• 0

Telemarketingbureau starten

IK ben er uit......na jarenlang geweldige resultaten te hebben geboekt bij diverse werkgevers en anno 2015 te vaak gehoord te hebben 'dat je het maar moet kunnen' ga ik mijn eigen telemarketingbureau starten. Ik ga mij focussen op de zakelijke dienstverlening, het liefst genereer ik 'de aanwas en eerste stap' van complexere langlopende salestrajecten. Hierbij valt te denken aan managementconsultancy, software, etc. Hierin ben ik uiteraard bovengemiddeld succesvol geweest de afgelopen 10 jaar. Ik weet waar ik over praat, heb diepgaande kennis van 'complexe' bedrijfsprocessen en de grootste skill is natuurlijk het enthousiasmeren van potentiele klanten via de telefoon/new business. Ik begin als ZZPér en had zo eens rondgekeken wat de gangbare tarieven zijn. Nu zie ik dat deze sterk fluctueren. Ik begrijp dat dat logisch is, c.q. afhankelijk van resultaten. Ik ben dan ook nog aan het uitdokteren hoe ik mijn dienstverlening/uurtarief het beste kan gaan aanbieden. Doel is natuurlijk een win - win situatie te creeeren voor zowel opdrachtgever als mijzelf. Note before you go: het liefst ondernemers die software verkopen of consultancy / dienstverlening aanbieden / ICT gerelateerd - daar ik hier diepgaande inhoudelijke kennis van heb (welke natuurlijk van invloed is op resultaten)

 

Misschien stel ik nu een aantal hele rare vragen, maar aangezien hier veel ondernemers zitten dacht ik 'lets give it a shot'. Als je ze allemaal zou kunnen beantwoorden zou ik echt top vinden en verder kunnen!

 

1. In welke branche zit je / wat verkoop je.

2. Hoeveel afspraken zou je per week willen hebben bij 'koude klanten' voor het introduceren van je

product of dienst?

3 Heb je ervaringen met een bureau/bedrijf en zou je heel simpel kunnen schetsen welke deal je

toen bent aangegaan?

3. a: Wat is het je waard? Zou je op uurtarief willen werken, no result guaranteed? EN wat is dat

uurtarief voor die 'telemarketeer'?

b. Is het een idee om alleen de afspraken te verkopen per stuk? Wat is het je dan waard?

(no cure no pay)

 

Alstublieft serieuze reacties: Ik begrijp natuurlijk dat elke ondernemer voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten, maar ik ben overtuigd van mijn eigen kwaliteiten en weet dat deze kwalitatief hoogwaardige leads die ik genereer kunnen leiden tot tienduizenden euro's omzet per lead......(afhankelijk natuurlijk van wat een gemiddelde 'offerteprijs' is voor je product/dienst.

Bij mijn ex werkgevers ligt deze uiteindelijk zo tussen de 5-10 k per lead.

 

Uiteraard sta ik open voor kritische vragen en/of feedback.

 

Brand los!

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dus als hij een extra wijnproefavond "verkoopt" en die levert gemiddeld 100 euro op (bruto winst) dan is 20 Euro per afspraak (die ook doorgaat) een koopje.

Bedoel je dat 'wijnproefavondje' zakelijk?

 

 

Waarom zou er een verschil zijn in zakelijk of privé? Is gewoon een andere doelgroep. Kan wat mij betreft beide.

Een goed uitgangspunt in het geval van een wijnproefavond zouden de klanten van een jaar terug kunnen zijn. En die zou je meteen kunnen vragen of ze wijnliefhebbers in de vriendenkring hebben met de vraag of ze die mede namens die ex klant mogen benaderen en dat ze een wijnbon krijgen bij een boeking (komen ze meteen weer in de winkel).

Maar hetzelfde kan natuurlijk met bedrijven die met de personeelsvereniging willen komen.

 

Offtopic: De naam Hans is een tijdje een plaag geweest. Werkte ooit bij een bedrijf met 8 Hansen op 80 mensen. En ook op de tennisvereniging stond ik laatst met 2 andere Hansen in één dubbel. Gelukkig is de naam nu helemaal "uit". ;D

Link naar reactie
  • 0

Het is mij eerlijk gezegd nog niet duidelijk of TS zijn specialisme zelfstandig wil gaan aanbieden of dat hij (zij) een belfabriek of leerschool op basis van zijn kennis wil gaan opstarten.

 

In het eerste geval geef ik de algemene tip om aan personal branding te doen en neem dan inderdaad mee hoe ondernemers vinden dat je over komt. Jouw doelgroep of klanten lijken me eerder 'corporate' of grootbedrijf en beslissers of inkopers uit die kringen komen hier als lid nauwelijks voorbij. Misschien is je presentatie dan toch ook weer passend.

 

Daarbij begrijp ik even niet waarom je niet kunt starten met de enkele aangeboden klanten en de genoemde bedragen. Als je werkelijk goed bent, dan kun je toch een flexibele werkplek, laptop en telefoonrekening betalen en meer dan genoeg overhouden?

 

Henk zou zeggen dat nieuwe klanten zich vanzelf via via melden bij een goede prijskwaliteit-verhouding van geleverde diensten.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Offtopic: De naam Hans is een tijdje een plaag geweest. Werkte ooit bij een bedrijf met 8 Hansen op 80 mensen. En ook op de tennisvereniging stond ik laatst met 2 andere Hansen in één dubbel. Gelukkig is de naam nu helemaal "uit". ;D

Eveneens off-topic: ook ik heb zo'n ervaring. Ik had ooit ook zo'n berg Hanzen als collega's, één Hans woonde bovendien ook nog eens samen met een Hans. Als ik hem dan een thuis belde, kwam het weleens voor dat ik moest zeggen: "Hallo Hans, met Hans, mag ik Hans even?" :) Soort Smurfen, maar dan anders...

 

 

 

 

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

TS schrikt zich straks een hoedje als hij ziet waar dit topic tijdens zijn afwezigheid naar is afgedwaald! ;)

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Allereerst welkom op HL!

 

Toevallig heb ik een rothekel aan de telemarketing zoals mij die regelmatig overkomt (zie ook dit filmpje), dus dank je voor deze kans op inhoudelijk contact.

 

Wat ik me afvraag: waarom doen jullie niet meer onderzoek vooraf? Waarom meteen bellen? Tegenwoordig kun je makkelijk eerst even googelen. Nu lijken het net timmermannen met een hamer die overal een spijker in zien.

 

Als ict-er heb ik helemaal geen behoefte aan "koude afspraken". Doe mij maar warme. Kan jij die dienst niet leveren? Bijvoorbeeld dat jij een warme afspraak regel bij een bedrijf waar ik binnen wil komen? Het liefst betaal ik je dan nadat ik door dat bedrijf ben betaald voor geleverde diensten, maar dat is niet realistisch. Wel fair zou zijn een betaling obv. bestede tijd. Wat is jouw uurtarief voor een dergelijke dienst?

 

Een tweede variant is dat jij (zonder te bellen) me een lijstje levert van kansrijke contacten, met de resultaten van je uitzoekwerk. Vervolgens kan ik daar zelf wel naar bellen. Ook voor die dienst lijkt een uurtarief mij fair.

 

Wat denk je daarvan?

 

(Nb. Ik kom hier niet om kennis uit te delen, maar om deze te delen; da's heel wat anders. Op een vragenlijst ga ik dan ook zelden in. Liever een discussie)

 

 

 

Uiteraard word er genoeg research gedaan om de juiste doelgroep te formuleren. Dit kan je veelal vooraf bepalen op basis van kennis en info, en evt branchegerichte ontwikkelingen ( wetgeving, actualiteiten etc). Je zult begrijpen dat de truck hier ook is 'less time, max value'......dat houdt dus in dat ik denk in staat te zijn om te zien of iets kansrijk is of niet.....en zoniet besteed ik er geen tijd aan, dat lijkt me duidelijk. Vaak zit je wel in de goede richting maar het is dus feitelijk gewoon een kwestie van op tijd bijsturen.

 

Ik vind het trouwens leuk dat je aangeeft dat het jouw een uurtarief waard is om uitzoekwerk te doen en een lijst aan te leveren van kansrijke leads........niet om nu tof over te komen, maar ik vind dit niet meer dan een logisch onderdeel van de werkzaamheden die ik ga aanbieden. Dus thanx voor de tip, ik had dit NOOIT als aparte dientst gezien ;)

 

Mag ik vragen wat jijzelf verstaat onder een warme afspraak?

Link naar reactie
  • 0

Het is mij eerlijk gezegd nog niet duidelijk of TS zijn specialisme zelfstandig wil gaan aanbieden of dat hij (zij) een belfabriek of leerschool op basis van zijn kennis wil gaan opstarten.

 

In het eerste geval geef ik de algemene tip om aan personal branding te doen en neem dan inderdaad mee hoe ondernemers vinden dat je over komt. Jouw doelgroep of klanten lijken me eerder 'corporate' of grootbedrijf en beslissers of inkopers uit die kringen komen hier als lid nauwelijks voorbij. Misschien is je presentatie dan toch ook weer passend.

 

Daarbij begrijp ik even niet waarom je niet kunt starten met de enkele aangeboden klanten en de genoemde bedragen. Als je werkelijk goed bent, dan kun je toch een flexibele werkplek, laptop en telefoonrekening betalen en meer dan genoeg overhouden?

 

Henk zou zeggen dat nieuwe klanten zich vanzelf via via melden bij een goede prijskwaliteit-verhouding van geleverde diensten.

 

Groet,

 

Highio

 

Helemaal eens ! Dat laatste is ook absoluut de bedoeling! Ik wil mezelf aanbieden.

EN NEE voor de 300e keer, ik zoek geen handel hier op dit forum. DIt lijkt bij sommigen niet echt door te dringen.....

 

@ Hans vd Berg: Toffe uitspraken in je avatar! Wijs! En dit is serieus......en niet sarcastisch bedoeld!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk vind ik telemarketeers heel interessante mensen, vooral de hele goede. Mijn dochter heeft het een tijdje gedaan als vakantiewerk met de verkoop van abonnementen op kinderboeken. Na een korte training ga je gewoon aan de slag en ze kijken hoe je het doet. En dat gaat er keihard aan toe. Geen of weinig resultaat en je vliegt er net zo makkelijk weer uit. En de heel goede krijgen na verloop van tijd het gevoel dat ze wel heel veel voor de baas verdienen en stappen ook op. Of ze zijn het na verloop van tijd gewoon beu. Resultaat is een enorm verloop maar daar is de organisatie op uitgerust. "Never a dull moment".

 

Alles begint natuurlijk met een goede databank met prospects, een goede productkennis, goede apparatuur/software en niet te vergeten een aansprekend product of dienst. En de ideale telemarketeer voor kinderboeken, lijkt mij een moeder met jonge kinderen, is een andere dan de telemarketeer voor de sponsoring van de wijkvierdaagse of degene die advertenties verkoopt in vakbladen.

 

Een goede telemarketeer levert meer op dan hij kost. Dus als hij een extra wijnproefavond "verkoopt" en die levert gemiddeld 100 euro op (bruto winst) dan is 20 Euro per afspraak (die ook doorgaat) een koopje.

 

Er is genoeg werk te vinden maar voor jezelf beginnen vergt andere competenties dan het maken van afspraken. Denk dat TS daar vooral mee kampt. Hoe wordt ik succesvol "freelance" telemarketeer. Een dag wijnarangementen, een dagje energiecontracten, een middag advertenties. Ik weet alleen niet of dat een goed businessmodel is. ;)

Maar als goede telemarketeer bel je gewoon een aantal mensen voor een afspraak. ;D

 

 

 

 

 

Correct.....vandaar ook de gestelde vragen. Ik kamp met de vraag hier ik mijn dienstverlening

"onderscheidend' kan aanbieden.

Link naar reactie
  • 0
Mag ik vragen wat jijzelf verstaat onder een warme afspraak?
Met een warme afspraak bedoel ik een afspraak waarbij ikzelf vooraf al heb gebeld, beide partijen weten wat de ander doet en ik weet dat er een directe behoefte is aan mijn diensten. De gespreksdoelen zijn dan nadere kennismaking, vertrouwen opbouwen en kijken of we inderdaad iets voor elkaar kunnen betekenen.
Link naar reactie
  • 0

Je vergelijkt mij als aankomend zelfstandige nu met een 'professioneel' telemarketingbedrijf welke kennelijk wel weet in welk postcodegebied ze minder succes hebben, maar geen idee welke interne kosten ze zelf maken; c.q. geen inzicht hebben in hun eigen marge's. Dat je het als doodnormaal telemarketingbedrijf uberhaupt al zo ver laat komen en een extern adviseur 'uitnodigd' om 'de boel eens door te lichten' vind ik niet getuigen van bijzonder hoogstaand management, maar dat terzijde.

 

 

Om inhoudelijk in te gaan op je laatste alinea en met name je insinuatie over 'het nog wel een uitdaging vinden een fatsoenlijke omzet te draaien met fatsoenlijke marge' het volgende:

 

Je roept 'Je moet verder hopen op een constante stroom opdrachten met courante én opgeschoonde bellijsten'

 

Laat ik vooropstellen dat ik mezelf als bedrijf graag wil profileren als de deskundige, en niet andersom. Ik maak een plan de campagne, en ga dit ook zelf uitvoeren. Dit houdt in dat ik dus zelf de doelgroep definieer , en zelf zorg voor adresbestanden (materiaal) en de presentatie van mijn plan. Ik denk namelijk dat opdrachtgevers daar gemiddeld genomen wel enthousiast van worden.

Ik zie ook gewoon te vaak dat ondernemers 'het al 10 jaar zo doen', en een bepaalde blindheid opbouwen voor het 'afwijken van geeikte paden'.

 

Ik wil niet de 'simpele belfabriek' zijn die je als ondernemer zelf dagen moet instrueren en bijna 2 weken fulltime moet begeleiden om dan uiteindelijk alsnog in 'de gespreksverslagen' terug te lezen dat ze er niets van begrijpen, omdat ze student zijn, en ook maar doen dat wat hun callcentermanager van ze vraagt. Logisch dat dit vaak korte projecten zijn. Ik streef naar een lange termijn samenwerking, en deze zal bij goede resultaten alleen maar intensiveren als je overduidelijk meerwaarde bied, welke uiteindelijk zal leiden naar meetbaar resultaat voor mijn opdrachtgevers.

 

Plan is in een notendop als volgt:

Als startup ga ik ongeveer 5 k investeren, hierbij kan je denken aan een website, promotiemateriaal, laptopje, software etc.

 

Op jaarbasis uitgaande van 1200 declarabele uren ( slechts 3 dagen werken ipv 5! ;) x een uurloon van € 40,- zit ik volgens 4 verschillende calculaties al op ongeveer 3.000 NETTO per maand. Dit is ook ongeveer het startloon wat ik in voor 'de startup' in gedachten had :)

 

Feitelijk heb je alleen bedrijfs (kantoor)kosten a 2.000 per jaar incl fasciliteiten,voor een flexplek in een bedrijfsverzamelgebouw. Ik hou prive en zaken namelijk liever gescheiden, en daarnaast presteer ik op externe locaties beter.

 

Dit zal de eerste 2-3 jaar wel ongeveer het scenario zijn.....om daarna de tent eventueel verder uit te gaan bouwen..nieuwe diensten/handel..al dan wel of niet gecombineerd met personeel.....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mag ik vragen wat jijzelf verstaat onder een warme afspraak?
Met een warme afspraak bedoel ik een afspraak waarbij ikzelf vooraf al heb gebeld, beide partijen weten wat de ander doet en ik weet dat er een directe behoefte is aan mijn diensten. De gespreksdoelen zijn dan nadere kennismaking, vertrouwen opbouwen en kijken of we inderdaad iets voor elkaar kunnen betekenen.

 

Heer Mint,

 

Waar mis ik nou precies de 'warmte'' hierboven?

 

In mijn wereld is dat dus nog steeds een koude afspraak :)

 

 

Als ik overigens uw reacties zo lees bent u een typisch voorbeeld van iemand die slechte ervaringen achter de rug heeft met een telemarketing bureau. U zocht waarschijnlijk belcapaciteit, en besteedde zelf te veel tijd en energie aan een extern belbureau die feitelijk alleen mensen in dienst hebben met een goeie stem. Dat deze inhoudelijk weinig toegevoegde waarde konden bieden naar de doelgroep, laat staan voorafgaande aan het project een duidelijke visie hadden over het 'beste strijdplan' voor de afzet van uw producten/diensten. Logischerwijs mond dit dan ook vaak uit in een teleurstelling.

Zo ken ik nog wel 100 ondernemers met een vergelijkbare ervaring. Vandaar ook dat ik denk enorm onderscheidend en succesvol te zijn door mijn combinatie van strategie en uitvoering in 1 pakket!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als startup ga ik ongeveer 5 k investeren, hierbij kan je denken aan een website, promotiemateriaal, laptopje, software etc. Op jaarbasis uitgaande van 1200 declarabele uren ( slechts 3 dagen werken ipv 5! ;) x een uurloon van € 40,- zit ik volgens 4 verschillende calculaties al op ongeveer 3.000 NETTO per maand. Dit is ook ongeveer het startloon wat ik in voor 'de startup' in gedachten had :)

Nou, zo te lezen heb je het al helemaal figured out! En dat ook nog helemaal zonder advies van buitenaf. Lekker outside-of-the-box, hoor. Ik zou zeggen, gaan met die banaan!

 

In de tussentijd is dit misschien wel interessante lectuur voor je.

bruce-kasanoff-how-to-self-promote-without-being-a-jerk.thumb.jpg.bf36e1245dbe7258e10b910a1c332f7f.jpg

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Als startup ga ik ongeveer 5 k investeren, hierbij kan je denken aan een website, promotiemateriaal, laptopje, software etc. Op jaarbasis uitgaande van 1200 declarabele uren ( slechts 3 dagen werken ipv 5! ;) x een uurloon van € 40,- zit ik volgens 4 verschillende calculaties al op ongeveer 3.000 NETTO per maand. Dit is ook ongeveer het startloon wat ik in voor 'de startup' in gedachten had :)

Jezelf rijk rekenen heb je in ieder geval al onder de knie. Het verschil tussen uren en declarabele uren nog niet. Ter vergelijk: een goede advocaat draait ongeveer 1600 declarabele uren per jaar, terwijl deze uren slechts zo'n 60% van de totale werkzame uren betreft. Dat komt neer op een werkweek van 51 uur.

 

Reken nu nog een keer.

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Waarom wordt er zoveel tijd gestoken in iemand die het heel goed met zichzelf getroffen heeft? In zijn zijn openingspost vraagt hij op verschillende punten om reactie en die krijgt hij. Vervolgens reageert hij hierop door te stellen dat hij heel onderscheidend is. Volgens mij moet je dan hier geen vragen stellen en keihard aan de slag gaan om zo te bewijzen dat je echt briljant bent.

 

Zomaar mijn 2 centen.

Link naar reactie
  • -1

PS: Ik probeer je echt niet af te branden!! Integendeel, ik waardeer je input.

Maar vind wel dat je appels met peren vergelijkt, en een groot deel van de 'uitdagingen' bij jouw klant aka fondsenwervings telemarketingbureau ontwijk ik sowieso wel. Door de overhead is ook het hele margeverhaal daar niet interessant....... daarom word ik ook nooit een simpele belfabriek.

 

Ik ondersteun mijn opdrachtgevers bij het genereren van new business ( hoofdzakelijk business to business) , en ga een totaalconcept aanbieden van strategisch plan tot uitvoering. Daarnaast wil ik diverse beloningsstructuren koppelen aan deze werkzaamheden.

 

Zit nu in de fase dat ik dit aan het uitvogelen ben......

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.