Al voor de pandemie uitbrak merkte ik al dat het beste qua foodtrucks eraf is. In de foodtruckwereld zie je veel cateraars overstappen naar andere vormen van catering en is de foodtruck nog iets voor erbij.
Ik zie dat satéboer gelijk groot begint te denken, productie uitbesteden en gebruik van toegevoegingen. Ga eerst eens kijken in de supermarkt en toko's welke saté-/pindasauzen er zijn. Kijk op het etiket wat zij voor ingrediënten gebruiken en vraag je af hoe jij je met jouw saus kunt onderscheiden. Gebruik misschien minder ingrediënten, gebruik tweede keus ingrediënten en probeer of ouderwetse technieken (zoek eens op wecken en varianten) de houdbaarheid van je saus verlengt zodat je geen toegevoegde conserveringsmiddelen nodig hebt.
Maak in jouw eigen keuken je saus (hou wel goed rekening met de hygiëne, zoek maar op HACCP) en laat die proeven door een testpanel, bijvoorbeeld je familie, buren, vrienden (nadat de coronacrisis voorbij is). Als die er allemaal lovend over zijn, is het vroeg genoeg om een naam te bedenken en een logo te (laten) ontwerpen en over je communicatie na te denken (web, print, socials). En als je dat allemaal hebt: een lekkere saus, een mooi logo etc. neem je contact op met de lokale pers. Die zijn altijd wel geïnteresseerd in nieuwe, lokale ondernemers. Zoek je potentiële afnemers op en vertel ze eerlijk dat je nog geen mega onderneming hebt en dat het soms iets langer kan duren dat ze jouw saus krijgen omdat je die vers maakt. Heb je op een gegeven moment een vaste club afnemers en wil je opschalen dan kun je kijken of je ergens een professionele keuken kunt huren. In de randstad and kan dat op best wel veel plekken.