• 0

Opleiding PPL (Piloot) vanuit holding

Beste lezers,

Vanuit mijn holding bestuur ik 4 werk BV's die allemaal iets met IT doen en zeker niets met vliegen/piloten etc. van doen hebben. 

Toch speel ik met de gedachte om, in de toekomst, enkele uren in de week - dus part time - als piloot aan de slag te gaan. Dit zou ik natuurlijk kunnen factureren vanuit mijn holding bv.

Maar om dat te kunnen bewerkstelligen, heb je wel een aantal opleidingen nodig. Te beginnen met een PPL (private pilot license) - kosten grofweg €15.000.

Voor zover ik begrijp is dit niet mogelijk om te betalen vanuit mijn holding, omdat het om "nieuwe kennis" gaat en niet om te up-to-date houden van bestaande kennis. 

Mijn vraag is dan natuurlijk, is er niet een manier om toch tegenover de Belastingdienst deze kosten vanuit de holding te rechtvaardigen?

Ik neem aan dat het een ZZP piloot ook opleidingskosten aftrekt. Wat is dan het verschil? Eerst relevante omzet genereren?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76715-opleiding-ppl-piloot-vanuit-holding/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

• 0
  • 0

Het criterium van inkomsten uit toekomstig beroep ligt bij een BV en personeel iets anders. Het is voor een werkgever, de BV, niet fiscaal verboden om kosten voor een opleiding te betalen die zien op nieuwe kennis en vaardigheden, zelfs niet buiten de werkgever. Uitgesloten zijn wel opleidingen in de hobbysfeer. Daarbij zal de fiscus kritischer zijn als de opleiding buiten het werkveld van de werkgever ligt

De wens om als piloot aan de slag te gaan voor een paar uur per week zit op het randje, maar leunt m.i. nogal op hobby/persoonlijke voorkeur. Ik zou dit overleggen met je salarisadministrateur, aangezien dit verhaal zich afspeelt binnen de werkkostenregeling.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
2 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Het criterium van inkomsten uit toekomstig beroep ligt bij een BV en personeel iets anders. Het is voor een werkgever, de BV, niet fiscaal verboden om kosten voor een opleiding te betalen die zien op nieuwe kennis en vaardigheden, zelfs niet buiten de werkgever. Uitgesloten zijn wel opleidingen in de hobbysfeer. Daarbij zal de fiscus kritischer zijn als de opleiding buiten het werkveld van de werkgever ligt

De wens om als piloot aan de slag te gaan voor een paar uur per week zit op het randje, maar leunt m.i. nogal op hobby/persoonlijke voorkeur. Ik zou dit overleggen met je salarisadministrateur, aangezien dit verhaal zich afspeelt binnen de werkkostenregeling.

Interessante info! Bedankt voor je reactie. Inderdaad handig om die eens te raadplegen.

2 uur geleden, Hans van den Bergh zei:

Bedankt voor de links met informatie

• 0
3 uur geleden, Mleadm zei:

Toch speel ik met de gedachte om, in de toekomst, enkele uren in de week - dus part time - als piloot aan de slag te gaan. Dit zou ik natuurlijk kunnen factureren vanuit mijn holding bv.

Dienen de te maken kosten redelijkerwijs het bedrijfsbelang? Want allereerst: wat gaat het de onderneming opleveren? Daarna pas: waarom is dit dan volgens jou redelijkerwijs een kostenpost die in de onderneming thuishoort?

Er is nogal wat jurisprudentie  over vliegbrevetten vanuit een onderneming en daaruit blijkt dat het nogal afhangt van de situatie. Ook is de wetgeving voor scholingskosten recent gewijzigd. Als je een goed verhaal hebt zou je met een fiscalist kunnen kijken of het specifiek voor jouw situatie uit te leggen is. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0
Op 14-7-2024 om 14:37, Ron van der Kolk zei:

Dienen de te maken kosten redelijkerwijs het bedrijfsbelang? Want allereerst: wat gaat het de onderneming opleveren? Daarna pas: waarom is dit dan volgens jou redelijkerwijs een kostenpost die in de onderneming thuishoort?

Er is nogal wat jurisprudentie  over vliegbrevetten vanuit een onderneming en daaruit blijkt dat het nogal afhangt van de situatie. Ook is de wetgeving voor scholingskosten recent gewijzigd. Als je een goed verhaal hebt zou je met een fiscalist kunnen kijken of het specifiek voor jouw situatie uit te leggen is. 

Bedankt voor de tip over jurisprudentie. Een kijkje op uitspraken.nl leert inderdaad dat er behoorlijk kritisch naar wordt gekeken.

De kosten zullen in ieder geval in direct verband moeten staan met aantoonbare (toekomstige) omzet.

Interessante info, waarvoor dank!

• 0
1 uur geleden, Mleadm zei:

De kosten zullen in ieder geval in direct verband moeten staan met aantoonbare (toekomstige) omzet.

Verwar aub bij de jurisprudentie niet de uitspraken over eenmanszaken (IB ondernemers) met DGA's. Die regels zijn niet hetzelfde, zie mijn eerdere post

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 2
Op 14-7-2024 om 11:44, Joost Rietveld zei:

De wens om als piloot aan de slag te gaan voor een paar uur per week zit op het randje, maar leunt m.i. nogal op hobby/persoonlijke voorkeur.

Als het bij een PPL blijft helemaal.

Want daar mag je geen betalende opdrachten mee doen.

• 0

Nou, die conclusie klopt niet helemaal...

Met een PPL (Private Pilot Licence) kan je wel als gezagvoerder vluchten leiden en dus daar ook geld voor vragen. 

Alleen moet het (dit in tegenstelling tot een CPL - Commercial Pilot Licence) "visual", dus niet op instrumenten vliegen zonder dat je met eigen ogen kan zien wat er gebeurt, zeg maar.

En volgens mij (als ik mij het goed herinner dan) mocht het alleen maar met een eenmotorig vliegtuig.

Maar op zich kan je wel met een PPL vluchten organiseren als privé-piloot (meen ik mij te herinneren van de KLS). Als je dat maar "visual" doet en met het juiste vliegtuig (en als je je brevet hebt!).

"What, me worry?"

• 2
(aangepast)
Op 17-7-2024 om 19:59, shoptillyoudrop zei:

Nou, die conclusie klopt niet helemaal...

Met een PPL (Private Pilot Licence) kan je wel als gezagvoerder vluchten leiden en dus daar ook geld voor vragen. 

Nee.

Daar mag je juist geen geld voor vragen.

Reden hiervoor is dat als je er aan verdiend je sneller meer risico zou kunnen nemen dan verantwoord is. Terwijl iemand die voor de lol vliegt bij slecht weer thuis blijft.

En hoe ver dat gaat verschilt ook nog afhankelijk van de regels van het land dat je PPL heeft uitgegeven.

Met mijn Britse brevet mocht ik -als ik dat zou willen- wel aan cost sharing doen, en de huur van het vliegtuig met passagiers delen, maar mocht ik er geen winst op maken.

Van andere landen mag ook dat niet.

Op 17-7-2024 om 19:59, shoptillyoudrop zei:

Alleen moet het (dit in tegenstelling tot een CPL - Commercial Pilot Licence) "visual", dus niet op instrumenten vliegen zonder dat je met eigen ogen kan zien wat er gebeurt, zeg maar.

En volgens mij (als ik mij het goed herinner dan) mocht het alleen maar met een eenmotorig vliegtuig.

Ook op een PPL kan je een Instrument Rating of Multi Engine Piston halen.

Doet in de praktijk echter vrijwel niemand.

Duur geintje, en je moet die dingen ook geldig houden. Wat lastig is als je vliegclub de juiste toestellen niet heeft staan.

Kan verder de wens van de TS om het af te trekken best heel goed begrijpen.

Heb me ooit ook tegenover de inspecteur op het standpunt gesteld dat de PPL onderdeel was van een modulaire opleiding tot een commercieel brevet.

Waren ze het niet mee eens.

(Voor de TS is mijn eigen casus verder niet relevant. Lang geleden, en verhaal is geëindigd met een vaststellingsovereenkomst).

aangepast door Maxn
  • 0
1 uur terug, Maxn zei:

Heb me ooit ook tegenover de inspecteur op het standpunt gesteld dat de PPL onderdeel was van een modulaire opleiding tot een commercieel brevet.

Waren ze het niet mee eens.

Goed dat je je eigen ervaring deelt dat maakt het wat concreter. Ik

Ditzelfde standpunt zie je bij rijbewijzen. Vergoeden van Rijbewijs B is mag niet afgetrokken zelfs in de loonheffing is het belast loon

E achter B mag alleen bij uitzondering als de werkgever aantonen dat die werknemer privé nooit een BE rijbewijs zou halen.

Maar andere beroepsgerelateerde rijbewijzen mogen aan werknemers onbelast worden vergoed en paralel daaraan volgens mij ook aftrekbaar voor ondernemers.

Het is dus niet gek dat bij vliegbrevetten een vergelijkbare lijn wordt gevolgd. En feitelijk zie je hier ook wel de lijn nieuwe kennis niet en verdiepte kennis wel voor opleidingskosten wel terug.

Het leren rijden of vliegen is primair aan de privépersoon gekoppeld. Het uitoefenen van een beroep is een gedeeld belang voor werkgever en de privépersoon en een werkgever is ook in hoge mate verantwoordelijk dat zijn personeel aan alle wettelijke vereisten voldoet.

Ik zie dus ook in deze casus vrij weinig ruimte voor aftrek, tenzij je IT-er bent en 1x per maand naar een klein eilandje in de Noordzee of Ierse Zee moet vliegen om een internet hub te updaten met de laatste software en hardware. En dat de reistijd per boot 4 uur is en met vliegtuig een half uurtje..

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar