• 0

Wat zijn redelijke jaarlijkse kosten voor administratie BV + holding structuur

Hallo mede ondernemers,

 

Ik ben opzoek naar jullie ervaring met de jaarlijkse kosten van de administratie van BV + holdingstructuur.

Wat ik tot nog toe heb kunnen verzamelen qua informatie staat hieronder. Wat vinden jullie van deze bedragen? Marktconform of juist veel te duur?

Quote

 

125 pm & 180pm voor complete boekhouding & vragen & proactief advies 

125 holding ( hier voor je kosten zoals : salaris / facturen naar werkmaatschappij )

180 werkbv ( hier voor je kosten zoals : mobiele tel , reis verblijf, kosten, lunch diner, software ed. ) 

Totaal kosten boekhouding via bedrijf X : 3360 per jaar. En hier moet nog een tool zoals moneybird aan vast voor de omzetbelasting e.d.

 

 

Eventuele aanraders /tips qua (beter) betaalbare administratie zijn zeker welkom. Dank alvast!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 1

welkom op HL.

 

Ik zie deze wereld altijd vanaf de zijlijn als fiscalist. Veel relaties en veel ervaring met boekhouders en accountants van allerlei allooi. Maar wat ik vooral geleerd heb, is dat het voor elke ondernemer, en dan bedoel ik ook echt elke, veel verstandiger is om te focussen op wat je nodig hebt + kwaliteit dan op zo min mogelijk kosten.

 

Administratie laten voeren door iemand die weinig ervaring heeft in je branche of met fiscaliteit, pakt vaak fors duurder uit dan meer betalen voor een expert/specialist/ervaren iemand. Omgekeerd: als ZZP-er je boekhouding laten doen door PWC is vaak ook weer overkill.

 

Definieer eerst je behoeftes (wat kan ik zelf, wat doet de software en wat moet de boekhouder dan nog doen?) en ga dan op zoek naar wie dat kan leveren met goede kwaliteit (referenties) tegen een redelijke prijs. Maak gebruik van slimme software en wees alert op de term "meerwerkoptie".

 

In feite vraag je ons nu of wij 3.360 veel vinden voor hetgeen je aangeboden wordt, maar wij weten niet wat jou aangeboden wordt en door wie. Sterker nog, we weten niet eens wat jouw bedrijf doet, hoe groot het is en hoe omvangrijk je boekhouding is. Oftewel: niet te zeggen met deze input.

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Eens met Joost, ook uit eigen ervaring: de primaire focus moet niet op de laagste prijs liggen, kijk eerst wát je nodig hebt. Dat je vervolgens bij vergelijkbare kwaliteit voor de laagste prijs kiest is natuurlijk mogelijk.

 

Nog een aanvulling: Houd ook rekening met het jaarwerk dat gedaan moet worden. Aangezien je nu een vast bedrag per maand noemt vraag ik me af of dat erbij zit, of dat die er achteraf nog bovenop komt. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, RubenT zei:

Nog een aanvulling: Houd ook rekening met het jaarwerk dat gedaan moet worden. Aangezien je nu een vast bedrag per maand noemt vraag ik me af of dat erbij zit, of dat die er achteraf nog bovenop komt. 

 

Bij het lezen van "En hier moet nog een tool zoals moneybird aan vast voor de omzetbelasting e.d." kreeg ik juist het idee van het tegenovergestelde.

Dat de TS zelf maar zijn bonnetjes moet administreren met bijv. moneybird, en voor die 3360 EUR enkel het jaarwerk en de handelingen tussen holding en werkmaatschapij geregeld worden.

 

Zou even navragen wat je krijgt en wat verwacht wordt dat je zelf doet.

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0
33 minuten geleden, Maxn zei:

Bij het lezen van "En hier moet nog een tool zoals moneybird aan vast voor de omzetbelasting e.d." kreeg ik juist het idee van het tegenovergestelde.

Dat de TS zelf maar zijn bonnetjes moet administreren met bijv. moneybird, en voor die 3360 EUR enkel het jaarwerk en de handelingen tussen holding en werkmaatschapij geregeld worden.

Het zou kunnen, al zou ik zelf wel kritisch kijken naar een vaste maandfee waar dan blijkbaar steeds een deel wordt gereserveerd om één keer per jaar het jaarwerk van te kunnen doen. 

 

 

36 minuten geleden, Maxn zei:

Zou even navragen wat je krijgt en wat verwacht wordt dat je zelf doet.

Mee eens.

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Joost Rietveld zei:

… niet te zeggen met deze input.

Met al het voorgaande … goed beantwoord. 
De knikkers zijn niet belangrijk, maar wel de kwaliteit van de knikkers.

Daarom … +1

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dank allemaal voor de reacties! 

 

Jullie hebben zeker gelijk dat kwaliteit belangrijker is dan de prijs in gevallen als deze.

 

Mij is aangegeven dat ik van A-Z word geholpen. Hieronder zal ik beschrijven wat mij geboden is voor de benoemde bedragen:

Abonnement 2022 jaarrekening / belastingaangifte XXX BV ( a 180 per maand ex btw)

Voor dit abonnement verzorgen wij de administratie, alle BTW aangiften (controle) en alle vereiste documenten zoals jaarrekening, aangifte VPB, publicatiestukken KvK en notulen AvA.

Abonnement 2022 jaarrekening / belastingaangifte XXX Beheer BV ( a 125 per maand ex btw)
Voor dit abonnement verzorgen wij de administratie, alle BTW aangiften (controle) en alle vereiste documenten zoals jaarrekening, aangifte VPB, publicatiestukken KvK en notulen AvA. Voor dit abonnement regelen we ook de aangifte Inkomstenbelasting voor jou (en je partner)

Salaris administratie a 11 euro per maand ex btw ( 1x nodig want ik ben de enige werkende/dga in de bv )


----------

Mijn bedrijf, en de financiële administratie is qua werkzaamheden uitermate simpel. om en nabij 14 facturen per jaar en wat bedrijfskosten zoals een laptop / telefoon. Ik werk als programmeur en dit deed ik eerst als zzp'er maar ik ga dit omzetten naar de Bv + Holding structuur.

Op dit moment doe ik zelf mijn btw aangifte en heb ik enkel een boekhouder van 700 euro per jaar voor de jaarlijkse afronding + controle en IKB. 

Ik wil liever de BTW belasting e.d. zelf blijven doen om kosten te drukken. Ik weet niet hoeveel dit scheelt in de praktijk. Maar excl btw is het totaal toch al gauw 3792 per jaar. Dit is voor mij vrij aan de prijs omdat ik rond het omslagpunt lig voor BV/ZZP. ( Ik heb bewust gekozen voor de BV + holding stuctuur nu, dat is een andere discussie ghehe )

Daarom hoop ik eigenlijk iets te vinden waarbij ik zelf iets meer kan doen om de kosten te drukken. Of een bevestiging vanuit jullie dat dit 'nu eenmaal' de prijs is en dat btw zelf regelen weinig kostendrukkend is. 

Ik wil jullie enorm bedanken voor de reacties en ook voor nu alvast bedankt voor de toekomstige reacties.

Met vriendelijke groet,

Higher_level_user_94

 

 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Als je zelf de BTW-aangifte gaat doen moet dit extra gecontroleerd worden, het kan dus ook duurder worden i.p.v. goedkoper.

Als je rond het omslagpunt lig voor BV/ZZP dan is het even lastig, meer inkomsten genereren is dan een oplossing. Van 700 euro kosten naar 3700 euro kosten is flink, maar ik denk niet dat je erg veel lager komt.

aangepast door DaMedia
Link naar reactie
  • 2

Het zal ongetwijfeld goedkoper kunnen elders. En niet per se voor mindere kwaliteit, alleen is dat voor ons niet te zeggen. Als dit aanbod van een klein accountantskantoor komt, dan snap ik de prijzen wel. Is dit een boekhouder dan lijkt het me wat aan de hoge kant. Bovendien is ook fiscale kennis belangrijk en dus zou ik ook checken of er een belastingadviseur werkzaam is. 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

180 euro en 125 euro per maand dan praat je grofweg over 3 en 2 uur per maand of 36-40 uur voor de werkmaatschappij en ca 25 uur per jaar voor de holding.

 

ik denk dat ca 50% van die uren voor het genoemde jaarwerk, publicatiestukken enz. is.

 

blijft voor de holding een uurtje per maand over en voor de werkmij 1,5 uur.

Dat is echt wel dicht tegen het minimum wat een boekhouder moet besteden per klant.

Als je wilt besparen is de enige optie alleen het jaarwerk door de boekhouder laten doen en de rest zelf. Dan krijg je de offerte misschien gehalveerd maar ik zou eerder rekeing houden met rond de 2000 euro dan.

 

De rest is allemaal kruimelwerk qua besparing en niet alle boekhouders zullen het prettig vinden als jij de helft doet en zij de helft.

 

Ik denk dat jij het best af zou kunnen met alleen het jaarwerk door de boekhouder te laten doen. En hem eenmalig in te huren om moneybird in te richten en afspraken te maken over hoe je dingen boekt zodat de jaarcontrole zo soepel mogelijk loopt.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Roel J zei:

De rest is allemaal kruimelwerk qua besparing en niet alle boekhouders zullen het prettig vinden als jij de helft doet en zij de helft.

... en waarom niet ?

Omdat de betere boekhouder/accountant, zonder controle, er niet vanuit gaat dat jouw helft van de administratie klopt. Persoonlijk ben ik er geen voorstander van om een administratie half/half uit te voeren. Voor mij geldt ... 100% zelf doen óf 100% uitbesteden.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Ik vond het persoonlijk zelf heel lastig om een goede partij te vinden voor exact zo'n soort concern (gewoon simpele holding structuur met weinig poespas).

 

Wat me vooral opviel, was dat er kwa aanbod een groot gat leek te zitten tussen aanbod van deze dienstverlening voor ondernemingen van deze grootte (of eigenlijk: 'kleinte'). De partijen waren óf gericht op vrij makkelijke, kleine ondernemingen (eenmanszaak, VOF) óf op grote ondernemingen (meerdere BV's met meerdere werknemers in dienst).

 

Op zich is dat ook wel een beetje begrijpelijk, omdat zo'n simpele BV structuur natuurlijk in feite gewoon een complexe manier is om een net-niet-eenmanszaak in te richten, maar tegelijkertijd heb je wel te maken met verschillende juridische entiteiten en (meer) wettelijke verplichtingen.

 

Overigens is rond de 3.600 euro (persoonlijke mening) waarschijnlijk wel redelijk marktconform. Dat is dan voor 2 BV's met Vpb-aangiftes. Ik kreeg zelf destijds (en dat is al meer dan 10 jaar terug) een aanbod van BDO om het voor 10.000 euro per jaar te doen en dan wilden ze als coulance nog wel DGA-loonstrookjes maken voor 14 euro per maand. :-|

 

Je zou het natuurlijk ook zelf kunnen doen. Dan moet je natuurlijk wel weten of je denk alle verplichtingen zelf aan te kunnen. Doen van boekhouding, maken van jaarstukken, aangiftes indienen voor de diverse belastingen (omzet/vennootschaps/loon). En of je daar überhaupt tijd en/of zin in hebt is natuurlijk vers twee.

 

Als DGA moet je jezelf 4.000 euro per maand betalen, dus theoretisch zou je kunnen stellen dat je gewoon de hele maand december inruimt voor het doen van alle verplichtingen, en dan is de BV even duur uit, met als verschil dat de BV z'n eigen DGA betaalt voor de werkzaamheden. Maar zoals gezegd, het moet je dan wel liggen én je moet je reguliere werkzaamheden ervoor 'onderbreken'.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 50 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.