• 0

verblijfkosten bedrijfsmatig fiscaal aftrekbaar?

Stel: ik heb een fulltime freelance opdracht van 8 maanden, 150 km (heen en terug) afstand van mijn woonplaats en besluit voor een periode van 8 maanden een aantal dagen per week (4 dagen) in een hotel/bed & breakfast te gaan overnachten in de buurt van deze opdrachtgever.

 

Bijv. een maand van 4 werkweken, 4 overnachtingen per week a € 50 per nacht = dus € 800 verblijfskosten excl eten/drinken per maand.

 

Zijn deze verblijfskosten voor mij als ZZP'er (met VAR WUO) dan 100% aftrekbaar van mijn winst? Of is er een bepaald maximum gesteld?

 

Hoor het graag en alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Er zullen ongetwijfeld uitzonderingen en nuances zijn maar de stelregel is dat zaken als ontbijt/lunch/avondeten onder de normale dagelijkse behoeften vallen en daarom niet zomaar zakelijk aftrekbaar zijn.

 

Om een voorbeeld te noemen. Ik ben bij een sessie geweest over dit soort fiscale zaken gegeven door een guru op dit gebied. Voorafgaand aan de sessie heb ik mijn avondeten genuttigd in het inpandige restaurant waar de sessie gehouden werd. Na afloop heb ik nog wat vragen gesteld over welke invloed mijn bezoek heeft op de administratie, denk hierbij aan reiskosten / uren / kosten bezoek sessie enz. Ik eindigde met de opmerking: "Maar het eten wat ik vooraf genuttigd heb moet ik beschouwen als regulier avondeten en is daarom niet aftrekbaar." Ik kreeg hierop een bevestigend antwoord omdat er inderdaad geen sprake was van een zakelijk doel, het was volledig mijn eigen keuze om daar mijn avondeten te genieten.

Link naar reactie
  • 0

Je bent gewoon iets te braaf Colombo ;)

 

Dat de guru tegen jou zegt dat die kosten niet zakelijk zijn, ligt er wellicht eerder in dat jij bij die cursus niet als ondernemer bent maar als cursist (privé).

 

Als ik 's avonds een lezing geef bij de KvK startersdag en ik eet derhalve ergens in Utrecht centrum dan beschouw ik dat diner weldegelijk als geheel zakelijk. Ik heb immers geen tijd om thuis te gaan koken. Datzelfde geldt voor broodjes die ik onderweg eet als ik van meeting 1 op locatie A naar meeting 2 op locatie B moet en mijn reis in de lunchtijd valt.

 

Dat ik privé mijn buik vul, wordt namelijk fiscaal afgevangen door de 26,5% correctie die ik in de IB-aangifte moet meenemen over deze kosten.

 

Uitgangspunt blijft namelijk dat als deze kosten vanuit een overwegend zakelijk belang zijn gedaan dat ze dan aftrekbaar zijn, op de 26,5% (of € 4.500 forfait) na.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Voor de lezing is het denk ik wel terecht dat het eten als zakelijk gezien wordt, maar bij die broodjes onderweg heb ik wel zo mijn twijfels.

 

Uitgangspunt blijft namelijk dat als deze kosten vanuit een overwegend zakelijk belang zijn gedaan dat ze dan aftrekbaar zijn, op de 26,5% (of € 4.500 forfait) na.

Dat is inderdaad het criterium. De grens is een beetje vaag en wellicht ben ik net even te braaf. Mijn indruk is echter wel dat er genoeg ondernemers zijn die het allemaal te vrij nemen.

Link naar reactie
  • 0

De grens is een beetje vaag en wellicht ben ik net even te braaf. Mijn indruk is echter wel dat er genoeg ondernemers zijn die het allemaal te vrij nemen.

Zo ken ik inderdaad een ondernemer die vaag dacht dat gemiddeld één keer per week "zakelijk" uit eten gaan wel door de beugel kon. De inspecteur dacht daar later toch anders over: er stonden te vaak kindermenu's op de rekening.

 

Vooral de kantinekosten van interimmers en freelancers bij grote opdrachtgevers lopen soms de spuigaten uit

Kantines met Michelinsterren. ;D

 

Maar je maakt inderdaad soms rare dingen mee, zoals een 5-koppig adviesbureau met 4 consultants plus 1 chef-kok. Twijfelachtig.

 

Link naar reactie
  • 0

op basis van "ais ik van iemand een kamer huur" is onmogelijk te bepalen of er btw op zit.

 

het kan van een particulier zijn, het kan om een bed en breakfast gaan die per nacht verhuurd of om kamerverhuur per maand.. kortom je zult specifieker moeten zijn als je wilt weten of daar wel of geen btw op zit..

 

Ik bedoelde kamer huur van een particulier per maand (denk aan een studentenkamer via kamernet). Het enige papierwerk dat ik daarvan zag toen ik ooit op kamers woonde was het huurcontract. Ik heb nooit een factuur gezien en ik heb eigenlijk geen idee of ik de huur ex of inclusief BTW betaald heb al die jaren.

 

Dit was hoe ik mijn vraag eerder formuleerde:

Verder een andere vraag: stel dat ik een kamer zou huren van iemand. Ongetwijfeld krijg ik daar geen factuur van (tenzij ik daar uitdrukkelijk om vraag en uitleg hoe die factuur eruit moet zien). Hoe werkt dit in de praktijk? Moet er BTW over een kamerhuur gerekend worden?

 

 

 

Voor wat betreft wel of niet aftrekken van eten op/bij locatie van de klant snap ik het nu helemaal niet meer :P Ik bedoel dan het opvoeren van kosten voor eten, wanneer je tijdelijk voor de klant in de buurt van de klant woont (omdat je "thuis" te ver weg ligt om af en aan te reizen). Mag dit nou wel of niet (73,x% als kosten en BTW niet aftrekken)? Of alleen middag eten op locatie? Of ook ontbijt en avondeten, omdat je immers niet thuis kunt eten en je op locatie bent om zakelijke redenen?

 

Weg met intermediairs! Freelancers en projecten. Direct gratis contact. http://neruni.launchrock.com/

Link naar reactie
  • 0

Voor wat betreft wel of niet aftrekken van eten op/bij locatie van de klant snap ik het nu helemaal niet meer (...)

 

De belastingdienst zal meestal vinden dat jouw eten een privéaangelegenheid is.

Of jij nou op locatie werkt of niet: eten doen wij allemaal.

 

Als er echt sprake is van een zakelijke reis, representatie of dergelijke, dan zulle zij het OK vinden dat je dit voor 73,5% als kosten meeneemt.

 

[verandering: titel]

Link naar reactie
  • 0

http://online4mkb.nl/aftrek-van-reis-en-verblijfkosten/

 

Staat het allemaal ook BTW !

 

Succes!

 

Ik heb die website eerder gezien. Er wordt daar echter niet specifiek in gegaan de vragen die ik in mijn laatste post stelde:

 

1. Hoe werkt facturatie van kamerhuur (alsin kamerhuur via bijvoorbeeld kamernet van particulier): moet een particuliere verhuurder volgens de wet een factuur opmaken van de maandelijkse huur? Klinkt logisch, maar ik heb nog nooit een kamerhuur factuur gezien in de praktijk. Welke kosten daarvan zijn inclusief en welke exclusief BTW (denk aan kosten huur, onderhoudskosten, service kosten, contract opstel kosten, administratie kosten en welke kosten verhuurders allemaal nog meer verzinnen)?

 

Wat me nu duidelijk is, is dat de kosten voor de huur van een kamer/huis/studio/hotel op een locatie in de buurt van de klant als zakelijke kosten opgegeven mogen worden ter voorkoming dubbele woonlasten tot een periode van 24 maanden. Hopelijk klopt dit in elk geval in de basis.

 

Maar betekend dit dan dat in de praktijk dat (bijna) alle kamer/studio/appartementen huur van particulieren zakelijk onmogelijk is, omdat er in de praktijk moeilijk of niet een factuur te krijgen is van alle kosten t.b.v. de administratie?

 

2. Voor wat betreft wel of niet aftrekken van eten op/bij locatie van de klant snap ik het nog steeds niet: ik bedoel dan het opvoeren van kosten voor eten, wanneer je tijdelijk voor het kunnen uitvoeren van een opdracht in de buurt van de klant woont (omdat je "thuis" te ver weg ligt om af en aan te reizen). Mag dit nou wel of niet (73,x% als kosten en BTW niet aftrekken)? Of alleen middag eten op locatie? Of ook ontbijt en avondeten, omdat je immers niet thuis kunt eten en je op locatie bent om zakelijke redenen?

 

De website maakt het er voor mij niet duidelijk op, want:

Toon het zakelijke karakter aan! Het zakelijke karakter van eten/drinken mag verondersteld worden bij een dienstreis of overwerk.

 

Ok. En mag dat zakelijke karakter dan ook verondersteld worden bij een (tijdelijke) vestiging op locatie in de buurt van de klant voor het uitvoeren van werkzaamheden die plaatsvinden op een woon-werk afstand die te ver is van je "thuis"? Is dat een "dienstreis"? Wat is de fiscaal relevante definitie van "dienstreis"? Waar kan ik die vinden? Is een tijdelijke vestiging (enkele maanden) op locatie van de klant ook een "dienstreis" of geldt die definitie fiscaal gezien alleen voor kortere periodes of andere criteria?

 

Spelregels voor de omzetbelasting

De btw op de kosten voor maaltijden in de horeca zijn bijvoorbeeld niet aftrekbaar. In een hotel moet je daarom vragen de rekening te splitsen in overnachting en eten/drinken. De btw is overigens volledig aftrekbaar als je de maaltijd haalt bij bijvoorbeeld de Chinees of laat bezorgen door een pizzeria.

 

Ok, leuk en duidelijk. Maar dezelfde vraag als hierboven blijft staan. Is een tijdelijke vestiging op woon-werk afstand van de klant en het eten dat daarbij hoort "zakelijk"? Hier wordt niet op ingegaan door die website...

 

Weg met intermediairs! Freelancers en projecten. Direct gratis contact. http://neruni.launchrock.com/

Link naar reactie
  • 0

Voor wat betreft wel of niet aftrekken van eten op/bij locatie van de klant snap ik het nu helemaal niet meer (...)

 

De belastingdienst zal meestal vinden dat jouw eten een privéaangelegenheid is.

Of jij nou op locatie werkt of niet: eten doen wij allemaal.

 

Als er echt sprake is van een zakelijke reis, representatie of dergelijke, dan zulle zij het OK vinden dat je dit voor 73,5% als kosten meeneemt.

 

De logica in de redenatie lijkt me hier niet helemaal consequent? Eten doen we allemaal dus het is fiscaal gezien altijd prive. Ok, die logica kan ik volgen.

 

Maar dan: Als er echt sprake is van een zakelijke reis, representatie of dergelijke, dus eten is toch niet altijd privé?

 

Wat is dan "echt een zakelijke reis" fiscaal gezien? Wat is de exacte definitie en waar is die op gebaseerd? Ik snap het zelf niet, maar ik lees in dit topic ook tegenstrijdige stellingen van mensen die overkomen als specialisten.

 

Ik kan (voor mijzelf) best hard maken dat ik mijn verblijf van 4 maanden in de buurt van de klant om daar werkzaamheden uit te kunnen voeren als 100% zakelijke reis zie. De enige reden dat ik me daar tijdelijk vestig (en privé mijn huidige "ver weg van de klant" woonplaats aanhoudt) is namelijk zakelijk: privé wil ik blijven wonen waar ik woon en zakelijk wil/moet ik in de buurt van de klant zitten.

 

Waarom zou de inspecteur hier wel/niet in mee gaan?

 

Waarom zou ik hotelkosten (of andere soorten verblijfskosten) in de buurt van de klant wel zakelijk en fiscaal als kosten mogen boeken (ter voorkoming van dubbele woonlasten) maar eten niet?

Weg met intermediairs! Freelancers en projecten. Direct gratis contact. http://neruni.launchrock.com/

Link naar reactie
  • 0

Ik snap het zelf niet, maar ik lees in dit topic ook tegenstrijdige stellingen van mensen die overkomen als specialisten.

 

Ik heb inderdaad gemerkt dat het niet helemaal tot je doordringt hoe fiscale zaken werken (Voorbeeld: "Wat is de exacte definitie en waar is die op gebaseerd?"- die definitie is er uiteraard niet, het is allemaal afhankelijk van feiten en omstandigheden).

 

Maar waarom bel je de fiscus zelf niet? Als je meent dat je op HL geen goed antwoord krijgt.

Of schrijf een brief en vraag om hun standpunt inzake jouw situatie? Nog beter eigenlijk, dan heb je iets op schrift.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Ik snap het zelf niet, maar ik lees in dit topic ook tegenstrijdige stellingen van mensen die overkomen als specialisten.

 

Ik heb inderdaad gemerkt dat het niet helemaal tot je doordringt hoe fiscale zaken werken (Voorbeeld: "Wat is de exacte definitie en waar is die op gebaseerd?"- die definitie is er uiteraard niet, het is allemaal afhankelijk van feiten en omstandigheden).

 

Maar waarom bel je de fiscus zelf niet? Als je meent dat je op HL geen goed antwoord krijgt.

Of schrijf een brief en vraag om hun standpunt inzake jouw situatie? Nog beter eigenlijk, dan heb je iets op schrift.

 

Succes!

 

Dat ga ik dan inderdaad maar proberen. Ik zal hier op HL ook even wat info posten, want ik zie dat er meer mensen met deze onduidelijkheid lopen.

 

Weg met intermediairs! Freelancers en projecten. Direct gratis contact. http://neruni.launchrock.com/

Link naar reactie
  • 0

Uitgaven in de horeca

 

Maakt u kosten voor eten en drinken voor uzelf, uw personeel of uw zakenrelaties? Dan kunt u de btw hierover niet aftrekken als:

•het eten en drinken wordt genuttigd in een horecagelegenheid

•een cateraar het eten en drinken verzorgt in een ruimte die speciaal daarvoor is ingericht (bijvoorbeeld een partytent of een afgehuurde ruimte)

 

Vindt het gebruik niet plaats in een horecagelegenheid? En wordt het eten en drinken niet verzorgd door een cateraar in een ruimte die speciaal daarvoor is ingericht? Kijk dan voor uitgaven voor uw personeel bij Eten en drinken voor uw personeel: aftrek voorbelasting en voor uitgaven voor uw zakelijke relaties bij Personeelsvoorzieningen, giften en relatiegeschenken.

 

Uitgaven voor uzelf zien wij als privéuitgaven. U kunt hierover dus geen btw aftrekken.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/welke_btw_is_aftrekbaar/bijzondere_situaties/uitgaven_in_de_horeca

 

Komt volgens mij niet helemaal overeen met checklist.

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

 

...

 

Succes met je brief aan de fiscus.

 

Dit was een zeer zinvolle reactie! Ik ga deze opnemen in mijn administratie ter toelichting en gewoon hetzelfde hanteren.

 

Inmiddels is mijn brief naar de belastingdienst ook verzonden (als verzoek vooroverleg), maar ik betwijfel of die beantwoord zal worden. Het lijkt immers een beetje op inwinnen advies en dat is nou juist wat de belastingdienst niet wil/mag.

 

In het geval ik een zinvolle reactie terugkrijg zal ik die hier ook plaatsen.

Weg met intermediairs! Freelancers en projecten. Direct gratis contact. http://neruni.launchrock.com/

Link naar reactie
  • 0

Uitgaven in de horeca

 

Maakt u kosten voor eten en drinken voor uzelf, uw personeel of uw zakenrelaties? Dan kunt u de btw hierover niet aftrekken als:

•het eten en drinken wordt genuttigd in een horecagelegenheid

•een cateraar het eten en drinken verzorgt in een ruimte die speciaal daarvoor is ingericht (bijvoorbeeld een partytent of een afgehuurde ruimte)

 

Vindt het gebruik niet plaats in een horecagelegenheid? En wordt het eten en drinken niet verzorgd door een cateraar in een ruimte die speciaal daarvoor is ingericht? Kijk dan voor uitgaven voor uw personeel bij Eten en drinken voor uw personeel: aftrek voorbelasting en voor uitgaven voor uw zakelijke relaties bij Personeelsvoorzieningen, giften en relatiegeschenken.

 

Uitgaven voor uzelf zien wij als privéuitgaven. U kunt hierover dus geen btw aftrekken.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/welke_btw_is_aftrekbaar/bijzondere_situaties/uitgaven_in_de_horeca

Komt volgens mij niet helemaal overeen met checklist.

 

 

Waarom denk je dat dat niet overeenkomt? Ik zie de tegenstrijdigheid niet helemaal.

 

Verder gaat die tekst vooral over personeel en gaat dit topic juist over een zelfstandige zonder personeel?

Weg met intermediairs! Freelancers en projecten. Direct gratis contact. http://neruni.launchrock.com/

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij worden deze zaken ook door elkaar gehaald.

 

Verteer kan wel aftrekbaar zijn voor inkomstenbelasting maar er staat duidelijk dat voor de BTW het standpunt wordt ingenomen privé dus geen BTW aftrek voor verteer ondernemer zelf!

Voor Personeel wel mogelijk maar ik ga hier niet de kantineregeling bespreken.

Zoals je terecht opmerkt hier niet aan de orde.

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels is mijn brief naar de belastingdienst ook verzonden (als verzoek vooroverleg), maar ik betwijfel of die beantwoord zal worden. Het lijkt immers een beetje op inwinnen advies en dat is nou juist wat de belastingdienst niet wil/mag.

Als je niet vraagt om een advies maar om een beslissing of een standpunt, krijg je daarop in de regel wel een goed onderbouwd antwoord ...

 

... soms zelfs inclusief een kopie van een pagina uit Elsevier Belastingalmanak met in geel gearceerd de relevante passages.

Link naar reactie
  • 0

Antwoord belastingdienst:

[...]

 

Tijdelijke huisvestingskosten uit zakelijke overwegingen zijn als zakelijke kosten

aan te merken. Dit geldt echter niet voor de door u genoemde extra dagen. Het is

algemeen gebruikelijk om op de avond voorafgaande aan een vrije dag(en) terug

te keren naar het woonadres om daar weer bij te komen van het werk. Een keuze

om pas de volgende dag te vertrekken is gelegen in de privésfeer en de kosten

daarvan zijn niet ten laste van de inkomsten te brengen. Voor kosten in verband

met tijdelijke (zakelijke) verblijfskosten zoals de huur van een studentenkamer of

appaltement is dit niet anders.

 

Vind dat laatste wel een beetje jammer.

Het kan dus (fiscaal) voordeliger zijn om een duur hotel te nemen omdat je zo'n kamer tenminste per werkdag kan boeken, dan een goedkoop flatje per maand huren...

 

Link naar reactie
  • 0

Goed overzicht! ten aanzien van de twee extra dagen heb ik de opmerking zoals ik die wel vaker heb als er maar zaken over een kam geschoren worden. het gaat mi om twee dagen met elk een eigen karakter:

 

de door u genoemde extra dagen. Het is

algemeen gebruikelijk om op de avond voorafgaande aan een vrije dag(en) terug

te keren naar het woonadres om daar weer bij te komen van het werk. Een keuze

om pas de volgende dag te vertrekken is gelegen in de privésfeer en de kosten

daarvan zijn niet ten laste van de inkomsten te brengen.

De dag na afloop van de werkdagen, laten we het even vrijdagmiddag noemen, is het inderdaad gebruikelijk en ook wel redelijk te doen om weer naar huis te gaan. De opmerking van de BD gaat dáár ook op in.

De dag voorafgaand aan de werkweek, laten we het even zondagavond noemen, is wel een heel ander verhaal. Het is zeer goed te doen zondagavond alvast te rijden naar het hotel, om maandag morgen op tijd en fris aan het werk te gaan. 3 uur rijden en files doorploeg is dat niet, of althans veel minder. het antwoord van de BD ging daar ook níet op in. Beetje jammer dat je in zo'n brief, waarin je alles uitsplitst, kennelijk deze beide dagen óók nadrukkelijk had moeten uitsplitsen om daar een antwoord op te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Ik was even bezig met het afronden van mijn boekhouding 2016. En dacht laat ik even controleren of alles goed gaat mbt de B&B overnachtingen die ik dit jaar heb gemaakt voor een opdrachtgever die ver van mijn woonplaats ligt. Uit de vele reacties maak ik op dat er zo nu en dan wat onduidelijkheid is over dit onderwerp. En ook ik had dit denk ik verkeerd in mijn hoofd zitten. Ik dacht namelijk dat de kosten en BTW volledig aftrekbaar waren. Maar als ik alles goed interpreteer dan is mijn overnachting volledig aftrekbaar (zowel de kosten als de BTW). Maar is mijn ontbijt slechts voor 73,5% (kosten) aftrekbaar en de BTW in zijn geheel niet.

 

Nu is de bon van de B&B niet gespecificeerd. Er staat als omschrijving "B&B 1 overnachting 1P". Dus ik kan hier toch lastig zelf een splitsing maken tussen de overnachting en ontbijt. Wat nu?

 

BTW impact lijkt me overigens nihil (circa €5). En voor de IB ..... tussen de €50-€100 oid.

Link naar reactie
  • 0

Ik was even bezig met het afronden van mijn boekhouding 2016. En dacht laat ik even controleren of alles goed gaat mbt de B&B overnachtingen die ik dit jaar heb gemaakt voor een opdrachtgever die ver van mijn woonplaats ligt. Uit de vele reacties maak ik op dat er zo nu en dan wat onduidelijkheid is over dit onderwerp. En ook ik had dit denk ik verkeerd in mijn hoofd zitten. Ik dacht namelijk dat de kosten en BTW volledig aftrekbaar waren. Maar als ik alles goed interpreteer dan is mijn overnachting volledig aftrekbaar (zowel de kosten als de BTW). Maar is mijn ontbijt slechts voor 73,5% (kosten) aftrekbaar en de BTW in zijn geheel niet.

 

Nu is de bon van de B&B niet gespecificeerd. Er staat als omschrijving "B&B 1 overnachting 1P". Dus ik kan hier toch lastig zelf een splitsing maken tussen de overnachting en ontbijt. Wat nu?

 

BTW impact lijkt me overigens nihil (circa €5). En voor de IB ..... tussen de €50-€100 oid.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.