Ga naar inhoud

Vindbaarheid op Google meer dan gehalveerd

Geplaatst:

herman van der helm

Onze bedrijfswebsite heeft sinds eind augustus ruim minder dan de helft aan bezoekers t.o.v. vorige jaren/perioden. We merken dat ook aan minder aanvragen. Diverse mensen geven aan dat google, waar we grotendeels van afhankelijk zijn, zijn zoekcriteria heeft aangepast. Ons product wordt bijna uitsluitend verkocht aan mensen die een "probleem" Googelen. Het probleem lijkt niet aan grenzen gebonden.

Hebben meer mensen hier last van? 

Featured Replies

Geplaatst:

svenh

Ik heb mijn eigen oplossing even door google een duckduckgo gestuurd en sta daar nog steeds op plek 1 (DDG) of op de eerste pagina.

Maar ondanks dat, ook ik merk een zeer grote teruggang in het aantal bestellingen.

Gelukkig is bij mij de omvang gestegen maar als dit maatgevend is voor volgend jaar dan wordt het schraal in de handel in mijn onderschrift.

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Geplaatst:

kuifje

Ik heb gelijkaardige problemen in het verleden wel gehad.

Google past inderdaad soms zijn algoritme aan om (volgens hen) relevantere resultaten aan de zoekers te kunnen presenteren. Of dat inderdaad zo is, laten we maar even in het midden.

Soms scoor je slechter na zo'n aanpassing, (maar soms ook beter), en je hebt eigenlijk geen idee waarom.

Het enige dat erop zit is om gewoon terug te gaan naar de basics van SEO: relevante content leveren (wel, wat volgens Google relevant is, natuurlijk) voor de betreffende zoekopdracht.

Ik ben zeker geen SEO expert (maar ben er wel mee bezig geweest), maar ik heb even je 'tiller' site bekeken.

Die lijkt me, grosso modo, correct om een fatsoenlijke ranking te behalen, maar in combinatie met je opmerking dat  je vooral gevonden werd/wordt op mensen die problemen googlen, heb ik wel de indruk dat je in de text relatief weinig op die problemen focust. Ik kan me voorstellen dat als je de problemen (in bewoordingen die je klanten ook gebruiken) wat nauwkeuriger en vaker benoemt, dat je hoger scoort voor die zoekopdrachten van je klanten.

En kleine aanpassingen kunnen grote gevolgen hebben. Het kan zomaar zijn dat jij maar een klein beetje slechter scoort dan anderen, maar dat dat kleine beetje een hoop plaatsen in de ranking vertegenwoordigt.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Google SEO cursus

Google heeft de afgelopen maanden ontzettend veel updates doorgevoerd. Zowel voor linkbuilding, on-page SEO als technische SEO.

Heel veel websites hebben momenteel last van deze updates, dat zie je terug in een daling van bezoekersaantallen maar ook in daling van zoekresultaatposities.

Dit heeft deels te maken met het feit dat veel SEO bedrijven niet verder kijken dan hun neus lang is en alleen short-term denken. Snelle oplossingen welke je dus kwijt raakt op het moment dat Google veranderingen doorvoert.

Het enigste wat je kan doen is alles even laten bezinken, een stap terug doen, en rustig gaan kijken hoe je kan optimaliseren, en eventueel je teksten herschrijven zodat ze weer beter gaan ranken.

(Mod edit, zelfpromo verwijderd)

Wat ik zou doen als ik je advies mag geven:

• Doe een technische SEO scan en los problemen op
  • Herschrijf de teksten (deels) van de pagina's die in ranking gedaald zijn
    • Schrijf voor mensen, niet voor zoekmachines
    • Verwerk de juiste keywords op natuurlijke wijze
    • Kijk af bij de top 5 concurrenten
    • Voeg media toe (foto, video, podcast, et cetera)
  • Bouw een natuurlijk backlink profiel op
    • Kwalitatieve backlinks uit dezelfde branche
  • Wacht een paar maanden

Dat je DA gezakt is (sommige van mijn blogs ook) wilt niet zeggen dat je traffic permanent afneemt. Een van mijn blogs is letterlijk 60% omlaag gegaan met zijn DA, echter de traffic is met 60% toegenomen.

Soms heeft het even tijd nodig en moet je gewoon geduld hebben. In de tussentijd kan je bovenstaande stappen volgen.

(Mod edit, zelfpromo verwijderd)

Heel veel succes!

aangepast door Joost Rietveld
Zelfpromo

Geplaatst:

Ondernemeneer

Sluit me aan bij het bovenstaande. Verder is Google in de afgelopen perioden veel bezig geweest met problemen en vragen direct beantwoorden door middel van rich snippets en veelgestelde vragen. Wellicht dat je hier op de pagina's aan kan werken. Door veelgestelde vragen of problemen zo goed mogelijk te beantwoorden, zal Google wellicht jouw website gebruiken als bron voor het antwoord op deze vragen en problemen.

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Geplaatst:

Ward van der Put

• Moderator
4 uur geleden, Ondernemeneer zei:

door middel van rich snippets en veelgestelde vragen

Google heeft de weergave van rich results met how-to's of FAQ's sinds september juist drastisch beperkt:

https://developers.google.com/search/blog/2023/08/howto-faq-changes

• 7 months later...
Geplaatst:

Cyriel

De pagespeed kan ook van belang zijn. Ik kan denk ik geen screenshots plaatsen hier.
maar ik heb je tiller website even door een pagespeed analyzer gehaald. Je wilt eigenlijk minimaal in de 80 staan. Voor zowel mobiel als desktop.

Ook moet je mobiel niet onderschatten. Iedereen denkt dat alleen jongeren op hun mobiel browsen. Maar de mobiele gebruikers groep wordt elk jaar groter. En afhankelijk van de markt, is dat soms zelfs het grootste deel.

Sowieso zijn al de bovenstaande tips allemaal wel goed. Het is ook nooit 1 ding. Maar verschillende dingen die samen er voor kunnen zorgen dat je ranking hoger of lager is.

Cyriel Martens | Stars of The Net | Online Marketing Bureau Tilburg

https://starsofthenet.nl/ 

• 4 weeks later...
Geplaatst:

StudioWaas.nl

Hoi Herman,

Naast bovenstaande tips (waar ik een +1 op doe) viel ons het volgende op;

- De URLs zijn niet echt SEO vriendelijk (bijv. .html in de URL en de producten pagina heeft niet de term ''producten''). Nu heeft je website eerder goed gepresteerd, maar ons vermoeden is dat je harder wordt afgestraft door zoekmachines sinds de updates.

- Je zou kunnen overwegen nog wat specifiekere pagina's te maken gericht op bepaalde keywords waar veel op gezocht wordt. Hierdoor laat je aan de zoekmachines wat duidelijker zien wat je aanbiedt en dit kan bijdragen aan je autoriteit (Al kijken zoekmachines tegenwoordig uitgebreid naar de inhoud van je pagina's)

- We gingen er vanuit dat je 1e URL je hoofdwebsite is (?) Met name de andere twee valt namelijk wel nog meer aan te verbeteren. Al kun je bij de 1e ook qua ontwerp bijvoorbeeld nog wat beter gebruik maken van spacing en betere uitlijning.

Wellicht heb je iets aan deze aanvullingen. Succes!

https://www.studiowaas.nl | Websites voor ondernemers

• 4 weeks later...
Geplaatst:

jochem8

Op 6-12-2023 om 17:20, herman van der helm zei:

Onze bedrijfswebsite heeft sinds eind augustus ruim minder dan de helft aan bezoekers t.o.v. vorige jaren/perioden.

Volgens Ahrefs is die daling juist pas sinds juni 2024 aan de gang, zie bijlage.

Daarnaast zijn er best wel wat (technische) issues op je site. Is er in juni 2024 iets veranderd aan de site? Andere plugins? Verandering/update van template? 
Ook is er veel verbetering mogelijk aan je backlinkprofiel.

tillerahrefs.jpg

• 8 months later...
Geplaatst:

Ricojanssen

Heb je ook inzicht in data over de bezoeksduur van de bezoekers op de website en pagina's? 
Google hecht ook veel waarde aan customer engagement.

• Ward van der Put changed the title to Vindbaarheid op Google meer dan gehalveerd
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Ben Avôt

• Administrators

Een herkenbaar probleem Herman, ook hier bij Higherlevel zelf zien we de afgelopen maanden na updates grote fluctuaties in organisch bezoek.

Iets wat ook mee speelt is dat zoekgedag razendsnel veranderd op het moment.  Zeker als de zoek-query vanuit een probleem/oplossing vraag komt,  gebruiken mensen steeds vaker de AI-tools voor advies en antwoord.

Dit Artikel van de BBC was voor mij een eyeopener.

Iets wat een oplossing kan bieden is niet alleen naar SEO te kijken maar ook naar GEO. Het staat nog in de kinderschoenen, maar je website beter vindbaar maken voor AI heeft de toekomst.

Geplaatst:

Kaj van ConversieOnline

58 minuten geleden, Ben Avôt zei:

Een herkenbaar probleem Herman, ook hier bij Higherlevel zelf zien we de afgelopen maanden na updates grote fluctuaties in organisch bezoek.

Iets wat ook mee speelt is dat zoekgedag razendsnel veranderd op het moment.  Zeker als de zoek-query vanuit een probleem/oplossing vraag komt,  gebruiken mensen steeds vaker de AI-tools voor advies en antwoord.

Dit Artikel van de BBC was voor mij een eyeopener.

Iets wat een oplossing kan bieden is niet alleen naar SEO te kijken maar ook naar GEO. Het staat nog in de kinderschoenen, maar je website beter vindbaar maken voor AI heeft de toekomst.

Helemaal mee eens. De manier waarop mensen zoeken is snel aan het veranderen in Google is niet meer go-to zoekmachine. De tools zoals ChatGPT worden steeds meer gebruikt. 

Naar mijn idee is dit alleen een ander soort zoekmachine. Waar SEO mensen de afgelopen 20 jaar voornamelijk hebben kunnen testen op Google, zullen we ons nu ook meer in moeten zetten voor dergelijke zoekmachines waarbij de zoekvraag én manier waarop antwoorden voorgeschoteld worden gewoon anders is. 

Ook de verschuiving van clicks naar 'no click' antwoorden, waarbij websites de bezoekers niet meer doorgestuurd krijgen, is een interessante ontwikkeling die zeker op korte termijn voor grote veranderingen gaat zorgen. Helemaal als je afhankelijk bent van probleem/oplossing pagina's als lead pagina's voor je bedrijf.

Geplaatst:

Ondernemeneer

1 ding is in ieder geval duidelijk. Je zal mee moeten op de trend/ontwikkelingen, want de nieuwe manier van zoeken en AI-toepassingen gaan niet meer weg. 

Geplaatst:

Ron van der Kolk

Het doel van informatiezoekers is het vaak het zo snel/makkelijk mogelijk krijgen van een concreet antwoord op een vraag. Het doel van veel SEO was juist het omgekeerde: de gebruiker naar een site lokken met lange artikelen met veel zoekwoorden, en weinig concrete antwoorden. Dat zorgde er namelijk voor dat de gebruiker langer op de pagina bleef, ging scrollen en soms zelfs doorklikte naar een andere pagina op de zelfde site. Juist dat gebruik werd door de Google analytics plugins voorheen geïnterpreteerd als iets positiefs: de bezoeker blijft langer hanger, dus dat zal het wel interessant zijn, en dat plaatsen we voortaan hoger in de zoekresultaten. 

Met AI kan Google nu zelf antwoorden geven, in plaats van door te verwijzen. Niet altijd de goede antwoorden, en Google loopt de advertentie inkomsten mis op de sites waar niet meer naar wordt doorverwezen of doorgeklikt, maar de informatiezoeker ervaart het waarschijnlijk als makkelijker, concreter en sneller. Voor SEO tijd om na te denken wat een site echt kan bieden dat AI nog niet kan, en hoe je AI daarvan op de hoogte brengt. 

Op dit moment is het daadwerkelijk kopen van producten nog iets om door te klikken. Maar ook daarvan kun je je afvragen hoe lang nog: waarom zou AI in de Google zoekresultaten nog doorverwijzen naar Bol en Amazon, als Google zelf ook producten kan aanbieden? En hoe krijgen we de meerwaarde van Higherlevel nog voor het voetlicht, als AI ook denkt te weten hoe je (ik noem maar iets) een man-vrouwfirma moet ontbinden, en de informatiezoeker die antwoorden voor zoete koek aanneemt? 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Geplaatst:

Kaj van ConversieOnline

19 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Het doel van informatiezoekers is het vaak het zo snel/makkelijk mogelijk krijgen van een concreet antwoord op een vraag. Het doel van veel SEO was juist het omgekeerde: de gebruiker naar een site lokken met lange artikelen met veel zoekwoorden, en weinig concrete antwoorden. Dat zorgde er namelijk voor dat de gebruiker langer op de pagina bleef, ging scrollen en soms zelfs doorklikte naar een andere pagina op de zelfde site. Juist dat gebruik werd door de Google analytics plugins voorheen geïnterpreteerd als iets positiefs: de bezoeker blijft langer hanger, dus dat zal het wel interessant zijn, en dat plaatsen we voortaan hoger in de zoekresultaten. 

Met AI kan Google nu zelf antwoorden geven, in plaats van door te verwijzen. Niet altijd de goede antwoorden, en Google loopt de advertentie inkomsten mis op de sites waar niet meer naar wordt doorverwezen of doorgeklikt, maar de informatiezoeker ervaart het waarschijnlijk als makkelijker, concreter en sneller. Voor SEO tijd om na te denken wat een site echt kan bieden dat AI nog niet kan, en hoe je AI daarvan op de hoogte brengt. 

Op dit moment is het daadwerkelijk kopen van producten nog iets om door te klikken. Maar ook daarvan kun je je afvragen hoe lang nog: waarom zou AI in de Google zoekresultaten nog doorverwijzen naar Bol en Amazon, als Google zelf ook producten kan aanbieden? En hoe krijgen we de meerwaarde van Higherlevel nog voor het voetlicht, als AI ook denkt te weten hoe je (ik noem maar iets) een man-vrouwfirma moet ontbinden, en de informatiezoeker die antwoorden voor zoete koek aanneemt? 

Helemaal eens, het wordt steeds belangrijker om écht iets te bieden op je website v.s. SEO gebruiken om zoveel mogelijk bezoekers binnen te halen in de hoop dat er iets blijft plakken op je site. 

Wat nog wel een interessante discussie is: "Met AI kan Google nu zelf antwoorden geven". 9/10 antwoorden die Google nu zelf geeft zijn (bijna) letterlijk afkomstig van websites zelf. Google 'verzint' de informatie dus niet zelf, maar haalt het van websites af die hier (in het beste geval) zelf research naar gedaan hebben. De meeste overzichten zien er slechts een beetje herschreven uit en samengevoegd van meerdere bronnen.

Ik ben het eens dat de bezoeker dit waarschijnlijk als prettig kan ervaren, maar de vraag is wat er gaat gebeuren met deze AI antwoorden als men op het internet besluit te stoppen met het plaatsen van nieuwe en nuttige content omdat het niets meer oplevert v.s. de massa AI artikelen die weinig nieuws bijdragen. 

Geplaatst:

Ron van der Kolk

24 minuten geleden, Kaj van ConversieOnline zei:

Wat nog wel een interessante discussie is: "Met AI kan Google nu zelf antwoorden geven". 9/10 antwoorden die Google nu zelf geeft zijn (bijna) letterlijk afkomstig van websites zelf. 

Dat bedoel ik ook hoor, het zijn "antwoorden" op basis van informatie van elders, letterlijk overgenomen of gecombineerd. Die antwoorden zijn soms onjuist of incompleet, en dat is de beperking van AI. Maar... dat is ook zo met veel informatie op websites, of in persoonlijke gesprekken, want ook de mens is niet vrij van precies dezelfde beperkingen.

Als iemand mij vraagt waarom de lucht blauw is, kan ik zeggen dat er geen wolken zijn, en dat is meestal voldoende. Maar ik kan ook een heel verhaal ophangen over  de zonlicht, de ozonlaag, Rayleigh-verstrooiing en het menselijk netvlies. Omdat de middelbare schoolvakken natuurkunde en biologie voor mij al even gelezen zijn, heb je wel kans dat ik daar wat fouten in maak, of de inmiddels achterhaalde inzichten van destijds napraat. 

Veel informatie op websites is ook maar ergens van overgeschreven, of meer een mening dan een feit. En dat hoeft niet erg te zijn, maar dan kom je op de filosofische discussie wat een "antwoord" nu eigenlijk is. Voor een vraagsteller hoeft een antwoord niet volledig of zelfs maar correct te zijn, zolang het maar aan de behoefte voldoet (zoals geruststelling, bevestiging of een praktisch advies), terwijl voor een ander een antwoord inhoudelijk correct moet zijn en gebaseerd op feiten of logica. 

En dan is er nog het probleem dat voor veel vragen er nu eenmaal geen concreet, volledig of definitief antwoord te geven is, hoe graag een vraagsteller dat ook zou willen. Dat zie je ook op Higherlevel, omdat je van verschillende invalshoeken naar een vraag kunt kijken, er grijze gebieden zijn, je niet altijd alle informatie hebt (en vaak niet eens weet welke informatie je niet hebt) en soms maar tot op zekere hoogte kunt voorspellen hoe de belastingdienst of de rechter er uiteindelijk over zullen oordelen. 

Voor mij heeft een forum als Higherlevel een enorme meerwaarde, omdat ik juist die invalshoeken, interpretaties, diepgang en de synergie van het gesprek daarover waardeer, maar niet iedereen is daar naar op zoek. Voor veel informatiezoekers zal een concreet en hapklaar brokje AI-antwoord de voorkeur genieten, omdat dat het gevoel van onzekerheid bij het zelf zoeken en interpreteren van informatie verminderd. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Geplaatst:

espen

2 uur geleden, Ron van der Kolk zei:

Het doel van veel SEO was juist het omgekeerde: de gebruiker naar een site lokken met lange artikelen met veel zoekwoorden, en weinig concrete antwoorden. Dat zorgde er namelijk voor dat de gebruiker langer op de pagina bleef, ging scrollen en soms zelfs doorklikte naar een andere pagina op de zelfde site. Juist dat gebruik werd door de Google analytics plugins voorheen geïnterpreteerd als iets positiefs: de bezoeker blijft langer hanger, dus dat zal het wel interessant zijn, en dat plaatsen we voortaan hoger in de zoekresultaten. 

En daardoor gebruik ik vrijwel geen google meer, google eens op "recept appeltaart" Dat komen er tientallen paginas met enorme lappen tekst over hoe hun oma of mama een taart maakten, etc etc, en dan helemaal onderdaan 2 paragraven met hoe je een appelaart maakt. Google heeft door die onzinnige waarderingen mi juist het internet kapot gemaakt.

Geplaatst:

IJsbrand Schipperus

Ik kwam ook nog een mooi artikel tegen met uitleg. Bottom-line is dat AI search de norm gaat worden, dus optimaliseer je website daarvoor.

Google AI search is live in Nederland: dit betekent het voor je marketing

Een quote uit dit stukje:

Het grootste risico is dat mensen hun antwoord krijgen zonder je website te bezoeken. Dit betekent mogelijk minder direct verkeer, maar het hoeft niet te betekenen minder waarde uit je content. De focus verschuift van traffic naar authority building en merkbekendheid.

Traditionele keyword-strategieën worden minder effectief. Google's AI begrijpt context en intentie veel beter dan ooit tevoren. Vragen zoals "wat is een internetbureau" triggeren AI Overviews, terwijl "internetbureau Amsterdam" dat waarschijnlijk niet doet. Dit vraagt om een andere manier van denken over content optimalisatie.

De snelheid waarmee gebruikers gewend raken aan AI-antwoorden betekent dat je snel moet handelen. Organisaties die nu nog wachten, lopen het risico achter te blijven op concurrenten die wel al optimaliseren voor deze nieuwe realiteit.

Automatisering: Implementatie en beheer van uw bedrijfssoftware

Consultancy: Advies en onderzoek naar uw applicatielandschap

Hosting: Full-service websitebeheer

Geplaatst:

020 Webdesign

Afgezien van het AI-verhaal wordt de ranking bepaald door de volgende vier factoren: 

1. Het aantal betaalde advertenties, en als je zelf ook adverteert het bedrag dat je per dag wilt uitgeven. Dit punt komt te vervallen als men een adblocker gebruikt die ook advertenties op Google Zoeken blokkeert. 
  2. De uniekheid van het onderwerp van je website, of webpagina als het gaat om differentiële ranking.
  3. Het aantal links naar je site op andere websites, backlinks genaamd, de ranking van die sites, en die cijfers van je ranking-concurrenten.
  4. De SEO van je website (= geoptimaliseerde broncode).   

AI-gegenereerde zoekresultaten, i.c. antwoorden op gestelde vragen of zoekzinnen die door Google beschouwd worden als een vraag, gaan nog weer vóór punt 1.   

Mvg, 
Frank Conijn

aangepast door 020 Webdesign

Frank Conijn

020 Webdesign bedient het hele land met ongekend hoge kwaliteitsnormen tegen toch lage prijzen. 

Geplaatst:

Ondernemeneer

Focus blijft goede content en waarde voor een bezoeker is King, maar ben wel benieuwd in hoeverre dit eigenlijk is toegestaan (legaal). Websites verdienen immers pas wat aan een bezoeker als deze eenmaal op de website is. Google geeft nu eigenlijk al antwoord voordat een bezoeker naar je website komt, waarbij het wel gebruik maakt van de content van jouw website, zonder daar dus een vergoeding voor te geven. 

Lijkt mij een onhoudbare situatie. 

Geplaatst:

Ben Avôt

• Administrators

Het zou mij ook niet verbazen als de A+ brands, serieus gaan overwegen niet meer geïndexeerd te worden. Dit vanuit de veronderstelling dat mensen toch wel de website wel weten te vinden. In de Scandinavische landen word dit bij overheidswebsites al sterk overwogen.

Dat zou geen goed nieuws zijn voor het MKB. Het MKB heeft in het algemeen niet de naamsbekendheid deze troef te spelen. Hiermee ontstaat er steeds meer een twee klassen internet.

Geplaatst:

Derek-Jan

2 uur geleden, Ondernemeneer zei:

Focus blijft goede content en waarde voor een bezoeker is King, maar ben wel benieuwd in hoeverre dit eigenlijk is toegestaan (legaal). Websites verdienen immers pas wat aan een bezoeker als deze eenmaal op de website is. Google geeft nu eigenlijk al antwoord voordat een bezoeker naar je website komt, waarbij het wel gebruik maakt van de content van jouw website, zonder daar dus een vergoeding voor te geven. 

Lijkt mij een onhoudbare situatie. 

Laten we niet vergeten dat dit alleen van toepassing is op informatieve websites. Voor webshops geldt nog steeds dat de consument de shop bezoekt met de intentie om iets te kopen.

Geplaatst:

espen

13 uur geleden, Ben Avôt zei:

Het zou mij ook niet verbazen als de A+ brands, serieus gaan overwegen niet meer geïndexeerd te worden. Dit vanuit de veronderstelling dat mensen toch wel de website wel weten te vinden. In de Scandinavische landen word dit bij overheidswebsites al sterk overwogen.

Dat zou geen goed nieuws zijn voor het MKB. Het MKB heeft in het algemeen niet de naamsbekendheid deze troef te spelen. Hiermee ontstaat er steeds meer een twee klassen internet.

ik denk dat ook, het internet gaat de komende jaren enorm veranderen. Normale zoekmachines gaan minder belangrijk worden, maar de AI app op je telefoon bepaald wat je vindt. En voor producten zal social media meer en meer de key factor worden, youtube, tiktok etc

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Maarten S

Google publiceert belangrijke/grote updates over hun search engine;

https://status.search.google.com/products/rGHU1u87FJnkP6W2GwMi/history

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.