• 0

De dood van Adwords en SEO

Adwords en SEO (zoekmachineoptimalisatie) zijn op sterven na dood. We vechten met z’n allen om een plekje op die ene voorpagina die het internet rijk is: Google. Terwijl er maar 10 organische en zo’n 11 betaalde plaatsen op die hele kleine pagina te verdelen zijn. Daar moeten we bij horen!

 

Triest nieuws voor iedere ondernemer: deze moderne middelen zijn niet meer het instrument waarmee je concurrentievoordeel kunt behalen. Tenzij je vindt dat je een i-Pad met een sleuteltje zou moeten uitrusten om hem op te winden.

 

Ik weet nog zo’n zeven jaar geleden -ons bedrijf was net verhuisd en de dozen waren nog niet open of de eerste advertentieverkoper van de Gouden Gids stond met een orderformulier voor mijn neus. Onder het genot van een kopje koffie had ik me alle jaren daarvoor door hun geperfectioneerde verkooptechnieken laten verleiden tot steeds grotere advertenties in steeds meer rubrieken. Tot dat moment. Want in de laatste editie stond onze advertentie hopeloos verloren tussen die van geen enkele serieuze concurrent.

 

Zorgvuldig begon ik het proces van ‘downselling’. En naarmate de deadline naderde steeg de korting die we konden krijgen. De wanhopige verkoper was bereid om bijna 70% te zakken. Had hij de bui maar zien hangen, want toch heb ik hem dat jaar en alle jaren daarna laten zitten met zijn gidsen. En vele met mij. Google was inmiddels King.

 

Zoals in zoveel markten met succes is de concurrentie ook hier rap toegenomen. Google is verworden tot een grote Rode Oceaan vol haaien waarin bedrijven zich de dood in kunnen concurreren. De gouden eieren van de beginjaren zijn tot windeieren verworden en de vissen die je binnen haalt bovendien te duur betaald.

Net als zeven jaar geleden is het tijd voor de volgende stap.

 

Wat wordt de volgende stap in marketing? Wie het weet is de koning Midas van deze tijd en heeft goud in handen. Wordt het online video blogging? Buzzen? Company blogs? Mobile marketing? Social gaming? Apps? En waar moet je zijn? LinkedIn? Twitter? FourSquare? Of toch ook nog op Facebook en Hyves?

 

Of gaat wellicht ons hele businessmodel op de schop en kopen we al onze diensten wereldwijd in op de talloze freelancers sites die nu ontstaan? Wat het ook wordt een ding is zeker en dat is dat marketing over 7 jaar er weer heel anders uit zal zien dan we ons nu voor kunnen stellen.

 

Een ander ding is ook zeker... het kopje koffie met een leurende advertentieverkoper komt nooit meer terug.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Ik mis het punt van de column, en daarnaast zitten er vooral in de eerste alinea naar mijn mening een paar aannames die op zijn zachtst gezegd discutabel zijn.

 

Ik zal mijn mening daar even over geven

 

Adwords en SEO (zoekmachineoptimalisatie) zijn op sterven na dood.

 

Om te beginnen is adwords/seo/google een marketingmiddel. Niet meer en niet minder, net zoals advertenties in de lokale bladen, televisiereclame e.d. dat zijn. Ook voor die laatsten betaal je een bepaald bedrag net zoals bij SEA.

 

Ondanks de opkomst van internet wordt er nog steeds geadverteerd, wordt er nog steeds reclame gemaakt op televisie (meer dan ooit lijkt het wel) en wordt er nog steeds aan sponsoring van sportploegen e.d. gedaan.

De opkomst van google heeft dat de nek niet omgedraaid, die vormen van marketing zijn niet ineens op sterven na dood, dus waarom zou adwords en seo bij de opkomst van welk ander marketingmiddel dan wel op sterven na dood zijn?

 

Het punt is dat google m.b.t internetmarketing in Nederland althans monopolist is. Ieder ander die opkomt zal marktaandeel van google afsnoepen (zou een gezonde ontwikkeling zijn) maar nee, dood is het niet

 

Triest nieuws voor iedere ondernemer: deze moderne middelen zijn niet meer het instrument waarmee je concurrentievoordeel kunt behalen

 

Noem mij eens 1 bedrijf die met een marketingmiddel concurrentievoordeel haalt?

Concurrentievoordeel haal je met je bedrijf, met je product, de dienst, de service, de eigenschappen van je product, de prijs etc. De rest is marketing.

Stellen dat je met google adverteren concurrentievoordeel haalde is mijns inziens een verkeerde inschatting. Je suggereert dat er met marketingkanalen concurrentievoordelen te halen zijn. Als die er al zijn dan zijn die marginaal. Iedereen kan namelijk jouw marketingkanaal benutten.

 

Terwijl er maar 10 organische en zo’n 11 betaalde plaatsen op die hele kleine pagina te verdelen zijn. Daar moeten we bij horen!

 

Nee hoor, er zijn honderden organische plaatsen voor mijn productgroep en dus ook honderden betaalde plaatsen. Google is niet 1 plakpaal waar maar 10 posters op kunnen, maar -tig plakpalen.

Je zoekt voor jezelf de plakpaal uit waar je denkt dat je doelgroep langskomt, en als die plakpaal bezet is en het teveel moeite kost om er op te komen, zoek je twee minder bekende uit die goedkoper zijn, maar samen hetzelfde resultaat hebben.

 

Wat wordt de volgende stap in marketing? Wie het weet is de koning Midas van deze tijd en heeft goud in handen. Wordt het online video blogging? Buzzen? Company blogs? Mobile marketing? Social gaming? Apps? En waar moet je zijn? LinkedIn? Twitter? FourSquare? Of toch ook nog op Facebook en Hyves?

 

Geen idee, en op dit moment ook niet relevant. Primair is dat ik voldoende omzet draai om alle kosten te betalen, de medewekers hun salaris te betalen en daarvoor gebruik ik de marketingmix die mij het meeste resultaat biedt. Google/Adwords/SEO is daar onderdeel van.

 


Het doel van marketing is mensen interesseren voor je product, je bedrijf cq. de juiste mensen op je website zien te krijgen.

Als mensen een product op internet zoeken zullen ze een website gebruiken, of dit nu google of amazon of twitter of wat dan ook is wat we nog niet kennen.

In ruil voor die zoekopdracht die je ingeeft krijg je resultaten terug.

En als marketeer wil je zo hoog mogelijk in die resultaten staan. Of die resultaten nu worden gevormd door google algoritmes, reviews, klantbeoordelingen, kleur van het lettertype van je site, de voornaam van je dochter of wat dan ook doet niet terzake. Je wilt bovenaanstaan dus ga je invloed op die resultaten proberen uit te oefenen. En dat noemen ze SEO, dus SEO zal in mijn ogen altijd blijven bestaan, maar wel veranderen.

 

En dat laatste is niets nieuws. SEO verandert altijd, soms als hype, soms structureel, maar dood is het niet.

 

En welke vorm van marketing over een jaar of 7 de belangrijkste is zien we dan wel weer. Da's te ver weg. Maar kijk niet vreemd op als dat toch Google blijkt te zijn. Weliswaar anders dan nu, maar ja, iedereen verandert.

 

Microsoft bestaat per slot van rekening ook al 35(!) jaar en is een groot deel van die periode de absolute monopolist.

 

Frans

Link naar reactie
  • 1

Dit is wel een grappig topic. Jullie zijn namelijk steeds weer op zoek naar het laatste trucje om een voorsprong te nemen op concurrenten. Dat de effectiviteit van drukwerk, radio, televisie, zoekmachine-optimalisatie, Adwords en ook toekomstige reclametechnieken afneemt is een gevolg van de Wet op de Voorsprongende Remming. De effectiviteit van elk trucje neemt af naarmate meer mensen hetzelfde trucje kennen.

 

Het is prima om geinformeerd te zijn over de evolutie van trucjes, maar marketing is meer dan trucjes. Het fundamentele probleem van mensen die klagen over de afnemende effectiviteit van Adwords en SEO is dat ze geen wezenlijk onderscheidend aanbod hebben. Ze verkopen hetzelfde product aan dezelfde klanten als talloze anderen. Commodities!

 

Marketing betekent ook dat je nadenkt over je aanbod en je doelgroep. Je concurrentie over de volle breedte voorblijft.

 

Zit je nog jaren in de hoek van effectieve SEO en goedkope Adwords. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Je kan (gelukkig) niet voorkomen dat je op jaren oude topics terecht komt als je rondsnuffelt op dit forum, want er staat vaak nog waardevolle informatie in oude topics.

 

Meestal is een paar jaar later reageren niet de bedoeling. De mensen die toentertijd de discussie voerden die zijn wellicht niet eens meer actief op dit forum. Het is dus vaak mosterd na de maaltijd om daar nog op te reageren. Als je echter er van overtuigd bent dat jouw reactie zelfs een paar jaar later nog een grote waarde toevoegt aan de discussie, dan zou je die kunnen plaatsen. Vreemd genoeg gaan dergelijke verlate toevoegingen in de regel gepaard met een link naar het bedrijf van diegene die ze plaatst. Hoewel het volgens mij -en vele anderen- overduidelijk moet zijn dat zo iets niet de bedoeling is, zijn er dagelijks mensen die er heilig van overtuigd zijn dat dat het toch beste is om te doen.

 

Maar dit gaat verder niet over adwords en seo, dus misschien nu weer verder daarover. :)

Link naar reactie
  • 0

De vergelijking die tussen de Gouden Gids en Google gemaakt wordt klopt niet helemaal vind ik. Anders dan de Gouden Gids die -volgens mij- nauwelijks nog gebruikt wordt om een bedrijf te vinden, wordt Google nog steeds door het overgrote deel van de internetters gebruikt. Zo lang als dat nog steeds zo is is het volgens mij zaak dat je daar goed gevonden wordt, ook al zou er steeds meer concurrentie bij komen.

Link naar reactie
  • 0

Dit kun je toch op je klompen zien aankomen. Uiteindelijk weet elke belanghebbende e-ondernemer de juiste dienstverleners wel te vinden. Daardoor ontstaat er vanzelf een patstelling, heeft Google zijn zakken gevuld en is iedereen weer terug bij af.

Link naar reactie
  • 0

Het ouderwetse "mond op mond" reclame, dat gaat weer belangrijker worden. "citaten" gaat de factor worden in al de nieuwe media. Branding en een goede CRM daar moet je nu "nog" meer aan gaan werken. SEO is inderdaad nog rendabel maar op de langere termijn zal het veel moeilijker worden. Wil je plannen voor de toekomst ga voor branding.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Het ouderwetse "mond op mond" reclame, dat gaat weer belangrijker worden. "citaten" gaat de factor worden in al de nieuwe media. Branding en een goede CRM daar moet je nu "nog" meer aan gaan werken. SEO is inderdaad nog rendabel maar op de langere termijn zal het veel moeilijker worden. Wil je plannen voor de toekomst ga voor branding.

 

Zou je aan een leek als ik heel kort branding Kunnen uitleggen?

 

Dank

Link naar reactie
  • 0

Hoeveel merken kofie ken je? Hoeveel supermarkten? In volwassen markten is doorgaans ruimte voor circa drie brede aanbieders; de rest moet zich specialiseren. Dat gaat dus ook met zoekmarketing gebeuren. Niet mile-wide, inch-deep aanbieden. Andersom! Maar dat was tien jaar geleden ook al bekend.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het ouderwetse "mond op mond" reclame, dat gaat weer belangrijker worden. "citaten" gaat de factor worden in al de nieuwe media. Branding en een goede CRM daar moet je nu "nog" meer aan gaan werken. SEO is inderdaad nog rendabel maar op de langere termijn zal het veel moeilijker worden. Wil je plannen voor de toekomst ga voor branding.

 

Zou je aan een leek als ik heel kort branding Kunnen uitleggen?

 

Dank

 

"Branding" is naamsbekendheid. Met "citaten" bedoel ik; hoe vaker je (bedrijfs) naam genoemd wordt in bv. twitter hoe belangrijker de zoekmachines je naam gaan vinden dus ook je site. "Mond op mond" wordt "weer" belangrijker in het sociale netwerk. Bijkomend effect is ook dat de domein namen zelf weer meer waarde gaan krijgen. Hoe korter hoe beter.

Link naar reactie
  • 0

Hoeveel merken kofie ken je? Hoeveel supermarkten? In volwassen markten is doorgaans ruimte voor circa drie brede aanbieders; de rest moet zich specialiseren. Dat gaat dus ook met zoekmarketing gebeuren. Niet mile-wide, inch-deep aanbieden. Andersom! Maar dat was tien jaar geleden ook al bekend.

 

Klopt 10 jaar geleden... Ik denk dat we daar weer naar toe gaan. Nu is er nog wel wat te halen op long tail. We gaan dus weer ouderwets in de markt :) Let wel ik "denk" toekomst is altijd onzeker.

Link naar reactie
  • 0

Hallo... Adwords is heel wat meer dan alleen die paar adposities op de google zoekresultaten. Een belangrijk deel van Adwords is het netwerk van sites van derden. Dat heeft nog steeds toekomst omdat dergelijke advertenties aan een duidelijk gesegmenteerde doelgroep worden vertoond en omdat de breedte enorm is. Dus niet alleen mensen die ergens naar zoeken, maar ook bezoekers van websites die zich middels de advertenties op iets binnen hun interessegebied laten attenderen.

 

De gouden gids is binnen veel doelgroepen passé, maar online bedrijvengidsen (bv. telefoongids.nl) hebben die rol voor veel beroepsgroepen prima overgenomen. Vergeet niet dat (vooral zij die nog geen eigen site hebben) middels informatie in bedrijvengidsen toch in de zoekresultaten komen.

 

Je openingsstatement deel ik niet, maar ik neem aan dat je hiermee de discussie wilt openen. Die tien cq elf posities gelden per zoekwoord/combinatie. Mijn belangrijkste sites krijgen het gros van de bezoekers via zoekmachines. Niet vanwege één toppositie met één zoekwoord, maar vanwege de vele zoekwoord combinaties met goede posities. Ter illustratie: HL komt bij zoekwoord "ondernemersforum" hoog in de resultaten, maar hoeft het daar echt niet alleen van te hebben. Waarschijnijk heeft HL veel van zijn nieuwe gasten te danken aan een veelheid van goedscorende zoekwoorden.

 

Als TS meer klanten wil (bv. met meer bezoekers van z'n website) moet hij toch zorgen dat hij met "online onderzoek voor ondernemers" en soortgelijke zoekwoordcombinaties goed in de resultaten komt. Het directe effect van blogs, social media en dergelijke (columns op HL ;-) is relatief beperkt. Het indirecte effect kan echter een stuk groter zijn. Zorg dat je het dus overal goed doet want dan worden je zoekresultaten vanzelf beter (Google zal je site hoger waarderen) en dan weten klanten je echt beter te vinden zonder dat je er veel extra marketing inspanning tegenaan hoeft te gooien.

Link naar reactie
  • 0

Adwords is m.i. inderdaad zijn glans in rap tempo aan het verliezen en inderdaad een echte opvolger is er nog niet. Ik denk dat branding van het internet weer meer naar real life gebracht gaat worden en voor een deel terug naar de ouderwetse media. Internet is te groot geworden en de consument te slim. Die heeft steeds vaker door dat een mooie website niet meer is dan een mooie website. Adverteren in speciale bladen wordt weer aantrekkelijker en ook TV reclame zal voorlopig profiteren van de teloorgang van het Internet als marketing tool. Tenzij een slimmerik weer een impuls weet te geven.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat mij betreft zijn Adwords en SEO nog niet op sterven na dood. Zolang mensen naar producten en informatie blijven zoeken op Google, is het belangrijk om goed gevonden te worden op Google. Om de simpele reden dat dit je extra klanten en omzet oplevert!! Waarom adwords en SEO afschrijven, terwijl het rendement nog steeds goed is?

 

Ik ben het wel met je eens dat het vanwege de vele concurrentie steeds moeilijker wordt om goed te scoren. Doordat meer concurrenten ook aan SEO en Adwords doen, zul je dus slimmer en creatiever moeten zijn. Ook zul je goed moeten weten welke zoekwoorden voor jou belangrijk zijn. Welke zoekwoorden leveren jou de meeste kopers op? Zorg dat je dit meet en weet.

 

En verder denk ik dat je goed naar je doelgroep moet kijken. Welke websites bezoeken ze? Welke social media netwerken gebruiken ze? Waar en hoe kun je ze het beste online bereiken. Via Twitter, LinkedIn, blogs? Ook deze tools zijn bij concurrenten bekend. Dus ook hier zul je slimmer en creatiever moeten zijn dan je concurrenten. Weet wie je doelgroep is, waar je ze kunt bereiken, wat ze willen en zorg dat je toegevoegde waarde biedt.

zoekmachine optimalisatie - SEO - google adwords campagnes - website optimalisatie - internetmarketing cursussen & trainingen

 

http://www.emarketingexperts.nl

Link naar reactie
  • 0

"Adwords en SEO (zoekmachineoptimalisatie) zijn op sterven na dood"

 

Absoluut mee oneens. Ik zie één van mijn sites iedere keer weer hoger worden gewaardeerd door Google en iedere maand stijgen mijn inkomsten hierdoor. Als je direct succes wilt hebben met SEO dan zal je dat zeker niet lukken, maar voordturend werken aan je site met de klant (en dus Google) voor ogen zal je uiteindelijk pure winst opleveren.

 

Klanten blijven langer op je site hangen en als iemand via sociale media (twitter, foursqaure, hyves) aan zijn vrienden vraagt naar bijvoorbeeld een goede site over een restaurant, verzekering of over een product dan is de kans groot dat internetters vanzelf wel verwijzen krijgen naar je site. En daar maak je Google weer blij mee.

Zelf hypotheek afsluiten scheelt een paar duizend euro. Zie http://www.executiononlyhypotheek.net/

Link naar reactie
  • 0

En nu groeit het aantal dienstverleners op hypotheekverlening in de komende maanden exponentieel, omdat anderen ook in de gaten krijgen dat ze op die manier moeten gaan werken. En die gaan gebruik maken van nog betere (en duurdere) dienstverleners, om hogere resultaten te bereiken dan jij........ Die ontwikkeling is nu gaande. Ik ben benieuwd of jullie standpunten over een jaar nog hetzelfde zijn.

Link naar reactie
  • 0

Mocht je nu beginnen op het internet met een veel gebruikte zoekterm dan kan je je borst natmaken. Daar heb ik toen ik begon met mijn sites ook niet naar gekeken. SEO is ook niet dat je naar de meest gebruikte zoektermen kijkt. Mensen gebruiken talloze zoektermen om hun informatie te vinden.

 

'Long tail keywords' noemen ze dat. Daar moet je voor gaan.

 

Gewoon volhouden en blijven werken aan je site om de bezoeker zo goed mogelijk van dienst zijn, daar gaat het om. En Google zal je aan het einde van de dag rijkelijk belonen. (Met wat erwten en wat bonen.) :)

 

Zelf hypotheek afsluiten scheelt een paar duizend euro. Zie http://www.executiononlyhypotheek.net/

Link naar reactie
  • 0
En nu groeit het aantal dienstverleners op hypotheekverlening in de komende maanden exponentieel, omdat anderen ook in de gaten krijgen dat ze op die manier moeten gaan werken. En die gaan gebruik maken van nog betere (en duurdere) dienstverleners, om hogere resultaten te bereiken dan jij........ Die ontwikkeling is nu gaande.

...en met stijgende verbazing volg ik al enige tijd de bid-war tussen mijn (semi)concullega's. "Hypotheek" is zo'n beetje de duurste adword-term die er is, en de prijzen nemen nog steeds toe heb ik begrepen. Idem voor de investeringen in SEO die je moet blijven uitgeven om in de organieke top 10 te blijven staan. Uiteindelijk worden hier maar 2 partijen beter van: de SEO/adword-cowboys en google.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Goed te zien dat dit onderwerp vele raakt en in meer of mindere mate interesseert.

 

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat vooral ondernemers die beroepsmatig met SEA en SEO te maken hebben mijn stelling niet onderschrijven. De ondernemer die de investering per nieuwe lead via deze wegen ziet toenemen ziet het blijkbaar anders dan deze internetmarketeers.

 

Soms heb ik het gevoel, net als Hans hierboven, dat het voor de wat kleinere ondernemers uiteindelijk weer de oude weg wordt (de ouderwetse media maar niet de Gouden Gids uiteraard). Toch geloof ik dat er trends zullen ontstaan die we nu nog niet voorzien die het ondernemerslandschap en marketing zouden kunnen veranderen.

 

Ik denk daarbij aan websites in opkomst die het mogelijk maken om repeterende taken (zoals Twitter updates?) uit te laten voeren door iemand uit de Filipijnen voor een fractie van de kosten die je zelf zou maken.

Content uit NL, het werk in Azie?

 

Iemand andere ideeën?

Link naar reactie
  • 0

Ik zie meer de "intelligente" advertising. In mijn geval zie ik dat vooral in Google. Als ik een nieuwe mail krijg, of een bestaande mail open, dan word de reclame erboven en aan de zijkant erop al aangepast. Zo ben ik er ook van overtuigd dat Google analyseert wat in je agenda staat. Men weet met welke (soort) bedrijven je het meest mail via de Contacts, etc.etc.etc. Dus, ik denk dat persoonsgerichte marketing, aangepast op interesses en andere persoonlijke kenmerken, nog meer zal toenemen.

IT specialist || LinkedIn: http://linkedin.pieterreitsma.com

Link naar reactie
  • 0

Dus, ik denk dat persoonsgerichte marketing, aangepast op interesses en andere persoonlijke kenmerken, nog meer zal toenemen.

Dat klopt. Wij zijn bijvoorbeeld bezig met remarketing (of retargeting, wordt volgens mij hetzelfde mee bedoelt). Dat houdt in dat Google weet of iemand al eens op mijn site geweest is of niet en of daar een aankoop heeft plaatsgevonden of niet. Als iemand er al is geweest maar niets heeft aangeschaft kan krijgt men een advertentie te zien met "Heeft u uw [PRODUCT} reeds gevonden?". Heeft men iets aangeschaft, dan krijgt men "Hoe bevalt [PRODUCT]? Wilt u er misschien [ACCESSOIRE] bij?

Deze advertenties worden vooral vertoont onder filmpjes op Youtube en in het content netwerk (sites met googleads)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een maand of wat geleden in google gezocht op "huis-aan-huis verspreiding" sindsdien zie ik overal banners verschijnen (in ongerelateerde websites die ik bezoek) of ik misschien bezorger wil worden van huis-aan-huis folders. Zijn de twee gerelateerd? Zo ja, vind ik het behoorlijk irritant en een schending van mijn privacy.

Link naar reactie
  • 0

Juist hierover heb ik een dubbel gevoel. Even los ervan dat het handig is, is dat voor mij een

teken dat ik in de gaten word gehouden. En waar ligt de grens ? En wie bepaalt de grenzen ?

Je kan er rustig van uit gaan dat "internet" alles wat je op "internet" doet weet en onthoud. De vraag is meer: wat wordt er met al die gegevens gedaan?

 

@XiaoDi: kwestie van cookies verwijderen en je zult die ads niet meer zien

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.