• 0

Betaal ik teveel aan mijn boekhouder?

Ik stuur 1x per 3 maanden , een envelop richting mijn boekhouder met inkoop + verkoopfacturen + aantal bonnetjes. Intotaal is het gemiddelde per maand 10x inkoopfacturen + 10x verkoopfacturen + 10 bonnetjes. Dus intotaal 30 blaadjes per maand. Ik stuur het per 3 maanden 1x op naar mijn boekhouder. Ik betaal ''per maand 83 euro''.

 

Betaal ik niet teveel? En waarom betaal ik ''iedere'' maand , terwijl ik die blaadjes 1x per 3 maanden opstuur? Is dit normaal , of kan het ook zo zijn dat ik alleen 1x moet betalen , dus 1x per 3 maanden?

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 4

@Topboekhouder

Okee, jij ziet jouw functie breder dan uitsluitend het voeren van de boekhouding en verzorgen van de vereiste aangiften. Prima als dat is wat jouw klanten van jou vragen en bereid zijn jou voor te betalen.

 

Bij de rol van adviseur past een bescheiden houding, adviseren (gevraagd en ongevraagd zoals in jouw geval) vanuit jouw kennis en expertise met respect voor de eigen mening van de klant, zijn kennis en die van de mensen waarmee de klant samenwerkt.

 

De aanmatigende wijze waarop jij je op dit forum tot nu toe hebt gepresenteerd past daar m.i. niet bij. Persoonlijk zou ik me doodschamen (plaatsvervangend weliswaar) als mijn adviseur zich zo zou gedragen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 2

Ja, maar een bon/factuur verstrekken aan consumenten is ook niet verplicht.. Dus je zult jezelf eerst als ondernemer bekend moeten maken voordat zij een factuur moeten verstrekken. Dus in formele zin overtreden ze de wet niet door geen bon te geven behalve als jij vraagt om een btw bon op naam en ze weigeren dat.. en natuulijk in veel gevallen komt die weigering voort uit de "wet op de toegepaste luiheid" en niet uit belastingontduiking en zelfs bij de Hema, blokker en andere winkels word je met grote ogen aangekeken en soms geirriteerd doorverwezen naar de klantenservice balie waar je dan vaak eerst ook nog de opmerking krijgt "het staat toch al op het bonnetjuhh.."

 

Feit blijft dat de ondernemer die zakelijke kosten zonder bonnetje koopt en dus deze kosten niet in zijn administratie verwerkt meestal een dief van eigen portomonee is..

 

Toch maar even een voorbeeld.

Uitgangspunt is dat beide ondernemers zich wel aan de wet houden, dus de verkoper geeft geen factuur omdat hij niet weet dat hij met een ondernemer te maken heeft en de koper boekt niet stiekum toch de betaling als kosten in zijn administratie..

 

Aanschaf onderdeel bij de merkgarage: 80 euro incl btw keurig met factuur

Aanschaf onderdeel bij algemene garage: 50 euro incl btw zonder factuur. dat is toch mooi bijna 40% goedkoper

 

De kosten van het onderdeel van de merkgarage kent de volgende voordelen

- 19% btw terugvragen 80 / 119 * 19 = 12,77 btw terugvragen

- netto bedrag (80-12,77) = 67,23 zijn bedrijfskosten,

> bij het laagste inkomstenbelasting tarief 33,1% = 22,25 minder belasting.

> bij het middentarief (wat veel ondernemers wel halen) 42% = 28,20

 

De aanschaf kost de ondernemer dus 80-12,77-22,25 = 44,98 dat is dus 5 euro goedkoper als dat generieke onderdeel zonder factuur. en bij 42% belasting worden de nettokosten 39,03 euro en dus 11 euro goedkoper.

 

Moraal van het verhaal: Als ondernemer moet je stoppen met denken als een consument, voor een consument staat het als een paal boven water zonder bon is veel goedkoper, zelfs ik zou het dan nog doen..

Als ondernemer: als je geen bon krijgt moet het voordeel dus minstens 50% zijn voordat het een beetje zin heeft om zonder bon te kopen.

Dus als je ook daadwerkelijk van je goedkopere inkoop wilt profiteren zul je ze toch echt om een bon moeten vragen. Desnoods zonder btw als ze dat te moeilijk vinden om uit te rekenen.. maar met die bon kun je tenminste wel de kosten als bedrijfskosten van de winst aftrekken. waardoor je alleen het btw voordeel mist.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Altan, wat weerhoud je ervan om de boekhouding niet helemaal zelf te doen? Vraag jouw boekhouder om alle stukken en ga zelf verder. Je hebt nu al een begin. Het lijkt allemaal moeilijker dan het daadwerkelijk is. Mocht je ergens niet uitkomen (inboeken, OB, IB) zijn er genoeg HL-leden die je daarmee kunnen en willen helpen. Als je het onder de knie krijgt ben je er hooguit 2 uurtjes per week mee bezig.

 

Betaal ik teveel aan mijn boekhouder?

 

Als je alles tijdig en correct aanlevert betaal je naar mijn inziens veel te veel.

 

 

 

We hebben hier onlangs een aantal discussies gehad over het zelf doen van de boekhouding.

 

Gezien de eerdere vraagstellingen van Altan betreffende BTW en andere vragen lijkt het mij veiliger dat Altan de boekhouding uitbesteedt aan een boekhouder. Als een boekhouder aan het eind van het jaar veel tijd kwijt is aan het corrigeren van allemaal fouten, dan kost het heel wat meer dan het bedrag wat hier nu genoemd is.

 

En zo hoog is dit bedrag niet, alles in een envelop en Altan heeft er geen omkijken naar.

 

Houdt zich lekker bezig met het verkopen van auto's, dat is zijn sterkste punt, daar wordt geld mee verdiend.

 

Zomaar een advies om iemand te behoeden voor hoge facturen van een boekhouder die alles moet corrigeren of een belasting-inspecteur die op bezoek komt en veel vraagtekens zet bij de boekhouding. ;)

Link naar reactie
  • 1

Wat ik vaak mis bij gesprekken die gaan over uurlonen en te besteden uren per jaar van de boekhouder, zijn dingen als ;

 

1) Gesprekken met de ondernemer om er het beste uit te halen. Het werk van een boekhouder eindigt echt niet alleen bij het invoeren van stukken en opstellen van een jaarrekening en het doen van BTW aangiften. Ik spreek mijn klanten tenminste 8 uur per uur, en dan lieg ik ook nog. Ik bezoek ze al 6x per jaar minimaal, en dat is excl. telefonische gesprekken, emailverkeer en het schriftelijk informeren van nieuwe regels die op de betreffende klant van toepassing kunnen zijn.

 

2) Ik zie hier ook niets staan over de juiste omgang met Kinderopvangtoeslag, Zorgtoeslag, Huurtoeslag en Kindgebonden Budget. Dat valt ook allemaal onder de verantwoording van de boekhouder als je alles regelt voor een klant.

 

3) Los van punt 1. en 2. kan je allerlei vragen verwachten van ondernemers, die gaan over bijvoorbeeld zaken als

 

- hoe gaat het als ik personeel in dienst neem

- ik krijg een erfenis, hoe ga ik daarmee om

- wanbetalers of aanmaningen gericht aan de klant

- vragen over de juiste bedrijfsvorm (wel of geen BV of vof)

- vragen over huurcontracten

- vragen over de juiste wijze van bijhouden van een kasboek

- vragen over de regels omtrent op het opstellen van facturen, offerte's, e.d.

 

Verder mag ik aannemen dat je als allround boekhouder (die flinke verantwoording draagt en veel meer uren maakt dan de doorsnee werknemer) per jaar bruto toch wel iets meer mag verdienen dan EU 25.000,00 per jaar. Dan kan ik beter een normale baan nemen incl. doorbetaling bij ziekte, WW, ontslagbescherming, WIA, pensioenopbouw, enz.enz.

 

Het is prima dat je je afvraagt of de kosten van een boekhouder niet te hoog zijn, maar een eerlijk compleet beeld moet dan wel weergegeven worden.

Als je een boekhouder inschakelt, dan moet deze dus wel een brede kennis hebben van zaken, en de taak van een boekhouder is dus niet alleen de puur uitvoerende taken, zoals inboeken, jaarrekening opstellen, e.d. Daarom ben ik per jaar al gauw 30 uur kwijt aan een klant met een kleine boekhouding, en dat is al heel krap gemeten.

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
  • 1

wat is dit nou voor onzin >:(

 

Hoe kunnen jullie weten hoe lang die boekhouder bezig is met verwerken? En hoe komen jullie erbij dat het daarmee klaar is.

 

Ten eerste komt Altan dus blijkbaar met 30 facturen in en uit per maand langs. Dat zijn er dus 120 90 per kwartaal. Beetje boekhouder boekt dat in 2,5 tot 3 uur in.

 

MAAR, dan ben je er nog niet! BTW aangifte opstellen inclusief eventuele correcties. Na afloop van het jaar maakt je boekhouder de balans en winst- en verliesrekening, kijkt hij de debiteuren, crediteuren, banksaldi en BTW aangiftes, etc. na of deze aflopen met de werkelijkheid en doet hij je IB aangifte.

 

Met 80 euro per maand voor jouw eenmanszaak kun je je boekhouder echt geen oplichter noemen. En stiekem hoop ik dat hij dit leest en je als klant vaarwel zegt, want dit verdient je boekhouder niet. Omarm de beste man nu eens in plaats van te klagen over zijn kosten.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

wat is dit nou voor onzin >:(

 

Hoe kunnen jullie weten hoe lang die boekhouder bezig is met verwerken? En hoe komen jullie erbij dat het daarmee klaar is.

 

Ten eerste komt Altan dus blijkbaar met 30 facturen in en uit per maand langs. Dat zijn er dus 120 per kwartaal. Beetje boekhouder boekt dat in 2,5 tot 3 uur in.

 

MAAR, dan ben je er nog niet! BTW aangifte opstellen inclusief eventuele correcties. Na afloop van het jaar maakt je boekhouder de balans en winst- en verliesrekening, kijkt hij de debiteuren, crediteuren, banksaldi en BTW aangiftes, etc. na of deze aflopen met de werkelijkheid en doet hij je IB aangifte.

 

Met 80 euro per maand voor jouw eenmanszaak kun je je boekhouder echt geen oplichter noemen. En stiekem hoop ik dat hij dit leest en je als klant vaarwel zegt, want dit verdient je boekhouder niet. Omarm de beste man nu eens in plaats van te klagen over zijn kosten.

 

groet

Joost

 

 

30 x 3 = 90 blaadjes.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 1

wat is dit nou voor onzin >:(

 

Hoe kunnen jullie weten hoe lang die boekhouder bezig is met verwerken? En hoe komen jullie erbij dat het daarmee klaar is.

 

Ten eerste komt Altan dus blijkbaar met 30 facturen in en uit per maand langs. Dat zijn er dus 120 per kwartaal. Beetje boekhouder boekt dat in 2,5 tot 3 uur in.

 

MAAR, dan ben je er nog niet! BTW aangifte opstellen inclusief eventuele correcties. Na afloop van het jaar maakt je boekhouder de balans en winst- en verliesrekening, kijkt hij de debiteuren, crediteuren, banksaldi en BTW aangiftes, etc. na of deze aflopen met de werkelijkheid en doet hij je IB aangifte.

 

Met 80 euro per maand voor jouw eenmanszaak kun je je boekhouder echt geen oplichter noemen. En stiekem hoop ik dat hij dit leest en je als klant vaarwel zegt, want dit verdient je boekhouder niet. Omarm de beste man nu eens in plaats van te klagen over zijn kosten.

 

groet

Joost

 

 

30 x 3 = 90 blaadjes.

 

Hhahahahahahaha op deze reactie heb ik een reus voor gekregen ,en die reactie is echt grappig ahahah Joost die moetje lezen :P

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 1

Ik heb alleen 1 vraag gesteld aan mijn boekhouder , en verder niet. En dit is de eerste mail sinds 1 jaar tijd. Ik ben al 1.5 jaar klant van die boekhouder , en nooit heeft die wat gehoord van mij. Altijd netjes alles aftikken :)

 

Wellicht moet je je boekhouder dan eens gaan benaderen zoals jij ook risico wilt uitsluiten. Vraag de beste man om een offerte en vraag dat hij daarin zijn werkzaamheden specificeert. Je kunt zonder offerte namelijk oneindig geklooi krijgen als het echt misgaat. Dan ligt nergens vast wat hij beloofd heeft te doen voor jouw 83 euro per maand! Of erger nog, wat hij als 'meerwerk' in rekening kan brengen!

 

Ik relateer het even aan je proefrit topic waarin je wel voor je eigen aansprakelijkheid waakt. Maar een offerte van je boekhouder bewaakt ook jouw hagje (Oudhollands woord omdat je daar zo dol op bent ;D)!

 

groet en 'hik' (het is wijn)

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Beste Henk,

 

Er is hier door iemand een vraag gesteld over de hoogte van het tarief van een boekhouder. Dan geef ik een reactie dat het aantal te besteden uren van een boekhouder niet alleen blijft bij het invoeren van gegevens, hoe weinig dat misschien ook lijkt. Je zal als eindverantwoordelijke (wat je als boekhouder voor kleine bedrijven bent) ook aan meer dingen moeten dingen en daarvoor controles moeten uitvoeren, zoals toeslagen, het wel of niet toekennen van een reele arbeidsbeloning van een partner, de hoogte van het inkomen van de partner, eventuele huurtoeslag die om de hoek kan komen kijken, enz.enz.enz.enz. En ja, daarvoor zal je dus ook betalen als je een boekhouder inschakelt die jouw financiele zaken gaat doen. Wellicht wordt dat niet altijd meegenomen in de overweging of een boekhouder te veel vraagt of te weinig.

 

Volgens mij moet jij nu terug naar de schoolbanken. Een boekhouder is nooit eindverantwoordelijke. Dat is en blijft de ondernemer zelf. Of sluit jij zo'n contract af dat alle boetes, naheffingen etc etc voor de jouw rekening komen?

 

Ik begrijp wel wat Roel zegt, maar de autoslopperijen en recycling bedrijven zullen nooit bonnen gaan schrijven. Je hebt vaak geen keus om naar een ander te gaan. Vooral als je met een vracht vol staal staat, ga je niet naar een andere stad rijden omdat je daar wel een bon krigjt.

Link naar reactie
  • 1

Vind je het erg dat ik je weer niet begrijp ?? Als jij naar de huisarts gaat, dan kan die jou doorverwijzen naar een specialist of inschatten dat het zo'n vaart niet loopt en het nog even aanzien of de handeling zelf uitvoeren als die heel herkenbaar is. Als de huisarts iedereen alleen doorverwijst zonder je ooit te bekijken, dan is het gewoon geen goede huisarts, en zo mag je het verschil tussen een goede boekhouder en een matige boekhouder ook zien. Een "foute" boekhouder voert alleen in maar doet het voorkomen alsof hij van alles op de hoogte is, maar een klant heeft daar uiteindelijk helemaal niets aan.

 

 

Eigenlijk ben ik het hier helemaal mee eens. Een goede "boekhouder" weet wat hij kan en wat hij niet kan. Aan de hand van een concrete situatie geeft hij zijn klant advies, dat is ofwel een advies m.b.t. de te voeren strategie of een advies voor een specialist die de klant verder kan helpen. Het kan natuurlijk ook een combinatie van beiden zijn.

Nu denk ik zelf dat de term "boekhouder" de landing al lang niet meer dekt. Een boekhouder is iemand die de boeken bijhoudt. Er zijn nog steeds mensen die alleen maar dat doen: lever een stapel facturen aan en die komen 14 dagen later over de schutting teruggegooid zonder boeh, bah of ander commentaar.

Er zijn mensen die daar gelukkig van worden, zowel de boekhouder al de klant. Ik geloof daar niet in en kan mij veel meer vinden in de lijn die hierboven wordt uitgestippeld: je bent een allround adviseur voor jouw klant, met een duidelijk accent op administratief en fiscaal gebied. En op deze manier kun je veel voor je klant betekenen en veel extra kosten uitsparen. Bovendien gaat het in mijn ogen juist over de relatie tussen de ondernemers, alleen dan kun je samen echt slagen maken.

 

Maar hoe je deze persoon nou zou moeten noemen... bij gebrek aan beter misschien toch maar gewoon "boekhouder"?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 1
Die eindeloze woordentwist voegt helemaal niks toe. Als je perse het laatste woord wil hebben, doe dat dan niet op dit forum. Ongeacht wie gelijk heeft. Kijk thuis in de spiegel en vloek een keer. Maar blijf weg van die reply-button.

 

Je hebt helemaal gelijk :) laat me teveel meeslepen :P

 

 

   

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Laten we als volwassen mensen elkaar toch het beste toewensen, maar alleen vaststellen dat we niet geheel op één lijn zitten in enkele opzichten, en vervolgens dit topic verder met rust laten. Laten we verder ook in de toekomst puur inhoudelijk reageren op onderwerpen en niet op de man/vrouw gaan spelen.

 

We hebben de vraagsteller van informatie voorzien, en die is daar tevreden mee. Prima toch ?

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
  • 0

Da's 996 euro per jaar. Wat zegt jouw boekhouder als je hem een kwart biedt?

 

Ik heb hem net gelijk een bericht gestuurd. Kijken wat voor antwoord ik terug ga krijgen. Ik heb hier een factuur voor me neus daarop staat:

 

Werkzaamheden Januari 2012 , 83 euro etc.

 

Ik heb hem een envelop gestuurd met 3 maanden facturen etc. Maar in Februari en Maart krijgt hij geen enkel factuur of wat dan ook van mij. Niet eens een telefoon om een vraag te stellen. Waarom betaal ik dan alle maanden van het jaar , terwijl hij maar 4 maanden werk krijgt van mij :s ?

 

4 maanden werk = 332 euro. Ik betaal 12 maanden , dus 996 euro. Verschil van 664 euro.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

een slimme boekhouder factureert net als een uitzendbureau elke week. Hoe meer boekwerk hoe hoger ze de factuur kunnen rechtvaardigen.

 

Wat wil je met deze post?

Dergelijke bedragen zijn alleszins acceptabel lijkt me. Het kan vele malen hoger, sommigen doen het voor minder. Maar het gaat erom of je goed behandeld wordt. Als je daarover niet te klagen hebt, zal ik zeker niet gaan shoppen.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

996,- per jaar om je hele administratie bij te houden, waarbij hij alles moet overtikken vanaf je bonnetjes, vind ik helemaal geen gek bedrag, hoor. Ik doe zelf de administratie en mijn boekhouder doet de IB aangifte en het jaarverslag, wat me rond de 600 euro kost.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

996,- per jaar om je hele administratie bij te houden, waarbij hij alles moet overtikken vanaf je bonnetjes, vind ik helemaal geen gek bedrag, hoor. Ik doe zelf de administratie en mijn boekhouder doet de IB aangifte en het jaarverslag, wat me rond de 600 euro kost.

 

Dat hangt ook af ''hoeveel'' bonnetjes jij per maand intotaal inleverd. Ik lever per maand 30 blaadjes in. (dus inkoopfacturen/verkoopfacturen+bonnetjes)

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Ik lever 0 bonnetjes in bij mijn boekhouder. Zoals ik al schreef doe ik de administratie zelf. Aan het eind van het jaar maak ik een uitdraai van inkomsten en uitgaven en dan doet mijn boekhouder de IB aangifte en het jaarverslag.

 

Overigens heb ik zelf ook geen 30 'bonnetjes' per maand, maar veel minder.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0
Hollandse gezegde: Alleen de zon komt GRATIS op !!
De regen krijg je er ook gratis bij. Ik mag aannemen dat je van te voren met de boekhouder een prijsafspraak hebt gemaakt. Is de € 83,00 inclusief btw?

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Ik vind niet dat je te veel betaalt, nee. Maar of jij dat vindt....

 

Hm oke , dan is het goed. Ik wou gewoon zeker zijn of ik geen fouten maak waardoor ik bijv teveel geld uitgeef dan nodig is. Elke cent telt mee zeggen ze 8) + Hoe minder vaste kosten hoe beter.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.