• 0

dodehoekgevaar opgelost?

Omschrijving van je concept:

Dodehoek gevaar opgelost?

 

Misschien heel belangrijk, graag even meedenken s.v.p.!

Gister weer een dramatis ongeluk met een fietser onder een vrachtwagen.

Ik vind het zo erg dat we dit probleem niet (goed) kunnen aanpakken en lag er in bed nog over na te denken.

Het probleem bij de wortel pakken dat is hier ook de manier en ik bedacht het volgende:

ALLE FIETSERS AAN DE ANDERE KANT VAN DE WEG FIETSEN

( links fietsen )

Zo zien bestuurders van vrachtwagens je makkelijk aankomen.

Het idee is net geboren dus ik zie misschien iets over het hoofd maar ik vond het rede genoeg om het voor te leggen aan de lezers van higher level.nl.

Het gaat om veel mensenlevens dus hoe eerder dit is opgelost hoe beter!

Wees niet al te negatief met uw opmerkingen en denk a.u.b. mee aan de gevolgen maar vergeet de voordelen niet!

Mocht het idee niks zijn vind ik het toch iets om met u te delen, misschien ontstaat er wel een andere oplossing.

Groet joop

 

 

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

bedacht

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

veiligheid

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

veiliger (hoop ik)

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

een oplossing die het probleen oplost

 

 

www.restnrg.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Zit de oplossing hem niet meer in spiegels en sensoren? Een tijdje geleden was er een New Venture winnaar die hier een oplossing voor had, ik vraag me af wat hier mee gebeurd is...

 

Aan de andere kant van de weg fietsen vraagt om een volledige infrastructuuraanpassing qua verkeerslichten, fietspaden, wegmarkeringen e.d., dat zie ik zo snel niet gebeuren.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Zit de oplossing hem niet meer in spiegels en sensoren? Een tijdje geleden was er een New Venture winnaar die hier een oplossing voor had, ik vraag me af wat hier mee gebeurd is...

Volgens mij zit het probleem tussen de oren: zolang er bestuurders zijn die met andere dingen bezig zijn dan op het verkeer letten, dan helpt geen enkele oplossing. Als ik alleen al zie dat ik op een rit van 100 km op de snelweg minstens één keer een situatie zie waar een ongeval voorkomen wordt door oplettendheid van de bestuurder die *niet* van baan wisselt, dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat daar geen enkele spiegel, camera of trillende stoel aan zal helpen.

Link naar reactie
  • 0

sluit me aan bij jeroen dat je meer die richting op moet denken alhoewel ik me best kan vinden in je idee om fietsers aan de andere kant te laten fietsen.

 

Los daarvan zou er in mijn ogen meer aandacht kunnen worden besteed op scholen, radio en tv over het gevaar van die dode hoek en wanneer je je als fietser en of voetganger in die dode hoek bevindt!

 

Je maakt het vaak genoeg mee dat een groep jongeren in je dode hoek fietst en je breekt bijna je nek van het over je schouder kijken om ze maar niet te raken.

Aangezien het voor automobilisten dus erg moeilijk blijkt te zijn kan in mijn ogen de verantwoordelijkheid dus ook voor een deel naar de fietsers / voetgangers worden verlegd.

Meer waarschuwingen dus, misschien zelfs regels voor op stellen?

 

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

links fietsen is niet haalbaar, zoals eerder genoemd gigantische aanpassingen nodig aan het wegen net.

 

Bij het beste idee van Nederland was ook iemand met een "oplossing" een grote band langs een vrachtwagen die als de vrachtwagen de hoek omgaat een ruimte creeerd tussen de band en de vrachtwagen en gelijk als sensor dient als iemand er tegenaan fietst. Weet enkel niet of die nu wel of niet door gegaan is.

 

Misschien niet enkel sensoren op de vrachtwagens die de chauffeur waarschuwd als er een fietser naast hem rijd maar ook dat de fietser die ernaast rijd via een melding (gesproken boodschap??) gewaarschuwd word dat hij niet naast de vrachtwagen moet gaan rijden.

 

Of op punten waar veel vrachtwagens en scholieren rijden de stoplichten voor fietsers een stuk naar achteren plaatsen zodat ze niet op de plek staan waar de vrachtwagens de hoek omgaan en dus niet in de gevaren zone staan.

 

Maar om echt wat zinnigs te kunnen gaan bedenken zal je uitgebreid inzicht moeten hebben in de wegen en situaties waarop dit soort ongevallen vaak gebeuren om te zien of de situaties overeenkomen en daar dan wat mee doen.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Er wordt gezegd in de dode hoek van de vrachtwagen en zijn daar ideeën voor geboren om de (vracht)auto aan te passen.

Ben het eens met bovenstaande reactie dat de fietsers zélf ook wel eens op kunnen letten.

 

Daarnaast, vind het geen slecht idee. Ik heb jaren geleden geleerd dat je links moet lopen. Dan zie je zelf de auto aankomen.

Voor fietsen heb ik dat nooit gehoord. Wellicht omdat je dan op wielen rijdt, dat je dezelfde richting moet volgen als het autoverkeer.

 

Qua stoplichten en aanpassen infrastructuur zal het meevallen. Meestal als aan de rechterkant van de weg een stoplicht staat, staat die ook links.

 

Misschien alle fietsers mobiliseren en adviseren om links te fietsen, dan komen de aanpassingen vanzelf.

 

Neemt uiteraard niet weg dat vele verkeersongevallen oorzaak zijn van roekeloos rijgedrag. Met name fietsers en scooters die "denken" overal tussendoor te sjeezen en zich dan vergissen (met name bij vrachtauto's) in de acceleratie van het optrekken en remmen van de auto.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Misschien als je links gaat fietsen los je het dodehoek probleem wel op.. maar hoeveel ongelukken komen hiervoor in de plaats?

Oplossing is er al, de vooruitkijkspiegel zie http://www.ttm.nl/download/i/07ttm002_thema_veiligheid.pdf

Nu nog de chauffeurs trainen, en tegen de kids blijven zeggen dat ze uit de buurt moeten blijven van vrachtwagens.. Wordt dit eigenlijk al opgenomen in het verkeersexamen op de basisschool?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joop,

 

Het links fietsen lost wellicht een deel van het dodehoek-probleem op, maar introduceert volgens mij tegelijkertijd een nieuwe categorie van gevaarlijke situaties.

 

Als nu een auto op een tweebaansweg een tegenligger tegenkomt, terwijl er v'óór hem een fietser rijdt, dan kan de automobilist afremmen en achter de fietser blijven rijden. Daar is ruim gelegenheid voor, omdat de fietser zich van hem af beweegt. Auto en fietser kunnen dan langzaam doorrijden in het tempo van de fietser. Als die fietser links rijdt, komt die de automobilist tegemoet en dan wordt het een stuk lastiger. Auto en fietser zullen dan beide moeten stoppen, waarbij de ruimte om dat te doen door de tegengestelde beweging kort is. En als een achteropkomende auto dat niet doorheeft, ramt deze de auto vóór hem, waarbij de kans groot is dat die vervolgens de fietser raakt.

 

Voor voetgangers wordt wel geadviseerd om links te lopen, omdat die bij tegenliggers eventueel een stap opzij in de berm kunnen doen.

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Nou ik heb een jaar lang gewoond in een land waar het relatief gebruikelijk was om tegen het verkeer in te fietsen. Een jaar was niet genoeg voor mij om er aan te wennen. Als je langs een 50km/h weg fietst en jij fiets met 20km/h de andere kant, en auto's met een metertje langs je schieten is echt geen prettige ervaring. Vanachter heb je deze visuele prikkel niet en het snelheids verschil is 30km/h i.p.v. 70km/h.

 

Een probleem dat er daar niet was, maar wat je hier in Nederland ook nog zou hebben is dat je gevaarlijke situaties krijgt bij overgangen van gewone weg naar fietspaden. Want of je zult op de fietspaden ook linksrijden in moeten voeren, of fietsers moeten elkaar kruisen bij de overgang van gewone weg naar fietspaden. Maargoed als je dit echt zou willen zou het nog wel te doen zijn. Maar links fietsen op gewone wegen roept bij mij vooral nachtmerries op.

Link naar reactie
  • 0

Dode hoek probleem wordt opgelost met een "dode hoek" spiegel.

Alleen kost zo'n ding een paar euro en wil de bedrijfstak er dus niet aan. Er is volgens mij een tijdje geleden afgesproken dat chauffeurs deze vrijwillig zouden ophangen. Blijkbaar is dat niet (overal) gebeurt. Gewoon tijd voor een keiharde wet en strafvervolging van eigenaar en chauffeur indien er ongelukken gebeuren met stilstaande fietsers waar overheen wordt gereden, dode hoek of niet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dode hoek probleem wordt opgelost met een "dode hoek" spiegel.

Alleen kost zo'n ding een paar euro en wil de bedrijfstak er dus niet aan. Er is volgens mij een tijdje geleden afgesproken dat chauffeurs deze vrijwillig zouden ophangen. Blijkbaar is dat niet (overal) gebeurt. Gewoon tijd voor een keiharde wet en strafvervolging van eigenaar en chauffeur indien er ongelukken gebeuren met stilstaande fietsers waar overheen wordt gereden, dode hoek of niet.

Dode hoek spiegel is al verplicht in NL sinds 2003 en in EUR vanaf 2011:

Sinds 1 januari 2003 is de dodehoekspiegel verplicht voor elke vrachtwagen met een Nederlands kenteken. Hiermee loopt Nederland binnen de Europese Unie voorop. In 2007 is binnen de Europese Unie (EU) regelgeving van kracht geworden om alle Europese vrachtauto's vanaf 2011 uit te rusten met extra zichtveld voorzieningen.

bron: http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/dodehoekspiegel/

 

Alleen werkt zelfs dat niet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik herinner mij, dat ik tijdens mijn eerste vrachtauto rijles pas opmerkte hoe groot en gevaarlijk de dode hoek eigenlijk is. Mijn gewone rijbewijs had ik al jaren en ik heb heel veel gefietst, zonder mij bewust te zijn van dit gevaar. Een deel van het probleem zit denk ik in de onwetendheid van andere weggebruikers. Als je de dode hoek induikt, ben je onzichtbaar en kan er dus niemand rekening met je houden. Om dat te voorkomen moet je wel weten waar de dode hoek zich bevindt.

 

Links fietsen is geen oplossing, want de dode hoek (rechterzijde van de vrachtauto), blijft bestaan en gevaarlijk voor iedereen die zich daar op enig moment bevindt.

 

Henk

Link naar reactie
  • 0

63axunw.jpg

 

Als je dus de stoplichten een 10 a 20 meter terug plaatst in de weg dan is het gevaar een stuk minder als de vrachtwagen optrekt en de hoek omgaat. Fietsers staan dan een stuk naar achter en dus weg uit de directe gevaren zone.

 

Uiteraard is het wel weer afhankelijk van de bebouwing naast de wegen.

 

Lijkt me zo een goede oplossing voor de meest gevaarlijke plekken.

Maar zal vast wel wat over het hoofd zien bij de uitvoering hiervan.

Link naar reactie
  • 0

Doe even mee met brainstormen...

 

Ik heb jarenlang in een bus gereden, daar had ik ook een klein dood hoekje. Dan had je soms van die mensen die precies in die dode hoek links van me op de linkerbaan gingen rijden. Soms lastig om ff helemaal je nek te draaien om echt goed te kijken. Wat ik dan soms deed is om via mijn spiegel naar de reflectie op de zijkant van mijn bus te kijken. Dan zag ik vaak die auto die in mijn dode hoek zat.

 

Spiegels aan de zijkant van de vrachtwagen mogelijk?

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 0

Luxewagens worden voorzien van parkeersensoren, afstand tot de voorganger sensoren, regensensoren etc.

 

Dan is het toch niet al te moeilijk om aan de rechterzijde (en evt. links) een serie dode-hoek-sensoren in te bouwen?

 

Geluidssignaal als je aan je stuur draait (of je richtingaanwijzer aanzet) en er zit een object in je dode hoek.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Waarom lees ik hier zoveel reactie van mensen die vinden dat stilstaande fietsers op een fietspad op enige manier verantwoordelijk kunnen worden gehouden over een ongeluk waar ze zelf slachtoffer van worden?

 

Het lijkt mij toch duidelijk dat de primaire verantwoordelijkheid waar men overheen rijdt ten alle tijde moet liggen bij diegene die aan het stuur zit van de auto/vrachtauto. Niet proberen af te schuiven een eea kind dat net naar school toe fietst. Of dat nu 10 of 100 sensoren kost, hang de hele kar vol met camera's, maar zorg dat je geen gevaar bent op de weg.

Link naar reactie
  • 0

Misschien als je links gaat fietsen los je het dodehoek probleem wel op.. maar hoeveel ongelukken komen hiervoor in de plaats?

Oplossing is er al, de vooruitkijkspiegel zie http://www.ttm.nl/download/i/07ttm002_thema_veiligheid.pdf

Nu nog de chauffeurs trainen, en tegen de kids blijven zeggen dat ze uit de buurt moeten blijven van vrachtwagens.. Wordt dit eigenlijk al opgenomen in het verkeersexamen op de basisschool?

 

Wellicht handig om even op de link te klikken. Dodehoek spiegel werkt wel, de ongelukken zijn hier al door teruggedrongen maar een aantal fietsers werd nog steeds aan de voorkant geschept (buiten bereik van de dodehoek spiegel). Hiervoor is er nu de vooruitkijk spiegel die op alle nieuwe vrachtwagens verplicht is. (zie link boven)

Nog maar even afwachten dus.

 

Wel een ander idee. Ze kunnen de wielen van winkelkarretjes blokkeren wanneer deze buiten een bepaald gebied komen (tegen diefstal dus). Auto's op dergelijke manier begrenzen binnen de bebouwde kom? Natuurlijk zijn er mensen die een dergelijke begrenzing omzeilen, maar daar kun je dan wel weer een écht torenhoge boete tegenover stellen.

Link naar reactie
  • 0

Joop,

 

prima idee. Net zoals Mikky dacht ook ik aan het "lopen tegen het verkeer in".

 

Natuurlijk behoeft zo'n idee verdere uitwerking. Ik las vanochtend dat Texel zich op diverse gebieden als voorloper/testlocatie wil profileren. Dan zou dit toch prima daar getest kunnen worden.

 

Het is gewoon een kwestie van per sé willen dat het aantal doden in het verkeer minder wordt. Slachtoffers van dit soort ongelukken zijn vaak kinderen of ouderen. Met name in stedelijke gebieden is dit toch interessant. Als het ook nog de snelheid naar beneden haalt van de auto's dan is dat toch winst op tal van fronten. Het voordeel wat de fietser heeft is dat hij gevaar wat van voren komt ziet aankomen. Iets wat van achter of van opzij komt is veel lastiger.

 

Dank je voor je verfrissende post, Joop. Een dikke reus ter aanmoediging om er meer te plaatsen.

 

Ard

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is een vast gegeven dat er voor ieders mens een dag komt waarop deze persoon zal overlijden, waarom maken we van het doodgaan zo'n probleem ?

 

Grappig en opvallend zijn die verhalen waarin iemand wordt gevraagd wat deze persoon nog zou doen als hij te horen krijgt nog maar twee weken te leven te hebben. Er komen dan allerlei verhalen en dromen naar boven van dingen die mensen graag willen doen. Je voelt hem al aankomen, vervolgens vragen ze deze mensen waarom ze eerst de dood in de ogen moeten kijken voor ze die leuke dingen gaan doen, die dingen waarvan ze echt blij worden.

 

Uitspattingen in het verkeer hebben volgens mij vooral te maken met het feit dat mensen zich niet gelukkig voelen. Velen lijken ergens voor op de vlucht, velen hebben weer een dag werk voor de boeg waar ze tegen op zien. Mensen zijn ontevreden met hun leven en ongelukkig, wat voor type bestuurder levert dit op denk je ?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.