• 0

Winst berekenen/verwerken in de boekhouding?

(aangepast)

Ik ben een beginnende ondernemer.
Ik heb een webshop met producten.

Hoe moet ik in de boekhouding mijn winst verwerken?
Als ik een product heb verkocht dan word dit overgemaakt via Mollie.
De uitbetalingen worden naar mijn zakelijke rekening overgemaakt.
Deze verwerk ik netjes in de boekhouding.

Hoe weet ik nu mijn winst over de maand?
Als ik inkomstenbelasting moet betalen dan moet ik wel weten hoeveel winst ik heb.

Als ik in de boekhouding bij winst/verlies kijk dan heb ik daar verlies 8122 staan.

Dit komt omdat ik uiteraard ook producten inkoop.

Mijn vraag is dus hoe ik weet wat mijn winst is geweest over de laatste maand/kwartaal.

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
21 minuten geleden, 0108daniel zei:

Als ik in de boekhouding bij winst/verlies kijk dan heb ik daar verlies 8122 staan.

Dit komt omdat ik uiteraard ook producten inkoop.

 

Zo "uiteraard" is dat niet 0108daniel. producten inkopen heeft geen invloed op je winst of verlies!

 

producten inkopen zijn géén kosten. Het enige dat er gebeurt bij inkoop is dat je geld verwisselt voor goederen. Dat verlaagt je bankrekening, maar niet je eigen vermogen 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
38 minuten geleden, 0108daniel zei:

Hoe weet ik nu mijn winst over de maand?

De jaarrekening per periode  - in dit geval per maand - selecteren.

 

49 minuten geleden, 0108daniel zei:

Hoe moet ik in de boekhouding mijn winst verwerken?

De verwerk je niet, die wordt door het boekhoudprogramma berekend.

 

Welk programma gebruik je ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, 0108daniel zei:

Elke maand heb ik verlies omdat mijn inkopen ook daarbij staat in de winst/verlies rubriek. 

Goederen die je inkoopt en niet direct verkoopt of gebruikt, boek je niet als kosten in de winst- en verliesrekening maar onder voorraad in de balansrekening/(vlottende) activa/voorraad. Geld wordt “slechts” verwisseld met goederen. Omdat het geen kosten zijn, gaat je winst omhoog.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Cosara zei:

Goederen die je inkoopt en niet direct verkoopt of gebruikt, boek je niet als kosten in de winst- en verliesrekening maar onder voorraad in de balansrekening/(vlottende) activa/voorraad. Geld wordt “slechts” verwisseld met goederen. Omdat het geen kosten zijn, gaat je winst omhoog.

Ah weer wat geleerd!
Ik heb nu mijn inkoop, dus de producten die op mijn webshop staan, ingeboekt in de 7000 reeks winst/verlies.
Maar dat is dus niet goed.

Ik zie in de grootboekrekeningen geen activa/voorraad, ook geen vlottende voorraad oid.

In welke reeks moet ik mijn inkoopfacturen etc boeken?

Sorry voor de vragen hoor!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ieder boekhoudprogramma doet het net weer anders.

Misschien heb je hier iets aan …

https://cdn.e-boekhouden.nl/handleiding/Handleiding_voorraad.pdf


Zie ook:

https://www.e-boekhouden.nl/functies/overzicht
 

Rekeningschema

Uw administratie wordt gevuld met een standaard rekeningschema. Het rekeningschema bestaat uit een lijst met categorien waarop u uw inkomsten en uitgaven kunt registreren. Zo ontstaat er een duidelijk beeld van hoe uw bedrijf ervoor staat.

U kunt zelf zoveel grootboekrekeningen aanmaken als u wilt en u kunt deze ook onderverdelen in groepen.

 

Voorraad­administratie

Met de voorraadadministratie van e‑Boekhouden.nl houdt u op overzichtelijke en efficiënte wijze uw voorraad bij. Uiteraard wordt de voorraad automatisch bijgewerkt bij verkopen en voert u nieuwe voorraad direct in. De waarde van uw voorraad kunt u automatisch verwerken in de boekhouding.

 

aanvullend …

 

Codes bij de e-Boekhouden grootboekrekeningen

Net als de meeste grootboekrekeningschema’s, hanteert ook e-Boekhouden een viercijferige code. Hierbij hanteren ze de code’s als volgt:

 

0xxx: Vaste activa.

1xxx: Vlottende activa en vlottende passiva.

2xxx: Tussenrekeningen.

3xxx: Voorrraad.

4xxx: Kosten.

7xxx: Inkopen.

8xxx: Omzet.

 

 

aangepast door Cosara
Aanvullend

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik heb contact opgenomen met E-boekhouden.
Inkopen mag in de 7000 reeks worden opgenomen volgens hun.
Hierbij nog even een screenshot met hun antwoord.
spacer.png

 

Waarom mag ik producten die ik inkoop dan niet in de 7000 reeks gebruiken volgens jou?
Ik kan nu namelijk niet mijn winst zien over de producten die ik verkoop, dit omdat ik bijna wekelijks ook weer nieuwe producten inkoop.

 

aangepast door 0108daniel
Link naar reactie
  • 0

Om even een beeld te krijgen van waar je staat: gebruik je de voorraadadministratie in E-boekhouden uberhaupt al? Het lijkt erop dat je inkopen nu rechtstreeks op grootboek boekt (en dan ook nog meteen in resultaat ipv balans) . Ik ben zelf niet blown away van E-boekhouden, maar de voorraadadministratie optuigen lost echt al een boel van je vragen op.

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Macs zei:

Dus inkoop direct op een Balans grootboekrekening boeken, aanmaken in beheer. 

Via Memoriaal boek je verkocht product kostprijs van de Balans(wordt minder) naar de 7000 

 

En dat kan en mag dus ook precies andersom.

Het hele jaar inkoopfacturen in de kostenboeken op 7000 en 1x per jaar de voorraad tellen en de waarde van de voorraad op de balans muteren met creditering van 7000 zodat uiteindelijk alleen de inkoopwaarde van verkochte goederen als kosten zijn genomen.

 

10 uur geleden, 0108daniel zei:

Ik heb contact opgenomen met E-boekhouden.
Inkopen mag in de 7000 reeks worden opgenomen volgens hun.
Hierbij nog even een screenshot met hun antwoord.

 

Dit kan ook. Dat wordt de vereenvoudigde voorraadadministratie genoemd. Waarbij de voorraadwaarde op de balans alleen op 31 december wordt bepaald.

 

Voor kleine ondernemingen is dat vaak een afdoende methode. Zodra je onderneming groeit ontstaat vanzelf de behoefte om een uitgebreide voorraadadministratie te gaan voeren waarbij je alle inkopen wel eerst op de balans boekt en pas bij verkoop naar inkopen. Maar dat gaat dan meestal via geautomitseerde koppelingen zodat je er geen handwerk aan hebt.

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, PaulS zei:

Om even een beeld te krijgen van waar je staat: gebruik je de voorraadadministratie in E-boekhouden uberhaupt al? Het lijkt erop dat je inkopen nu rechtstreeks op grootboek boekt (en dan ook nog meteen in resultaat ipv balans) . Ik ben zelf niet blown away van E-boekhouden, maar de voorraadadministratie optuigen lost echt al een boel van je vragen op.

Ik gebruik mijn voorraadbeheer in excel. 

Dit vind ik zelf fijn. 

Ik hou in mijn excel van links naar rechts dit bij: leverancier - product - aantal op voorraad - aantal verkocht - inkoopprijs

 

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Je mag natuurlijk "boeken" zoals je zelf wil, alleen moet je voor de belastingaangifte de onverkochte voorraadgoederen (dat hebben wij nu 4 keer gezegd bij elkaar geloof ik!) als "voorraad" op de balans hebben staan en niet als kosten in de resultaatrekening.

 

 

Ik heb dit proberen op te zoeken maar dat kan ik dus niet vinden. 

Volgens e-boekhouden mag je alle inkoop facturen houden in de 7000 reeks. 

Voorraadgoederen/voorraadbeheer heb ik niet in e-boekhouden maar in excel. 

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, 0108daniel zei:

Volgens e-boekhouden mag je alle inkoop facturen houden in de 7000 reeks. 

Dat is slechts één deel van het verhaal … Wat adviseren zij dan voor inkopen die tot de voorraad behoren ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
11 uur geleden, 0108daniel zei:

Ik heb dit proberen op te zoeken maar dat kan ik dus niet vinden. 

Volgens e-boekhouden mag je alle inkoop facturen houden in de 7000 reeks. 

Misschien kunnen we beter even twee andere vragen stellen.

  • Weet jij het verschil tussen balans en W&V grootboekrekeningen?
  • Weet jij dat je (grote) voorraad/inkoop, die je niet direct verkoopt, niet in de W&V rekening moet zetten maar op de balans zodat de inkoop niet direct in die W&V valt (juist omdat verkoop nog niet gedaan is)? Onverkochte voorraad is hetzelfde als bijvoorbeeld een bankrekening met geld. Die hoort op de balans te staan (als bezit) en niet in de w&v.

(Als de eerste vraag al niet beantwoord kan worden, dan is dit een eindeloos verhaal en zullen eerst de basisbeginselen van boekhouding geleerd moeten worden.)

 

Link naar reactie
  • 0
22 minuten geleden, Rik · zei:

Misschien kunnen we beter even twee andere vragen stellen.

  • Weet jij het verschil tussen balans en W&V grootboekrekeningen?
  • Weet jij dat je (grote) voorraad/inkoop, die je niet direct verkoopt, niet in de W&V rekening moet zetten maar op de balans zodat de inkoop niet direct in die W&V valt (juist omdat verkoop nog niet gedaan is)? Onverkochte voorraad is hetzelfde als bijvoorbeeld een bankrekening met geld. Die hoort op de balans te staan (als bezit) en niet in de w&v.

(Als de eerste vraag al niet beantwoord kan worden, dan is dit een eindeloos verhaal en zullen eerst de basisbeginselen van boekhouding geleerd moeten worden.)

 

 

Ik weet inderdaad het verschil tussen de balans en de winst/verlies rekeningen.

Voorraad dat ik niet direct verkoop, maar wat wel direct te koop op de webshop staat moet dan naar de balans.

Echter heb ik niets om in de balans te zetten omdat mijn voorraad in Excel staat.

In excel heb ik dus mijn producten staat met inkoopprijzen.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
8 minuten geleden, 0108daniel zei:

Echter heb ik niets om in de balans te zetten omdat mijn voorraad in Excel staat.

Maar je hebt die voorraad wel naar 7000 geboekt? Tenminste, dat had ik begrepen. Dan blijft de vraag, waarom heb je dat gedaan?

 

Je Excel is alleen maar een opsomming van wat op de balans moet staan. Als je dus een inkoopfactuur krijgt voor voorraad dan boek je die factuur in (crediteuren of bank en tegenboeking balansvoorraad, niet 7000).

 

Anders moet je nog maar eens even duidelijk uitleggen wanneer je wat geboekt hebt.

 

Op het moment dat je in Excel je voorraad verlaagd (omdat je verkoopt), dan boek je dat bedrag ook van de balansvoorraad af en bij de 7000 inkopen op.

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
Zojuist, Rik · zei:

Maar je hebt die voorraad wel naar 7000 geboekt? Tenminste, dat had ik begrepen. Dan blijft de vraag, waarom heb je daar gedaan?

 

Je Excel is alleen maar een opsomming van wat op de balans moet staan. Als je dus een inkoopfactuur krijgt voor voorraad dan boek je die factuur in (crediteuren of bank en tegenboeking balansvoorraad, niet 7000).

 

Anders moet je nog maar eens even duidelijk uitleggen wanneer je wat geboekt hebt.

 

Op het moment dat je in Excel je voorraad verlaagd (omdat je verkoopt), dan boek je dat bedrag ook van de balansvoorraad af en bij de 7000 inkopen op.

 

 

 

Nee, de inkoopfacturen staan in de 7000

Met voorraad heb ik nog niets gedaan in het boekhoudprogramma.

Mijn voorraad staat in Excel.

Kan op e-boekhouden ook niet achterhalen hoe ik mijn voorraad vanuit Excel in het boekhoudprogramma krijg en daarin verwerk.

Een balansvoorraad in e-boekhouden heb ik nog niet gebruikt.

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, 0108daniel zei:

Een balansvoorraad in e-boekhouden heb ik nog niet gebruikt.

Dat is dan dus het probleem.

 

1 minuut geleden, 0108daniel zei:

Kan op e-boekhouden ook niet achterhalen hoe ik mijn voorraad vanuit Excel in het boekhoudprogramma krijg en daarin verwerk.

Is dit het eerste jaar dat je begonnen bent?

Als dat zo is dan kun je gewoon het totaalbedrag dat je nu op voorraad hebt in dat Excel bestand (tegen inkoopprijs) van de 7000 afboeken en op de balansvoorraad (balans grootboekrekening voorraad) opboeken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Afgelopen jaar was inderdaad het eerste jaar.
Als ik het goed begrijp moet ik alle inkoopkosten van de producten (zonder BTW?) optellen en dat bedrag opboeken in een 1000 reeks.

Zal dan wel een nieuwe reeks moeten aanmaken, zeg 1001 voorraad?
Dat bedrag wat mijn inkoop was moet ik afboeken in de 7000 reeks waar mijn facturen staan.

Moet dat een memoriaal boeking zijn?
Ik moet dan een 'soort boeking' opgeven en vanaf welke rekening het betaald/ontvangen is.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
13 minuten geleden, 0108daniel zei:

Als ik het goed begrijp moet ik alle inkoopkosten van de producten (zonder BTW?) optellen en dat bedrag opboeken in een 1000 reeks.

Normaal gesproken doe je dat inderdaad. Dat je inkoopfactuur direct naar een 1000 rekening boekt.

Je boekt daarna bij de daadwerkelijke verkoop pas het inkoopbedrag van dat artikel van b.v. 1001 naar 7000.

 

Omdat je nu alles al op 7000 geboekt hebt, moet je nu even kijken wat je totaal is wat je op voorraad hebt.

Dat boek je dan van 7000 af en bij 1001 op.

Wat er bij 7000 dan overblijft is de inkoopwaarde van alles wat je vorig jaar verkocht hebt.

 

13 minuten geleden, 0108daniel zei:

Zal dan wel een nieuwe reeks moeten aanmaken, zeg 1001 voorraad?

Ja. Als je weet hoe je moet boekhouden, dan zal dat duidelijk moeten zijn.

 

13 minuten geleden, 0108daniel zei:

Moet dat een memoriaal boeking zijn?

Dat hangt van je boekhoud programma af. Ik ken E-boekhouden niet.

Als dat niet via een direct boeking lukt dan doe je het via het memoriaal.

 

Ik vindt het raar dat ze bij E-boekhouding niet weten hoe ze met balansvoorraad om moeten gaan.

(of ze hebben je vraag verkeerd begrepen)

 

Je grootste uitdaging zal zijn om bij verkoop van artikelen de juiste inkoopprijs erbij te zoeken (in Excel). Ik heb geen idee hoe je Excel in elkaar zit en of die rekening houdt met wisselende inkoopprijzen. Met b.v. FIFO princpe (dat je per artikel op voorraad bij houdt hoeveel de inkoopprijs was van dat artikel?). Want als een artikel halverwege het jaar in inkoopprijs zal stijgen, en je houdt alleen een totaal aantal van een artikel bij, dan klopt jouw voorraad niet meer. Je kunt dan eventueel je volledige voorraad herwaarderen tegen de nieuwe inkoopprijs. Maar daar zul je dan ook weer boekingen voor moeten doen op 1001 en 700x (herwaarderingsrekening in de W&V). Maar ook dat hoort allemaal bij de beginselen van boekhouden.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.