• 0

verblijfkosten bedrijfsmatig fiscaal aftrekbaar?

Stel: ik heb een fulltime freelance opdracht van 8 maanden, 150 km (heen en terug) afstand van mijn woonplaats en besluit voor een periode van 8 maanden een aantal dagen per week (4 dagen) in een hotel/bed & breakfast te gaan overnachten in de buurt van deze opdrachtgever.

 

Bijv. een maand van 4 werkweken, 4 overnachtingen per week a € 50 per nacht = dus € 800 verblijfskosten excl eten/drinken per maand.

 

Zijn deze verblijfskosten voor mij als ZZP'er (met VAR WUO) dan 100% aftrekbaar van mijn winst? Of is er een bepaald maximum gesteld?

 

Hoor het graag en alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

De verblijfskosten dus de hotelkamer excl eten en drinken zijn volledig aftrekbaar, de kosten voor eten en drinken zijn beperkt aftrekbaar (73,5% uit mijn hoofd). Het is dus handig een goed gespecificeerde rekening.

 

Wat ik meestal doe is regelen met de opdrachtgever dat zij de reis en verblijfkosten betalen (incl eten en drinken) dan heb je zelf geen last van de aftrek beperkingen voor eten en drinken. En vaak hebben (vooral grotere) bedrijven prijs afspraken met hotels in de omgeving en krijg je vaak ook nog een betere accommodatie als die je zelf zou kiezen (om de kosten nog enigszins leuk te houden)

 

En als je het wel zelf moet regelen vergeet dan niet om korting te vragen, veel hotels / bed and breakfasts zijn bereid flinke kortingen te geven als jij 8 maanden lang 4 nachten per week komt slapen. De mooiste deal fiscaal gezien die ik ooit gemaakt heb voor 4 maanden overnachten (3 nachten per week) was recht op gratis ontbijt en 50% korting op de menukaart prijzen in het restaurant stond ook keurig zo op de nota.. 1 kamer 3 nachten xx,-- euro, 3x ontbijt gratis. heb wel een prijslijst bewaard waaruit ook daadwerkelijk bleek dat de prijs die ik betaalde voor de kamer de prijs excl ontbijt was.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De verblijfskosten dus de hotelkamer excl eten en drinken zijn volledig aftrekbaar, de kosten voor eten en drinken zijn beperkt aftrekbaar (73,5% uit mijn hoofd). Het is dus handig een goed gespecificeerde rekening.

 

Let wel op dat je de BTW op eten en drinken niet mag aftrekken van je omzetbelasting.

 

Link naar reactie
  • 0

De verblijfskosten dus de hotelkamer excl eten en drinken zijn volledig aftrekbaar, de kosten voor eten en drinken zijn beperkt aftrekbaar (73,5% uit mijn hoofd). Het is dus handig een goed gespecificeerde rekening.

 

Wat ik meestal doe is regelen met de opdrachtgever dat zij de reis en verblijfkosten betalen (incl eten en drinken) dan heb je zelf geen last van de aftrek beperkingen voor eten en drinken. En vaak hebben (vooral grotere) bedrijven prijs afspraken met hotels in de omgeving en krijg je vaak ook nog een betere accommodatie als die je zelf zou kiezen (om de kosten nog enigszins leuk te houden)

 

En als je het wel zelf moet regelen vergeet dan niet om korting te vragen, veel hotels / bed and breakfasts zijn bereid flinke kortingen te geven als jij 8 maanden lang 4 nachten per week komt slapen. De mooiste deal fiscaal gezien die ik ooit gemaakt heb voor 4 maanden overnachten (3 nachten per week) was recht op gratis ontbijt en 50% korting op de menukaart prijzen in het restaurant stond ook keurig zo op de nota.. 1 kamer 3 nachten xx,-- euro, 3x ontbijt gratis. heb wel een prijslijst bewaard waaruit ook daadwerkelijk bleek dat de prijs die ik betaalde voor de kamer de prijs excl ontbijt was.

 

 

 

Ben nieuw hier, dus excuses als ik wat verkeerd doe (zie nickname)...

 

Ik ben ZZP'er en zit nu zelf in een bed & breakfast en ga elders eten of haal wat bij de AH.

 

De afstand vanaf mijn woonhuis naar plaats opdrachtgever is ruim 200 km namelijk.

 

Aftrekbare kosten moeten een zakelijk karakter hebben. Ik vraag me af wat het zakelijke karakter is als ik na mijn werk wat ga eten. En maakt het fiscaal een verschil of ik uit eten ga of zelf wat bij de supermarkt haal?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zeer binnenkort een netwerkmeeting ;D en dien daarvoor ook te overnachten. Valt dit ook binnen de bedrijfskosten ?

Jij verwacht toch in dat verkoopgesprek om 03.00 's nachts, onder het genot van een sigaretje en een biertje, een order te scoren? ..... ja, dan is dat aftrekbaar!

 

Scherp gelezen overigens.

 

sterker, als jij vind dat als jij uitgerust wilt aankomen, eventueel potentiële "relaties" wilt ontvangen (prive setting) en dan kan je zelfs 2 nachten opvoeren...

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Ben nieuw hier, dus excuses als ik wat verkeerd doe (zie nickname)...

 

Ik ben ZZP'er en zit nu zelf in een bed & breakfast en ga elders eten of haal wat bij de AH.

 

De afstand vanaf mijn woonhuis naar plaats opdrachtgever is ruim 200 km namelijk.

 

Aftrekbare kosten moeten een zakelijk karakter hebben. Ik vraag me af wat het zakelijke karakter is als ik na mijn werk wat ga eten. En maakt het fiscaal een verschil of ik uit eten ga of zelf wat bij de supermarkt haal?

 

welkom,

 

Eten ná je werk zal doorgaans niet echt een zakelijk karakter hebben. Echter, je verblijft dus in een B&B omdat je te ver van je woning zit. De B&B zal geen keukenfaciliteiten hebben, zodat van een meer dan bijkomstig zakelijk karakter wel sprake is. Kosten eten zijn dan voor de BTW nog steeds niet aftrekbaar en voor de inkomstenebelasting beperkt tot 73,5%.

 

Ga je bij de AH boodschappen doen, dan zullen die niet direct een zakelijk belang hebben. Boodschappen doe je immers thuis ook. Geen aftrek omzetbelasting (ook niet omdat de bon van de AH niet op naam van je bedrijf staat) en geen aftrek in de inkomstenbelasting.

 

Let wel: lunch die je bij de AH koopt en nuttigt op de werkplek is wel zakelijk. Nu is in 2012 de BTW daarop niet aftrekbaar omdat de bon niet op jouw naam staat, maar vanaf 2013 is die BTW wel aftrekbaar bij facturen < 100 euro.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

 

welkom,

 

Eten ná je werk zal doorgaans niet echt een zakelijk karakter hebben. Echter, je verblijft dus in een B&B omdat je te ver van je woning zit. De B&B zal geen keukenfaciliteiten hebben, zodat van een meer dan bijkomstig zakelijk karakter wel sprake is. Kosten eten zijn dan voor de BTW nog steeds niet aftrekbaar en voor de inkomstenebelasting beperkt tot 73,5%.

 

Ga je bij de AH boodschappen doen, dan zullen die niet direct een zakelijk belang hebben. Boodschappen doe je immers thuis ook. Geen aftrek omzetbelasting (ook niet omdat de bon van de AH niet op naam van je bedrijf staat) en geen aftrek in de inkomstenbelasting.

 

Let wel: lunch die je bij de AH koopt en nuttigt op de werkplek is wel zakelijk. Nu is in 2012 de BTW daarop niet aftrekbaar omdat de bon niet op jouw naam staat, maar vanaf 2013 is die BTW wel aftrekbaar bij facturen < 100 euro.

 

groet

Joost

 

Joost,

 

Bedankt voor je uitgebreide uitleg!

 

Dus als ik nasi wil eten, zijn er fiscaal de volgende mogelijkheden:

 

-- ik ga naar de Chinees en eet het daar op of neem het mee naar mijn bed en breakfast (eten aftrekbaar voor 76,5%, btw niet?)

-- ik ga naar de afhaalchinees en neem het de volgende dag mee naar mijn werk en warm het daar op in de magnetron (eten aftrekbaar voor 73,5% of 100%) en de btw vanaf volgend jaar volledig of voor 73,5% aftrekbaar?)

 

Ben benieuwd...

Link naar reactie
  • 0
-- ik ga naar de Chinees en eet het daar op of neem het mee naar mijn bed en breakfast (eten aftrekbaar voor 76,5%, btw niet?)

-- ik ga naar de afhaalchinees en neem het de volgende dag mee naar mijn werk en warm het daar op in de magnetron (eten aftrekbaar voor 73,5% of 100%) en de btw vanaf volgend jaar volledig of voor 73,5% aftrekbaar?)

 

1. klopt. Eet je afhaal op buiten de horeca locatie en heb je een bon op naam onderneming, dan is de BTW wel afrekbaar.

2. 73,5% en geen BTW vanwege de tenaamstelling van de bon. Volgend jaar wel BTW volledig aftrekbaar.

 

Maar wel een waarschuwend woord. Je zit 200 km van huis, dus je moet iets. Dat begrijp ik en de inspecteur ook. Maar bij een controle kun je wel vragen verwachten. Je standpunt moet zijn dat je de faciliteiten van thuis niet hebt en dus meer kosten moet maken voor eten en drinken.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost, wederom dank voor je reactie.

 

Dus als ik jou goed begrijp dan zou ik wel 73,5% van de kosten kunnen opvoeren als ik bij een vijfsterrenhotel à 200 euro ga dineren, maar helemaal niets als ik een krop sla, een paar tomaten en een uitje bij de Aldi koop en in mijn bed & breakfast opeet?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ben nieuw hier, dus excuses als ik wat verkeerd doe (zie nickname)...

 

Ik ben ZZP'er en zit nu zelf in een bed & breakfast en ga elders eten of haal wat bij de AH.

 

De afstand vanaf mijn woonhuis naar plaats opdrachtgever is ruim 200 km namelijk.

 

Aftrekbare kosten moeten een zakelijk karakter hebben. Ik vraag me af wat het zakelijke karakter is als ik na mijn werk wat ga eten. En maakt het fiscaal een verschil of ik uit eten ga of zelf wat bij de supermarkt haal?

 

welkom,

 

Eten ná je werk zal doorgaans niet echt een zakelijk karakter hebben. Echter, je verblijft dus in een B&B omdat je te ver van je woning zit. De B&B zal geen keukenfaciliteiten hebben, zodat van een meer dan bijkomstig zakelijk karakter wel sprake is. Kosten eten zijn dan voor de BTW nog steeds niet aftrekbaar en voor de inkomstenebelasting beperkt tot 73,5%.

 

Ga je bij de AH boodschappen doen, dan zullen die niet direct een zakelijk belang hebben. Boodschappen doe je immers thuis ook. Geen aftrek omzetbelasting (ook niet omdat de bon van de AH niet op naam van je bedrijf staat) en geen aftrek in de inkomstenbelasting.

 

Let wel: lunch die je bij de AH koopt en nuttigt op de werkplek is wel zakelijk. Nu is in 2012 de BTW daarop niet aftrekbaar omdat de bon niet op jouw naam staat, maar vanaf 2013 is die BTW wel aftrekbaar bij facturen < 100 euro.

 

groet

Joost

 

Is dit anno 2016 nog steeds het geval? Dus: uitgaande van een eenmanszaak/ZZP'er die (ver) buiten zijn woonplaats een klus doet. Zoals ik het uit bovenstaande begreep:

 

1. Verblijfskosten op locatie mogen 100% opgevoerd worden als kosten en BTW mag je terugvragen. Ik neem aan dat dit alleen geldt voor de dagen waarop werkzaamheden uitgevoerd worden en niet het vrije weekend bijvoorbeeld?

2. Lunch die je nuttigt op de werkplek mag je 100% aftrekken inclusief BTW.

3. Eten dat je nuttigt buiten werktijden en buiten de werkplek, maar wel op locatie: 73,5% opgevoerd als kosten voor IB en BTW daarover mag niet afgetrokken worden. Dit geldt zowel voor eten in een restaurant als "bij de Chinees bestellen en laten bezorgen".

 

Klopt dit inderdaad nog steeds in 2016 en heb ik dit goed begrepen?

 

=======

 

Verder een andere vraag: stel dat ik een kamer zou huren van iemand. Ongetwijfeld krijg ik daar geen factuur van (tenzij ik daar uitdrukkelijk om vraag en uitleg hoe die factuur eruit moet zien). Hoe werkt dit in de praktijk? Moet er BTW over een kamerhuur gerekend worden?

 

Via AirBnb of een hotel is natuurlijk het makkelijkste: dan krijg je gewoon een factuur die je makkelijk in kunt boeken, maar ik was toch even benieuwd naar bovenstaande...

 

Weg met intermediairs! Freelancers en projecten. Direct gratis contact. http://neruni.launchrock.com/

Link naar reactie
  • 0

1) de kosten van het hotel 100% van het eten 73.5% bij de IB. Voor de BTW hotel volledig aftrekbaar en eten/drinken niet als in de horeca genuttigd wordt. Als je niet zakelijk kan verantwoorden dat je daar het weekend blijft dan het weekend niet anders uiteraard wel.

2) dat is nooit juist geweest. Lunch is 73.5% aftrekbaar. Btw wel 100% aftrekbaar als je buiten horeca nuttigt.

3) ook hier geldt weer dat als je dit zakelijk kan verantwoorden 73.5% voor de IB. 100% btw als buiten horeca genuttigd wordt. Binnen Horeca Is btw niet aftrekbaar wel 73.5 bij de IB

 

Er zit altijd BTW op kamerhuur maar je hebt wel een factuur nodig om de btw terug te mogen vorderen.

 

Link naar reactie
  • 0

1) de kosten van het hotel 100% van het eten 73.5% bij de IB. Voor de BTW hotel volledig aftrekbaar en eten/drinken niet als in de horeca genuttigd wordt. Als je niet zakelijk kan verantwoorden dat je daar het weekend blijft dan het weekend niet anders uiteraard wel.

2) dat is nooit juist geweest. Lunch is 73.5% aftrekbaar. Btw wel 100% aftrekbaar als je buiten horeca nuttigt.

3) ook hier geldt weer dat als je dit zakelijk kan verantwoorden 73.5% voor de IB. 100% btw als buiten horeca genuttigd wordt. Binnen Horeca Is btw niet aftrekbaar wel 73.5 bij de IB

 

Er zit altijd BTW op kamerhuur maar je hebt wel een factuur nodig om de btw terug te mogen vorderen.

 

 

Duidelijk. Behalve de laatste zin. Er zit altijd BTW op kamerhuur?

 

Volgens deze reactie niet hoor:

De hoofdregel bij verhuur van onroerend goed is dat het vrijgesteld van btw gebeurt. De consequentie daarvan zou zijn dat de btw op investeringen en onderhoud aan dat onroerend goed niet teruggevraagd kan worden en daarom is er de uitzonderings-situatie mogelijk.

 

Zit er dus in principe juist geen BTW op (bijvoorbeeld) kamerhuur? Zie: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=48270

 

 

 

Weg met intermediairs! Freelancers en projecten. Direct gratis contact. http://neruni.launchrock.com/

Link naar reactie
  • 0

op basis van "ais ik van iemand een kamer huur" is onmogelijk te bepalen of er btw op zit.

 

het kan van een particulier zijn, het kan om een bed en breakfast gaan die per nacht verhuurd of om kamerverhuur per maand.. kortom je zult specifieker moeten zijn als je wilt weten of daar wel of geen btw op zit..

Link naar reactie
  • 0

Voor zover ik begrepen heb zijn kosten voor eten enkel aftrekbaar als het eten met de klant echt een zakelijk doel dient voor jouw onderneming.

 

Kosten voor lunch of avondeten zonder zakelijk doel zijn nooit aftrekbaar. Ieder mens wordt namelijk geacht fatsoenlijk te eten, en dan maakt het niet uit of je het van huis meeneemt, in het bedrijfsrestaurant nuttigt of bij een Aldi of AH koopt oid.

Link naar reactie
  • 0

Jij luncht toch ook wel eens alleen langs de snelweg omdat je onderweg bent voor je bedrijf? Hoezo zou het alleen opgaan voor diner of lunch met een zakenrelatie?

Ja, maar dat maakt de lunch niet meteen tot een zakelijke lunch. Ieder mens wordt geacht te eten omdat je niet kunt leven zonder eten. Het hoort gewoon bij je normale dagelijkse behoefte. Je had er ook voor kunnen kiezen wat boterhammen van huis mee te nemen.

Link naar reactie
  • 0

Ja maar je miskent nu dat ondernemers die huisvesting zoeken buiten hun woonplaats juist niets mee kunnen nemen van huis...

 

Toegegeven, het gaat om details, maar dat je brood van huis mee had kunnen nemen, maakt een lunch onder werktijd niet onzakelijk.

 

Dan zou je ook kunnen stellen dat dineren door personeel op koopavond onzakelijk is omdat ze ook een thuis gebraden kip hadden kunnen pingen in de magnetron van hun baas ;D

 

Er zijn meer nuances mogelijk dan gewoon redeneren dat je buik gevuld wordt. Juist omdat het gaat om de vraag of een lunch of diner genuttigd wordt onder werktijd.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ja maar je miskent nu dat ondernemers die huisvesting zoeken buiten hun woonplaats juist niets mee kunnen nemen van huis...

 

Maar gaat dat ook nog op als iemand langere tijd (bijv. de 8 maanden uit het startbericht) op dezelfde plek zit?

Link naar reactie
  • 0

Er zullen ongetwijfeld uitzonderingen en nuances zijn maar de stelregel is dat zaken als ontbijt/lunch/avondeten onder de normale dagelijkse behoeften vallen en daarom niet zomaar zakelijk aftrekbaar zijn.

 

Om een voorbeeld te noemen. Ik ben bij een sessie geweest over dit soort fiscale zaken gegeven door een guru op dit gebied. Voorafgaand aan de sessie heb ik mijn avondeten genuttigd in het inpandige restaurant waar de sessie gehouden werd. Na afloop heb ik nog wat vragen gesteld over welke invloed mijn bezoek heeft op de administratie, denk hierbij aan reiskosten / uren / kosten bezoek sessie enz. Ik eindigde met de opmerking: "Maar het eten wat ik vooraf genuttigd heb moet ik beschouwen als regulier avondeten en is daarom niet aftrekbaar." Ik kreeg hierop een bevestigend antwoord omdat er inderdaad geen sprake was van een zakelijk doel, het was volledig mijn eigen keuze om daar mijn avondeten te genieten.

Link naar reactie
  • 0

Je bent gewoon iets te braaf Colombo ;)

 

Dat de guru tegen jou zegt dat die kosten niet zakelijk zijn, ligt er wellicht eerder in dat jij bij die cursus niet als ondernemer bent maar als cursist (privé).

 

Als ik 's avonds een lezing geef bij de KvK startersdag en ik eet derhalve ergens in Utrecht centrum dan beschouw ik dat diner weldegelijk als geheel zakelijk. Ik heb immers geen tijd om thuis te gaan koken. Datzelfde geldt voor broodjes die ik onderweg eet als ik van meeting 1 op locatie A naar meeting 2 op locatie B moet en mijn reis in de lunchtijd valt.

 

Dat ik privé mijn buik vul, wordt namelijk fiscaal afgevangen door de 26,5% correctie die ik in de IB-aangifte moet meenemen over deze kosten.

 

Uitgangspunt blijft namelijk dat als deze kosten vanuit een overwegend zakelijk belang zijn gedaan dat ze dan aftrekbaar zijn, op de 26,5% (of € 4.500 forfait) na.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.