Beste Forumleden. 

 

Ik had al eerder een vraag gesteld over de correcte registratie van ritten. Dit heb ik nu helemaal opgelost. Enkel loop ik nu tegen het volgende aan wat mij een hoop onzekerheid geeft:

 

Sinds februari dit jaar heb ik een financial lease auto. Ik ben werkzaam in de evenementen en beveiliging branche voor mijn eenmanszaak, en ik ben een VOF aan het opstarten met een kameraad waarmee wij steenproducten willen verkopen.

 

Gezien ik de auto zo goed als zakelijk gebruik, noteer ik alle kilometers. Echter heb ik wel een aantal vragen hierover. Op internet word ik snel bang gemaakt met het feit dat alle ritten van je registratie met bewijs moeten kunnen worden aangetoond. Gezien mijn opdrachten voor mijn eenmanszaak enorm verschillen ben ik eigenlijk elke dag wel op een andere locatie, dit kan ik aan de hand van mijn agenda aantonen aan de inspectie mocht ik die krijgen. Echter heb ik soms ook wat dingetjes die wel zakelijk zijn, maar waar ik niet echt een bevestiging / bewijs van heb mochten ze hier naar vragen.  Enkele voorbeelden zijn: 

 

1. Mijn opdrachtgever voor beveiligingsklussen heeft mij en een aantal collega's gevraagd of wij naar een klus in Frankrijk wilden gaan in April. Gezien ik de enige was met een ruime auto zijn we met mijn auto gaan rijden met zijn 4en. Op de plek in Frankrijk waren 3 kroegen waar wij een portierdienst hadden, gezien deze 3 kroegen best uit elkaar lagen gebruiken we mijn auto om collega's af te zetten, voor ritjes voor inkoop, en voor ritten naar het hotel. Ik kan aantonen dat ik in Frankrijk ben geweest voor mijn opdrachtgever, maar ik kan niet schriftelijk aantonen dat mijn auto als soort taxi werd gebruikt om iedereen op zijn werkplek af te zetten. Alle tankbonnen van de heen en terug weg zijn ook naar de opdrachtgever gegaan omdat hij dit vergoedde. 

 

2. Voor mijn VOF ben ik naar schiphol gereden om een relatie op te pikken, dit is telefonisch toen afgesproken. Kan de belastingdienst hier vraag tekens bij hebben aan de hand van mijn km registratie? Want voor hetzelfde geld heb ik totaal iemand anders opgehaald wat geen zakelijk aspect heeft. Mogen ze mij zomaar vragen of ik de vliegticket van de desbetreffende persoon naar hun wil sturen zonder dat de persoon dit bijvoorbeeld wilt aanleveren? Ik zou het namelijk een beetje ongemakkelijk en raar vinden als ik mijn potentiele klant moet vragen om te bewijzen dat hij naar Nederland is gevlogen.

 

3. Meerdere keren ben ik door een opdrachtgever uitgenodigd om de zaken te bespreken in een restaurant, hiervan heb ik ook geen bewijs zwart op wit.

 

4. Voor mijn VOF ben ik dit jaar naar de balkan gereden omdat wij hier een loods aan het bouwen zijn. Ik heb foto's van de bouw en ik kan wel degelijk aantonen met bonnen dat ik hier bouwmateriaal gekocht heb ervoor, in hoeverre stelt de fiscus vraag tekens als je over de grens gaat met je wagen?

 

Ik wil mijn verklaring voor geen privegebruik bij de belasting aanvragen, waar moet ik echt rekening mee houden? Als ik zo op internet lees wat de boetes wel niet zijn voor een niet kloppende administratie ben ik al bijna geneigd om gewoon de bijtelling te betalen omdat ik niet alle ritten zo kan verklaren.

Zijn er toevallig mensen die al eerder een controle hebben gehad van de fiscus na het indienen van zo'n verklaring? 

 

Ik hoor graag jullie meningen en kennis. 

 

Groet, 

 

Ivan

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77030-controle-ritregistratie/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0
29 minuten geleden, IBouwmeester zei:

Ik wil mijn verklaring voor geen privegebruik bij de belasting aanvragen, waar moet ik echt rekening mee houden?

Allereerst of het een bestelauto betreft of een personenauto.

Een ‘verklaring geen privégebruik personenauto’ geldt alleen voor werknemers, niet voor ondernrmers.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

  • 0
1 minuut geleden, Cosara zei:

Allereerst of het een bestelauto betreft of een personenauto.

Een ‘verklaring geen privégebruik personenauto’ geldt alleen voor werknemers, niet voor ondernrmers.

Het gaat over mijn personen auto, voor mij is het nog helemaal nieuw betreft zakelijk rijden.

  • 0

Als de auto tot het ondernemingsvermogen van de eenmanszaak behoort, zijn allen de (kilometer)kosten die betrekking hebben op de werkzaamheden van de eenmanszaak aftrekbaar.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

  • 0
12 uur geleden, Cosara zei:

Als de auto tot het ondernemingsvermogen van de eenmanszaak behoort, zijn allen de (kilometer)kosten die betrekking hebben op de werkzaamheden van de eenmanszaak aftrekbaar.

Dat snap ik, mijn kwestie is is dat ik geen bijtelling wil betalen dus moet aantonen dat ik < 500km prive rijdt. Ik heb daarom eigenlijk de vraag in hoeverre de fiscus bewijzen per rit wilt zien. Ik lees op het internet dat de inspecteur (als je ermee te maken krijgt) je agenda, email en facturen kan opvragen om een rit te verklaren. Ik zou graag willen weten hoe ik dit kan aanpakken in mijn bovengenoemde 4 situaties.

  • 0
39 minuten geleden, IBouwmeester zei:

Dat snap ik, mijn kwestie is is dat ik geen bijtelling wil betalen dus moet aantonen dat ik < 500km prive rijdt. Ik heb daarom eigenlijk de vraag in hoeverre de fiscus bewijzen per rit wilt zien. Ik lees op het internet dat de inspecteur (als je ermee te maken krijgt) je agenda, email en facturen kan opvragen om een rit te verklaren. Ik zou graag willen weten hoe ik dit kan aanpakken in mijn bovengenoemde 4 situaties.

 

Er zijn gebruiksvriendelijke apps die de ritten zeer eenvoudig en compleet registreren: Het voertuig waar het om gaat, privé of zakelijke rit, kilometerbegin- en -eind-standen, vertrek- en aankomstadressen, doel van de rit, etc... 

Die gegevens zijn dan periodiek naar bijvoorbeeld een excel te transporteren en in administratie te voegen waarin de (meeste) bewijsstukken zich ook bevinden.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0
3 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

 

Er zijn gebruiksvriendelijke apps die de ritten zeer eenvoudig en compleet registreren: Het voertuig waar het om gaat, privé of zakelijke rit, kilometerbegin- en -eind-standen, vertrek- en aankomstadressen, doel van de rit, etc... 

Die gegevens zijn dan periodiek naar bijvoorbeeld een excel te transporteren en in administratie te voegen waarin de (meeste) bewijsstukken zich ook bevinden.

Klopt, dit heb ik ook. Ik heb mijn agenda op orde, mijn facturen kunnen aantonen waar ik voor klussen geweest ben en mijn afschriften en bonnen voor welke inkopen ik waar gedaan heb. Mijn vraag is, in hoeverre wilt de belastingdienst bewijs hebben voor ritten zoals de punten die ik benoemd heb die telefonisch / mondeling zijn afgesproken? 

2 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Zo ver was ik ook al gekomen, dank.

  • 0

Ik probeerde te benadrukken dat je met sluitende registratie zoveel mogelijk het e.e.a. aannemelijk maakt. Alles wat dit kan bewijzen, moet je bewaren om het desgevraagd te kúnnen bewijzen.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0
3 uur geleden, Hans van den Bergh zei:

Ik probeerde te benadrukken dat je met sluitende registratie zoveel mogelijk het e.e.a. aannemelijk maakt. Alles wat dit kan bewijzen, moet je bewaren om het desgevraagd te kúnnen bewijzen.

Dank, dus als het niet te bewijzen is omdat het modelinge / telefonische afspraken zijn kan ik alsnog nat gaan? 

 

1 minuut geleden, henkh zei:

 

Hoe maak je privé kilometers? auto van partner, 2de auto of ov?

Prive kilometers heb ik zelden, ik maakte wel enkelen met mijn auto van de zaak. Dit heb ik ook genoteerd

  • 0

Is er reden dat je bang bent om nat te gaan en bang te zijn dat je wordt wantrouwt? Je hamert erg op bewijslast e.d. Zijn er in het verleden controles geweest die vragen opriepen waar sancties op volgden?

 

Laat ik het zo zeggen: de gemiddelde ondernemer maakt zich niet druk over bewijslast van mondelinge afspraken voor hun kilometeradminstratie. Dat jij dat wel zo sterk hebt maakt mij dan weer wat wantrouwig. Want zeg nou zelf; als ik een afspraak met een relatie heb waar geen fysiek bewijs voor is, dan bel ik de relatie toch gewoon even op als de inspecteur bij me zit? Mensen die niets te verbergen hebben hebben niets te vrezen. 

 

In principe wordt je geloofd op je blauwe ogen (wat Hans noemt aannemelijk maken), tenzij jij een dermate bullshit vertelt/uitstraalt dat de inspecteur denkt: hier duiken we eens even in. Dan kan je inderdaad met de billen bloot. Een kok kan na een jaar biefstuk makken zien of hij gaar is. Een ervaren haringvisser kan aan het water zien of het een goede vangst gaat worden. Een belastinginspecteur ziet in één oogopslag of een kilometeradministratie het nader onderzoeken waard is of niet. 

 

Vandaar de vraag van Henk over privé kilometers. Want een volwassen persoon met beschikking tot een personenauto die minder dan 500 kilometer maakt is zeker niet onmogelijk, maar wel "twijfelachtig". Met boodschappen/winkelen/vriendenbezoek/familiebezoek/hobby's/uitjes/weekendjes weg/vakantie is 500 kilometer namelijk zo gemaakt.

 

Bespaar me de verdediging: wellicht doe je inderdaad alles op de fiets en zit je gewoon onder de 500 kilometer.  Ik geloof je meteen. Maar ik ben niet degene die overtuigd moet worden. 

  • 0
17 uur geleden, henkh zei:
21 uur geleden, IBouwmeester zei:

mijn kwestie is is dat ik geen bijtelling wil betalen dus moet aantonen dat ik < 500km prive rijdt.

Hoe maak je privé kilometers? auto van partner, 2de auto of ov?

Er is nagenoeg geen ZZP’er met een eenmanszaak, met een auto van de onderneming, die aantoonbaar onder de 500 km privé-kilometers per jaar blijft.

 

Dit past in het straatje “hard (werken) voor weinig (geld)”

Waarom niet gewoon de bijtelling betalen, dan ben je van alle zorgen af. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

  • 0
1 uur terug, Cosara zei:

Er is nagenoeg geen ZZP’er met een eenmanszaak, met een auto van de onderneming, die aantoonbaar onder de 500 km privé-kilometers per jaar blijft.

 

Ik heb het wel vaker gedaan, maar dat was mogelijk omdat het niet de enige auto was en mijn kantoor op loopafstand van huis was: ik liet de auto vaak zelfs op kantoor in de garage staan.

 

Ik ben nu ook aan het overwegen om voor woon-werk een gebruikte EV uit het hogere segment aan te schaffen en als dat doe, is het mij zeker de moeite waard daar geen privé kilometers mee te maken.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

  • 0
14 uur geleden, Pieter__VH zei:

Is er reden dat je bang bent om nat te gaan en bang te zijn dat je wordt wantrouwt? Je hamert erg op bewijslast e.d. Zijn er in het verleden controles geweest die vragen opriepen waar sancties op volgden?

Nee, voor mij is alles nieuw gezien ik pas sinds eind vorig jaar dagelijks als zelfstandige aan het werk ben. Het zit eenmaal in mij dat ik altijd een aantal stappen vooruit wil denken en benieuwd ben naar mogelijke uitkomsten :) 

14 uur geleden, Pieter__VH zei:

Dat jij dat wel zo sterk hebt maakt mij dan weer wat wantrouwig.

Ik ken in mijn omgeving ook niemand die ooit met een inspectie te maken heeft gehad dus vandaar mijn vragen, ik snap dat het wantrouwig over kan komen :)

  • 0
3 uur geleden, IBouwmeester zei:

Ik ken in mijn omgeving ook niemand die ooit met een inspectie te maken heeft gehad dus vandaar mijn vragen, ik snap dat het wantrouwig over kan komen :)

Dat komt omdat dit richting gaat van een kansberekening ... "hoe groot is de kans dat ik controle krijg?"

 

3 uur geleden, StevenK zei:

Ik ben nu ook aan het overwegen om voor woon-werk een gebruikte EV uit het hogere segment aan te schaffen en als dat doe, is het mij zeker de moeite waard daar geen privé kilometers mee te maken.

De vraag is hoe sterk je in je schoenen staat om een "EV uit het hogere segment" niet privé te gebruiken. Bedenk wel dat je gecombineerde ritten - deels zakelijk, deels privé - goed moet uitsplitsen, en dan kom je al snel boven die jaarlijkse 500 km uit.

Of het allemaal de moeite waard is ... als de bijtelling al een probleem is, dan zal de aankoop en gebruik van een duurdere auto waarschijnlijk ook een probleem zijn. Een zakelijke auto is een bedrijfsmiddel hetgeen betekent dat je er geld mee moet verdienen ... of besparen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

  • 0
3 uur geleden, Cosara zei:

 

De vraag is hoe sterk je in je schoenen staat om een "EV uit het hogere segment" niet privé te gebruiken.

 

Dat ligt eraan wat er verdere op de stoep staat :)

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

  • 1
11 uur geleden, Cosara zei:

Er is nagenoeg geen ZZP’er met een eenmanszaak, met een auto van de onderneming, die aantoonbaar onder de 500 km privé-kilometers per jaar blijft.

 

Het had gekund. Mijn vrouw en ik hebben allebei een auto op de zaak met bijtelling. Omdat ik zelf nauwelijks privé kilometers maakte en samen altijd met haar auto weg gingen heb ik er wel eens over nagedacht. Maar niets bijhouden en bijtelling hebben het altijd gewonnen.

(inmiddels rij ik privé wel meer dan zakelijk)

 

11 uur geleden, Cosara zei:

Dit past in het straatje “hard (werken) voor weinig (geld)”

Waarom niet gewoon de bijtelling betalen, dan ben je van alle zorgen af. 

 

dit dus: Wij hebben altijd "hard" gewerkt maar dan om "veel" geld te verdienen. Omzet draaien en kosten in de hand houden. En dat stukje bijtelling? als je geen "dikke" Duitser rijdt valt dat best wel te overzien. En geen sores is ook wat waard.

 

(helaas zijn de issues bij veel (startende) ondernemers de KOR, bijtelling of de youngtimer regeling en niet het optimaliseren van omzet en winst)

 

10 uur geleden, IBouwmeester zei:

Ik ken in mijn omgeving ook niemand die ooit met een inspectie te maken heeft gehad dus vandaar mijn vragen, ik snap dat het wantrouwig over kan komen

 

Paar jaar geleden 1x controle gehad voor auto van personeel die met verklaring geen gebruik privé reed. Bijgehouden op papier, allemaal ritjes van 2-8 km in het dorp. Zo'n 40 pagina's met agendagegevens aangeleverd. (ging over ongeveer 8000 km in dat jaar) Na 6 weken keurig briefje waarin bedankt werd voor de keurige aanlevering en dat het helemaal in orde was. Heeft gewoon 6 weken op het bureau gelegen waarna het in het ronde archief gegaan is.:winking-face-with-tongue:

  • 1
10 uur geleden, henkh zei:

Wij hebben altijd "hard" gewerkt maar dan om "veel" geld te verdienen. Omzet draaien en kosten in de hand houden. En dat stukje bijtelling? als je geen "dikke" Duitser rijdt valt dat best wel te overzien. En geen sores is ook wat waard.

Menig startende of gevestigde ondernemer koopt, of nog erger, leaset die “(oude) dikke Duitser”, niet om er als bedrijfsmiddel geld mee te verdienen, maar om de eigen persoonlijke waardigheid mee op te krikken.

Het kan en mag, maar of het verstandig is ... misschien als iemand daar zelfverzekerder van gaat worden.

 

10 uur geleden, henkh zei:

(helaas zijn de issues bij veel (startende) ondernemers de KOR, bijtelling of de youngtimer-regeling en niet het optimaliseren van omzet en winst)

Helaas, maar wel de realiteit, zoals wij hier op HL bijna dagelijks mogen aanschouwen.

 

De uren die besteedt worden om uit te vogelen hoe de belastingdienst een oor aangenaaid kan worden, kunnen beter gebruikt worden om de kwaliteit en kwantiteit van de onderneming te vergroten. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

  • 1
35 minuten geleden, Cosara zei:

De uren die besteedt worden om uit te vogelen hoe de belastingdienst een oor aangenaaid kan worden, kunnen beter gebruikt worden om de kwaliteit en kwantiteit van de onderneming te vergroten. 

 

Mod-comment

Zo kan 'ie wel weer. De topicstarter vraagt niet hoe hij fraude kan plegen, maar hoe hij een goed te controleren rittenregistratie bijhoudt. Probeer de beantwoording daarop te richten.

  • 2
48 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Mod-comment

Zo kan 'ie wel weer. De topicstarter vraagt niet hoe hij fraude kan plegen, maar hoe hij een goed te controleren rittenregistratie bijhoudt. Probeer de beantwoording daarop te richten.

Als wij ons uitsluitend daar op antwoord moeten geven dan zijn wij hier heel snel klaar.

 

De toegevoegde waarde van HL ligt ook in de ervaringen / waarschuwingen / bezinningen van en voor het ondernemerschap, vooral die van de kleine startende ondernemer. Misschien niet voor deze TS maar dan wel voor de overige lezers. De reacties zijn dan ook niet tot de persoon persoonlijk gericht.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    7 leden, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.