En dat is wat je nu precies wel zou moeten doen, nou ja beter gesteld je moet zijn onderhandelingskracht gebruiken om iets te bereiken bij de intermediair! Je wilt toch niet je onderhandelingsruimte in handen leggen van een loonslaaf die bij een intermediair werkt? die heeft namelijk maar 1 belang, hoe meer marge hoe meer bonus voor hem..
Intermediairs zijn door het gekloot van de overheid met VAR en DBA een noodzakelijk kwaad geworden voor een hele grote groep opdrachtgevers, die gewoon niet meer zonder werken. En ik heb ervaren dat de eindklant vaak veel meer voor je wil doen dan een intermediair en nog veel belangrijker, als de eindklant iets vindt en jou wil dan springt de intermediair al in de houding terwijl als ik iets vraag krijg ik de "voor jou tien anderen" houding.
In het verhaal dat je hier plaats vind ik alleen de marge tussen jou tarief en tarief voor de eindklant volstrekt onacceptabel en niet in verhouding staan tot de geleverde inspanning door de intermediair. Ze gaan er net zoveel aan verdienen als jij. Voor opdrachten van een jaar is, naar mijn ervaring, een marge van 15% redelijk, alleen bij korte opdrachten kan dat oplopen tot 25-30%
De andere voorwaarden zijn minder absurd en eigenlijk voor een opdracht van een jaar (welke zzp-er droomt niet van een gegarandeerde bezettingsgraad van 100% van 1 jaar) te accepteren.
Toch nog even naar de voorwaarden in je startpost. het opzegverbod en eenzijdige opzegging voor de intermediair (opdrachtgever).
Branco verwees al naar art 408 BW7.
de tekst daarvan is
als je dan nog eens naar de raamovereenkomst kijkt dan wordt daar lid 2 afgezwakt, ze stellen daar namelijk dat niet tussentijds kan worden opgezegd tenzij anders overeengekomen, daarnaast word lid 1 ook afgezwakt want de intermediair benoemd specifiek in welke gevallen hij de overeenkomst kan opzeggen. Als hij dit had weggelaten geeft hem dat meer ruimte.
Voor raamovereenkomsten geldt ook dat het vergelijkbaar is met algemene voorwaarden, die zijn vaak ook op punten wat (te) kort door de bocht. Maar daarom worden er deelovereenkomsten gesloten waarin je aanvullende of afwijkende voorwaarden kunt stellen. In een opdracht van een jaar zou ik altijd wel proberen een opzegclausule te hebben,
Dan de reiskosten.. Grote kans dat in de aanbesteding ook staat dat er geen reiskosten worden vergoed en dat er een tarief incl reiskosten wordt verwacht. Dat zie je veel in aanbestedingscontracten want men zoekt naar zo eenvoudig mogelijke voorwaarden. En voor werkzaamheden op een vaste locatie is het vrij eenvoudig in het uurtarief te verwerken. Je weet immers hoeveel afstand er naar de vaste werkplek is.
Ik heb ook gewerkt voor organisaties die geen reiskosten vergoeden en waar ik toch 1-3x per week op een andere locatie moest zijn. Toen ik het probleem voorlegde dat reiskosten alleen voor woon-werk incl zijn, accepteerde de opdrachtgever vrijwel meteen mijn voorstel dat ik reistijd mocht rekenen. En als je even snel rekent dan is reistijd altijd veel beter dan die paar centen per km en in eigen tijd reizen..
Verder heb ik nog nooit een opdracht geweigerd omdat de reiskosten te mager waren, dat is een snelle rekensom.. de kosten die je niet krijgt staan niet in verhouding tot de omzet die je verliest, want tenzij je koerier of vertegenwoordiger bent zul je als zzp-er per dag echt niet meer dan 200km maken want opdrachtgevers huren je niet in om tussen (vergader)locaties heen en weer te rijden dus dat gebeurd hooguit een paar keer per week..
Dus reiskosten zijn heel goed te overzien.
Dan de betaaltermijn 45 dagen.. Als het om een overheidsopdrachtgever wen er maar aan, want zelfs als ze 30 dagen beloven halen ze dat zelden..
De voorwaarde dat urenstaten getekend moeten zijn is standaard, dat geldt zelfs voor uitzendkrachten. Dat hangt samen met de aard van de overeenkomst, zonder goedkeuring van de uren is er geen zekerheid over acceptatie van de factuur door de eindklant.
Ook voor betaaltermijnen geldt. ik heb nog nooit een opdracht geweigerd omdat de betaaltermijn te lang was.. Tuurlijk heb ik ook het liefst na 14 dagen mijn geld, maar ik ga er een opdracht van een jaar met een omzetwaarde van 100k+ niet voor laten lopen en ik ga er ook geen uren onderhandelingen over voeren en al zeker niet nog eens 3% inleveren om sneller betaald te krijgen.
Qua onderhandeling zou ik al mijn energie stoppen in het dichten van die marge tussen jou tarief en het eindtarief, daar is echte winst te halen om 2 redenen..
1. 10 euro per uur erbij levert je een veelvoud op van gaan zitten steggelen over wel of geen reiskosten en na 45 of 30 dagen betaald krijgen.
2. 9 van de 10 keer krijg je de eindklant wel mee, die vind zo'n marge net zo belachelijk, die voelt zich ook "opgelicht" als de opslag 100% is. (ook al mag het volgens het aanbestedingscontract wel, vrijwel elke inkoper of recruiter vind het teveel)
Werken voor opdrachten die zijn aanbesteed is een andere tak van sport dan jezelf (direct) verhuren aan kleinere opdrachtgevers of niet aanbesteed werk in vrije concurrentie tussen intermediairs, daar voelt men prijsdruk om niet te duur te zijn ten opzichte van de concurrent. Bij een aanbesteedtraject is er 3-9 maanden onderhandeld over de voorwaarden, dat kost een vermogen, dus moet terugverdiend en je hebt de garantie als intermediair dat je exclusiviteit hebt, eventueel met 2 of 3 concullega's maar je weet wie dat zijn en jullie weten allemaal dat er geen anderen onder je duiven kan schieten dus niemand gaat met tarieven concurreren.
Je moet als zzp-r niet te kleinzerig zijn over wat ongunstiger voorwaarden en dat afwegen tegen de opbrengst. WAnt als jij het onderhandelingsspel over het tarief gaat snappen kun je een hoop meer verdienen.
Ik snap dat zo'n eerste ervaring wat schokkend kan zijn.. maar je weet nu dus wel hoeveel marge er op kan zitten. Ik vraag ALTIJD wat het eindtarief zal zijn.. De bureau's die dat niet willen zeggen, daarvan weet ik dat het teveel is en dat ik dus lastig moet doen over het tarief en desnoods de eindklant voor mij moet winnen om in te zetten in de strijd als dat nodig is..
Veel bureaus zeggen wel wat het eindtarief wordt en dan is het vaak ook al redelijk of je weet meteen hoeveel ruimte er is om jou tarief omhoog te krijgen.