Ik zag ik er weer een voorbij komen hier op Higherlevel. Een ondernemer in spe die met veel energie een prachtig ondernemingsplan in elkaar gezet heeft met een van de vele modellen die op internet te downloaden zijn. Meestal leidt dit echter tot niets is mijn mening. Eigenlijk hoeft er maar 1 zin bij te staan om zo’n model naar waarde te schatten: “het volledig invullen van dit model maakt nog geen goed ondernemingsplan!” En ja, ook deze ondernemer was teleurgesteld dat zijn investering van 6 maanden hard werken aan een in zijn ogen goed ondernemingsplan uitmondde in een afwijzing van zijn plannen. Weg droom!
Wat is er dan niet goed aan zo’n model?
Een ondernemingsplan moet inspireren; dat in de eerste plaats. Als het niet inspireert, sta je als starter bij een toetser op achterstand. Hij of zij moet tegen zijn zin in door zo’n 30-35 pagina’s ploegen met steeds bekende vragen en onbekende antwoorden. Geen wonder dat aan het eind een hele opsomming aan kritiekpunten verzameld zijn. De man of vrouw is terecht geïrriteerd en niet zelden heb ik de indruk bij het lezen van het bijbehorende adviesrapport, dat men maar de helft gelezen heeft. Ik snap dat niet iedereen de capaciteiten van een romanschrijver of journalist heeft, maar zou die toetser begrip en inlevingsvermogen hebben? Ik durf te beweren van niet!
Is zo’n model nutteloos dan?
Nee, nutteloos is het niet, maar zie het als een tussenstap. Als je zo’n model compleet ingevuld hebt, heb je wel al het materiaal om een goed ondernemingsplan te schrijven. Dat is toch heel veel waard, niet dan? Zie het als een vijver waar je vrij in kunt vissen naar inhoud voor je uiteindelijke plan.
Wat is dan wel een goed ondernemingsplan?
Een inspirerend verhaal over wie je bent, wat je wil gaan doen, in hoeverre de markt daar op zit te wachten en hoe je dat aan gaat pakken qua marketing en organisatie (wie, wat, waar, waarom en hoe). En natuurlijk met een compleet financieel verhaal dat goed afloopt aan het eind en geen fouten bevat. Ben je er dan? Nou nee, nog niet helemaal. Het financiële plaatje moet passen binnen de rest van het plan. Het verhaal over wie, wat, waar, waarom en hoe dient als ‘bewijs’ dat je cijfers kloppen, dat je ze niet uit je duim gezogen hebt. En dat kan alleen als de cijfers voldoende toegelicht worden in de tekst. De tekst is dus ondersteunend aan het financiële deel en dat wordt wel eens vergeten. Een ondernemingsplan wordt uiteraard vooral beoordeeld op de financiën (positief eindresultaat, compleet en geen fouten), maar het moet ook geloofd worden. En dat vergeet men nogal eens. Goede cijfers produceren in een prognose is zo lastig niet. Wat wel lastig is, is deze goede prognose geloofwaardig te laten zijn.
Hoe lang is zo’n verhaal?
Als het inspireert is het niet zo belangrijk; dat leest lekker weg. Ideaal is in mijn ogen ongeveer 15 pagina’s; dan heb je voldoende ruimte om alles toe te lichten en heb je je plan lekker beknopt beschreven.
Hoog-laagbed nodig? Kopen of huren, wij installeren bij u thuis!
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Jos Janssen
Jos Janssen
Ik zag ik er weer een voorbij komen hier op Higherlevel. Een ondernemer in spe die met veel energie een prachtig ondernemingsplan in elkaar gezet heeft met een van de vele modellen die op internet te downloaden zijn. Meestal leidt dit echter tot niets is mijn mening. Eigenlijk hoeft er maar 1 zin bij te staan om zo’n model naar waarde te schatten: “het volledig invullen van dit model maakt nog geen goed ondernemingsplan!” En ja, ook deze ondernemer was teleurgesteld dat zijn investering van 6 maanden hard werken aan een in zijn ogen goed ondernemingsplan uitmondde in een afwijzing van zijn plannen. Weg droom!
Wat is er dan niet goed aan zo’n model?
Een ondernemingsplan moet inspireren; dat in de eerste plaats. Als het niet inspireert, sta je als starter bij een toetser op achterstand. Hij of zij moet tegen zijn zin in door zo’n 30-35 pagina’s ploegen met steeds bekende vragen en onbekende antwoorden. Geen wonder dat aan het eind een hele opsomming aan kritiekpunten verzameld zijn. De man of vrouw is terecht geïrriteerd en niet zelden heb ik de indruk bij het lezen van het bijbehorende adviesrapport, dat men maar de helft gelezen heeft. Ik snap dat niet iedereen de capaciteiten van een romanschrijver of journalist heeft, maar zou die toetser begrip en inlevingsvermogen hebben? Ik durf te beweren van niet!
Is zo’n model nutteloos dan?
Nee, nutteloos is het niet, maar zie het als een tussenstap. Als je zo’n model compleet ingevuld hebt, heb je wel al het materiaal om een goed ondernemingsplan te schrijven. Dat is toch heel veel waard, niet dan? Zie het als een vijver waar je vrij in kunt vissen naar inhoud voor je uiteindelijke plan.
Wat is dan wel een goed ondernemingsplan?
Een inspirerend verhaal over wie je bent, wat je wil gaan doen, in hoeverre de markt daar op zit te wachten en hoe je dat aan gaat pakken qua marketing en organisatie (wie, wat, waar, waarom en hoe). En natuurlijk met een compleet financieel verhaal dat goed afloopt aan het eind en geen fouten bevat. Ben je er dan? Nou nee, nog niet helemaal. Het financiële plaatje moet passen binnen de rest van het plan. Het verhaal over wie, wat, waar, waarom en hoe dient als ‘bewijs’ dat je cijfers kloppen, dat je ze niet uit je duim gezogen hebt. En dat kan alleen als de cijfers voldoende toegelicht worden in de tekst. De tekst is dus ondersteunend aan het financiële deel en dat wordt wel eens vergeten. Een ondernemingsplan wordt uiteraard vooral beoordeeld op de financiën (positief eindresultaat, compleet en geen fouten), maar het moet ook geloofd worden. En dat vergeet men nogal eens. Goede cijfers produceren in een prognose is zo lastig niet. Wat wel lastig is, is deze goede prognose geloofwaardig te laten zijn.
Hoe lang is zo’n verhaal?
Als het inspireert is het niet zo belangrijk; dat leest lekker weg. Ideaal is in mijn ogen ongeveer 15 pagina’s; dan heb je voldoende ruimte om alles toe te lichten en heb je je plan lekker beknopt beschreven.
Hoog-laagbed nodig? Kopen of huren, wij installeren bij u thuis!
http://www.wcon.nl
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/36754-%E2%80%98doe-het-zelf-ondernemingsplannen%E2%80%99-zetten-een-starter-op-het-verkeerde-been/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
25 antwoorden op deze vraag