• 0

DTG/detelefoongids faalt weer eens hard

Ik kreeg vandaag een mailtje van DTG of ik de gegevens van mijn gratis zakelijke vermelding even wilde controleren. Ik verbaasd, want ik had in juli 2008 al gevraagd om die te verwijderen omdat ik niet in de telefoongids wilde staan, en dat werd, zij het pas anderhalve maand later, keurig bevestigd.

 

Blijkt dat ze me helemaal niet verwijderd hebben, en dat ik nu dus al 8 jaar met een oud 030-telefoonnummer in hun gids sta (om wonderlijke redenen hebben ze mijn adres wel weten aan te passen). Wat vervolgens natuurlijk door al die vage bedrijfspagina's is overgenomen.

 

Kunnen die lui uberhaupt wel iets goed doen? Maar belangrijker: kan ik ze hier aansprakelijk voor stellen? Wie weet hoeveel potentiele klanten dat oude nummer hebben geprobeerd te bellen om vervolgens te denken "Wat een loser, neemt niet eens zijn telefoon op"...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik vind het hele gebeuren eigenlijk nog het meest zielig voor die arme KvK of DTG helpdesk/webcare medewerker. Die moet Peter aan het lijntje houden met een smoesje of het halve verhaal. Je ziet hetzelfde bij een TV programma als de Keuringsdienst van Waarde: "We vinden het erg vervelend voor u" / "Ik zal het doorgeven aan mijn leidinggevende" / "Ik ga me hier persoonlijk voor inzetten" / "Dit is niet zoals het hoort" / ...

 

De medewerkers voeren alleen maar het beleid uit. En dat beleid komt van de top van de KvK. Op de site staat een mooie 'Gedragscode Kamer van Koophandel' maar daar zie ik in de praktijk weinig van terug: http://www.kvk.nl/download/Gedragscode%20RvB_tcm109-410180.pdf

 

"C.J.G. Zuiderwijk, H.E. van Baasbank en P.C. van Staalduinen" Die namen zeggen mij al genoeg..

 

Sorry dat ik zo uit mijn slof schiet, ik ben gestopt met koffie drinken deze week..

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

ik ben er zelf niet moeilijk mee, als winkelier staan mijn gegevens op alle sites die je maar kan bedenken zodat klanten mij kunnen vinden, ik wimpel ze meestal wel eenvoudig af en reclamepost gaat zo bij het oud papier...

 

maar ik ben zeker ook wel geïnteresseerd of de non-mailer echt garantie geeft dat deze gegevens niet voor commerciële doelen worden gebruikt, de KVK is een register en zou zich m.i. helemaal niet met verkoop moeten bezig houden.. hoe minder spam hoe beter! ;)

 

ik neem wel een familiezak chips, ik blief ook geen popcorn ;D

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0
ik ben er zelf niet moeilijk mee, als winkelier staan mijn gegevens op alle sites die je maar kan bedenken zodat klanten mij kunnen vinden, ik wimpel ze meestal wel eenvoudig af en reclamepost gaat zo bij het oud papier...

 

Da's leuk zolang je niet verhuist, van telefoonnummer, e-mailadres of openingstijden verandert en alle tijd van de wereld hebt om allerlei bezoekers te ontvangen en bellers te woord te staan. En zolang vermeldingen zonder fouten en per geval met instemming gebeuren.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Tenslotte was de mededeling dat de non-mail indicator volgens de KvK-voorwaarden alleen voor direct marketingdoeleinden geldt, dus voor al het andere zou je er mee mogen doen wat je wilt. Het toevoegen op een site en daarna bellen om te vragen of je het om wilt zetten naar een betaalde vermelding wordt in ieder geval door DTG niet als direct marketing beschouwd.

 

Eigenlijk best een bizarre mededeling als er verder geen voorwaarden aan zitten die aan Peter niet gemeld zijn..

 

Per saldo kan ik dus bij de KvK een adressenbestand kopen. Daarvan kan ik alle gegevens naar believen online plaatsen op een eigen website, of doorverkopen, zolang ik de NMI´s (Non mailing indicator bedrijven) maar niet direct benader.

 

Op basis van de online gepubliceerde gegevens kan ik dan alsnog direct marketing bedrijven als ik het goed begrijp.

 

Wellicht kan de KvK eens goed uitleggen welke gegevens ze verkopen, en welke beperkingen er in de verkoopovereenkomsten met bijvoorbeeld Graydon worden opgenomen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Wellicht kan de KvK eens goed uitleggen welke gegevens ze verkopen, en welke beperkingen er in de verkoopovereenkomsten met bijvoorbeeld Graydon worden opgenomen.

 

Waarom verkoopt een overheidsorganisatie gegevens?

Straks gaat de belastingdienst ook nog de gegevens verkopen van de Nederlanders die meer dan 10k op de bankrekening hebben.

 

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

maar goed dit is wel zo'n dingetje van hoeveel tijd ga je hier instoppen om te achterhalen hoe en waarom

Je gaat hier alleen tijd in steken als je een ongelofelijke zeikerd bent wat dit soort dingetjes betreft - ik ga dus nog even door... ;)

 

Ik zou bijvoorbeeld erg graag een reactie van de KvK willen hebben.

 

 

Geachte heer Bonjernoor,

 

We hebben de discussie over uw telefoonnummer en de mogelijke herkomst ervan gelezen. Daar komen een aantal onjuistheden in voor. Het Handelsregister is een openbaar register zodat iedereen gegevens kan raadplegen van bedrijven waarmee ze zaken willen doen. Dat is een wettelijke doelstelling van het Handelsregister. Daarvoor kunnen adresgegevens gekocht worden. De KvK ‘deelt’ noch ‘geeft gegevens door’.

 

Bij de verkoop van gegevens wordt de koper gewezen op de betekenis van de Non Mailing Indicator (NMI): deze mogen niet worden gebruikt voor marketingdoeleinden. Het biedt echter geen volledige bescherming want de NMI beschermt niet tegen benadering per telefoon. Die bescherming is geregeld in de Telecommunicatiewet (het Bel-me-niet-register).

 

Als de NMI is geactiveerd, worden uw gegevens niet geleverd in adresbestanden die bedrijven en instanties via onze website kunnen samenstellen. Bij alle andere leveringen van gegevensbestanden (bulkverkoop) aan bedrijven en instanties geldt een contractuele verbodsbepaling. Bij uw gegevens staat dan vermeld dat u de NMI hebt geactiveerd en afnemers mogen uw adres niet gebruiken voor commerciële post.

 

Tot slot, adresgegevens komen uit allerlei openbare bronnen door het scrapen (het geautomatiseerd verzamelen van gegevens) van internet en zijn lang niet alleen afkomstig van de KvK.

 

Robert Bakker

 

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

Daarvoor kunnen adresgegevens gekocht worden. De KvK ‘deelt’ noch ‘geeft gegevens door’.

Verkoop van gegevens is natuurlijk ook een vorm van "delen". Echter na betaling.

 

Bij de verkoop van gegevens wordt de koper gewezen op de betekenis van de Non Mailing Indicator (NMI): deze mogen niet worden gebruikt voor marketingdoeleinden. Het biedt echter geen volledige bescherming want de NMI beschermt niet tegen benadering per telefoon. Die bescherming is geregeld in de Telecommunicatiewet (het Bel-me-niet-register).

Het bel-me-niet register werkt niet voor bedrijven (maar dat zal ergens anders uitgevochten moeten worden).

 

Als de NMI is geactiveerd, worden uw gegevens niet geleverd in adresbestanden die bedrijven en instanties via onze website kunnen samenstellen. Bij alle andere leveringen van gegevensbestanden (bulkverkoop) aan bedrijven en instanties geldt een contractuele verbodsbepaling. Bij uw gegevens staat dan vermeld dat u de NMI hebt geactiveerd en afnemers mogen uw adres niet gebruiken voor commerciële post.

HET GROTE PROBLEEM hier is dat een organisatie bij u de gegevens koopt en deze OPENBAAR gaat stellen (of doorverkoopt). Welke zekerheid hebt u (en wij) dan dat deze gegevens uiteindelijk niet voor bel- en mail-acties gebruikt gaat worden???

 

Tot slot, adresgegevens komen uit allerlei openbare bronnen door het scrapen (het geautomatiseerd verzamelen van gegevens) van internet en zijn lang niet alleen afkomstig van de KvK.

Niet rechtstreeks. Ze komen dus van een organisatie die uw bestanden aankoopt en de bestanden vrolijk openbaar maakt of weer door verkoopt.

 

Ik denk toch dat er aan uw kant in de contracten met de afnemers iets behoorlijk mis zit. Er zou een bepaling in opgenomen moeten worden dat deze adressen (met NMI) NIMMER OPENBAAR GEMAAKT MOGEN WORDEN.

 

Wij (en u) zien in de praktijk nu dat de openbaar gemaakte gegevens toch gewoon gebruikt kunnen worden door iedereen. Ook door instanties die de adressen commercieel wil benaderen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Allereerst dank aan de KvK dat ze hier reageren

 

Het Handelsregister is een openbaar register zodat iedereen gegevens kan raadplegen van bedrijven waarmee ze zaken willen doen. Dat is een wettelijke doelstelling van het Handelsregister. Daarvoor kunnen adresgegevens gekocht worden.

 

Het tweede deel (gegevens kunnen gekocht worden) volgt niet automatisch vanuit de wettelijke verplichting. Immers, online kunnen bedrijven gegevens raadplegen. Daarvoor is bestandenverkoop niet noodzakelijk.

Wat is de reden dat de KvK dan toch bestanden verkoopt?

 

Bij de verkoop van gegevens wordt de koper gewezen op de betekenis van de Non Mailing Indicator (NMI):

 

Kunt u aangeven waarom de KvK zo ongeveer de enige instantie is die gebruik maakt van opt-out voor de NMI bij nieuwe inschrijvingen, in plaats van opt-in zoals te doen gebruikelijk en in veel gevallen zelfs verplicht?

 

 

Als de NMI is geactiveerd, worden uw gegevens niet geleverd in adresbestanden die bedrijven en instanties via onze website kunnen samenstellen. Bij alle andere leveringen van gegevensbestanden (bulkverkoop) aan bedrijven en instanties geldt een contractuele verbodsbepaling.

 

Kunt u aangeven waarom dat onderscheid gemaakt is? Waarom is er online een uitsluiting van de NMI-gemarkeerde adressen, maar niet bij bulkverkoop? Ligt het niet voor de hand dat ook bij bulkverkoop de NMI-gemarkeerde adressen gewoon niet meegeleverd worden?

 

Link naar reactie
  • 0

[off topic]

Het bel-me-niet register werkt niet voor bedrijven

Voor de meeste bedrijven werkt het BMN-register wel: Het bel-me-niet register werkt ook voor personenvennootschappen zoals Eenmanszaken, maatschappen en VOF's. Dat betekent dat van de in totaal 1,5 miljoen geregistreerde ondernemingen, ruim drie kwart zich wél kan registreren.

 

[/off topic]

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Beste KvK,

 

waar kan ik op jullie site behalve over de NMI meer lezen over hoe jullie met e-mailadressen en telefoonnummers van inschijvers omgaan?

 

Op de pagina onder link lees ik:

 

Ik ontvang toch nog post, hoe kan dat?

 

De non-mailing-indicator is geen waarborg dat uw adres niet meer wordt gebruikt voor directmarketingacties. Als bedrijven u toch nog post sturen kan dat een van deze redenen hebben:

 

De gegevens komen van een andere bron dan de KvK, zoals commerciële leveranciers.

Bedrijven stellen een eigen databank samen door het verzamelen van publiekelijk beschikbare informatie op het internet, ook wel scrapen genoemd. Denk aan uw vermelding in bijvoorbeeld de Telefoongids of Gouden Gids, de gemeentegids of uw contactgegevens op uw website.

 

Ik beland als ondernemer voor mijn gevoel in een cirkelredenatie met verwijzing van A naar B en C en weer terug. Scrapet dtg telefoonnummers en e-mailadressen in aanvulling op KvK-adressenbestanden of komen die van een commerciële partij zoals Graydon die die informatie absoluut niet van KvK heeft gekregen?

 

Op de pagina onder link lees ik:

Meer vragen:

 

Hoe zit het met mijn e-mailadres?

 

De Kamer van Koophandel verstrekt geen e-mailadressen in adresbestanden, dus daar geldt de non-mailing-indicator niet voor.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Het Handelsregister is een openbaar register zodat iedereen gegevens kan raadplegen van bedrijven waarmee ze zaken willen doen. Dat is een wettelijke doelstelling van het Handelsregister. Daarvoor kunnen adresgegevens gekocht worden.

Prima, laat iedereen daar gewoon 2,65 voor betalen (behalve voor de eigen gegevens, die zouden gratis moeten zijn).

 

Bij alle andere leveringen van gegevensbestanden (bulkverkoop) aan bedrijven en instanties geldt een contractuele verbodsbepaling. Bij uw gegevens staat dan vermeld dat u de NMI hebt geactiveerd en afnemers mogen uw adres niet gebruiken voor commerciële post.

En daar ga ik dus ook steigeren. Ten eerste snap ik niet dat die adressen dan sowieso geleverd worden, want zo'n beetje de enige reden om zo'n bestand op te kopen is een commerciele doelstelling.

 

Ten tweede staat er op jullie website expliciet alleen maar direct-marketing genoemd - is dat omdat die regel nog van voor de tijd van het internet is, of valt email daar ook onder?

 

Tot slot, adresgegevens komen uit allerlei openbare bronnen door het scrapen (het geautomatiseerd verzamelen van gegevens) van internet en zijn lang niet alleen afkomstig van de KvK.

Vast, maar daar we hebben het hier niet over.

 

Samenvattend ben ik best teleurgesteld - de reactie is eigenlijk heel nietszeggend.

 

Waar ik sowieso nog graag een reactie op zou willen hebben is of de KvK adressen aan Graydon verkoopt, en zo ja, of het zomaar toegestaan is dat Graydon die weer aan anderen doorverkoopt?

Link naar reactie
  • 0

En daar ga ik dus ook steigeren. Ten eerste snap ik niet dat die adressen dan sowieso geleverd worden, want zo'n beetje de enige reden om zo'n bestand op te kopen is een commerciele doelstelling.

 

Ik denk dat ze daarin hun taak zien op basis van de handelsregisterwet

 

" De Kamer (van Koophandel FS) verstrekt op elektronisch verzoek gegevens van algemene, feitelijke aard omtrent de samenstelling van ondernemingen en rechtspersonen uit het handelsregister ter bevordering van de economische belangen van handel, industrie, ambacht en dienstverlening. Bij het verstrekken van gegevens omtrent de samenstelling van ondernemingen en rechtspersonen worden deze gegevens niet gerangschikt naar natuurlijke personen"

 

 

Link naar reactie
  • 0

volgens mij is de popcorn nu wel op

 

Interessante discussie om te volgen. Toch bijzonder om te lezen hoe de KvK die bepalingen toelicht...

 

Ben benieuwd naar het vervolg.

 

 

PS - DTG zou mijn vermelding binnen 24 tot 48 uur verwijderen, maar 5 dagen later is daar nog weinig van te merken...

Dat is wel het minste wat ze hadden kunnen doen.

 

Lees ook onze Webwinkel Tips. Of maak gebruik van de Gratis Verbetertips voor jouw webwinkel

Link naar reactie
  • 0

De vragen die zijn gesteld in deze discussie en bij onze reactie zijn begrijpelijk. Het maakt duidelijk dat de NMI beperkingen heeft en inderdaad niet is toegesneden op bijvoorbeeld nieuwe communicatiemiddelen. Het klopt dat de NMI uitsluitend geldt voor commerciële benadering per post en huis aan huisbezoek. En alleen als de NMI bij de KvK is geactiveerd en er bestanden worden gebruikt die van KvK afkomstig zijn. Het instellen van de NMI en de koppeling aan het Handelsregister, levert een spagaat op. De NMI wringt namelijk met het doel waarvoor het Handelsregister is ingesteld: de gegevens moeten voor iedereen openbaar en toegankelijk zijn zonder enig voorbehoud. Interessant hierbij is de Kamerbrief EZ (minister Kamp) van 25 februari 2013 waarin vanaf pagina 7 wordt ingegaan op de NMI: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2013/02/27/kamerbrief-over-de-evaluatie-handelsregisterwet-2007

 

Een oplossing kan liggen in het loskoppelen van de NMI van het Handelsregister zodat dit register zuiver blijft in het doel waarvoor het is opgezet. Deze oplossing kan zijn een onafhankelijk benader-mij-niet-register waarin ondernemers zelf kunnen aangeven via welke kanalen en welke doeleinden hun gegevens niet door derden mogen worden gebruikt. Niet alleen voor ongewenste commerciële benaderingen, maar ook voor het openbaar maken van hun gegevens door organisaties en bedrijven waarvoor geen wettelijke grond bestaat. Een register waaraan iedereen zich aan te houden heeft zoals dat ook geldt voor het Bel-me-niet-register. De huidige koppeling NMI en Handelsregister maakt ook het eventueel ontsluiten van het Handelsregister als open data, lastig.

 

De eindafnemer van de gegevens is verantwoordelijk voor een juist gebruik van de gegevens die hij/zij bij de KvK afneemt. Net als bij een JA/NEE sticker op de brievenbus, kunt u zich als u toch met commerciële mailingen wordt benaderd, het beste wenden tot de afzender. Dit is ook het advies van het College Bescherming Persoonsgegevens. U kunt hiervoor de voorbeeldbrieven gebruiken die op hun website staan. https://cbpweb.nl/nl/zelf-doen/voorbeeldbrieven

 

Robert Bakker

 

 

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0
De vragen die zijn gesteld in deze discussie en bij onze reactie zijn begrijpelijk. Het maakt duidelijk dat de NMI beperkingen heeft en inderdaad niet is toegesneden op bijvoorbeeld nieuwe communicatiemiddelen.

Ach, dat hele internet bestaat pas een jaar of 20, en ik moet nog zien dat het aan gaat slaan - no worries! ::)

 

De NMI wringt namelijk met het doel waarvoor het Handelsregister is ingesteld: de gegevens moeten voor iedereen openbaar en toegankelijk zijn zonder enig voorbehoud.

Dat wringt alleen maar als die gegevens in bulk verkocht worden. Ik kan het me even niet bedenken, maar welke toepassingen zouden er kunnen zijn voor het opvragen van een adressenbestand dat vervolgens niet vanuit commercieel oogpunt gebruikt gaat worden?

 

Een register waaraan iedereen zich aan te houden heeft zoals dat ook geldt voor het Bel-me-niet-register.

Dan wordt het waarschijnlijk net zo hard genegeerd als het bel-me-niet register. Of de Nee-Nee sticker.

 

...kunt u zich als u toch met commerciële mailingen wordt benaderd, het beste wenden tot de afzender.

Maar dan is het al te laat. Voorkomen is beter dan genezen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een oplossing kan liggen in het loskoppelen van de NMI van het Handelsregister zodat dit register zuiver blijft in het doel waarvoor het is opgezet. Deze oplossing kan zijn een onafhankelijk benader-mij-niet-register waarin ondernemers zelf kunnen aangeven via welke kanalen en welke doeleinden hun gegevens niet door derden mogen worden gebruikt. Niet alleen voor ongewenste commerciële benaderingen, maar ook voor het openbaar maken van hun gegevens door organisaties en bedrijven waarvoor geen wettelijke grond bestaat. Een register waaraan iedereen zich aan te houden heeft zoals dat ook geldt voor het Bel-me-niet-register. De huidige koppeling NMI en Handelsregister maakt ook het eventueel ontsluiten van het Handelsregister als open data, lastig.

De oplossing is natuurlijk véél simpeler.

 

De KvK dient een bepaling op te nemen in het contract dat de afnemers van dat bestand (waar ook NMI gegevens in staan) dat de NMI-adressen NIET OPENBAAR of DOORVERKOCHT mogen worden. Tegenover het niet voldoen van deze bepaling staan dan hoge boetes (zie dat maar als schadevergoeding).

 

Mensen en bedrijven die wel deze gegevens in willen zien (zoals wettelijk bepaald is) kunnen bij de KvK deze gegevens tegen de normaal-geldende vergoeding opvragen. (Hier ligt al een drempel dat niet iedereen duizenden adressen op gaat vragen voor een bel-actie)

 

Als eenmaal deze (bulk-)gegevens uit de handen van de KvK zijn heeft deze er namelijk geen zicht op wat ermee gebeurd (bijvoorbeeld doorverkocht of gepubliceerd en geschraapt van hun website) en dat moet ten aller tijden, ingeval van NMI-adressen, voorkomen worden.

 

Ik verbaasd mij overigens dat deze bepaling niet reeds in de contracten staat.

 

Link naar reactie
  • 0

Wel vreemd ook dat adressenboeren de NMI heel anders zien dan de KvK - en ironisch genoeg hetzelfde als ik:

 

"Na activering van de indicator, zijn bedrijfsgegevens nog wel zichtbaar in het Handelsregister, maar niet meer beschikbaar voor de kopers van adressenbestanden."

http://www.dr3data.nl/merendeel-starters-heeft-non-mailing-indicator

 

Over Graydon: "Het is als free trial of betalende gebruiker van Graydon Lead Insights niet toegestaan om de gegevens van bedrijven voorzien van een NMI, te gebruiken voor direct marketingactiviteiten. In geval van schending van voornoemde verplichting(en) is Graydon gerechtigd om de levering van gegevens met onmiddellijke ingang op te schorten of te beëindigen, onverminderd het recht van Graydon om schadevergoeding te vorderen."

 

Graydon vordert dan een schadevergoeding? En ik dan - kan ik er een indienen bij Graydon?

 

Nog een geinige - van de KvK site in januari dit jaar: "Met de non-mailing-indicator blokkeert u alleen de levering van uw gegevens in adressenbestanden."

Dat is dus gewoon een leugen - ik kan het niet anders noemen.

 

edit: links zoals die hierboven gaan niet goed als er twee keer http:// in staat - deze kopieren en plakken werkt wel: https://web.archive.org/web/20150130023240/http://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/inschrijven-bij-de-kamer-van-koophandel/handelsregister-en-persoonsgegevens/non-mailing-indicator/

 

En juli 2014: "De non-mailing indicator geldt als een adresbestand wordt opgevraagd voor direct-marketingactiviteiten. Soms worden gegevens van ondernemers met non-mailing-indicator geleverd aan specifieke afnemers (zoals overheid, banken en verzekeringsmaatschappijen) als het voor een ander doel is. Bijvoorbeeld om hun bestanden actueel te houden (verhuizingen, verandering van rechtsvorm, etc). Deze afnemers mogen u echter niet met commerciële uitingen benaderen als u géén klant van hen bent en de non-mailing-indicator hebt geactiveerd. Dit leggen wij contractueel vast met de afnemer."

Dat zal Graydon dan wel zijn.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.