• 0

aankomend werknemer

Ik wil een werknemer aannemen, vandaag zouden we de dingen in orde maken.

Maar bij aankomst van het gesprek bleek hij door zijn rug te zijn gegaan en wel op zo'n manier dat zitten al onmogelijk is.

 

Ik begrijp dat ik er nu gewoon voor kan kiezen om afscheid te nemen, maar wil toch eerst uitzoeken of er ook een nog een menselijke oplossing is, zonder dat ik er falliet op ga.

 

Ik heb nog geen verzekering voor werknemers die ziek zijn, deze wilde ik nemen bij het aannemen van de werknemer, deze dekt alleen geen gevallen van ziekte die zijn ontstaan voor de aanvang van de werkrelatie en/of verzekering. De werknemer is een 50plusser en komt uit een ww uitkering.

 

Wat is nu een slimme zet? Door je rug gaan op deze leeftijd op de manier dat deze man nu gegaan is, kan behoorlijke gevolgen hebben voor de verdere werkrelatie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ligt eraan... ik ben een paar jaar geleden ook flink door mijn rug gegaan, ik kon niet eens meer lopen. Maar ja, na 1 of 2 dagen en flink wat pijnstillers ging het alweer wat beter, en na 1 of 2 weken was ik weer helemaal hersteld. Daarna nog maar 1 of 2 keer gebeurd, dus niet iets waardoor ik continu uit de running ben.

 

Dus als het heel zwaar werk is waarbij de rug flink belast wordt kun je beter iemand anders aannemen, maar anders zal het wel meevallen. En je geeft hem natuurlijk eerst een contract van een half jaar ofzo dus dan zijn de consequenties als het toch tegenvalt nog te overzien.

 

Plan even een nieuwe afspraak met hem over een weekje of 2, met een beetje geluk is hij dan weer helemaal opgeknapt.

 

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Maar als hij in dat half jaar nog een keer door zijn rug gaat, moet ik hem dan niet 2 jaar door blijven betalen?

 

Volgens mij niet, als je het contract niet verlengt gaat de werknemer gewoon ziek uit dienst en wordt hij betaald vanuit de ziektewet. Maar ik ben absoluut niet deskundig op dit gebied dus wacht even de reacties af van mensen die dat wel zijn.

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil een werknemer aannemen, vandaag zouden we de dingen in orde maken.

Maar bij aankomst van het gesprek bleek hij door zijn rug te zijn gegaan en wel op zo'n manier dat zitten al onmogelijk is.

Je overweegt blijkbaar om alsnog af te zien van het sluiten van een schriftelijke arbeidsovereenkomst. Vrees je dat de werknemer er op aanstuurt dat er al een mondelinge arbeidsovereenkomst was?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 2

Maar als hij in dat half jaar nog een keer door zijn rug gaat, moet ik hem dan niet 2 jaar door blijven betalen?

Alleen bij een contract voor onbepaalde tijd. Bij een contract voor bepaalde tijd eindigt de loondoorbetaling bij einde contract (en neemt UWV via Ziektewet Vangnet en WIA de uitkering en reïntegratie over: de werknemer hoeft daar financieel niet slechter van te worden)

 

alleen dekken verzekeraars voor zover ik de voorwaarden heb begrepen, geen ziektes die al aanwezig waren voor het afsluiten van de verzekering of voordat de werknemer in dienst kwam.

 

Niet helemaal. Verzekeraars sluiten arbeidsongeschiktheid uit die al bestond op het moment van aanvragen en/of in dienst treden van de werknemer. Arbeidsongeschiktheid (een langdurig of permanent onvermogen tot werken) is iets anders dan ziekte of een gebrek.

 

Voor ziekte hanteren verzekeraars andere normen: iemand moet op het moment van het aangaan van de verzekering minstens 4 weken niet meer ziek zijn (lees: 4 weken in staat zijn geweest tot werken)

 

Maar zelfs voor zieke werknemers kan de verzekering al worden afgesloten: alleen gaat de dekking voor die betreffende werknemer dan pas in vanaf 4 weken na herstel

 

Wat is nu een slimme zet?

[*]Ga eerst een dienstverband voor bepaalde tijd aan (bijv 7 maanden : dan zit er ook nog een maand proeftijd in)

[*]Leg duidelijk de rechten (uitkerings%, evt wachtdagen) en plichten (wanneer en hoe melden, onder behandeling huisarts stellen etc) bij ziekte vast in de arbeidsovereenkomst

[*]Speel open kaart met verzekeraar of adviseur: zorg er voor dat je vooraf (en schriftelijk!) duidelijkheid hebt of deze werknemer nu verzekerd kan worden voor toekomstige rugklachten

[*]Open deur:maak je keuze voor verzekering niet op prijs, maar op de geboden duidelijkheid en zekerheid.

[*]Goede verzuimverzekeraars zijn oa Amersfoortse, Avéro Achmea/Interpolis, Goudse, Generali, Nationale Nederlanden, Aegon en Delta Lloyd. Amersfoortse en Avéro hebben als groot voordeel dat ze (als enige) ook de volledige kosten van reïntregratie dekken. Zeker bij behandelbare rugklachten is dat een grote pré

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik wil een werknemer aannemen, vandaag zouden we de dingen in orde maken.

Maar bij aankomst van het gesprek bleek hij door zijn rug te zijn gegaan en wel op zo'n manier dat zitten al onmogelijk is.

Je overweegt blijkbaar om alsnog af te zien van het sluiten van een schriftelijke arbeidsovereenkomst. Vrees je dat de werknemer er op aanstuurt dat er al een mondelinge arbeidsovereenkomst was?

 

Nee dat verwacht ik niet, want we hebben nog niet over salaris, vergoedingen en werktijden.

Link naar reactie
  • 0

Maar als hij in dat half jaar nog een keer door zijn rug gaat, moet ik hem dan niet 2 jaar door blijven betalen?

Alleen bij een contract voor onbepaalde tijd. Bij een contract voor bepaalde tijd eindigt de loondoorbetaling bij einde contract (en neemt UWV via Ziektewet Vangnet en WIA de uitkering en reïntegratie over: de werknemer hoeft daar financieel niet slechter van te worden)

 

alleen dekken verzekeraars voor zover ik de voorwaarden heb begrepen, geen ziektes die al aanwezig waren voor het afsluiten van de verzekering of voordat de werknemer in dienst kwam.

 

Niet helemaal. Verzekeraars sluiten arbeidsongeschiktheid uit die al bestond op het moment van aanvragen en/of in dienst treden van de werknemer. Arbeidsongeschiktheid (een langdurig of permanent onvermogen tot werken) is iets anders dan ziekte of een gebrek.

 

Voor ziekte hanteren verzekeraars andere normen: iemand moet op het moment van het aangaan van de verzekering minstens 4 weken niet meer ziek zijn (lees: 4 weken in staat zijn geweest tot werken)

 

Maar zelfs voor zieke werknemers kan de verzekering al worden afgesloten: alleen gaat de dekking voor die betreffende werknemer dan pas in vanaf 4 weken na herstel

 

Wat is nu een slimme zet?

[*]Ga eerst een dienstverband voor bepaalde tijd aan (bijv 7 maanden : dan zit er ook nog een maand proeftijd in)

[*]Leg duidelijk de rechten (uitkerings%, evt wachtdagen) en plichten (wanneer en hoe melden, onder behandeling huisarts stellen etc) bij ziekte vast in de arbeidsovereenkomst

[*]Speel open kaart met verzekeraar of adviseur: zorg er voor dat je vooraf (en schriftelijk!) duidelijkheid hebt of deze werknemer nu verzekerd kan worden voor toekomstige rugklachten

[*]Open deur:maak je keuze voor verzekering niet op prijs, maar op de geboden duidelijkheid en zekerheid.

[*]Goede verzuimverzekeraars zijn oa Amersfoortse, Avéro Achmea/Interpolis, Goudse, Generali, Nationale Nederlanden, Aegon en Delta Lloyd. Amersfoortse en Avéro hebben als groot voordeel dat ze (als enige) ook de volledige kosten van reïntregratie dekken. Zeker bij behandelbare rugklachten is dat een grote pré

 

 

Dank je wel.

 

Ik heb nu alvast een email gestuurd met daarin mijn voorstel over salaris, vergoedingen en werktijden en heb aangegeven dat het contract 6 maanden duurt. En dat ik de werkzaamheden wil laten beginnen op het moment dat de rugklachten helemaal over zijn.

 

Ik ga vandaag Amersfoortse en Avéro bellen voor een voorstel, maar zal ook eens kijken naar de andere 5.

Op dit moment lopen mijn andere verzekeringen (Aansprakelijkheid en auto) bij ASR, is dit voor arbeidsongeschiktheid ook een goede? DAn heb ik alles bij 1 partij lopen.

Link naar reactie
  • 0

OW nou dat zou heel mooi zijn, kijken of we nog een leuke pakkerkorting kunnen krijgen.

Niet standaard in ieder geval. Inkomensverzekeringen vallen niet meer onder de ASR voordeelpakketpolis, maar vragen staat vrij uiteraard...wellicht is Amersfoortse wel bereid iets commercieels te doen voor een bestaande ASR totaalrelatie

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

[*]Ga eerst een dienstverband voor bepaalde tijd aan (bijv 7 maanden : dan zit er ook nog een maand proeftijd in)

Kleine kanttekening bij ontslag tijdens proeftijd: dit mag wel tijdens ziekte, maar niet vanwege ziekte!

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.