Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Hans v N

Een goed idee, maar dan? De frikanburger.......

Recommended Posts

Posted (edited)

Grappig. 10 jaar na het bedenken van de Frikanburger® en het broodje met de (gegroefde) Frikanburger® speciaal. Merk komt dit jaar te vervallen dus wellicht nog eens rondmailen of er mensen interesse hebben voordat de conculega er mee aan de haal gaat. Eventuele opbrengst gaat naar de bedenker.  :classic_rolleyes:

 

Moest ook meteen denken aan Ruben die hele lappen tekst mailde om me te motiveren er wat mee te doen. Waar blijft de tijd .........

Edited by Hans v N

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Hans v N  Vandaag in het nieuws:  De FreaKINGdel® Burger van © Burger King

Een broodje met een gegroefde Frikandelburger speciaal....

 

image.thumb.png.6ca6cc47449479e5c7401275132922f3.png

 

Quote

Wereldwijd

Burger King is het eerste buitenlandse bedrijf dat deze frikandel introduceert in Nederland. Van der Graaf denkt dat de Hollandse burger met name zal aanslaan in ons land, maar weet wel dat er grote, internationale belangstelling is voor de frikandelburger. ,,We zijn onderdeel van een Amerikaans bedrijf. Zij hebben ons product gezien en moeten het beoordelen. Ze vinden het fantastisch, wat die gekke Nederlanders nu weer bedacht hebben”, zegt Van der Graaf. De hamburgerketen hoopt met deze speciale variant niet alleen in Nederland, maar ook wereldwijd door te breken.

 


Partner bij B2Bsure,  vooruithelpers in risicomanagement en verzekeren. 

Vragen over risico's, verzekeringen of wil je een offerte? Neem dan contact met mij op.

 

Blog: verzuim verzekeren wordt duurder, kijken naar alternatieven loont!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt op een frikandel, maar is allemaal net even anders ...

De tijd zal leren of de smaak bevalt. Alsdan zal deze verdomde-del-burger in recordtijd weer gewoon Frikandelburger heten.


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De gemiddelde hamburger uit het vriesvak is toch zo ongeveer een frikanburger!?

 

Een vegandel is meer 2019...

 

Groet,

 

Highio


HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet zo lang geleden kreeg ik opeens telefoon van iemand die wel wat zag in de Frikanburger. Kwam neer op een opbrengst van een paar honderd euro voor mijn zoon (de bedenker). De merknaam is dit jaar op 26-05 komen te vervallen maar ik heb nog 6 maanden na 26-5, dus tot 26 november om alsnog te vernieuwen. De interesse droogde op en het werd stil. Mogelijk wachtte men op de definitieve vervaldatum. Of dan al mijn eventuele IE rechten zouden zijn vervallen kan ik zo niet inschatten. Het concept is redelijk gedetailleerd (inclusief de groeven) gedeeld met de wereld. In het begin met een eigen website maar ook hier op higherlevel.

 

Quote

De verhouding tussen korst en vulling wordt inderdaad anders. Ik heb er over nagedacht om een octrooi te schrijven voor een gehaktschijf met groeven.

30 mei 2009

 

FreaKINGdel is een Europees merk in aanvraag 20/08/2019. R is dus voorbarig maar niet verboden. FreaKINGdel heeft voldoende afstand van Frikanburger maar als je dan in je persbericht Burger achter de merknaam zet komt hij veel dichter in de buurt. Freakingdelburger  klinkt niet veel anders dan frikanburger en dan is er ook nog de uitwerking (met groeven) die wel heel veel weg heel veel lijkt op ons idee. 

 

Ga er toch eens nader naar (laten) kijken. Als er toevallig een merkenjurist meeleest sta ik open voor samenwerking.

 

 

Edited by Hans v N

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ach, het is zo'n ding waar Burgerking wel wat op kan verzinnen natuurlijk. Denoods noemen ze het een 'frikanwhopper' en dan ben je van alle gelijkenissen af.

 

Een 'gehaktschijf met groeven', het dat geen mexicano? Daar zit welliswaar wat extra sambal in, maar als ik het ding zo bekijk is het gewoon een stuk geperst gehakt in een vorm met groeven erin. Vrij uniek lijkt het me verder niet gezien er ook niet-hete varianten bestaan, alsook wel-hete varianten van huismerken etc. 

 

Bij een 'vegandel' stel ik me meer een 'vegan-del' voor - zo'n naïef veganistisch social justice meiske waar me de (eet)lust van vergaat ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet binnenkort dan maar eens aan marktonderzoek gaan doen.

 

Wat ik op het plaatje meen te zien is een burger met drie rondingen aan bovenzijde (drie halve cilinders) i.t.t. de rechthoekige (geblokte) Mexicano en Carrero.

 

Uit dezelfde Rotterdamse krant als de verwijzing van Norbert: Vleesbedrijf maakt bitterballen gyros en kroketten van fruit (bron: AD)

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou het niet precies weten, maar je hebt ook 'huismerk mexicano`s'  bij bijvoorbeeld lidl. Ook heb je ronde broodjes met een dergelijk gevormd stuk vlees erop (vierkant met afgeronde hoeken) die ze bijvoorbeeld bij de AH verkopen (ligt ergens bij de gekoelde pizza's, geen idee van de naam). 

 

Ergens lijkt het me allemaal maar lastig te beschermen qua intellectueel eigendom: is het een soort ronde mexicano, een frikadel die je op een vreemde manier in stukjes hebt gesneden of wat precies? 

 

Bovendien heb je gerede kans dat het product al lang bestaat maar niet heel algemeen bekend is. Weet jij veel of er ergens in een brabants gehucht een of andere snackbar is die al 20 jaar een frikandel  in soortgelijke stukken snijdt en op een rond broodje serveert?

 

Ergens denk ik dat er niet zoveel te beschermen is, net als bijvoorbeeld die loempidel: soit, het is een frikadel met filodeeg eromheen, maar is dat een unieke vinding? Eerlijkgezegd denk ik van niet. Als ik een soortgelijk ding in de markt zet onder een andere naam (frikaloempie?)  denk ik niet dat de loempidel-mensen daar veel tegen kunnen doen. 

 

Een beetje hetzelfde verhaal met die McKroket: er zijn meerdere leveranciers van 'kroketburgers' die zo'n beetje hetzelfde product verkopen, onder een andere merknaam. 

 

Wat hier wint is de naamsbekendheid, beschikbaarheid, marketing, product placement, etc; niet het unieke karakter van het product. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad, er is zo veel op de markt en in allerlei varianten dat beschermen en handhaven (als dat al aan de orde zou zijn) moeilijk is. Ga het er bij laten zitten en ga zeker binnenkort met de zoon een Freakingdel® Burger eten.  Zijn idee op zich was prima, dat blijkt nu.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben, Mexicano is een woordmerk. Daar is al eerder over geprocedeerd ook waarbij de houder volgens mij in het gelijk gesteld is...

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Review:

Quote

Het voelde toch een beetje alsof je er op een internetdate achter komt dat de foto’s die ze eerder stuurde allemaal flink bewerkt waren.

Het gevoel achteraf is overigens net als met die internetdate. ‘Ach, het had lekkerder kunnen zijn maar ik ben voldaan en kan weer even vooruit’.

Eindconclusie; als de friettent al dicht is of je komt toevallig toch langs de Burger King; gewoon doen. Anders beter een gewoon broodje frikandel speciaal halen.

 

freakingdel.jpg


Als je serieus met je branding, merchandising of imago aan de slag wil; Merchandise.nl

Full Service merchandising concepts incl. e-commerce: Merchplanet.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de naam niet met een merkrecht is te belasten, waarom heeft Merk Echt BV dan namens een onbekende het recht op het merk Freakingdel (zonder Burger) aangevraagd?


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Het is een mallemolen. De ene heeft een beeldmerk, de andere een handelsnaam, de derde een woordmerk. Wie registreert kan met een certificaat wapperen. Maar als het ooit eens door een rechter getoetst wordt, zijn het niet zulke sterke merken van afgeleide woorden. Dus leunend op de bekendheid van bestaande begrippen. Maar zelf niet ingeburgerd.

 

Ironie is dat de Amerikaanse burger weer afgeleid is van de Duitse frikadel. Die platte bal is ook de voorvader is van de Nederlandse gehaktworst. De oude frikadel/frikandel (nooit geregistreerd) met uiers was trouwens een stuk lekkerder dan de nieuwe van schraapvlees. Er zitten me teveel botfragmenten in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je een merk aanvraagt dan wordt gekeken naar de formele vereisten. Frikanburger en Freakingdel voldoen aan de vereisten. Strikt genomen is Frikanburger geen beschrijving maar een samenstelling die niet als woord bekend is maar de beschermingsomvang is inderdaad gering. Frikanschijf of Burgandel zal bijvoorbeeld geen inbreuk opleveren. En dat terwijl de kern van een (goed) merk onderscheidend vermogen is. Eens met Twabla dat het wel kan lonen om een beschrijvend merk in te burgeren met een flinke marketing campagne. 

Mexicano is veel sterker. Merk is niet beschrijvend maar communiceert wel "pittigheid".  Dus dan kan iemand wel een snack maken die erop lijkt maar moet ver bij de merknaam vandaan blijven. Dat Burgerking (BKNL bv) de Freakingdel heeft geregistreerd als merk (moet nog worden goedgekeurd) is waarschijnlijk standaard.  Dat de beschermingsomvang gering is maakt niet uit, alles is beter dan geen bescherming.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 uur geleden, Highio zei:

Ben, Mexicano is een woordmerk. Daar is al eerder over geprocedeerd ook waarbij de houder volgens mij in het gelijk gesteld is...

 

Het is inderdaad een woordmerk, maar het verhinderd niet dat andere partijen hetzelfde product in de markt zetten onder een andere naam. 

 

Bovendien is 'mexicano' geen samenstelling van algemeen bekende woorden of delen daarvan - als je niet weet wat een mexicano is dan weet je ook echt niet wat het zou kunnen zijn. Bij iets als een 'frikaburger' of 'kroketburger' kun je ergens wel aannemen dat veel mensen zullen aannemen dat het een soort kruising is tussen twee bekende producten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook grote jongens hebben zwakke merken. Wat dacht je van de Cornetto van merkengigant Unilever? Verbastering van het Engelse "cornet" wat wafelhoorn betekent. Bij de Aldi liggen dus Cornet's naast de Cornetto's. De Cornets (van Mucci, nooit van gehoord) zijn naar mijn mening ook nog eens groter en lekkerder en ongelofelijk voordelig.  Even zoeken leert dat ook de Jumbo zijn eigen Cornet heeft. Hier lijkt dus zowel het ijsje als het (huis)merk op elkaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Merken zoals Converse All Stars zijn relatief recent pas geregistreerd. Dat wordt soms pas achteraf juridisch rechtgebreid, als ze in bezit zijn van conglomeraten zoals Nike en Unilever. Zijn fascinerende cases.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Absoluut, het zijn ook partijen met oneindig diepe zakken de beste juristen kunnen betalen om een strategie te verzinnen, en door kunnen procederen tot het hoogste rechtsorgaan. 

 

Soms heb je een merk dat je niet kunt verdedigen maar wel goed in de markt kunt zetten: Cornetto is er een prima voorbeeld van. Dat is domweg een Italiaans zelfstandig naamwoord, dat meestal slaat op een croissant maar wellicht ook wel op een wafeltje etc. Mexicano heeft datzelfde probleem: het is het Spaanse woord voor 'Mexicaans': "hombre mexicano" betekent gewoon "Mexicaanse man".

 

Volgens mij is de Lidl altijd nog kampioen met fantasiemerken die soms sterk lijken op bestaande, maar soms ook helemaal niet en toch de associatie opleveren. Ik ben heel benieuwd wie die dingen verzint!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zie bijvoorbeeld ie-forum.nl bij belangstelling voor Lidl-cases.

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 2 leden online en 106 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept