Sinds dit jaar doe ik zelf mijn btw aangifte, dit om de kosten van de boekhouder te verlagen. Sinds de oprichting in 2007 deed een boekhouder de btw aangifte en maakte elk jaar een jaarrekening. Echer loopt de omzet sinds 2010 terug en zijn de kosten van de boekhouder zodanig hoog dat ik eigenlijk alleen voor de boekhouder aan het werk ben. Ik heb een kleine webshop, hoef er niet van te leven maar wil er wel iets aan over houden. Gelukkig stijgt de omzet weer licht maar verwacht niet dat komend jaar een spectaculaire omzet.
Ook heb ik vorige maand een bezoek gehad van de belastingdienst en deze meldde ook al dat de kosten van de boekhouder eigenlijk te zwaar op de winst drukken. De inspecteur stelde zelfs voor dat ik de jaar rekening gewoon zelf kan maken als ik een beetje overweg kon met excel. Nu ben ik een paar weken verder en ben serieus aan het kijken of ik het inderdaad zelf kan doen en volgens mij moet dat lukken.
Wat ik mij nu alleen afvraag kan ik een jaarrekening wel zonder controle maken en gebruiken voor de inkomstenbelasting? Ik overweeg trouwens wel om het niet in excel te gaan doen maar via het programma van Acumulus. Ik weet niet of dit programma voldoende is om een jaarrekening zonder boekhouder te maken, ik lees er wel goede verhalen over.
Een andere opmerking van de belastingdienst was dat ik niet goed administreer waar de inkopen naar toe gaan en de verkopen vandaan komen. Ik koop voorraad in en verkoop dus ook uit voorraad, dit hou ik gewoon bij in een exellijst. Ik ben eens aan het rondkijken hoe dit in bestaande voorraadbeheer programma's werkt maar kan daar eigenlijk niets over vinden. Hoe moet ik de boekingen dan bijhouden als bestaande programma's het ook niet doen? Ik dacht zelf dan maar op de regel van het artikel dat op voorraad ligt/komt een kolom met het inkoopordernummer te vermelden en als ik het artikel verkoop het factuurnummer te vermelden, is dat voldoende?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
anjori
anjori
Sinds dit jaar doe ik zelf mijn btw aangifte, dit om de kosten van de boekhouder te verlagen. Sinds de oprichting in 2007 deed een boekhouder de btw aangifte en maakte elk jaar een jaarrekening. Echer loopt de omzet sinds 2010 terug en zijn de kosten van de boekhouder zodanig hoog dat ik eigenlijk alleen voor de boekhouder aan het werk ben. Ik heb een kleine webshop, hoef er niet van te leven maar wil er wel iets aan over houden. Gelukkig stijgt de omzet weer licht maar verwacht niet dat komend jaar een spectaculaire omzet.
Ook heb ik vorige maand een bezoek gehad van de belastingdienst en deze meldde ook al dat de kosten van de boekhouder eigenlijk te zwaar op de winst drukken. De inspecteur stelde zelfs voor dat ik de jaar rekening gewoon zelf kan maken als ik een beetje overweg kon met excel. Nu ben ik een paar weken verder en ben serieus aan het kijken of ik het inderdaad zelf kan doen en volgens mij moet dat lukken.
Wat ik mij nu alleen afvraag kan ik een jaarrekening wel zonder controle maken en gebruiken voor de inkomstenbelasting? Ik overweeg trouwens wel om het niet in excel te gaan doen maar via het programma van Acumulus. Ik weet niet of dit programma voldoende is om een jaarrekening zonder boekhouder te maken, ik lees er wel goede verhalen over.
Een andere opmerking van de belastingdienst was dat ik niet goed administreer waar de inkopen naar toe gaan en de verkopen vandaan komen. Ik koop voorraad in en verkoop dus ook uit voorraad, dit hou ik gewoon bij in een exellijst. Ik ben eens aan het rondkijken hoe dit in bestaande voorraadbeheer programma's werkt maar kan daar eigenlijk niets over vinden. Hoe moet ik de boekingen dan bijhouden als bestaande programma's het ook niet doen? Ik dacht zelf dan maar op de regel van het artikel dat op voorraad ligt/komt een kolom met het inkoopordernummer te vermelden en als ik het artikel verkoop het factuurnummer te vermelden, is dat voldoende?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/39694-boekhouding-geheel-zelf-doen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
28 antwoorden op deze vraag