• 0

Juridische kosten bij terugvorderen rijbewijs aftrekbaar?

Aanbevolen berichten

  • 0
(aangepast)
14 minuten geleden, Maxn zei:

Discussie die overblijft is die of de kosten wel of niet zakelijk zijn.

En dan schijnt het ook nog alleen om woon-werkverkeer te gaan.

 

23 uur geleden, chroom zei:

Denk aan de kosten van een Uber of dubbele brandstofkosten om mij te laten brengen en halen 

Ik ben benieuwd of die kosten onbeperkt aftrekbaar zijn.

 

Als ik geen auto heb, mag ik dan ook onbeperkt op kosten van de zaak een auto huren om naar het werk te gaan?

 

Volgens mij zijn dit in eerste instantie gewoon privé kosten waar je zakelijk een beperkte onbelaste vergoeding voor kunt krijgen (€0,19/km). De rest mag wel vergoed worden, maar dan wel belast.

 

Je wordt er dus niet zakelijk slechter door zonder rijbewijs, maar privé. Ik twijfel dus gewoon aan het zakelijke karakter van die kosten om een rijbewijs voor woon-werkverkeer eerder terug te krijgen.

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
20 minuten geleden, Maxn zei:

Snap uberhaupt niet waarom de uitsluiting van de aftrekbaarheid van geldboetes hier van toepassing zou zijn.

 

Omdat iemand over de bestraffende sanctie begon en meende dat het antwoord op de vraag wel te raden was: nee, dat mag niet. Nou, dat lijkt wat genuanceerder te liggen. Misschien kan dit topic een mooie krul in de staart krijgen als een fiscalist bevestigt dat de jurist waarschijnlijk gelijk heeft.

Ik heb geen mening of moreel oordeel maar wel een tip: je kan in Zeeland wonen en in Nijmegen werken, en met de bus naar kantoor! :biggrin:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Rik · zei:

Als ik geen auto heb, mag ik dan ook onbeperkt op kosten van de zaak een auto huren om naar het werk te gaan?

Natuurlijk mag dat. Of het nu een Clio of een Ferrari is. Als je maar wel aan bijtellingsregels denkt. 

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Maxn zei:

Snap uberhaupt niet waarom de uitsluiting van de aftrekbaarheid van geldboetes hier van toepassing zou zijn.

Het verliezen van je rijbewijs is toch geen geldboete.

Dat moet je niet al te letterlijk nemen.
 

1. Je verliest  geen rijbewijs, maar deze wordt voor twee tot vier weken ingevorderd, waardoor je er geen gebruik van kunt maken.

2. Een geldboete voor een verkeersdelict is evenals de invordering van het rijbewijs een strafmaatregel. 
 

Overigens kent de invordering van het rijbewijs heel wat gronden … 

Artikel 164 Wegenverkeerswet (WVW) – invordering rijbewijs

 

https://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/2022-10-01/#HoofdstukIX_Artikel164

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
22 minuten geleden, Cosara zei:

2. Een geldboete voor een verkeersdelict is evenals de invordering van het rijbewijs een strafmaatregel. 

 

Maar het is niet zo dat kosten i.v.m. strafmaatregelen bij voorbaat van aftrek uitgesloten zijn.

 

https://wetten.overheid.nl/BWBR0011353/2022-04-01/0#Hoofdstuk3_Afdeling3.2_Paragraaf3.2.2_Artikel3.14

 

Het is geen geldboete, geen andere geldsom die aan een staat moet worden betaald, en een overtreding is ook al geen misdrijf (afgezien dat er nog geen onheroepelijke veroordeling is).

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik denk dat jullie al de plank misslaan wanneer je het over het 'bestraffende karakter' hebt. Het innemen van een rijbewijs na een verkeersmisdrijf is op dat moment enkel een ordermaatregel. Pas wanneer zo'n zaak inhoudelijk op zitting behandeld wordt (of via een transactie of strafbeschikking afgedaan wordt) gaat het om straftoemeting. 

De zitting om het rijbewijs eerder terug te krijgen, formeel een raadkamerprocedure, is een afweging van belangen en op het moment dat op die zitting ondernemingsbelangen aangevoerd worden is het zeker een pleitbaar standpunt dat die advocaatkosten zakelijke kosten zijn.

Vergeet ook niet dat in zaken waar het rijbewijs eerder teruggegeven wordt dan het moment dat dit volgens het strafstaffel aan de orde zou zijn, de rechter in de regel dit zal compenseren door een hogere boete op te leggen. Op die manier heeft het eerder terugkrijgen geen daadwerkelijk strafverlagend karakter.

Link naar reactie
  • 1

Er lopen twee redenaties door elkaar:

1. Niet aftrekbaar want, zie link en uitleg Maxn hierboven (+1).

2. Het is een B rijbewijs, waarvoor de kosten niet aftrekbaar zijn omdat het gerekend wordt tot de 'persoonlijke vaardigheden' (plat gezegd, de kosten van je boterhammen zijn ook niet aftrekbaar, ook al kun je zonder eten niet ondernemen).

 

Ik geef Maxn meteen gelijk met zijn benadering. Het is geen geldboete en geen misdrijf, zodat daar de aftrekbaarheid niet door beperkt wordt.

 

Het is echter wel punt 2: bij aftrek van kosten die gerekend worden tot de persoonlijke vaardigheden, worden niet alleen de kosten van verwerving van aftrek uitgesloten, maar ook de kosten van instandhouding.

 

Dus een ondernemer die voor zijn 75e jaar kosten maakt voor een herkeuring voor zijn rijbewijs B? Niet aftrekbaar. Kosten voor het terugkrijgen van een ingevorderd rijbewijs B: niet aftrekbaar.

 

Tegelijk betekent dat bijvoorbeeld wel dat als het zou gaan om een rijbewijs E, dat dan de kosten wel aftrekbaar zijn, mits dat rijbewijs E behaald is, en nog steeds noodzakelijk is, voor en in de uitoefening van je bedrijf.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.