• 0

Marketingplan ThermosPan ; GO or No GO ?

Ik heb een leuk produktidee gezien en denk eraan deze - met een aangepast uiterlijk op de Nederlandse markt te introduceren. Maar er zijn twee grote strategische obstakels. Weten jullie oplossingen ?

 

De ThermosPan houdt een warme maaltijd twee tot drie uur warm. Ideaal als je op een picnic of reis ook iets warms wilt eten of als een gezinslid niet met de rest mee kan eten en later moet 'dineren'. Hier duikt het eerste obstakel op ; iedereen heeft een magnetron, die kan opwarmen.

 

ThermosPan heeft een inhoud van 1,5 liter, een gewicht van 500 gram (heel licht dus), een doorsnede van 22 cm en is zonder deksel 9 cm hoog. De binnenkant is van aluminium, de buitenkant van plastic. Tussen beide zit een vacuum. De deksel schroef je er op.

 

De kostprijs (incl. transportkosten en invoerrechten) is 5,50 euro, terwijl de consumentenprijs - vanwege de unieke produktvoordelen - ongeveer 25 euro (incl. BTW) kan zijn.

 

De distributie blijkt een tweede obstakel, want huishoudartikelen worden via enkele grote ketens (HEMA, Blokker) verkocht, die over een grote inkoopmacht beschikken en hun leveranciers uitknijpen.

 

Mijn vragen aan jullie :

a. Is er - ondanks de magnetron - behoefte aan ThermosPan ?

b. Zijn er betere distributiekanalen dan HEMA en Blokker ?

thermospan2.thumb.jpg.19fa565e5a8065a5a74910c65517be04.jpg

SubRosa : Moving products that move people

&

R.W. Verbrugge Bedrijfseconomisch advies :

http://www.reneverbrugge.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een plaats die, naar mijn ervaring, handig is om de prijs voor nieuwe producten te testen is Ebay. Het "aanbieden aan 1 euro" systeem leent zich perfect voor een kleinschalig marktonderzoek. Op die manier merk je al snel of er interesse is in het product en wat de maximale prijs is die mensen willen betalen.

 

Op een aantal Europese sites je product plaatsen met voldoende uitleg kan je een goed zicht geven over welke prijs de eindgebruiker uiteindelijk al dan niet bereid is om te betalen, als er effectief al enige interesse is.

 

Let wel dat nieuwe ebayaccounts zowiezo minder interesse wekken. Het kan dus aangewezen zijn om reeds bestaande "powersellers" te contacteren om te kijken of ze eventueel bereidt zijn om je product te testen en aan te bieden in hun bestaande ebayshops.

Link naar reactie
  • 0

ik persoonlijk denk ook niet dat er echt een markt in zit

 

de belangrijkste reden geef je zelf al >> de magnetron en de instantmaaltijden (heet water toevoegen en klaar)

 

verder heb je inderdaad te maken met het moeilijke afzetten van je product omdat er erg grote concurenten zijn (hoeft natuurlijk niets te zeggen)

 

tellsell is inderdaad een idee, maar ik vraag me af of daar nog voldoende mensen in trappen..

Link naar reactie
  • 3

Laat even je product los en ga eens wat harder nadenken over afnemersgroepen die er iets mee kunnen.

 

Vergrijzing > tafeltje dekje? Misschien is die 25 euro wel een prikkie t.o.v. hun huidige sytemen.

 

Horeca > catering?

 

Verzorgingshuizen > efficiency?

 

Gevangenissen?

 

Vissers?

 

Misschien leent het zich ook voor andere toepassingen dan het op temperatuur houden van voeding. Denk aan hars bij schoonheidsspecialistes etc etc.

 

Denk eerst in mogelijkheden ... daarna pas in moeilijkheden.

 

Succes!

 

Ard

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de markt voor consumenten nogal beperkt is. Soit, je kunt er een bord eten in zetten en dat een paar uur warm houden (neem ik aan), maar wanneer wil je zoiets? Misschien leuk voor een picnic of sportvisser, maar hoe groot die markt nou eigenlijk is?

 

Voor cateraars/bezorgers is het principe wel handig denk ik, maar hebben die niet al specifieke producten (zeg maar koelboxen maar dan om het warm te houden)?

Link naar reactie
  • 0

Niet iedereen heeft een magnetron want er zijn nogal wat mensen die zich met gezondheid bezig houden en de straling niet willen die zo een apparaat voortbrengt. Bovendien vanuit de Chinese geneeskunde kun je zeggen dat een magnetron geen energie toevoegt aan een maaltijd maar de energie van een maaltijd verbruikt! Heel ongezond dus. Misschien kun je dat gebruiken.

 

Dan zou je nog kunnen zeggen dat je het eten kunt verwarmen in de oven maar dat verbruikt dan weer gas of elektra dus het is dan ook weer zuinig op jouw pan te gebruiken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

...

Heel ongezond dus. Misschien kun je dat gebruiken.

...

 

Of magnetroneten echt ongezond is weet ik niet, wel merk ik dat op gas opgewarmd eten me altijd beter smaakt dan uit de magnetron. Die magnetron gebruik ik eigenlijk nooit meer. Met een smaaktest het verschil laten proeven zou een leuke beursactie kunnen zijn.

 

Voor de rest zie ik niet zo goed de markt voor zo'n warmhoudpan.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me wel handig voor op de camping, zeker mensen met tenten hebben vaak maar één of twee pitten en dan heb je dus een probleem als je pasta, tomatensaus en sperziebonen wilt. Alhoewel er ook niet veel mis is met de bekende pan in een slaapzak truc denk ik wel dat er een markt voor is, ik zou em kopen maar niet voor €25, eerder 15 of misschien 20.

 

Voor catering denk ik niet dat er een markt is, voor €50 heb je een elektrische koelbox van 25 liter die net zo goed warmhoudt als ie koelt. Probleem op de camping is dat je je koelbox al nodig hebt voor het koelen van drankjes en boter ed. Je kunt je koelbox dan dus niet als warmhouder gebruiken.

 

Groeten,

hwjd

Makkelijk en snel online boodschappen bestellen? Dat kan bij Thijl!

Twitter | Facebook

Link naar reactie
  • 0

a. Er is vrijwel overal een markt voor, en zeker ook voor een dergelijk product. Het gaat er natuurlijk om of de markt voldoende is om je business plan sluitend te krijgen. Hoeveel moet je minimaal investeren om het product in de markt te zetten?

b. Vanwege de toepassing zou je kunnen denken aan vis- of campeerwinkels, eigenlijk buitensportwinkels in het algemeen.

Link naar reactie
  • 0

Evaluatie ThermosPan

 

Dank voor jullie commentaar, ik ben een stap verder.

Het aantrekkelijke van ThermosPan voor mij is dat het een bestaand produkt is, maar wel nieuw op de Nederlandse markt. Daarom kan mijn investering laag zijn en is een kleine markt voor dit produkt dus goed genoeg. Bovendien heeft het een duidelijk produktvoordeel, wat ook helpt.

 

a. Duidelijk is dat het prentje op de pan verbeterd moet worden; produktnaam plus een gebruikssituatie van de pan.

 

b. De consumentenprijs van 25 euro is iets te hoog.

 

c. Testmarketing via eBay is m.i. niet zinvol, want mensen zoeken hier geen nieuwe produkten, slechts bestaande produkten tegen een lagere prijs.

 

d. De voorgestelde nieuwe groepen (tafeltje-dekje, catering, verzorgingshuizen, gevangenissen, vissers) zijn uitstekende suggesties, maar ThermosPan moet aansluiten op hun bedrijfssystemen. Dat gaan we uitzoeken.

 

e. De magnetron is een makkelijk alternatief, maar het eten smaakt er minder door.

 

f. Het distributiekanaal 'buitensportwinkels' is waarschijnlijk het beste distributiekanaal.

 

Conclusie :

Eerst uitzoeken hoe de kansen liggen in de voorgestelde distributiekanalen en gebruikersgroepen.

 

SubRosa : Moving products that move people

&

R.W. Verbrugge Bedrijfseconomisch advies :

http://www.reneverbrugge.nl

Link naar reactie
  • 0

d. De voorgestelde nieuwe groepen (tafeltje-dekje, catering, verzorgingshuizen, gevangenissen, vissers) zijn uitstekende suggesties, maar ThermosPan moet aansluiten op hun bedrijfssystemen. Dat gaan we uitzoeken.

 

 

In deze instellingen wordt veel gebruik gemaakt van het principe van ontkoppelt koken.

Kant en klare maaltijden gaan de koeling in en worden op een geschikt moment verwamt door middel van ovens en zelfs mobiele warmhoudkasten. Deze maaltijden zijn of verpakt met voor elk gerecht een eigen vakje of liggen op een bord met vakken.

 

Het nadeel van een pan is dat alle gerechten bij elkaar zitten.

Link naar reactie
  • 0

Kern van mijn suggestie is niet het weggeven maar het onderzoeken. Waar je naar zoekt zijn verkoopargumenten; gebruikers in staat stellen de pan uit te proberen en hun bevindingen vertalingen naar voordelen en 'gebruiksmomenten' lijkt mij een manier om tot een positionering en keuze voor afzetkanalen. Misschien ontdek je daardoor ook gemak en toepassingen of zelfs een doelgroep die je zelf niet had kunnen bedenken.

Link naar reactie
  • 0

Ik zit in de kampeermarkt. Deze pan is (vrijwel zeker) gesneuveld in bij de evaluatie van nieuwe producten in ieder geval bij een van de grootste groothandels in Nederland. Hij is rechtstreeks vanuit China aangeboden. Belangrijkste nadeel van de pan is, naar ik heb gehoord, dat je er niet mee kan koken. Het is dus eigenlijk helemaal geen pan. Waar hij wel geschikt voor werd geacht was de picknickmarkt maar die is in Nederland erg klein.

 

Ik heb een eerdere post weggehaald omdat je inderdaad in mogelijkheden moet denken. Zo’n inkoper kan er natuurlijk helemaal naast zitten.

 

Om koopbereidheid te testen kan je een stand huren op een beurs. Er zijn een paar heel goedkope. Bijvoorbeeld de Camper Occasionshow 2008 in Evenementenhal Hardenberg op vrijdag 26, zaterdag 27 en zondag 28 september. Met een beetje geluk draai je ook nog een goede omzet.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.