere) webwinkeliers hier tegenaan? Hoe voorkomen jullie dit en hoe lossen jullie dit op?
Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.
Vragen of offertes? → Contact
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/73576-hoe-en-wanneer-controleer-jij-als-webwinkel-of-de-klant-wel-echt-de-klant-is/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
18 antwoorden op deze vraag
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen