Jump to content
Douwel
Verberg

personeel loopt door elkaar met orderpicken

vraag

Goede morgen alle,

 

mijn probleem als leiding met mijn personeel.

Het werk wat ze moeten doen:

karren met artikelen verdlen over ongeveer 15 klanten.

 

het probleem is dat de 3 mensen vaak niet weten welke klant ze doen, dit resulteert vaak in 1 klant met 2x de hoeveelheid van besteld. als dit voorkomt raken de artikelen op en kunnen we de rest niet leveren. vaak tellen we dan snel alle bestellingen na om te kijken waar de fout zit. hoe kan ik dit het best oplossen en de medewerkers er op aanspreken?

 

Zelf vond ik het een idee om elke medewerker een mankeerstift te geven zodat ze afstrepen wat ze hebben gedaan en zo kan je aan de hand van de kleur bijv. Blauw van Jan zien dat Jan dat heeft gedaan.

 

iemand een idee hoe we dit kunnen verbeteren?

 

Als het niet duidelijk is gewoon vragen!

 

Link to post
Share on other sites

22 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Ja maar daar staan heel veel artikelen op die niet van belang zijn voor hun. we gebruiken nu een lijst waar alle klanten opstaan en dan strepen we daar het getal door als je hem bij de klant in het kratje doet.

 

Dus iedereen werkt samen met 1 A4tje om alles door te strepen

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Kijk eens naar een uitzending van de Voice Kids of The Voice of Holland o.i.d. hoe kinderen een songtekst opdelen.

 

Wat lijkt jou zelf een logische oplossingsrichting? Ik neem aan dat er per klantkrat ook een pakbon is (print je die twee keer uit, waarvan één om af te strepen).

 

Groet,

 

Highio

 


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Bedankt voor alle snelle reacties om een voorbeeld te geven:

 

5 pagina's met deze structuur. Zie bijlage foto

de mederwerkers moeten alle 100 artikelen met de hand tellen. stel ze maken een tel fout en de klant belt ons. dan moeten we hierbij wel de goeie medewerker op aanspreken dus we moeten na 6 uur na de bestelling is gepakt weten wie wat gedaan heeft.

 

probleem.thumb.png.26e17e5ea7a3a8d433af04fed4ef8e6a.png

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Afvinken met een letter (medewerker) per orderregel? Wegen?

 

Groet,

 

Highio


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

afvinken met letter is wel een idee.

 

ik ben eind verantwoordelijk alleen ik kan niet even 100 producten na tellen voor 1 klant. dus daar vertrouw ik mijn personeel in alleen een dubbele bestelling pakken is gewoon niet handig

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

maar hoe kan het uberhaubt efficient zijn dat meerdere mensen van 1 a4 moeten aflezen? dan lopen zich dus helemaal een ongeluk omdat je maar 1 of 2 artikelen per keer kan pakken en dan weer terug moet. als je met 12 man loopt moet iedereen gewoon toch eigen (Deel lijsten) hebben liefst op volgorde van de magazijn indeling dan hoeven ze een pad maar 1 keer af te lopen en dan in 1x alles voor 1 klant ophalen en afleveren ipv meerdere keren heen en weer lopen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

dat lijkt handiger maar als een bestelling met spoed weg moet. moet ik hem controleren of alles er bij zit. dit moet binnen 60 seconde gebeuren want dan is de vrachtwagen weer weg. dan is het belangerijk dat ik alle a4tjes bij elkaar heb zodat ik

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer

Ja, maar... ja, maar... is dit eigenlijk een ondernemersvraag?

 

Groet,

 

Highio


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Zoals ik het begrijp zijn er dus 3 medewerkers die samen een bestelling voor 1 klant gereed maken? Kun je niet beter medewerker 1 de volledige bestelling van klant 1 laten picken, medewerker 2 de volledige bestelling van klant 2 enzovoorts?

 

Als dat niet mogelijk is zou je het magazijn kunnen opdelen in secties. Medewerker 1 pickt alle producten in sectie 1 (bijvoorbeeld gang 1), medewerker 2 pickt alle producten in sectie 2 enzovoorts.

 

Een stukje automatisering zou ook een goede oplossing zijn natuurlijk, maar wel wat duurder. Geef de medewerkers een tablet en een barcodescanner, als ze een product picken scannen ze de barcode (die hoef je niet op ieder product aan te brengen, maar bijvoorbeeld op de stelling) en dan wordt hij automatisch afgestreept op de tablets van de andere medewerkers. Er is vast wel een betaalbare app die dat kan. Misschien kan het zelfs wel gewoon met smartphones waarbij de camera als barcodescanner dient.

 


Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik heb als student jarenlang orders gecontroleerd bij een groothandel.

Je kunt de workflow makkelijk verbeteren.

Jouw probleem: 3 medewerkers werken met 1 papiertje voor 15 klanten.

 

Waar ik werkte waren er orderpickers die elk hun eigen 'zone' in het magazijn hadden.

Zij kregen ieder verzamelbonnen die op locatie geordend waren (elk pad had een nummer, een a, b en c blok en werd in 3 secties verdeeld plus links en rechts aanduiding en of het in een stelling sond of op de vloer: 12B2R1 is pad 12 sectie B halverwege rechts op de grond). Zij brachten de artikelen van de verzamelbon naar de controle afdeling waar het gesorterrd en gecheckt werd.

 

Bij de controle (mijn afdeling) had elke order zijn eigen bon.

Mijn collega's en ik verdeelden de orderbonnen en liepen kriskras door elkaar om de artikelen van de door de orderpickers veilingkarren te pakken.

Elke order had al een 'laadnummer' voor de vrachtwagenchauffeur A,B,C,D,Zw,Fr,UK + nummer. Zodra er 1 artikel van een bestelling was gecheckt werd dat in een vak gezet met een sticker met het nummer er groot op (met marker geschreven).

Met balpen werd elk artikel op elke bon afgevinkt door degene met de bon.

 

Fouten maken blijft menselijk, maar op deze manier ging het prima. Ik kom makkelijk 8 bestellingen tegelijk controleren op deze manier, omdat het een overzichtelijke workflow was. En als je vond dat je teveel bonnen vasthad, legde je er een paar neer bij de corresponderende bestelling of in een leeg vak.

Oh ja, iedereen ondertekende de door hem gecontroleerde bestelling met zijn naam, zodat je op het matje geroepen kon worden als het niet klopte. In 6 jaar tijd (waaronder een jaar voltijd) ben ik nooit op het matje geroepen.

 

Zoals je het nu doet is frustrerend, want iedereen moet telkens naar hetzelfde papiertje lopen.

 


BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

bedankt WalterBrokx voor de reactie

 

het probleem is alleen dat we met lossen karren werken die je van plaats kan veranderen dus de artikelen hebben geen vastte plek. de artikelen hebben ook geen barcodes. een app of software systeem heeft dus geen zin want je moet het met de hand tellen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

bedankt WalterBrokx voor de reactie

 

het probleem is alleen dat we met lossen karren werken die je van plaats kan veranderen dus de artikelen hebben geen vastte plek. de artikelen hebben ook geen barcodes. een app of software systeem heeft dus geen zin want je moet het met de hand tellen.

Als ik dit zo lees dan zeg ik dat het tijd wordt dat je je magazijn en haar werking grondig gaat reorganiseren en een goed WMS, Warehouse Management System, aanschaft.

En stopt met het bedenken van redenen waarom je dat niet zou moeten kunnen willen doen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Maar het gaat hier om producten zoals: pistolletjes, kaasbroodjes, witte bollen, harde bollen, hamkaas broodje.

 

Deze komen uit de oven en ze snel ik worden gepakt en de karren uit de oven hebben geen vaste plek dus een locatie systeem zou hier niet van toepassing zijn lijkt me.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dan kun je nog steeds voor elke bestelling een losse bon maken bij het controleren.

 

Dan is het knelpunt van met 3 man op 1 velletje 15 bestellingen checken opgelost.

 

Zonder artikelnummers maak je het (nieuw personeel) wel moeilijk. Als je groeit gaat dat ect problemen opleveren, weet ik uit ervaring. Waar ik werkte waren ook nog oude artikelen zonder artikelcode (wel in het system, maar niet op het artikel): hierdoor moest de omschrijving gebruikt worden om te weten of het het juiste artikel was: tijdrovend.

 

Door je hele voorraad in potentie te laten zwerven, maak je het jezelf ook extra moeilijk.

Waar ik werkte werden ook spullen verplaatst of de volgende partij werd op een andere plek gelost ivm ruimte of het raakte op op een locatie. Dat werd altijd verwerkt in de administratie.

Veel orderpickers wisten de veel artikelen uit hun hoofd te vinden, maar als je telkens gezocht moeten worden maak je het proces onnodig tijdrovend.

 

Ook broodjes zijn artikelen die je een vaste locatie kunt geven: een kwestie van discipline.

 


BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Maak eens een flowchart en omschrijf wat er gebeurt in elke stap en wat een bottleneck zou kunnen zijn om het soepel te laten gaan.

goede opmerking: breng het in kaart. Hoe zou je het idealiter willen zien?

Natuurlijk is dit een ondernemersvraag - afgezien van het feit dat zo'n afdelingschef meestal nog niet de ondernemert zelf is. Maar het indelen van het orderpickingproces biedt vele mogelijkheden.

 

De indeling die nu gekozen is, onder de tijdsdruk van zo snel mogelijk alles pakken, dus met meerdere mensen één order. Hét probleem daarbij is -dat is inherent- meer fouten, meer coördinatie en een verspreide verantwoordelijkheid. nalopen van de order, los van een snelle check, is inderdaad geen doen.

 

Meteen maar naar automatisering vluchten is in veel kleinere organisaties nog helemaal niet nodig, schiet zijn doel voorbij. Maar wees je ervan bewust, dat met meerdere mensen één order picken altijd lastiger is coordinaitef.

 

1. Sectiescheiding is een oplossing: splits de order meteen in net zoveel verschillende orders als je secties hebt. Dit zou je al op het niveau van orderinvoer moeten regelen, dus dat het orderbriefje al zoveel mogelijk gesplitst is.

2. zorgen dat je de order al eerder ontvangt voordat de vrachtwagen er is. Je kunt dan alsnog 1 picker op 1 order zetten

3. Als dat ook niet kan of wenselijk is: werk met orderpickteams in plaats van met individuen. Je houdt dan een order op een team. het team raakt snel op elkaar ingespeeld, en kan zelf zeer flexibel de order verdelen. het team is dan aanspreekbaar bij fouten.

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Vergeet de orderpickers zelf niet. Mensen op de werkvloer weten meestal heel goed wat voor hun wel of niet werkt. Er worden waarschijnlijk ook meer fouten gemaakt dan er boven water komen, want mensen corrigeren zichzelf of hun collega's.

 

Bovendien heb je "draagvlak" nodig voor om het even welke verandering je invoert, anders wordt het systeem in de praktijk al gauw anders uitgevoerd dan je op papier had verzonnen.

 

Vooral vragen aan je mensen dus — en eventueel het beste idee belonen met een weekendje Efteling voor het hele gezin.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 6 leden online en 195 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept