Ik stuur 1x per 3 maanden , een envelop richting mijn boekhouder met inkoop + verkoopfacturen + aantal bonnetjes. Intotaal is het gemiddelde per maand 10x inkoopfacturen + 10x verkoopfacturen + 10 bonnetjes. Dus intotaal 30 blaadjes per maand. Ik stuur het per 3 maanden 1x op naar mijn boekhouder. Ik betaal ''per maand 83 euro''.

Betaal ik niet teveel? En waarom betaal ik ''iedere'' maand , terwijl ik die blaadjes 1x per 3 maanden opstuur? Is dit normaal , of kan het ook zo zijn dat ik alleen 1x moet betalen , dus 1x per 3 maanden?

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/35268-betaal-ik-teveel-aan-mijn-boekhouder/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

• 0

Ja incl btw.

BTW mag je niet meerekenen, want die kun je terugvorderen. Dus eigenlijk betaal je maar € 70 per maand.

Ik maak teveel omzet per maand. Dus ik kan niks terugvorderen. (Autohandel , marge)

• 0
Ik maak teveel omzet per maand. Dus ik kan niks terugvorderen. (Autohandel , marge)

Dat moet je mij toch eens uitleggen. Waarom is dat dan?

Overigens ben ik heel blij met mijn boekhouder. Hij zorgt er voor dat ik elk jaar netto meer van mijn winst overhoud. Dus die paar 100 euro zijn wat mij betreft wel goed besteed.

Zelfstandige loonslaaf

• 0

996,- per jaar om je hele administratie bij te houden, waarbij hij alles moet overtikken vanaf je bonnetjes, vind ik helemaal geen gek bedrag, hoor.

Overtikken is zo niet meer van deze tijd....

Zoekt u een abonnement met cadeau? Bekijk dan eens: www.kadobijabo.nl Parkeren bij Schiphol? Bekijk: www.parkerenvergelijken.nl

• 0

Ja incl btw.

BTW mag je niet meerekenen, want die kun je terugvorderen. Dus eigenlijk betaal je maar € 70 per maand.

Misschien betaal je dan toch teveel aan je boekhouder ???

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

• 0

Ja incl btw.

Misschien betaal je dan toch teveel aan je boekhouder ???

'' Elk gezond bedrijf zal BTW moeten afdragen. Als je btw terug zou krijgen dan betekent dat dat je meer kosten maakt als omzet en dat zou niet echt een gezonde situatie zijn. ''

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=18231;start=msg373406#msg373406

• 0

Altan, net zoals in de autohandel onderhandel je voordat je tot overeenstemming komt. Niet achteraf. Dus je moet nadenken voordat je een overeenkomst aangaat, en niet achteraf gaan zaniken. Wat redelijk en fair is, had je vooraf moeten bedenken. Jij bent vast ook niet dol op klanten die maar blijven terugkomen met klachten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0

Altan, net zoals in de autohandel onderhandel je voordat je tot overeenstemming komt. Niet achteraf. Dus je moet nadenken voordat je een overeenkomst aangaat, en niet achteraf gaan zaniken. Wat redelijk en fair is, had je vooraf moeten bedenken. Jij bent vast ook niet dol op klanten die maar blijven terugkomen met klachten.

Als je nog pas 19 bent wanneer je tot een overeenstemming komt met een persoon , kan het zo zijn dat je dat misschien wilt veranderen. Als je zo jong bent en pas bent begonnen is het normaal dat je fouten zal maken.

Pas nadat je die fouten hebt gemaakt en ervaring hebt opgebouwd , kun je na die ''leer/ervaring'' periode , foutloos te werk gaan.

En daarnaast ben ik niet verplicht om bij een specifieke verzekeraar/boekhouder of wat dan ook te blijven. Mja hier zeggen ze dat ik niet teveel betaal dus ik zit wel goed.

• 0

Altan, wat weerhoud je ervan om de boekhouding niet helemaal zelf te doen? Vraag jouw boekhouder om alle stukken en ga zelf verder. Je hebt nu al een begin. Het lijkt allemaal moeilijker dan het daadwerkelijk is. Mocht je ergens niet uitkomen (inboeken, OB, IB) zijn er genoeg HL-leden die je daarmee kunnen en willen helpen. Als je het onder de knie krijgt ben je er hooguit 2 uurtjes per week mee bezig.

Betaal ik teveel aan mijn boekhouder?

Als je alles tijdig en correct aanlevert betaal je naar mijn inziens veel te veel.

• 0

Helemaal gelijk Rick.

En een "fiscalist" die zegt dat 840,- op jaarbasis teveel is voor het verzorgen van de complete administratie (BTW/jaarrekening/aangifte) is voor mij wel het hoogtepunt van de dag.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

• 0

Als je nog pas 19 bent wanneer je tot een overeenstemming komt met een persoon , kan het zo zijn dat je dat misschien wilt veranderen. Als je zo jong bent en pas bent begonnen is het normaal dat je fouten zal maken.

Dus dat accepteer je van jouw klanten ook? Je sluit een koop af, je schudt handen en je krijgt een betaling. Een paar weken later komen ze langs en willen ze van de deal af. Hoe vaak accepteer je dat? Hoe lang? Tot welke leeftijd?

Je kan ook leren van je vergissingen zonder terug te komen op keuzes. Dan betaal je je leergeld zelf, en niet jouw leverancier. Dus ga naast die boekhouder zitten en zorg dat je waar voor dat geld krijgt. Laat hem maar eens uitleggen hoe BTW werkt. Hoe je uitgaven boekt. Wat de trucs zijn.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0

Zoals Rick al aangeeft is het controleren en corrigeren van een boekhouding soms meer werk voor een boekhouder dan dat hij de bonnen zelf inklopt. Daarbij zeg je dat je te maken hebt met marge artikelen. Bij gemengde verkopen (marge en wel met BTW belast) komen daar soms tijdrovende berekeningen bij kijken m.b.t. de BTW. Hij zal daarnaast ongetwijfeld ook wel even zoet zijn met het waarderen van de handelsvoorraad...en zo kunnen we nog wel even door gaan...de boekhouding doen voor een autohandelaar is meestal niet alleen maar een paar bonnetjes intikken...

• 0

@ Altan, wat je wel kan vragen aan je boekhouder, hoeveel uur hij er mee bezig is. Ik hou voor een boekhouder ongeveer 50 euro per uur aan. Sommige vinden dat dit te weinig is, alleen er zijn genoeg partijen die het er graag voor doen.

Dus als hij korter dan 18 uur per jaar bezig is dan zijn er goede en goedkopere oplossingen te vinden.

Ik hoop dat je er iets mee kan. Kijk anders eens op Offerti.nl, daar krijg jehele scherpe aanbiedingen.

• 0

Helemaal gelijk Rick.

En een "fiscalist" die zegt dat 840,- op jaarbasis teveel is voor het verzorgen van de complete administratie (BTW/jaarrekening/aangifte) is voor mij wel het hoogtepunt van de dag.

Niet kleinerend bedoeld t.a.v. Altan, maar voor die 5 a 10 auto's die Altan per maand inkoopt/verkoopt? Dat kan een hobbyist boekhouder ook en hoeft dus niet zoveel te kosten (mits Altan alles correct aanlevert) IB/OB kan die makkelijk zelf doen, zoniet met hulp van Higherlevel. Een stukje zelfredzaamheid kan alleen maar aangemoedigd worden.

• 0

@Jeroen

Dat kan voor menig boekhouder nog best tricky zijn: rest-BPM, wel/niet margeregeling, BTW over wat, autootje importeren.

Daarbij hangt het ook van Altans keuze af. Een boekhouder die vanaf zijn zolderkamer werkt heeft weinig overhead, maar kiest Altan een kantoor dat wat groter is, dan betaalt hij waarschijnlijk wat meer.

Ik vind 840 euro op jaarbasis een keurig bedrag, zeker niet te veel. Laat het uurtarief eens 40 euro zijn = 21 uur. Jaarverslag + IB 6 uur en dan bijna 4 uur per kwartaal voor inboeken, controle en BTW. Niet gek.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Met de opsomming hierboven ga je nu zelf op de stoel van een jurist makelaar of notaris zitten en zeg je eigenlijk dat je van alle markten thuis bent.

ik vind het toch een beetje in tegenspraak met wat je in andere topics verkondigd.

zoals de ondernemer verkeerd kan inboeken zou jij ook zo maar een verkeerd advies kunnen geven.

• 0

Ik doe sinds een jaar mijn boekhouding met een online-programma en laat alleen de jaarrekening door een belastingadviseur voor een paar honderd euro opstellen.Ik ben niet meer dan 500 kwijt!

In feite zou ik dat ook zelf kunnen doen, iets wat ik op termijn ook wil kunnen zonder veel tijd kwjit te zijn. Voordien was ik zelf altijd aan het vechten met Excell -hopeloos vervelend en tijdrovend- maar nu ik online boekhoud scheelt me dat echt vele uren per week, en die tijd kan ik aan mjn zaak besteden. Het is de beste tip voor alle zzp-ers: op <...verwijderd - mod> vind je reviews etc van het programma. What more can I say?

[say no more! spam verwijderd - mod]

• 0

ik vind dat absoluut niet te veel

Als een boekhouder meer dan 80 euro per maand vangt voor 30 blaadjes per maand, dan vind ik dat gewoon oplichterij. Een goede boekhouder heeft dat binnen 1 uur klaar. En voor de mensen die 80 euro ''weinig'' vinden vind ik wel raar. Voor de werk die ik aan die boekhouder geef is 80 euro veelste veel. 30 blaadjes per maand is gewoon echt niks. Ik importeer geen auto of wat dan ook. Geen moeilijke dingen dus.

Maar omdat de gemiddelde zegt van dat 80 euro per maand niet veel is , ga ik er niet over zeuren.

off topic:

http://www.youtube.com/watch?v=Lds3887oVZc

• 0

jij hebt geen idee wat een boekhouder doet he?

als jij een doos met bonnetjes aanlevert heeft die boekhouder er echt wel werk aan om dat uit te zoeken...

praat eens met je boekhouder en vraag hem wat hij allemaal voor jou doet (dat is veel meer dan jij denkt)

en kijk dan eens wat jij zelf nog kan doen om ervoor te zorgen dat hij er minder werk aan heeft...

vraag een offertte bij een andere boekhouder en vergelijk de tarieven.

als je dat allemaal gedaan hebt mag je hier weer komen zeuren (met goede argumenten) dat hij te duur is!

"zoek het maar uit"

• 0

jij hebt geen idee wat een boekhouder doet he?

als jij een doos met bonnetjes aanlevert heeft die boekhouder er echt wel werk aan om dat uit te zoeken...

praat eens met je boekhouder en vraag hem wat hij allemaal voor jou doet (dat is veel meer dan jij denkt)

en kijk dan eens wat jij zelf nog kan doen om ervoor te zorgen dat hij er minder werk aan heeft...

vraag een offertte bij een andere boekhouder en vergelijk de tarieven.

als je dat allemaal gedaan hebt mag je hier weer komen zeuren (met goede argumenten) dat hij te duur is!

80 euro per maand is wel een goede prijs. Alleen ik wou dus weten of er mensen zijn die minder als dat betalen. Gemiddelde vind die prijs goed , dus mijn vraag is al beantwoord.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar