• 0

BTW over kortings-, en cadeaubonnen

ik heb al zitten zoeken in het forum, maar kon mijn case niet zo snel vinden:

 

- ik ben een website aan het bouwen daar verkoop ik producten, klanten kunnen met iDeal betalen, sofar geen probleem, klant koopt product en betaald, facuur BTW etc.

- maar nu verkoop ik op deze site ook een kortingsbon, deze bon kost 1,5 euro, klant moet deze ook gelijk betalen via Ideal. Klant kan kortingsbon later inwisselen bij kopen product bij mij, of bij een andere aangesloten bedrijf. De vraag is nu hoe moet ik omgaan met die 1,5 euro. Via iDeal staat dat bedrag direct op mijn bedrijfs rekening...

Moet ik BTW afdragen ?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het onderscheidende ligt inderdaad daarin dat de bon een nominale waarde moet vertegenwoordigen anders kan het geen waardepapier zijn. Dat kan je vergelijken met een aandeel (deelgerechtigdheid) of vordering (obligatie) zoals dit geeft recht op 100 euro aan goederen uit uw winkel. Een kortingsbon kan ook iets zijn dat recht geeft op een extra sok in de ene winkel en een kopje koffie in de andere winkel. Dan vertegenwoordigd het geen nominale waarde. De verkoper van zo'n bon levert dan geen vrijgestelde dienst.

 

 

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Ben geenfiscalist, maar begrijp het probleem niet.

Als ik belastingdienst.nl er op na sla, dan is het duidelijk dat dit soort bonnen als contant geld beschouwd wordt.

Voor zover ik weet wordt daarover geen BTW geheven ;)

 

kunt u mij misschien wellicht wel het wetsartikel geven, zodat ik het kan nakijken. ik loop namelijk ook met die vraag rond. De link naar de door u gevonden website is ook goed.

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het met Peter en Dennis eens:

Je kunt het volgens mij ook zo zien:

De aankoop van de bon geeft de koper een bepaalde status (preferente koper). Dus met deze lever je de prestatie door de toekomstige koper te promoveren tot preferente koper. Dan geldt dat volgens de genoemde inzichten hier BTW over afgedragen moet worden.

 

Vervolgens krijgt de koper zodoende een lager te betalen prijs voor een koop bij een instantie waar hij als preferente koper dit kan aantonen met de bon.

Of dit uit een wetsartikel gededuceerd kan worden betwijfel ik.

 

Link naar reactie
  • 0

Het wetsartikel is al eerder in dit topic gegeven. Het gaat er alleen om of de kortingbon gezien kan worden als waardepapier of niet. De rechter heeft daar een keer uitspraak over gedaan.

 

Zie http://zoeken.rechtspraak.nl/Default.aspx --> LJN: BU2933, Rechtbank Breda , 10/3415

 

Staat los van het feit dat hetgeen dat door de bon wordt aangeschaft, altijd met BTW is belast (mits daar weer geen vrijstelling voor bestaat natuurlijk).

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Het wetsartikel is al eerder in dit topic gegeven. Het gaat er alleen om of de kortingbon gezien kan worden als waardepapier of niet. De rechter heeft daar een keer uitspraak over gedaan.

 

Zie http://zoeken.rechtspraak.nl/Default.aspx --> LJN: BU2933, Rechtbank Breda , 10/3415

 

Staat los van het feit dat hetgeen dat door de bon wordt aangeschaft, altijd met BTW is belast (mits daar weer geen vrijstelling voor bestaat natuurlijk).

 

Ik heb het maar opgezocht (vrijgesteld van heffing zijn: art. 11 sub i nr 2

de handelingen, bemiddeling daaronder begrepen doch uitgezonderd bewaring en beheer, inzake effecten en andere waardepapieren met uitzondering van documenten welke goederen vertegenwoordigen;

 

De essentie van de wet omzetbelasting is datgene wat wordt geleverd aan gebruikers voor verbruik moet worden belast. Dus als de ondernemer een kadobon uitgeeft, is dat simpelweg belast omdat dit gebruikt kan worden voor gebruik van een verbruiksgoed. Uitgezonderd is de uitgifte van waardepapier. Een kortingsbon die in mindering kan worden gebracht op een tegenprestatie die belast wordt, wordt dus ook belast.

 

De rechtspraak waarnaar in een van de threads wordt verwezen, heeft een rechter in eerste aanleg zich uitgesproken dat de inspecteur gelijk heeft dat er over de kortingsbonnen (in te wisselen tegen belaste prestaties) btw moet worden afgedragen.

 

Ondanks dat de hoge raad de klager eerder in het gelijk stelde, is later door de staatssecretaris de wettelijke bepaling alsnog uitgelegd dat voor kado- en kortingsbonnen de vrijstelling niet geld. De rechter in eerste aanleg vindt daarom dat er btw verschuldigd is omdat dit bekend had moeten zijn. Hij ging dus niet in op het arrest dat de hoogste rechter heeft uitgevaardigd.

 

Ik zou daarom zekerheidshalve over een paar cent, de btw reserveren en afdragen. Als het om grote bedragen gaat, kan een poging ondernomen worden te procederen.

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

Ben geenfiscalist, maar begrijp het probleem niet.

Als ik belastingdienst.nl er op na sla, dan is het duidelijk dat dit soort bonnen als contant geld beschouwd wordt.

Voor zover ik weet wordt daarover geen BTW geheven ;)

 

kunt u mij misschien wellicht wel het wetsartikel geven, zodat ik het kan nakijken. ik loop namelijk ook met die vraag rond. De link naar de door u gevonden website is ook goed.

 

Hier de link, van de belastingdienst, waar het volgende staat te lezen:

Bent u ondernemer en verkoopt u cadeaubonnen? Hierover brengt u geen btw in rekening.

Als een klant de cadeaubon bij u inruilt voor goederen of diensten, dan is de waarde van de bon inclusief btw. U geeft de btw aan in uw btw-aangifte.

 

Dus BTW komt pas in beeld bij inlevering van de betreffende bon en niet bij de uitgifte ervan.

 

 

Graag wil ik hierbij ook nog naar de volgende discussie verwijzen, ook hier wordt pas BTW geheven bij het gebruik van de "waardekaart" en niet bij de uitgifte ervan.

Link naar reactie
  • 1

Bent u ondernemer en verkoopt u cadeaubonnen? Hierover brengt u geen btw in rekening. (...)

 

Marco,

Er is een verschil tussen VVV-, boeken-, cd-, theater-, bioscoop-bonnen etc (allemaal met een nominale waarde) en een kortingsbon zoals TS het omschrijft.

 

De rechterlijke uitspraak gaat over een geval waarbij een ondernemer net zo deed alsof de door hem verkochte kortingsbonnen échte cadeaubonnen waren.

Gevolg: ruim 6 ton naheffing van BTW plus boete, als ik het goed lees.

 

Link naar reactie
  • -1

Bent u ondernemer en verkoopt u cadeaubonnen? Hierover brengt u geen btw in rekening. (...)

 

Marco,

Er is een verschil tussen VVV-, boeken-, cd-, theater-, bioscoop-bonnen etc (allemaal met een nominale waarde) en een kortingsbon zoals TS het omschrijft.

 

De rechterlijke uitspraak gaat over een geval waarbij een ondernemer net zo deed alsof de door hem verkochte kortingsbonnen échte cadeaubonnen waren.

Gevolg: ruim 6 ton naheffing van BTW plus boete, als ik het goed lees.

 

 

je vergeet de nageheven heffingsrente. maar dat werd uit oogpunt van coulance met een een slordige tien duizenden guldens/euro's (who cares) teruggebracht. proceskostenvergoeding door benadeelde hoefde niet te worden betaald aan de fiscus. (klap van de hamer) 'daar moet u het mee doen' NEXT

 

'ja meneer de rechter, op de website van de politievakbond staat dat men moeite heeft als handhaver de hoge boetes uit te delen' dus ik vond dat ik de politieagente best een ....-rozenwater had mogen noemen'

 

NEXT

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

Marco, dat je mij een kneus toekent vind ik niet fijn natuurlijk.

Maar dat is behoorlijk onterecht te noemen. Dat je afgeleid wordt door mijn cynische houding, daar kan ik inkomen. Maar het is dankzij jouw marginale bijdrage waarbij je maar (naief) blijft verwijzen naar een eenzijdige publicaties op de site van de belastingdienst. Overigens een berichtgeving waarop geen beroep gedaan kan worden als het mis gaat en er veel geld in het spel is. (de praktijk heeft dit uitgewezen).

 

Jij spendeert hooguit 10 minuten aan het onderwerp en komt niet verder dan wat huis-tuin-en-keuken-advies wat voor de lezer nadelig kan uitpakken. Ik spit gedurende 3 uur lang jurisprudentie en gerechtelijke uitspraken uit, om tot een oordeel te komen. Ik hou ook rekening met de casus die de vraagsteller publiceert. Klik eens wat vaker op links die er toe doen, in plaats van mij tot kneus te bestempelen. Of reageer inhoudelijk op mijn stellingname. Dat scheelt ons allebei frustraties.

 

Nogmaals samenvattend voor de lezer die wel geinteresseerd is: ik heb vastgesteld dat de essentie van de wet btw bepaalt, de overheid en de rechter van mening zijn dat: er weldegelijk btw moet worden ingehouden en moet worden afgedragen over de uitgifte van kadobonnen. Dat geldt niet in alle gevallen, maar voor het gros van de ondernemers die aan particulieren leveren en dus voor het gros van de ondernemers die dit bericht zal lezen, wel.

 

Zeker in het geval er sprake is van kleine coupures aan kortings- of kadobonnen, is het niet onverstandig deze in de aangifte btw mee te nemen. En mee te nemen in de maand van uitgifte en de maan waarover de btw-aangifte wordt ingediend.

 

Dit is ook best logisch, omdat er anders een speelbal mogelijk is, waarmee je naar believen de afdracht van de btw zou kunnen uitstellen. En dat zal niet de bedoeling zijn.

 

Zodra er relatief grote belangen spelen dat het interessant zou zijn om de afdracht van de btw die (al dan niet) verschuldigd blijkt te zijn, ook nog eens uit te stellen, zodat er rente verdiend wordt over uitlenen van dat geld, dan kan het de moeite waard worden om een een jurist te raadplegen.

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 2

Ik struikel een beetje over de vele moeilijke woorden en verwijzingen naar rechtspraak die in dit topic gebruikt worden.

 

Ik heb er nog eens een nachtje over geslapen en ik heb het volgende bedacht;

 

Er zijn twee soorten 'cadeaubonnen' te onderscheiden:

 

- Cadeaubonnen met een nominale waarde, die op het gehele assortiment van de winkel ingeleverd kunnen worden. Deze bonnen vertegenwoordigen een vaste waarde. De verkoopprijs van de bon is hetzelfde als de nominale waarde. De bon wordt gezien als geldig betaalmiddel bij de aangesloten winkel(s) Zodoende is de prijs van uitgifte er van niet met BTW belast.

- Kortingsbonnen die een korting geven op een beperkt deel van het assortiment, vaak 1 artikel(groep) en/of die een percentage korting geven. Deze bonnen worden vaak gratis of voor onder de nominale waarde verkocht. De bon wordt gezien als een 'recht op korting', waardoor het bedrag op de factuur aangepast wordt. De prijs van zo'n bon is met BTW belast. Er wordt namelijk geen waardepapier maar een 'recht op korting' verhandeld.

 

Klopt mijn gedachte? Een beknopte toelichting in plaats van ingewikkelde boekhoudkundige taal is prima, wat mij betreft :)

Link naar reactie
  • 0

De ondernemer die de bon uitgeeft moet zich afvragen welke dienst of goed hij verkoopt waarop de bon kan worden ingeruild.

 

De discussie over de nominale waarde en de discussie over het begrip waardepapier zijn niet interessant.

 

Stel dat je bloemen verkoopt, en de bon de je uitgeeft wordt ingeleverd door een particuliere klant kunnen het volgende rekenvoorbeeld opleveren:

 

verkoopprijs van bos bloemen Eur. 10,60

de waarde van de bon is Eur. 1 euro

een vriend van de klant koopt 1 jaar eerder de bon voor 1 euro en doet dat kado aan de klant die het bosje komt ophalen.

de klant die het bosje ophaalt, levert de bon in, en betaalt het verschil (Eur. 9.60) bij.

 

Zodra de ondernemer de bon uitgeeft (en als hij slim is, zorgt hij dat hij bij de uitgifte er ook Eur. 1 voor in de kassalade terug krijgt), dan wordt hierover z.s.m. btw afgedragen. Het geld dat netto overblijft Eur. 94 cent, kan hij beleggen tot het moment dat hij de tegenprestatie hoeft te leveren. Hij verdiend hiermee waarschijnlijk rente of financiert de transactie die nu plaatsvindt, maar waar door weer een ander nog eerder een waardebon voor heeft gekocht.

 

Dat maakt dus dat er btw moet worden afgedragen:

 

1) over de maand dat de bon is uitgegeven: Eur. 0.06

2) op het moment dat het bosje bloemen wordt afgerekend en verkocht: Eur. 0.54

 

Totaal wordt dus over het bosje uiteindelijk Eur .60 afgedragen. En dat is best logisch. Er is immers 1 euro aan voorschot op de uiteindelijke verkoop ontvangen, zonder dat er nog een prestatie is geleverd. En de verkoopprijs bevatte uiteindelijk Eur. 0.60 btw, waarvan 6 cent bij uitgifte van de bon wordt afgedragen en 54 cent een jaar later bij levering van het bosje bloemen.

 

De inkoop van het bosje moet 1 week eerder betaald worden, maar dat kan met het nettobedrag ad. 94 cent dat nog op de bank stond (deels) betaald worden.

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 1

De ondernemer die de bon uitgeeft moet zich afvragen welke dienst of goed hij verkoopt waarop de bon kan worden ingeruild.

 

FB, nu kan ík het niet meer volgen. Je hele verhaal niet, maar met name deze quote doet mijn wenkbrauwen fronsen. De uitgever van de bon hoeft toch niet degene te zijn die de bon ook weer inneemt?

Of heb je je in dit verhaal gericht op een specifiek soort bon? En gaat het met de BTW op bonnen die elders worden ingeleverd anders?

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

De ondernemer die de bon uitgeeft moet zich afvragen welke dienst of goed hij verkoopt waarop de bon kan worden ingeruild.

 

FB, nu kan ík het niet meer volgen. Je hele verhaal niet, maar met name deze quote doet mijn wenkbrauwen fronsen. De uitgever van de bon hoeft toch niet degene te zijn die de bon ook weer inneemt?

Of heb je je in dit verhaal gericht op een specifiek soort bon? En gaat het met de BTW op bonnen die elders worden ingeleverd anders?

 

groet,

John

 

In het geval van een horeca onderneming die zowel omzet belast heeft met 6% als met 19%, en die een bon als betaling incasseert, zal net zoals de ondernemer die de bon uitgeeft, een splitsing moeten maken. Sorry, maar duidelijke kan ik het niet uitleggen. Vraag me ook af waar ik de moeite en energie verspeel om het nog te proberen.......

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

Sorry, maar duidelijke kan ik het niet uitleggen. Vraag me ook af waar ik de moeite en energie verspeel om het nog te proberen.......

 

Dat laatste vraag ik me ook af. Ik probeer duidelijkheid te verschaffen voor een ieder dit dit leest, maar jij gaat niet in op mijn vraag en komt met een voorbeeld over de forfaittaire berekeningsmethode. ???

Ik heb het toch niet over verschillende %-tages. Ik heb het over de vergoeding waarover BTW moet worden berekend. Is dat de vergoeding minus bon-waarde of incl. en maakt het daarbij uit of de bon bij de uitgever ervan wordt ingeleverd, hetgeen mijn eerdere quote van jou doet vermoeden?

 

Mocht ik te dom zijn om dit te begrijpen, reageer dan maar niet, of geef a.u.b. antwoord op mijn eerdere vraag van 12.47 uur.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Okay, ik koop voor 20 euro een vvv-geschenkbon. Die bon geef ik weg en de ontvanger koopt een boek van 20 euro. Daar is de BTW bij inbegrepen. Doe boekhandel draagt dus BTW af over het gehele bedrag, inclusief de bon. De boekhandel wisselt die bon vervolgens in bij de uitgever. Hij krijgt de nominale waarde terug, maar nou wordt het ingewikkeld. Krijgt hij 20 euro of wordt de BTW niet vergoed? En dan vindt nog verrekening plaats tussen de uitgever en de originele verkoper. Zelfde vraag, zit daar BTW in verwerkt?

 

Zou de eerste verkoper al BTW afgedragen hebben, dan hoeft de boekhandel dus geen volle mep BTW af te dragen over het bonnendeel van zijn omzet. Lijkt me boekhoudig nog een klus.

 

Linksom of rechtsom, het gaat om enorme geldstromen, dus daar zijn vast veel mensen van op de hoogte.

 

Overigens snap ik wel dat kortingsbonnen (betaal nu 10 euro en krijg een dinertje voor de halve prijs) wel meteen BTW moeten afdragen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De boekhandel wisselt die bon vervolgens in bij de uitgever. Hij krijgt de nominale waarde terug, maar nou wordt het ingewikkeld. Krijgt hij 20 euro of wordt de BTW niet vergoed? En dan vindt nog verrekening plaats tussen de uitgever en de originele verkoper. Zelfde vraag, zit daar BTW in verwerkt?

 

Dag TwaBla,

 

Volgens mij blijft bij dit deel van de transactie de BTW buiten beschouwing, omdat het hier om de handel in waarde-papieren gaat (vrijstelling 11, 1, i Wet OB).

 

Quote: Zou de eerste verkoper al BTW afgedragen hebben, dan hoeft de boekhandel dus geen volle mep BTW af te dragen over het bonnendeel van zijn omzet. Lijkt me boekhoudig nog een klus.

 

Zelfde vrijstelling, dus geen BTW over verkochte bon, maar BTW over vergoeding die de innemer van de bon berekent.

 

En de BTW over die bon voor dat dinertje lijkt me logisch.

 

Zijn we er zo dan uit of zijn er meer meningen?

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Logisch zou zijn dat de ontvangende boekhandel BTW afdraagt over zijn hele omzet en dat de verrekening verder los van BTW afgehandeld kan worden. Anders moet zowel de inwisselorganisatie als de originele verkoper een extra BTW-traject door, wat veel rompslomp veroorzaakt.

 

Een beetje middenstander weet vast wel of boekenbonnen, platenbonnen en andere geschenkbonnen BTW-vrije inkoop is. En dus de boekhouder van die middenstander ook. Een groot mysterie zal het niet zijn.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

En de BTW over die bon voor dat dinertje lijkt me logisch.

 

 

Dan heb je dus je eerdere gedachte losgelaten...

 

 

Nee! Geen BTW over die bon. En niet op basis van logica, maar op basis van die wettelijke vrijstelling die er geldt voor waarde-papieren.

 

 

Wel vrijstelling voor de bon (van 10 euro) die elders voor de nominale waarde ingewisseld kan worden, en over die laatste transactie wordt dan BTW geheven. Geen vrijstelling voor de bon (van 10 euro) die korting geeft: etentje voor de halve prijs.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Nee, want dit is allemaal getheoretiseer. Tot dusver heeft niemand gereageerd die met deze materie te maken heeft.

 

Er is afgelopen jaar in Nederland voor 128 miloen euro aan VVV Cadeaubonnen verkocht. Boekenbon zit op ca 40 miljoen schat ik. Er staat bij de acceptanteninformatie niets over een uitzonderlijk btw-regiem. Ook de digitale variant waarschuwt niet voor bijzondere btw-verplichtingen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb er wel mee te maken, en met een vergelijkbaar geval. Ik heb gemotiveerd vastgesteld dat het verstandig is de btw af te dragen. Maar daar is niet iedereen het mee eens. Zolang je een besluit motiveert, zijn alle standpunten geoorloofd in te nemen. Je kunt daarbij kiezen voor de risico-benadering of voor een principe-benadering. Leuke discussie! En dank voor alle bijdragen van iedereen. Heeft mij geholpen een standpunt in te nemen.

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 1

Heb de draad even doorgelezen en ben er nog een beetje duizelig van. Volgens deze link is een kortingskaart geen cadeaubon. Dus betaal je BTW bij uitgifte.

En je zou als ondernemer ook een keuze hebben om een (echte) cadeaubon wel of niet als waardepapier te kenmerken. Er staan voorbeelden bij uit de praktijk.

 

Als dit niets toevoegt aan de discussie (die ik niet tot in detail gelezen / begrepen heb) mag deze post weg.

Link naar reactie
  • 0

als ik de reacties goed heb gelezen en ik heb goed geluisterd naar mijn boekhouder dan is een cadeaubon zoals de VVV-bon of de cadeaubon die ik zelf verkoop in mijn winkel een waardepapier en deze worden met 0% BTW verkocht; de BTW wordt verrekend bij het inwisselen in het kassasysteem net als dat je een PIN betaling verwerkt; je trekt het af van het te betalen bedrag als zijnde ontvangen geld, dat doet er niets aan af dat het artikel nog steeds hetzelfde kost.

 

mijns inziens heeft dat niet zoveel te maken met wat TS bedoelt, hij verkoopt kortingskaarten en dat is toch echt wat anders.

in mijn optiek verkoopt hij een produkt met een bepaalde waarde dus zou je daar gewoon BTW over moeten afdragen.

ik zie alleen nog niet uit de voorgaande reacties over welk bedrag dat dan dient te gebeuren, over de nominale waarde?

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.