[Artikel] Het basisinkomen (discussietopic over wat, hoe, voors en tegens)

Aanbevolen berichten

Het topic-artikel gaat niet alleen om niet-werkenden geld te geven, maar ook om werkenden meer te geven. In het geval van de ondernemer in mijn voorbeeld geeft hij iedere werknemer minimaal (lees: basisinkomen) 70k.

Ehm, ok? Alle niet werkende mensen krijgen netto meer, alle wel werkende mensen krijgen netto meer, en dat wordt betaald door het bijdrukken van geld? Of door het onbeperkt laten oplopen van de staatsschuld? Of door ondernemers extra uit te knijpen? Of door de kaboutertjes?

Haha, kaboutertjes! Maar Cristine toch, die bestaan helemaal niet, gekkie!

 

Dat dacht ik ook. Maar de voorstanders van het basisinkomen lijken te denken dat ze wel bestaan.

 

 

 

Link naar reactie

Dat dacht ik ook. Maar de voorstanders van het basisinkomen lijken te denken dat ze wel bestaan.

De tegenstanders van het basisinkomen lijken niet te willen snappen dat er nu ook al voor vele tientallen miljarden aan "gratis geld" wordt gegeven, en dat er nu een peperduur overheidsapparaat nodig is voor uitvoering en handhaving.

 

Ik ben (nog) geen voorstander van het basisinkomen : daarvoor vind ik het véél te vroeg en is er te weinig concrete onderbouwing om over te oordelen, maar ik ben wel voorstander van anders durven denken. En dat ik dan uitgemaakt wordt voor salonondernemer, neem ik daarbij graag voor lief (Liever dàt dan misdunker)

 

Is het misschien de term "basisinkomen" die weerstand opwekt, net als de wat misleidende topictitel "gratis geld"? Zou het minder weerzin opwekken als iedere inwoner van Nederland bij geboorte aandeelhouder en bestuurder van de BV Nederland wordt, met een bijbehorende jaarlijkse dididenduitkering?

Dat impliceert in ieder geval al dat de omvang van de uitkering niet per sé gegarandeerd is (net als de uitkering in Alaska dat niet is).... het werkt alleen als het betaalbaar is en blijft.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

Los van financiële middelen en gevolgen, is er ook nog een andere kant aan de zaak, die nog niet aan de orde is gekomen.

 

Als iedereen met de verzekering van een basis-inkomen in elk geval een waardig leven kan leiden, is er de mogelijkheid dat 80% van de burgers bijzonder selectief met het thema "werk" om zal gaan. Dat zou wel eens kunnen leiden tot een tekort aan arbeidskrachten voor bepaalde werkzaamheden en dus wederom een reden om die werkzaamheden buiten de grenzen te gaan uitbesteden. Het plan lijkt dus vooral idealistisch en goed voor geluk en welzijn, maar draagt ook bijzondere risico's met zich mee.

Link naar reactie
is er de mogelijkheid dat 80% van de burgers bijzonder selectief met het thema "werk" om zal gaan.

Tuurlijk, vandaar ook mijn opmerking:

Dat impliceert in ieder geval al dat de omvang van de uitkering niet per sé gegarandeerd is (net als de uitkering in Alaska dat niet is).... het werkt alleen als het betaalbaar is en blijft.

......daarentegen is er ook de mogelijkheid dat:

[*]dat percentage niet 80% maar 20% is, en het systeem dan nog steeds blijft werken

[*]de technologische singulariteit er voor gaat zorgen dat er voor 80% van de beroepsbevolking sowieso geen werk meer is

 

Het plan lijkt dus vooral idealistisch en goed voor geluk en welzijn, maar draagt ook bijzondere risico's met zich mee.

Yep, iets wat zeker niet onderschat moet worden. Daarom moeten we ook niet over 1 nacht ijs gaan: veel liever nog een tijdje discussiëren als salonondernemer, en vooral experimenteren en analyseren

 

Tegelijkertijd draagt ook het doorgaan met het huidige systeem bijzondere risico's met zich mee, zoals de Kondratieff - Wallersteijn cyclus.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

De tegenstanders van het basisinkomen lijken niet te willen snappen dat er nu ook al voor vele tientallen miljarden aan "gratis geld" wordt gegeven, en dat er nu een peperduur overheidsapparaat nodig is voor uitvoering en handhaving.

 

Er wordt nu ook al veel gratis geld weggegeven, en daar ben ik het ook niet mee eens. Teveel mensen werken niet die wel zouden kunnen werken. Mensen die kunnen werken hoeven van mij geen gratis geld te krijgen.

 

En ik krijg straks ook een basisinkomen, blijkbaar. Die wordt natuurlijk dubbel en dwars weer teruggevorderd via belasting en premies en wat dies meer zij. Ik ga netto minder verdienen, niet meer. Dat de bureaucratie rond uitkeringen weg moet, daar is iedereen het wel over eens. Ik heb kortstondig met die bureaucratie te maken gehad, je wordt er zomaar overspannen van. Maar minder bureaucratie wil toch niet zeggen dat allerlei mensen die geen uitkering nodig hebben, er toch eentje moeten krijgen?

 

 

Link naar reactie

Zou het minder weerzin opwekken als iedere inwoner van Nederland bij geboorte aandeelhouder en bestuurder van de BV Nederland wordt, met een bijbehorende jaarlijkse dididenduitkering?

Briljant idee. Mits dan ook geldt dat als de overheid een begrotingstekort heeft, er geen dividend is maar iedereen moet bijstorten om de zaak draaiend te houden.

 

 

[mod edit: abusievelijke edit ipv reactie hersteld ]

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Mits dan ook geldt dat als de overheid een begrotingstekort heeft, er geen dividend is maar iedereen moet bijstorten om de zaak draaiend te houden.

Dat "bijstorten om de zaak draaiend te houden" doen we al eeuwen: we noemen het "belasting" ;)

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

Dat "bijstorten om de zaak draaiend te houden" doen we al eeuwen: we noemen het "belasting" ;)

 

Nee, belasting is het volstorten van de aandelen, dat is normaal. Het bijstorten gebeurt als de overheid 3% tekort heeft op de begroting en dat door de burgers en bedrijven in datzelfde jaar laat bijstorten.

 

Overigens, over dividend en bijstorten gesproken, ik zou graag mijn aandelen verkopen. Ik heb tenslotte niet zelf voor deze BV gekozen.

Link naar reactie

wat?

Als mod druk ik soms op het verkeerde modknopje "verander" in plaats van "reageer met citaat". Mijn reactie kwam daardoor in eerste instantie in jouw bericht in plaats van eronder...

 

Je reactie was niet goed, dus dat heeft Norbert hersteld.

;D

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

Mits dan ook geldt dat als de overheid een begrotingstekort heeft, er geen dividend is maar iedereen moet bijstorten om de zaak draaiend te houden.

Dat "bijstorten om de zaak draaiend te houden" doen we al eeuwen: we noemen het "belasting" ;)

Hmm...de analogie gaat een beetje mank. Als we de analogie goed doortrekken is belasting hooguit de 'omzet' van de overheid. Belasting is de prijs die ze factureert aan haar onderdanen voor het bieden van diensten (wegen, defensie, scholen, vliegvelden, treinen, etc).

 

Nu is het alleen zo dat de overheid elk jaar verlies draait (de kosten zijn hoger dan wat ze 'factureert'). Dat verlies wordt uiteraard niet "bijgestort" met belasting. De belasting was nou juist te weinig! Nee, het het verlies wordt elk jaar extern bijgeleend en zou dus feitelijk weer moeten worden voldaan uit toekomstige overheidsbaten (niet per se belastingen).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie

Net als andere voorbeelden die hier aangehaald worden is er bij dit laatste voorbeeld uit Nijmegen ook geen sprake van een basisinkomen.

 

Wat is het wel, een uitkering waar minder voorwaarden worden gesteld aan het ontvangen van de uitkering.

 

Denken dat mensen gaan ondernemen als je ze een basisinkomen verstrekt is wensdenken. Ja misschien wat zelfstandig werknemerschap maar ondernemen, nope.

Mensen die vanuit zichzelf geen ondernemende grondhouding hebben gaan echt niet ineens ondernemen als je ze gratis geld geeft. Het enige wat ze misschien gaan doen is meestromen in een door consultants geleid startersproject.

Hoe dat afloopt weten we al decennia maar laten we nogmaals kijken of de afloop deze keer wel anders is.

 

 

 

 

Link naar reactie

Mensen die vanuit zichzelf geen ondernemende grondhouding hebben gaan echt niet ineens ondernemen als je ze gratis geld geeft.

Dat ben ik niet meet je eens - voor veel mensen is de financiele onzekerheid een grote belemmering. Als die grotendeels wegvalt...bazinga!

Schijnt toch erg tegen te vallen na een bijna 60-jarig experiment met het basisinkomen onder mensen van 65 jaar en ouder. Veel van hen worden meteen werkloos of stoppen zelf met werken. Veel van hen worden ook ziek of gaan zelfs dood.

 

Proef met basisinkomen voor 65-plussers mislukt

http://speld.nl/2015/05/27/proef-met-basisinkomen-voor-65-plussers-mislukt/

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie

Schijnt toch erg tegen te vallen na een bijna 60-jarig experiment met het basisinkomen onder mensen van 65 jaar en ouder. Veel van hen worden meteen werkloos of stoppen zelf met werken. Veel van hen worden ook ziek of gaan zelfs dood.

 

What's new? Vorig jaar schreef de SER al het vernietigende rapport ‘Weggegooid geld’, over het basisinkomen voor hoogzwangere vrouwen. "De vrouwen in kwestie bleven wekenlang thuis op de bank liggen, zonder te investeren in de lokale economie." ;)

 

 

Maar gelukkig is er ook serieus actueel nieuws: de eerste Nederlander met een basisinkomen is een feit

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.