• 0

Geldt de wet koop op afstand wel of niet voor mijn diensten

Ik verkoop dj's en drive-in-shows. Die bied ik aan via mijn website. Klanten kunnen via die website een offerte aanvragen, een definitieve boeking plaatsen (en dus een overeenkomst aangaan) via de website is niet mogelijk.

 

Klanten ontvangen meestal een offerte en laten vervolgens telefonisch of per e-mail weten daar akkoord mee gaan. Op dat moment is sprake van een overeenkomst. In de meeste gevallen is er geen "face to face" contact totdat het optreden plaatsvindt.

 

Geldt de wet koop of afstand (en dan vooral de bedenktijd) in dit geval? Ik denk persoonlijk van niet: het gaat immers om een dj tijdens een feest, dat valt volgens mij onder vrijetijdsbesteding, en het gaat om een vaste datum dus het is tevens tijdsgebonden.

 

Graag jullie mening.

 

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 2

Ik heb inmiddels een eerste reactie van VECTA:

 

Een interessante vraag waarop het eerste antwoord zou zijn dat de wettelijke bedenktijd niet van toepassing is op artiestenboekingen. Je kunt het product immers pas beoordelen als je het ervaart (net als reizen, theaterkaartjes, etc.) en er wordt capaciteit gereserveerd. Maar omdat ik begrijp dat een (juridische) onderbouwing / beargumentering wenselijk is, heb ik de vraag nog even voorgelegd aan onze huisadvocaat.

 

Ik ontvang deze week van hen een kort artikel met toelichting, dus ik kom er dan vanzelfsprekend bij je op terug.

 

Wordt vervolgd dus.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 1

Volgens mij is het vrij duidelijk:

 

3. In afwijking van lid 1 zijn de artikelen 46c-46e en 46f lid 1 niet van toepassing op de overeenkomst op afstand tot het verrichten van diensten die logies, vervoer, het restaurantbedrijf of vrijetijdsbesteding betreft, indien de dienstverlener zich er bij het sluiten van de overeenkomst toe verplicht, deze diensten te verrichten op een bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode.
bron

 

Het boeken van een artiest of DJ is een overeenkomst die de dienstverlener verplicht de dienst te verlenen op een vastgestelde datum, zoals een huwelijk. De wet koop op afstand geldt dan niet.

 

Als ik op de sites van dergelijke boekingsbureau's kijk dan kan annuleren wel als het geruime tijd van te voren is maar dat lijkt dus vooral extra service te zijn.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Pfff. Dat was even zoeken. Ben gewend iets sneller te vinden. ;D En dan is het ook niet in de Nederlandse wettekst die niet of nauwelijks doorzoekbaar is. Maar in: RICHTLIJN 2011/83/EU

 

Het toekennen van een herroepingsrecht aan de consument kan ook niet passend zijn in het geval van bepaalde diensten waarbij de sluiting van de overeenkomst impliceert dat er capaciteit wordt gereserveerd, waarvoor de handelaar bij de uitoefening van een herroepingsrecht mogelijk geen bestemming meer kan vinden.

bron

 

 

Link naar reactie
  • 1
Artikel 230p

 

De consument heeft geen recht van ontbinding bij:

 

e. een overeenkomst tot het verrichten van diensten die strekt tot de terbeschikkingstelling van accommodatie anders dan voor woondoeleinden, van goederenvervoer, van autoverhuurdiensten, van catering en van diensten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, indien in de overeenkomst een bepaald tijdstip of een bepaalde periode van nakoming is voorzien;

Dat ziet er nauwer uit dan wat in de oude wet stond; daar hoefde je aan allerlei verplichtingen niet te voldoen, hier vervalt alleen het recht op ontbinding.

 

Scenario: klant gaat trouwen, huurt een DJ in die op de gelukkige dag in een partytent in een weiland mag komen draaien. Drie dagen voor het huwelijk krijgt de echtgenoot de bibbers en de klant blaast het huwelijk af, wil haar volledige betaling terug van de DJ. De laatste wijst op artikel 230p en zegt: "je kunt me wat, ik betaal niets terug. Ik heb mijn apparatuur al moeten huren." Klant zegt, "jij je zin, je komt over drie dagen maar lekker draaien". Op de bewuste dag regent het dat het giet en uiteraard staat er geen partytent in het verder lege en drassige weiland. :)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Volgens mij is het vrij duidelijk:

 

3. In afwijking van lid 1 zijn de artikelen 46c-46e en 46f lid 1 niet van toepassing op de overeenkomst op afstand tot het verrichten van diensten die logies, vervoer, het restaurantbedrijf of vrijetijdsbesteding betreft, indien de dienstverlener zich er bij het sluiten van de overeenkomst toe verplicht, deze diensten te verrichten op een bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode.
bron

 

Het boeken van een artiest of DJ is een overeenkomst die de dienstverlener verplicht de dienst te verlenen op een vastgestelde datum, zoals een huwelijk. De wet koop op afstand geldt dan niet.

 

Als ik op de sites van dergelijke boekingsbureau's kijk dan kan annuleren wel als het geruime tijd van te voren is maar dat lijkt dus vooral extra service te zijn.

 

 

 

Verhuur van een DJ is geen 'vrijetijdsbesteding'.

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik zit nog steeds met de term vrijetijdsbesteding. In de EU tekst zijn ter verduidelijking van de besproken uitzonderingen specifiek "plaatsen voor evenementen" genoemd als voorbeeld. Ben ik dan heel creatief als ik zeg dat je zou kunnen stellen dat een opdrachtgever plaatsbewijzen koopt voor het optreden van een DJ?

Op het moment dat de bezoekers elk een kaartje kopen voor het optreden, dan is het vrijetijdsbesteding, door die bezoekers. Maar bij de trouwerij bestaat de vrijetijdsbesteding - waar op zich wel sprake van is - uit bezoeken van het feest. En daarin is TS geen contractspartij.

 

Het is op zich niet anders dan de situatie dat de automatiseerder van een school btw-belaste diensten levert, ook al is de school vrijgesteld van btw.

Link naar reactie
  • 1

Ik heb inmiddels antwoord van de advocaat van VECTA, helaas was hun eerste reactie onjuist en geldt er ook volgens hun jurist een wettelijke bedenktijd. Hieronder het volledige antwoord van hun jurist, mr. Valerie Kruijtzer van DVAN:

 

Zoals beloofd heb ik nagedacht over de vraag die je me deze week voorlegde: heb je als consument recht op bedenktijd als je via het internet een DJ boekt?

 

Ik ben allereerst in de wet gedoken. Sinds halverwege vorig jaar geldt de Wet koop op afstand, welke wet de consument het recht op bedenktijd – en wel 14 dagen – geeft als deze een roerende zaak of een dienst via het internet koopt. Diensten die genoemd worden als diensten waarbij de consument het recht op bedenktijd heeft zijn telefoonabonnementen en abonnementen voor datingsites. Uitzondering op de regel is als de dienst onder vrijetijdsbesteding valt. Voorbeelden die genoemd worden zijn kaartjes voor de bioscoop of het theater. Gaat het om vrijetijdsbesteding, dan kan de consument de koop op afstand niet terugdraaien. De vraag is dus: valt het boeken van een DJ onder vrijetijdsbesteding?

 

Ik ben in de jurisprudentie en literatuur gedoken, maar voor zover ik heb kunnen nagaan bestaat over dit specifieke voorbeeld nog geen jurisprudentie en is er nog geen literatuur voorhanden. Het komt dus aan op een (logische) interpretatie van de wet. Ik zie de dienst om op een feestje te draaien niet als een dienst die valt onder vrijetijdsbesteding en dus niet als uitzondering op de regel. Kaartjes voor een festival of voor de bioscoop zijn naar mijn idee naar hun aard hele andere ‘aankopen’ dan het boeken van een DJ. Koop je eenmaal een kaartje voor bijvoorbeeld een festival, dan kan je moeilijk binnen veertien dagen aangeven dat je de koop toch terug wil draaien. Ondertussen kan je het kaartje immers al hebben doorverkocht, om maar een voorbeeld te noemen. Bij vrijetijdsbesteding denk ik aan een consument die zelf iets onderneemt, een die dus zelf een concert opzoekt, een die zelf naar de kartbaan gaat etc. De DJ komt juist actief een dienst verrichten op verzoek van de consument (en waarschijnlijk ook op een later tijdstip). Ik zou dus zeggen dat het recht op bedenktijd in dit geval opgaat. Ik wil hier wel bij benadrukken dat het echt afhangt van de interpretatie.

 

Ik zal dit volgende week wat meer uitgebreid uitschrijven, zodat jullie het als artikel kunnen delen met de leden. Vanwege de kerstdrukte, ben ik daar nog niet aan toegekomen. Je kan nu in ieder geval terugkoppeling geven aan de persoon die de vraag aan je voor heeft gelegd.

 

Met vriendelijke groet,

Valerie Kruijtzer

Advocaat

 

 

- EDIT -

 

Hoewel ook deze advocate dus denkt dat de wettelijke bedenktijd ook van toepassing is op dj boekingen zegt ze ook "maar voor zover ik heb kunnen nagaan bestaat over dit specifieke voorbeeld nog geen jurisprudentie en is er nog geen literatuur voorhanden. Het komt dus aan op een (logische) interpretatie van de wet. Een rechter zou hier dus nog anders over kunnen oordelen ;D

 

Zodra het artikel online staat zal ik hier nog even een linkje plaatsen. Daarin zal ook worden stilgestaan bij een te adviseren werkwijze zodat ik en mijn collega's de algemene voorwaarden ed kunnen aanpassen.

 

Ik wil in elk geval graag iedereen bedanken voor hun meningen en argumenten. Ik vond het een erg leuke en leerzame discussie. Daarnaast wil ik ook mijn contactpersoon bij VECTA, Dineke Overweel-Philipse, hier nog even publiekelijk bedanken voor haar uitzoekwerk.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 1

Zoals beloofd nog even het artikel van de advocate van CLC Vecta. Wat later dan verwacht maar beter laat dan nooit toch. Een gedeelte van het artikel is echter alleen voor leden toegankelijk (ik heb het volledige artikel maar mag dat gedeelte helaas niet publiceren) dus ik heb er zelf ook maar een artikel over geschreven (met een linkje naar dit topic erin) ;)

 

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

het gaat niet zozeer om de aard van de dienst maar de wijze van afsluiten. vandaar ook de naam van de wet "koop op afstand"

 

het kan wel uitmaken of je klant een consument is of een bedrijf dat jou inhuurt. voor de eerste geldt de wettelijke bescherming, voor de tweede (vaak) niet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Ward, maar ik had al op Consuwijzer gekeken en daar staat onder andere :

 

Koopt u een van de volgende producten op afstand? Dan krijgt u geen bedenktijd:

 

- reizen, vervoer, logies of andere vormen van vrijetijdsbesteding

- tijdsgebonden producten, zoals losse tijdschriften of kranten

 

Mijn vraag is of mijn diensten daar ook onder vallen.

 

@Roel, dat laatste is mij bekend, en het gaat in dit geval dus juist wel om de aard van de dienst.

 

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

De ACM zegt er wat meer over:

 

Wat staat er in de wet over de bedenktijd bij diensten?

De consument heeft recht op bedenktijd, ook bij diensten die al tijdens de bedenktijd zijn begonnen. U mag in sommige gevallen wel een vergoeding in rekening brengen voor al geleverde diensten. [...]

 

Geen herroepingsrecht

De consument heeft geen recht op bedenktijd als het gaat om dringende herstelwerkzaamheden of onderhoud. Dit geldt alleen als de consument u specifiek heeft verzocht hem te bezoeken om deze dringende werkzaamheden te verrichten. [...]

Dus in hoofdlijnen: ook bij diensten heeft de consument recht op bedenktijd tenzij het een dringende spoedklus was. Misschien valt onder dat laatste "onze DJ is ziek en we hebben vanavond nog dringend een verse nodig", maar het lijkt erop dat je in andere gevallen niet snel onder de bedenktijd uitkomt.

Link naar reactie
  • 0

Even een linkje dan. Onder het vierde kopje staat de tekst uit mijn vorige bericht, de uitzonderingen van diensten die niet onder de bedenktijd vallen.

 

Mijn vraag is dus of mijn diensten ook onder die uitzonderingen vallen, aangezien deze veel overeenkomsten vertonen met reizen: het gaat om een vaste datum en het valt onder vrijetijdsbesteding. Voor zover ik heb kunnen vinden is juist die vaste datum de reden dat de bedenktijd hier niet geldt, zie ook de consumentenbond.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Maar op dat linkje wordt ook een vergelijking gemaakt met het inhuren van een schilder en dát lijkt me eerder een vergelijkbare dienst dan de genoemde uitzonderingen:

Diensten

Sluit u een dienst af die binnen veertien dagen helemaal wordt afgemaakt? Bijvoorbeeld een schilderklus? Dan moet u er uitdrukkelijk mee instemmen dat de dienst binnen de bedenktijd begint. En u moet hebben laten weten dat u afziet van de bedenktijd. Als u dat hebt gedaan, hebt u geen bedenktijd meer.

Dus als de klant niet uitdrukkelijk afziet van de bedenktijd, geldt de bedenktijd. Bovendien is die bedenktijd 14 dagen, dus moet de consument ermee instemmen dat de dienst (deels) eerder wordt geleverd; voor de (deels) geleverde dienst kunnen namelijk kosten in rekening worden gebracht, waardoor effectief wat wordt afgesnoept van het recht op volledige annulering binnen de bedenktijd.
Link naar reactie
  • 0

In principe verwijs je dus naar de uitzondering voor "reizen, vervoer, logies of andere vormen van vrijetijdsbesteding".

 

Want "tijdsgebonden producten, zoals losse tijdschriften of kranten" zal niet van toepassing zijn op de werkzaamheden van een DJ.

 

En dan vraag je aan ons (Higherlevel lezers) of jouw diensten als DJ als "andere vormen van vrijetijdsbesteding" aangemerkt kunnen worden. Want "reizen" en dergelijk verkoop je sowieso niet (heb ik begrepen).

 

Tja, dat weet natuurlijk niemand eerlijk gezegd. Het zou kunnen. Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat iemand hier weet hoe de rechter hier over denkt.

Is het niet meer een kwestie van je eigen standpunt in deze innemen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Is het niet meer een kwestie van je eigen standpunt in deze innemen?

 

ja maar daar moet je dan wel heul goed over nadenken want voor je weet praat je voor jezelf iets recht wat niet recht is en dan krijg je zomaar een situatie waarint zalando gaat beweren dat er voor vrouwen ook geen bedenktijd bestaat, immers is voor de gemiddelde vrouw het kopen van schoenen ook een zeer geliefde vrijetijdsbesteding.

 

Ik proef bij bob in zijn vraagstelling een beetje de drang om onder die bedenktijd uit te kunnen. (maar dat kan mijn interpretatie zijn). Dat zou ik echter niet doen door de dienst onder een bepaalde uitzondering te willen "proppen"

 

ik zou voor de veilige optie gaan en dat is ofwel alleen boekingen accepteren die verder dan 14 dagen weg liggen voor particulieren gecombineerd met een voorbehoud dat zolang de boeking niet betaald is deze niet definitief is en ook door jou geannuleerd kan worden.

 

Er zullen genoeg klanten zijn die bereid zijn om af te zien van hun bedenktijd om zekerheid te krijgen over jou aanwezigheid. En in die gevallen waar ze wel erg hechten aan de bedenktijd weet jij dat je er rekening mee moet houden dat je mogelijk 2e keus bent en afgebeld wordt als Hardwell ( of Harry met zijn hammond orgel) toch opeens een gaatje blijkt te hebben en op dat feestje wil draaien..

 

 

Link naar reactie
  • 0

En dan vraag je aan ons (Higherlevel lezers) of jouw diensten als DJ als "andere vormen van vrijetijdsbesteding" aangemerkt kunnen worden. Want "reizen" en dergelijk verkoop je sowieso niet (heb ik begrepen).

 

Inderdaad ;)

 

Tja, dat weet natuurlijk niemand eerlijk gezegd. Het zou kunnen. Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat iemand hier weet hoe de rechter hier over denkt.

Is het niet meer een kwestie van je eigen standpunt in deze innemen?

 

Lijkt me niet, ik moet me immers ook aan de wet houden. Ik hoop eigenlijk vooral op een reactie van de juristen hier natuurlijk, misschien dat zij er wat zinnigs over kunnen zeggen.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

(...) voor je weet praat je voor jezelf iets recht wat niet recht is en dan krijg je zomaar een situatie waarint zalando gaat beweren dat er voor vrouwen ook geen bedenktijd bestaat, immers is voor de gemiddelde vrouw het kopen van schoenen ook een zeer geliefde vrijetijdsbesteding.

 

Als mede-eigenaar (mede-, omdat wij getrouwd zijn in gemeenschap van goederen, inclusief schoenen en laarzen…!) van een zolderkamer die half vol lijkt te staan met dozen vol schoenen/laarzen van ‘de vrouw’ zou ik mij daar best in kunnen vinden…

 

(Maar ik ben natuurlijk geen rechter, dus mijn mening is niet belangrijk in deze. Niet seksistisch bedoeld of zo, gewoon een kwestie van waarneming zeg maar. Wel een grapje natuurlijk, maar niet geheel uit de lucht gegrepen.)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik proef bij bob in zijn vraagstelling een beetje de drang om onder die bedenktijd uit te kunnen. (maar dat kan mijn interpretatie zijn). Dat zou ik echter niet doen door de dienst onder een bepaalde uitzondering te willen "proppen".

 

Nou ja, ik hoef er niet perse onderuit te komen maar ik wil wel graag weten hoe het zit.

 

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Je bent je diensten onder andere aan het vergelijken met de "reisbranche".

 

Ik denk dat het heel verstandig zou zijn eens contact op te nemen met een professioneel artiestenmanagementbureau, deze kunnen je exact voorlichten of verwijzen naar.

Binnen deze branche zoeken lijkt mij effectiever.

 

Groet,

Ben

 

 

Link naar reactie
  • 0
Ik verkoop dj's en drive-in-shows.

Uit het bericht begrijp ik dat inhuurders jou betalen. Je zou het verdienmodel kunnen veranderen, zodat je niet meer met betalingen van eindklanten te maken hebt. Andere optie is klanten opzoeken of ontvangen voor tekenen van een contract.

 

Wat is het probleem? Heb je ontbindende voorwaarden? Geen idee of leveringen als maatwerk/klantspecifiek te bestempelen zijn...

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Er is geen direct probleem hoor, ik maak het alleen af en toe mee dat klanten het contract niet ondertekenen en dan vinden dat ze volledig in hun recht staan en dat vind ik vreselijk irritant (afspraak is afspraak enzo). Dus ik wil graag weten wie er in zo'n geval gelijk heeft ;)

 

Dan is er ook nog een praktisch dingetje: als de klant binnen 14 dagen mag annuleren moet ik dat ook in mijn voorwaarden zetten.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

vooropgesteld: ik ben geen jurist.

Maar: bob maakt hier twee redeneerfouten

1. het gaat hier niet om consumentemarketing, die zijn meer beschermd.

2. De koop op afstand gaat hier met name om een verlengstuk van de colportagewet: de verkoper komt bij de klant thuis, overvalt hem een beetje, en om dat gemis op te vangen is er een wettelijke bedenktijd ingevoerd (goede zaak trouwens)

 

Hier komt de klant wel degelijk bij Bob op bezoek, digitaal dan bezoekt hij zijn webstite. en heeft dus eigen initiatief getoond, en dus tijd gehad daar over na te denken. Dt de koop niet face to face gesloten wordt, maar via brief (ook al is dat dan een elektronische) versterkt dit alleen maar.

Ook het telefonisch ja-woord is voldoende, met dien verstande dat je dat moeilijk hard kunt maken Je zou dit overigens wel op kunnen nemen. Maar schriftelijk is beter.

Link naar reactie
  • 0

Is hier niet domweg het onderscheid tussen een goed en een dienst van toepassing?

 

In de geest van de wet kun je een goed retourneren als het je niet bevalt om welke reden dan ook, maar met diensten ligt dat toch anders. Stel dat iemand een DJ huurt maar daar binnen 2 weken niet echt tevreden over is (zonder opgaaf van goede reden), dan lijkt het me niet het geval dat dit zomaar ongedaan kan worden gemaakt.

 

De uren van een dj kun je niet simpelweg terugsturen alsof het een paar schoenen zijn.

 

Wat je er praktisch mee kan is stellen dat men wel mag annuleren maar uitsluitend binnen 14 dagen voor de levering van de dienst. En dat is an sich al behoorlijk royaal: probeer maar eens je volledige geld terug te krijgen als je 15 dagen voor vertrek een vliegticket annuleert - wat in feite niet meer is dan een vooraf overeen gekomen stuk dienstverlening ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.