• 0

verblijfkosten bedrijfsmatig fiscaal aftrekbaar?

Stel: ik heb een fulltime freelance opdracht van 8 maanden, 150 km (heen en terug) afstand van mijn woonplaats en besluit voor een periode van 8 maanden een aantal dagen per week (4 dagen) in een hotel/bed & breakfast te gaan overnachten in de buurt van deze opdrachtgever.

 

Bijv. een maand van 4 werkweken, 4 overnachtingen per week a € 50 per nacht = dus € 800 verblijfskosten excl eten/drinken per maand.

 

Zijn deze verblijfskosten voor mij als ZZP'er (met VAR WUO) dan 100% aftrekbaar van mijn winst? Of is er een bepaald maximum gesteld?

 

Hoor het graag en alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 3

Wat is dan "echt een zakelijke reis" fiscaal gezien? Wat is de exacte definitie en waar is die op gebaseerd? Ik snap het zelf niet, maar ik lees in dit topic ook tegenstrijdige stellingen van mensen die overkomen als specialisten.

Het is bij elkaar rapen en interpreteren van wet- en regelgeving plus wat jurisprudentie. Omdat de Belastingdienst een uitvoeringsinstantie is, mag ze niet zelf de regels verduidelijken en daardoor blijft er onduidelijkheid. Wat "redelijkerwijs niet thuis kunnen eten in verband met werk" (en dus zakelijk) is, is nergens vastgelegd in de wet. Het is een inschatting die ik maak, die de belastingdienst zal maken en die, bij een geschil, de rechter zal moeten maken. Mijn werk is doorgaans zo ver van huis dat ik dat heel goed kan onderbouwen, maar "ver" is natuurlijk een uiterst subjectief begrip.

 

Waarom zou ik hotelkosten (of andere soorten verblijfskosten) in de buurt van de klant wel zakelijk en fiscaal als kosten mogen boeken (ter voorkoming van dubbele woonlasten) maar eten niet?

Als ik als ondernemer vanwege het werk niet redelijkerwijs thuis kan eten gebruik ik de volgende vuistregels voor in Nederland gemaakte uitgaven. Let wel, ik ben geen fiscalist maar een ondernemer die probeert het juist en integer te doen. Ik heb ze voor de gelegenheid eens uitgetypt:

 

Overnachtingskosten voor werk: 2) kosten excl BTW voor 100% aftrekbaar, BTW 100% aftrekbaar

 

Ontbijten zonder zakelijk overleg (binnen horeca): 2) kosten incl BTW voor 73,5% aftrekbaar, BTW niet aftrekbaar

Ontbijten zonder zakelijk overleg (buiten horeca): 2) kosten excl BTW voor 73,5% aftrekbaar, BTW 100% aftrekbaar

Ontbijten wegens zakelijk overleg (binnen horeca): 1) kosten incl BTW voor 73,5% aftrekbaar, BTW niet aftrekbaar

Ontbijten wegens zakelijk overleg (buiten horeca): 1) kosten excl BTW voor 73,5% aftrekbaar, BTW 100% aftrekbaar

 

Lunchen zonder zakelijk overleg (binnen horeca): 3)* kosten niet aftrekbaar, BTW niet aftrekbaar

Lunchen zonder zakelijk overleg (buiten horeca): 3)* kosten niet aftrekbaar, BTW niet aftrekbaar

Lunchen wegens zakelijk overleg (binnen horeca): 1) kosten incl BTW voor 73,5% aftrekbaar, BTW niet aftrekbaar

Lunchen wegens zakelijk overleg (buiten horeca): 1) kosten excl BTW voor 73,5% aftrekbaar, BTW 100% aftrekbaar

 

Dineren zonder zakelijk overleg (binnen horeca): 2) kosten incl BTW voor 73,5% aftrekbaar, BTW niet aftrekbaar

Dineren zonder zakelijk overleg (buiten horeca): 2) kosten excl BTW voor 73,5% aftrekbaar, BTW 100% aftrekbaar

Dineren wegens zakelijk overleg (binnen horeca): 1) kosten incl BTW voor 73,5% aftrekbaar, BTW niet aftrekbaar

Dineren wegens zakelijk overleg (buiten horeca): 1) kosten excl BTW voor 73,5% aftrekbaar, BTW 100% aftrekbaar

 

Overig eten & drinken tijdens werktijd (binnen of buiten horeca): 3) kosten niet aftrekbaar, BTW niet aftrekbaar

 

Toelichting:

1) valt onder representatiekosten

2) valt onder reis- en verblijfskosten

3) valt onder privékosten

 

* Over lunchkosten zonder zakelijk karakter kun je discussiëren. Mijn mening is dat ieder ander die lunchkosten, meestal in een bedrijfskantine, ook zou hebben gemaakt en ik zelf ook als ik wel dicht bij huis en/of in loondienst had gewerkt. Ik neem daarom het zekere voor het onzekere en betaal deze gewoon privé. Ik kan dat voor mijn gevoel anders niet verantwoorden. Als ik geen gebruik zou kunnen maken van bedrijfskantines bij opdrachtgevers en echt het gevoel zou hebben dat ik om zakelijke redenen op kosten wordt gejaagd, dan zou ik het heroverwegen en net als diner behandelen (zoals Joost eerder in dit draadje adviseert).

 

Op de bonnetjes noteer ik waar het onder valt en dat correspondeert ook met eventuele afspraken en werklocaties in mijn agenda, want in geval van controle moet je wel redelijkerwijs aan kunnen tonen welke situatie van toepassing was. (Een afhaalmaaltijd van de Chinees opeten op je hotelkamer zou je natuurlijk ook kunnen zien als binnen de horeca ;D)

 

Controle heb ik trouwens net gehad, maar zonder agenda en bonnetjes; de focus lag op de boekhouding. Kwam ik wel in een discussie over die BTW aftrek, want volgens de controlespecialiste waren "afhaalmaaltijden gewoon privégebruik" en daarom niet aftrekbaar als kosten noch voor de BTW. Daar was ik het niet mee eens. Later bleek de verwarring te komen omdat ze de term afhaalmaaltijden (die ze zelf hanteerde) automatisch associeerde met "thuis opeten". Buiten de horeca eten is echter niet hetzelfde als thuis... Toen was het in orde.

 

wat ik vreemd vind is dit: De btw op maaltijden in de horeca zijn niet aftrekbaar. maar De btw is wel aftrekbaar als je de maaltijd haalt bij bijvoorbeeld de Chinees of laat bezorgen door een pizzeria.

Het verschil in aftrekbaarheid van de btw klinkt onlogisch, maar zo zijn de regels nu eenmaal. BTW op bedrijfskosten is in principe aftrekbaar, tenzij. En die tenzij is er bij uitgaven in de horeca die ter plaatse wordt genuttigd. Overigens is het verschil netto niet heel groot; de BTW op horecabestedingen is 6% en in de meeste gevallen wel aftrekbaar als kosten van de inkomstenbelasting. Netto valt de schade dan mee. Je kunt er ook rekening mee houden in het aannemen van opdrachten en je tariefstelling.

 

Uit de Wet op de omzetbelasting 1968 art. 15 lid 5:

Geen aftrek vindt plaats van belasting welke in rekening is gebracht ter zake van het verstrekken van spijzen en dranken voor gebruik ter plaatse binnen het kader van het hotel-, café-, restaurant-, pension- en aanverwant bedrijf aan personen die daar slechts voor een korte periode verblijf houden.

In gevallen waar de BTW aftrekbaar is, moet je natuurlijk wel beschikken over een bonnetje waar de BTW expliciet op vermeld is. Dat kan in de horeca nogal eens lastig zijn, zeker in kleine restaurantjes. Bij een factuurbedrag tot € 100 (inclusief btw) zijn de regels voor de vereenvoudigde factuur van kracht, waardoor je bedrijfsnaam (of bij emz persoonsnaam) er niet op hoeft te staan. Daarboven dus wel.

 

Succes met je brief aan de fiscus.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 3

Inmiddels heb ik reactie van de belastingdienst.

 

Mijn brief:

Via dit verzoek tot vooroverleg wil ik fiscale duidelijkheid proberen te krijgen over mijn toekomstige situatie.

 

Relevante feiten en omstandigheden:

1. Op dit moment woon ik in xxxxxxx (provincie Groningen). Dit is in 2016 tot het moment van schrijven mijn feitelijke leefomgeving. Mijn feitelijke leefomgeving voor het grootste deel van 2016 blijft mijn huidige adres in xxxxxxx.

2. Vanaf xxxx ga ik als zelfstandige (eenmanszaak) een opdracht uitvoeren voor een klant in xxxx. Deze opdracht zal naar verwachting zo’n 4 maanden duren. Deze opdracht dient voor het grootste deel door mij op locatie uitgevoerd te worden. De redenen voor het uitvoeren van de opdracht op locatie zijn:

a. Makkelijkere persoonlijke uitwisseling van kennis met werknemers van de klant; dit maakt het uitvoeren van het project efficiënter,

b. Gebruik van moeilijk verplaatsbare (dure) en schaarse geijkte meetapparatuur van de klant op locatie,

c. Het werken aan en ontwikkelen van apparatuur en programmatuur die de klant op locatie wil houden, uit angst voor uitlekken van bedrijfsgeheimen met betrekking tot deze apparatuur.

3. De reistijd van mijn huidige feitelijke leefomgeving tot de klant is zowel met de auto als met openbaar vervoer ongeveer 3 uur. Heen en weer reizen zou een totale dagelijkse reistijd van zo’n 6 uur inhouden. Deze reistijden zijn gebaseerd op schattingen van Google Maps en houden rekening met files.

4. Om bovenstaande redenen zou ik graag op locatie een tijdelijke verblijfsplaats willen regelen. Hiermee kan de wekelijkse reistijd teruggebracht worden tot een menselijk en werkbare hoeveelheid. Het zakelijke tijdelijke verblijf zou in mijn ogen dan plaatsvinden op alle elkaar opvolgende dagen + 1 dag voor de elkaar opvolgende dagen + 1 dag na de elkaar opvolgende dagen. De reden voor de extra dag voor de elkaar opvolgende werkdagen, is om tijdens de erna volgende werkdagen uitgerust werkzaamheden uit te kunnen voeren. De reden voor de extra dag na de elkaar opvolgende werkdagen, is om te vermijden dat er na een gewerkte dag uitgeput lang teruggereisd wordt naar (in mijn geval) xxxxxxx. Bijvoorbeeld: wanneer het voor de aard van de werkzaamheden nodig is in 1 bepaalde week van maandag t/m vrijdag dagelijks 8 uur door te brengen op locatie van de klant dan betekend dit (in mijn ogen) dat het verblijf van zondag t/m zaterdag in diezelfde week zakelijk is.

 

De fiscale kwestie waarover ik een standpunt vraag is het opvoeren van deze specifieke reis en verblijfskosten als zakelijke kosten.

 

Specifieker:

 

I. Mogen de gemaakte verblijfskosten, uitgaande van hotel overnachtingen op de in punt 4 genoemde “zakelijke dagen” opgevoerd worden als zakelijke kosten? Fiscaal gezien zou de winst hiermee gedrukt worden.

II. Mag BTW over de gemaakte verblijfskosten (bijvoorbeeld hotel overnachtingen) op de in punt 4 genoemde “zakelijke dagen” teruggevraagd worden?

III. Geldt voor verblijfskosten op een studentenkamer in een studio of in een appartement hetzelfde als het in I en II genoemde hotel?

IV. Uitgaande van de in punt 4 genoemde overnachtingen in de buurt van de klant in een hotel waar geen kook faciliteiten zijn. Mogelijkheden om voedsel te nuttigen zijn dan in alle redelijkheid beperkt tot:

a. Bestellen en laten bezorgen van klaargemaakt voedsel bij een lokaal bedrijf,

b. Binnen een lokale horeca locatie nuttigen van voedsel.

 

Mogen de kosten zoals genoemd in IV.a opgevoerd worden als zakelijke kosten? Mag de BTW die hierover afgedragen is teruggevraagd worden? Hoe zit dit met de kosten zoals genoemd in IV.b?

 

 

Antwoord belastingdienst:

U begint deze maand met een opdracht in xxxxxxx. Deze opdracht zal naar

verwachting 4 maanden duren. U bent voornemens gedurende deze periode

gedurende een aantal dagen per week tijdelijke huisvesting te zoeken.

-Inkomstenbelasting

Tijdelijke huisvestingskosten uit zakelijke overwegingen zijn als zakelijke kosten

aan te merken. Dit geldt echter niet voor de door u genoemde extra dagen. Het is

algemeen gebruikelijk om op de avond voorafgaande aan een vrije dag(en) terug

te keren naar het woonadres om daar weer bij te komen van het werk. Een keuze

om pas de volgende dag te vertrekken is gelegen in de privésfeer en de kosten

daarvan zijn niet ten laste van de inkomsten te brengen. Voor kosten in verband

met tijdelijke (zakelijke) verblijfskosten zoals de huur van een studentenkamer of

appaltement is dit niet anders.

De kosten voor voeding zijn aftrekbaar voor € 73.5o/o. De kosten voor gebruik van

de in privé gehouden auto worden gesteld op €0.19.

-Omzetbelasting

De omzetbelasting m.b.t. het verblijfsdeel zoals vermeld op de factuur van het

hotel/pension mag in de aangifte omzetbelasting worden verrekend

(teruggevraagd). De omzetbelasting op horecabestedingen ter plaatse is

uitgesloten voor aftrek. Het is verstandig in dat geval te vragen om een

gespecificeerde factuur om duidelijk te krijgen waarop de omzetbelasting

betrekking heeft. In het algemeen is verhuur van onroerend goed vrijgesteld van

omzetbelasting. Als u tijdelijk een appartement of studentenkamer gaat huren zal

in dat geval ook geen omzetbelasting op de factuur staan vermeld, en valt er

daarom niets terug te vragen. Ook de omzetbelasting die in rekening wordt

gebracht op maaltijden die u laat bezorgen op het tijdelijke verblijfsadres is niet te

verrekenen (terug te vragen).

noord

Verlengde Spoorstraat 2

7811 GA EMMEN

Postbus 418

97004K Groningen

www. belastingdienst. nl

Team

Kleinbedrijf

Oatum

27 juni 20tG

Onze reíerentlc

1434.94.2L3

Pagina 1 van 2

Ik hoop u zo voldoende te hebben geinformeerd.

 

 

Ron van der Kolk had het (o.a.) dus helemaal bij het rechte eind. Volgens mij mag je verder strikt genomen ook je lunch als kosten rekenen (deels aftrekbaar, BTW aftrekbaar afhankelijk van waar de lunch genuttigd wordt).

 

Hopelijk hebben mensen hier wat aan...

 

Weg met intermediairs! Freelancers en projecten. Direct gratis contact. http://neruni.launchrock.com/

Link naar reactie
  • 1

De verblijfskosten dus de hotelkamer excl eten en drinken zijn volledig aftrekbaar, de kosten voor eten en drinken zijn beperkt aftrekbaar (73,5% uit mijn hoofd). Het is dus handig een goed gespecificeerde rekening.

 

Wat ik meestal doe is regelen met de opdrachtgever dat zij de reis en verblijfkosten betalen (incl eten en drinken) dan heb je zelf geen last van de aftrek beperkingen voor eten en drinken. En vaak hebben (vooral grotere) bedrijven prijs afspraken met hotels in de omgeving en krijg je vaak ook nog een betere accommodatie als die je zelf zou kiezen (om de kosten nog enigszins leuk te houden)

 

En als je het wel zelf moet regelen vergeet dan niet om korting te vragen, veel hotels / bed and breakfasts zijn bereid flinke kortingen te geven als jij 8 maanden lang 4 nachten per week komt slapen. De mooiste deal fiscaal gezien die ik ooit gemaakt heb voor 4 maanden overnachten (3 nachten per week) was recht op gratis ontbijt en 50% korting op de menukaart prijzen in het restaurant stond ook keurig zo op de nota.. 1 kamer 3 nachten xx,-- euro, 3x ontbijt gratis. heb wel een prijslijst bewaard waaruit ook daadwerkelijk bleek dat de prijs die ik betaalde voor de kamer de prijs excl ontbijt was.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Ik kan (voor mijzelf) best hard maken dat ik mijn verblijf van 4 maanden in de buurt van de klant om daar werkzaamheden uit te kunnen voeren als 100% zakelijke reis zie.

 

Maar in hoeverre mag je het nog een reis noemen als je niet reist maar maanden op dezelfde standplaats zit?

Vraag me toch af of je dan niet eerder naar de aftrekregels voor "huisvesting buiten de woonplaats" moet kijken, dan naar die van reis- en verblijfskosten...

 

Link naar reactie
  • 0

De verblijfskosten dus de hotelkamer excl eten en drinken zijn volledig aftrekbaar, de kosten voor eten en drinken zijn beperkt aftrekbaar (73,5% uit mijn hoofd). Het is dus handig een goed gespecificeerde rekening.

 

Let wel op dat je de BTW op eten en drinken niet mag aftrekken van je omzetbelasting.

 

Link naar reactie
  • 0

De verblijfskosten dus de hotelkamer excl eten en drinken zijn volledig aftrekbaar, de kosten voor eten en drinken zijn beperkt aftrekbaar (73,5% uit mijn hoofd). Het is dus handig een goed gespecificeerde rekening.

 

Wat ik meestal doe is regelen met de opdrachtgever dat zij de reis en verblijfkosten betalen (incl eten en drinken) dan heb je zelf geen last van de aftrek beperkingen voor eten en drinken. En vaak hebben (vooral grotere) bedrijven prijs afspraken met hotels in de omgeving en krijg je vaak ook nog een betere accommodatie als die je zelf zou kiezen (om de kosten nog enigszins leuk te houden)

 

En als je het wel zelf moet regelen vergeet dan niet om korting te vragen, veel hotels / bed and breakfasts zijn bereid flinke kortingen te geven als jij 8 maanden lang 4 nachten per week komt slapen. De mooiste deal fiscaal gezien die ik ooit gemaakt heb voor 4 maanden overnachten (3 nachten per week) was recht op gratis ontbijt en 50% korting op de menukaart prijzen in het restaurant stond ook keurig zo op de nota.. 1 kamer 3 nachten xx,-- euro, 3x ontbijt gratis. heb wel een prijslijst bewaard waaruit ook daadwerkelijk bleek dat de prijs die ik betaalde voor de kamer de prijs excl ontbijt was.

 

 

 

Ben nieuw hier, dus excuses als ik wat verkeerd doe (zie nickname)...

 

Ik ben ZZP'er en zit nu zelf in een bed & breakfast en ga elders eten of haal wat bij de AH.

 

De afstand vanaf mijn woonhuis naar plaats opdrachtgever is ruim 200 km namelijk.

 

Aftrekbare kosten moeten een zakelijk karakter hebben. Ik vraag me af wat het zakelijke karakter is als ik na mijn werk wat ga eten. En maakt het fiscaal een verschil of ik uit eten ga of zelf wat bij de supermarkt haal?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zeer binnenkort een netwerkmeeting ;D en dien daarvoor ook te overnachten. Valt dit ook binnen de bedrijfskosten ?

Jij verwacht toch in dat verkoopgesprek om 03.00 's nachts, onder het genot van een sigaretje en een biertje, een order te scoren? ..... ja, dan is dat aftrekbaar!

 

Scherp gelezen overigens.

 

sterker, als jij vind dat als jij uitgerust wilt aankomen, eventueel potentiële "relaties" wilt ontvangen (prive setting) en dan kan je zelfs 2 nachten opvoeren...

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Ben nieuw hier, dus excuses als ik wat verkeerd doe (zie nickname)...

 

Ik ben ZZP'er en zit nu zelf in een bed & breakfast en ga elders eten of haal wat bij de AH.

 

De afstand vanaf mijn woonhuis naar plaats opdrachtgever is ruim 200 km namelijk.

 

Aftrekbare kosten moeten een zakelijk karakter hebben. Ik vraag me af wat het zakelijke karakter is als ik na mijn werk wat ga eten. En maakt het fiscaal een verschil of ik uit eten ga of zelf wat bij de supermarkt haal?

 

welkom,

 

Eten ná je werk zal doorgaans niet echt een zakelijk karakter hebben. Echter, je verblijft dus in een B&B omdat je te ver van je woning zit. De B&B zal geen keukenfaciliteiten hebben, zodat van een meer dan bijkomstig zakelijk karakter wel sprake is. Kosten eten zijn dan voor de BTW nog steeds niet aftrekbaar en voor de inkomstenebelasting beperkt tot 73,5%.

 

Ga je bij de AH boodschappen doen, dan zullen die niet direct een zakelijk belang hebben. Boodschappen doe je immers thuis ook. Geen aftrek omzetbelasting (ook niet omdat de bon van de AH niet op naam van je bedrijf staat) en geen aftrek in de inkomstenbelasting.

 

Let wel: lunch die je bij de AH koopt en nuttigt op de werkplek is wel zakelijk. Nu is in 2012 de BTW daarop niet aftrekbaar omdat de bon niet op jouw naam staat, maar vanaf 2013 is die BTW wel aftrekbaar bij facturen < 100 euro.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

 

welkom,

 

Eten ná je werk zal doorgaans niet echt een zakelijk karakter hebben. Echter, je verblijft dus in een B&B omdat je te ver van je woning zit. De B&B zal geen keukenfaciliteiten hebben, zodat van een meer dan bijkomstig zakelijk karakter wel sprake is. Kosten eten zijn dan voor de BTW nog steeds niet aftrekbaar en voor de inkomstenebelasting beperkt tot 73,5%.

 

Ga je bij de AH boodschappen doen, dan zullen die niet direct een zakelijk belang hebben. Boodschappen doe je immers thuis ook. Geen aftrek omzetbelasting (ook niet omdat de bon van de AH niet op naam van je bedrijf staat) en geen aftrek in de inkomstenbelasting.

 

Let wel: lunch die je bij de AH koopt en nuttigt op de werkplek is wel zakelijk. Nu is in 2012 de BTW daarop niet aftrekbaar omdat de bon niet op jouw naam staat, maar vanaf 2013 is die BTW wel aftrekbaar bij facturen < 100 euro.

 

groet

Joost

 

Joost,

 

Bedankt voor je uitgebreide uitleg!

 

Dus als ik nasi wil eten, zijn er fiscaal de volgende mogelijkheden:

 

-- ik ga naar de Chinees en eet het daar op of neem het mee naar mijn bed en breakfast (eten aftrekbaar voor 76,5%, btw niet?)

-- ik ga naar de afhaalchinees en neem het de volgende dag mee naar mijn werk en warm het daar op in de magnetron (eten aftrekbaar voor 73,5% of 100%) en de btw vanaf volgend jaar volledig of voor 73,5% aftrekbaar?)

 

Ben benieuwd...

Link naar reactie
  • 0
-- ik ga naar de Chinees en eet het daar op of neem het mee naar mijn bed en breakfast (eten aftrekbaar voor 76,5%, btw niet?)

-- ik ga naar de afhaalchinees en neem het de volgende dag mee naar mijn werk en warm het daar op in de magnetron (eten aftrekbaar voor 73,5% of 100%) en de btw vanaf volgend jaar volledig of voor 73,5% aftrekbaar?)

 

1. klopt. Eet je afhaal op buiten de horeca locatie en heb je een bon op naam onderneming, dan is de BTW wel afrekbaar.

2. 73,5% en geen BTW vanwege de tenaamstelling van de bon. Volgend jaar wel BTW volledig aftrekbaar.

 

Maar wel een waarschuwend woord. Je zit 200 km van huis, dus je moet iets. Dat begrijp ik en de inspecteur ook. Maar bij een controle kun je wel vragen verwachten. Je standpunt moet zijn dat je de faciliteiten van thuis niet hebt en dus meer kosten moet maken voor eten en drinken.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost, wederom dank voor je reactie.

 

Dus als ik jou goed begrijp dan zou ik wel 73,5% van de kosten kunnen opvoeren als ik bij een vijfsterrenhotel à 200 euro ga dineren, maar helemaal niets als ik een krop sla, een paar tomaten en een uitje bij de Aldi koop en in mijn bed & breakfast opeet?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ben nieuw hier, dus excuses als ik wat verkeerd doe (zie nickname)...

 

Ik ben ZZP'er en zit nu zelf in een bed & breakfast en ga elders eten of haal wat bij de AH.

 

De afstand vanaf mijn woonhuis naar plaats opdrachtgever is ruim 200 km namelijk.

 

Aftrekbare kosten moeten een zakelijk karakter hebben. Ik vraag me af wat het zakelijke karakter is als ik na mijn werk wat ga eten. En maakt het fiscaal een verschil of ik uit eten ga of zelf wat bij de supermarkt haal?

 

welkom,

 

Eten ná je werk zal doorgaans niet echt een zakelijk karakter hebben. Echter, je verblijft dus in een B&B omdat je te ver van je woning zit. De B&B zal geen keukenfaciliteiten hebben, zodat van een meer dan bijkomstig zakelijk karakter wel sprake is. Kosten eten zijn dan voor de BTW nog steeds niet aftrekbaar en voor de inkomstenebelasting beperkt tot 73,5%.

 

Ga je bij de AH boodschappen doen, dan zullen die niet direct een zakelijk belang hebben. Boodschappen doe je immers thuis ook. Geen aftrek omzetbelasting (ook niet omdat de bon van de AH niet op naam van je bedrijf staat) en geen aftrek in de inkomstenbelasting.

 

Let wel: lunch die je bij de AH koopt en nuttigt op de werkplek is wel zakelijk. Nu is in 2012 de BTW daarop niet aftrekbaar omdat de bon niet op jouw naam staat, maar vanaf 2013 is die BTW wel aftrekbaar bij facturen < 100 euro.

 

groet

Joost

 

Is dit anno 2016 nog steeds het geval? Dus: uitgaande van een eenmanszaak/ZZP'er die (ver) buiten zijn woonplaats een klus doet. Zoals ik het uit bovenstaande begreep:

 

1. Verblijfskosten op locatie mogen 100% opgevoerd worden als kosten en BTW mag je terugvragen. Ik neem aan dat dit alleen geldt voor de dagen waarop werkzaamheden uitgevoerd worden en niet het vrije weekend bijvoorbeeld?

2. Lunch die je nuttigt op de werkplek mag je 100% aftrekken inclusief BTW.

3. Eten dat je nuttigt buiten werktijden en buiten de werkplek, maar wel op locatie: 73,5% opgevoerd als kosten voor IB en BTW daarover mag niet afgetrokken worden. Dit geldt zowel voor eten in een restaurant als "bij de Chinees bestellen en laten bezorgen".

 

Klopt dit inderdaad nog steeds in 2016 en heb ik dit goed begrepen?

 

=======

 

Verder een andere vraag: stel dat ik een kamer zou huren van iemand. Ongetwijfeld krijg ik daar geen factuur van (tenzij ik daar uitdrukkelijk om vraag en uitleg hoe die factuur eruit moet zien). Hoe werkt dit in de praktijk? Moet er BTW over een kamerhuur gerekend worden?

 

Via AirBnb of een hotel is natuurlijk het makkelijkste: dan krijg je gewoon een factuur die je makkelijk in kunt boeken, maar ik was toch even benieuwd naar bovenstaande...

 

Weg met intermediairs! Freelancers en projecten. Direct gratis contact. http://neruni.launchrock.com/

Link naar reactie
  • 0

1) de kosten van het hotel 100% van het eten 73.5% bij de IB. Voor de BTW hotel volledig aftrekbaar en eten/drinken niet als in de horeca genuttigd wordt. Als je niet zakelijk kan verantwoorden dat je daar het weekend blijft dan het weekend niet anders uiteraard wel.

2) dat is nooit juist geweest. Lunch is 73.5% aftrekbaar. Btw wel 100% aftrekbaar als je buiten horeca nuttigt.

3) ook hier geldt weer dat als je dit zakelijk kan verantwoorden 73.5% voor de IB. 100% btw als buiten horeca genuttigd wordt. Binnen Horeca Is btw niet aftrekbaar wel 73.5 bij de IB

 

Er zit altijd BTW op kamerhuur maar je hebt wel een factuur nodig om de btw terug te mogen vorderen.

 

Link naar reactie
  • 0

1) de kosten van het hotel 100% van het eten 73.5% bij de IB. Voor de BTW hotel volledig aftrekbaar en eten/drinken niet als in de horeca genuttigd wordt. Als je niet zakelijk kan verantwoorden dat je daar het weekend blijft dan het weekend niet anders uiteraard wel.

2) dat is nooit juist geweest. Lunch is 73.5% aftrekbaar. Btw wel 100% aftrekbaar als je buiten horeca nuttigt.

3) ook hier geldt weer dat als je dit zakelijk kan verantwoorden 73.5% voor de IB. 100% btw als buiten horeca genuttigd wordt. Binnen Horeca Is btw niet aftrekbaar wel 73.5 bij de IB

 

Er zit altijd BTW op kamerhuur maar je hebt wel een factuur nodig om de btw terug te mogen vorderen.

 

 

Duidelijk. Behalve de laatste zin. Er zit altijd BTW op kamerhuur?

 

Volgens deze reactie niet hoor:

De hoofdregel bij verhuur van onroerend goed is dat het vrijgesteld van btw gebeurt. De consequentie daarvan zou zijn dat de btw op investeringen en onderhoud aan dat onroerend goed niet teruggevraagd kan worden en daarom is er de uitzonderings-situatie mogelijk.

 

Zit er dus in principe juist geen BTW op (bijvoorbeeld) kamerhuur? Zie: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=48270

 

 

 

Weg met intermediairs! Freelancers en projecten. Direct gratis contact. http://neruni.launchrock.com/

Link naar reactie
  • 0

op basis van "ais ik van iemand een kamer huur" is onmogelijk te bepalen of er btw op zit.

 

het kan van een particulier zijn, het kan om een bed en breakfast gaan die per nacht verhuurd of om kamerverhuur per maand.. kortom je zult specifieker moeten zijn als je wilt weten of daar wel of geen btw op zit..

Link naar reactie
  • 0

Voor zover ik begrepen heb zijn kosten voor eten enkel aftrekbaar als het eten met de klant echt een zakelijk doel dient voor jouw onderneming.

 

Kosten voor lunch of avondeten zonder zakelijk doel zijn nooit aftrekbaar. Ieder mens wordt namelijk geacht fatsoenlijk te eten, en dan maakt het niet uit of je het van huis meeneemt, in het bedrijfsrestaurant nuttigt of bij een Aldi of AH koopt oid.

Link naar reactie
  • 0

Jij luncht toch ook wel eens alleen langs de snelweg omdat je onderweg bent voor je bedrijf? Hoezo zou het alleen opgaan voor diner of lunch met een zakenrelatie?

Ja, maar dat maakt de lunch niet meteen tot een zakelijke lunch. Ieder mens wordt geacht te eten omdat je niet kunt leven zonder eten. Het hoort gewoon bij je normale dagelijkse behoefte. Je had er ook voor kunnen kiezen wat boterhammen van huis mee te nemen.

Link naar reactie
  • 0

Ja maar je miskent nu dat ondernemers die huisvesting zoeken buiten hun woonplaats juist niets mee kunnen nemen van huis...

 

Toegegeven, het gaat om details, maar dat je brood van huis mee had kunnen nemen, maakt een lunch onder werktijd niet onzakelijk.

 

Dan zou je ook kunnen stellen dat dineren door personeel op koopavond onzakelijk is omdat ze ook een thuis gebraden kip hadden kunnen pingen in de magnetron van hun baas ;D

 

Er zijn meer nuances mogelijk dan gewoon redeneren dat je buik gevuld wordt. Juist omdat het gaat om de vraag of een lunch of diner genuttigd wordt onder werktijd.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ja maar je miskent nu dat ondernemers die huisvesting zoeken buiten hun woonplaats juist niets mee kunnen nemen van huis...

 

Maar gaat dat ook nog op als iemand langere tijd (bijv. de 8 maanden uit het startbericht) op dezelfde plek zit?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.