Goed, ik schaam me er niet meer voor. Steek het niet meer onder stoelen of banken. Steek mijn kop niet meer in het zand. Geen ontkenningsfase meer. Ik geef het toe: Ik ben onwetend en raak in de war van terminologie als ‘organische content’......
Even duidelijk maken: Ik ben een jongeman. Tenminste, men zegt dat ik nog steeds puberaal ben. Met mijn nog net geen 40 lentes jong heb ik mijn werkzame leven tot enige tijd geleden in fysieke winkels versleten en daarna gehad.
In die winkels kwamen echte mensen, en sommige mensen hadden een vraag over een product. Meestal niet al te schokkend, “Ja mevrouw deze perforator knipt de gaatjes inderdaad precies zodat ze in uw map passen”, maar soms gespecialiseerder.
Soms moet je ook even je kennis laten gelden. Zeker wanneer je ook duurdere (vul)pennen verkoopt. Gooi er een paar leuke termen tegenaan. Wijs met je vinger naar een penpunt en zeg dat dit van een heel duur materiaal (liefst een moeilijk woord) gemaakt is, en hoppa…. Kassa en wijn in het kannetje. Maar je weet wel waar je het over hebt, en je staat voor en achter je product.
En daar gaat het mij om: specialisatie. Soms zijn bepaalde ondernemers zo ontzettend de weg kwijt dat men niet meer met ‘gewone’ mensen kan praten. De termen vliegen je om de oren, en men kijkt je dan weer niet begrijpend aan, wanneer jij het dan dus weer niet begrijpt. Begrijpt u?
Ik doel dan voornamelijk op de IT/ICT/SEO/SEA en welke afkortingen nog meer aan specialisten. Men is namelijk de weg naar normaal Nederlands kwijt.
“Tijdens de sessie werd duidelijk dat linkbuilding erg belangrijk is voor de positie binnen de organische resultaten van de zoekmachine.” Punt.
Oké: een sessie is een bijeenkomst; een link herken ik inmiddels en mijn Engels is redelijk. Dus er wordt iets gebouwd (een gebouw?). En een organisch iets heeft iets met flora en fauna van doen.
“Zorg dat je de zoekmachines een andere content laat zien dan je bezoeker……”
Sorry, ik haak af. Een zoekmachine is zo’n ding op het strand, waarmee je muntjes zoekt en ‘piep’ zegt wanneer je een bierdopje op een meter diepte gevonden hebt.
Een content? Bestaat dat woord met ‘een’ ervoor? Content is toch wanneer je tevreden bent?
Maar serieus, beste mensen (zeker de mensen die werkzaam zijn binnen geschetst voorbeeld), ben eens kritischer op jezelf en verplaats je meer in je klant.
“Ik interesseer me niks voor bovengenoemde termen. Ik wil iemand hebben die mijn site “bouwt” of zoiets, en dat ik dan klanten krijg. Basta.”
Bovenstaande zou bijna op mij persoonlijk kunnen slaan. Ik word namelijk ook moe van termen die ik eerst via zoekmachines moet opzoeken. Maar het is potvoldriedubbeltjes een potje statiegeld en wél iets om je in te verdiepen waard! Het is net als je boekhouding: wanneer je je eigen boekhouding niet meer begrijpt, gaat het gegarandeerd fout!
Ik wens dit beter te willen begrijpen. Maar dan niet via een “boek voor Dummies”. Nee dat niet! Wel van mensen die mij een antwoord kunnen geven, in normaal Nederlands en menselijke taal op een voor mij simpele vraag.
Bedenk namelijk dat er buiten jullie eigen wereld vol terminologie er een markt ligt die nog maagd en/of onontgonnen. Mensen als ik, die er wel mee bezig zijn, maar de termen niet begrijpen. Mensen die wel iets weten van een klok en een klepel, maar voor de termen in jullie vakgebied veel abracadabra is.
Een PC is bij mij dat zwarte kastje op de grond met heel veel kabeltjes en stekkertjes. Wanneer de geluidsboxen het ineens niet meer doen, duik ik onder het bureau, om te kijken of ik er per ongeluk iets uitgeschopt heb. En anders bel ik mijn “mannetje”.
Geloof me, ik ben de enige niet. Ik ben pas geleden naar een BLT meeting geweest (Blog, LinkedIn, Twitter). Zaaltje vol met 80 man/vrouw ondernemers. En dat wekenlang. Iedere vrijdag een nieuwe groep onwetenden, die zeer serieus aan de gang gingen met bijvoorbeeld LinkedIn. Maar daarna zwakt het af. Waarom? Omdat men werd overspoeld door zogenaamde nieuwe media specialisten en dergelijke. Die met allerlei termen begonnen te gooien, waar men niks mee kon of had. Men probeerde zich in te lezen in termen als “content”, maar daarna het bijltje er bij neergooide.
Er bestaan clubjes van mensen die “ouderen” leren omgaan met de PC. Kunnen ze Skypen of mailen met kleindochter in Australië. Mooi. Die mensen weten niks van Skype, of hoe ze het moeten schrijven. Maar ze weten precies hoe het programma op te starten.
Zo iemand ben ik. Ik hoef niet alles te weten, maar wil wel weten waar ik mee bezig ben, en waarom. En met een normale, duidelijke uitleg. En volgens mij sta ik niet alleen.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Quibke
Quibke
Goed, ik schaam me er niet meer voor. Steek het niet meer onder stoelen of banken. Steek mijn kop niet meer in het zand. Geen ontkenningsfase meer. Ik geef het toe: Ik ben onwetend en raak in de war van terminologie als ‘organische content’......
Even duidelijk maken: Ik ben een jongeman. Tenminste, men zegt dat ik nog steeds puberaal ben. Met mijn nog net geen 40 lentes jong heb ik mijn werkzame leven tot enige tijd geleden in fysieke winkels versleten en daarna gehad.
In die winkels kwamen echte mensen, en sommige mensen hadden een vraag over een product. Meestal niet al te schokkend, “Ja mevrouw deze perforator knipt de gaatjes inderdaad precies zodat ze in uw map passen”, maar soms gespecialiseerder.
Soms moet je ook even je kennis laten gelden. Zeker wanneer je ook duurdere (vul)pennen verkoopt. Gooi er een paar leuke termen tegenaan. Wijs met je vinger naar een penpunt en zeg dat dit van een heel duur materiaal (liefst een moeilijk woord) gemaakt is, en hoppa…. Kassa en wijn in het kannetje. Maar je weet wel waar je het over hebt, en je staat voor en achter je product.
En daar gaat het mij om: specialisatie. Soms zijn bepaalde ondernemers zo ontzettend de weg kwijt dat men niet meer met ‘gewone’ mensen kan praten. De termen vliegen je om de oren, en men kijkt je dan weer niet begrijpend aan, wanneer jij het dan dus weer niet begrijpt. Begrijpt u?
Ik doel dan voornamelijk op de IT/ICT/SEO/SEA en welke afkortingen nog meer aan specialisten. Men is namelijk de weg naar normaal Nederlands kwijt.
“Tijdens de sessie werd duidelijk dat linkbuilding erg belangrijk is voor de positie binnen de organische resultaten van de zoekmachine.” Punt.
Oké: een sessie is een bijeenkomst; een link herken ik inmiddels en mijn Engels is redelijk. Dus er wordt iets gebouwd (een gebouw?). En een organisch iets heeft iets met flora en fauna van doen.
“Zorg dat je de zoekmachines een andere content laat zien dan je bezoeker……”
Sorry, ik haak af. Een zoekmachine is zo’n ding op het strand, waarmee je muntjes zoekt en ‘piep’ zegt wanneer je een bierdopje op een meter diepte gevonden hebt.
Een content? Bestaat dat woord met ‘een’ ervoor? Content is toch wanneer je tevreden bent?
Maar serieus, beste mensen (zeker de mensen die werkzaam zijn binnen geschetst voorbeeld), ben eens kritischer op jezelf en verplaats je meer in je klant.
“Ik interesseer me niks voor bovengenoemde termen. Ik wil iemand hebben die mijn site “bouwt” of zoiets, en dat ik dan klanten krijg. Basta.”
Bovenstaande zou bijna op mij persoonlijk kunnen slaan. Ik word namelijk ook moe van termen die ik eerst via zoekmachines moet opzoeken. Maar het is potvoldriedubbeltjes een potje statiegeld en wél iets om je in te verdiepen waard! Het is net als je boekhouding: wanneer je je eigen boekhouding niet meer begrijpt, gaat het gegarandeerd fout!
Ik wens dit beter te willen begrijpen. Maar dan niet via een “boek voor Dummies”. Nee dat niet! Wel van mensen die mij een antwoord kunnen geven, in normaal Nederlands en menselijke taal op een voor mij simpele vraag.
Bedenk namelijk dat er buiten jullie eigen wereld vol terminologie er een markt ligt die nog maagd en/of onontgonnen. Mensen als ik, die er wel mee bezig zijn, maar de termen niet begrijpen. Mensen die wel iets weten van een klok en een klepel, maar voor de termen in jullie vakgebied veel abracadabra is.
Een PC is bij mij dat zwarte kastje op de grond met heel veel kabeltjes en stekkertjes. Wanneer de geluidsboxen het ineens niet meer doen, duik ik onder het bureau, om te kijken of ik er per ongeluk iets uitgeschopt heb. En anders bel ik mijn “mannetje”.
Geloof me, ik ben de enige niet. Ik ben pas geleden naar een BLT meeting geweest (Blog, LinkedIn, Twitter). Zaaltje vol met 80 man/vrouw ondernemers. En dat wekenlang. Iedere vrijdag een nieuwe groep onwetenden, die zeer serieus aan de gang gingen met bijvoorbeeld LinkedIn. Maar daarna zwakt het af. Waarom? Omdat men werd overspoeld door zogenaamde nieuwe media specialisten en dergelijke. Die met allerlei termen begonnen te gooien, waar men niks mee kon of had. Men probeerde zich in te lezen in termen als “content”, maar daarna het bijltje er bij neergooide.
Er bestaan clubjes van mensen die “ouderen” leren omgaan met de PC. Kunnen ze Skypen of mailen met kleindochter in Australië. Mooi. Die mensen weten niks van Skype, of hoe ze het moeten schrijven. Maar ze weten precies hoe het programma op te starten.
Zo iemand ben ik. Ik hoef niet alles te weten, maar wil wel weten waar ik mee bezig ben, en waarom. En met een normale, duidelijke uitleg. En volgens mij sta ik niet alleen.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/34674-ik-ben-organisch-content-vermoed-ik/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
34 antwoorden op deze vraag