• 0

VOF uitstoten vennoot

Is het mogelijk dat zonder vooraankondiging en zonder reden, behalve geen vertrouwen meer in samenwerking, de vennoot die de meeste omzet heeft binnengehaald af te willen kopen.

En dan alleen een derde van het vermogen mee willen geven terwijl de helft van de omzet door uit te kopen vennoot is binnengehaald. Deze vennoot heeft daarover haar beklag gedaan en ook over de kwaliteit. De beide vennoten voelen zich hierdoor kennelijk aangevallen en hebben sindsdien geprobeerd de ander er uit te werken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

nee ik ben de vennoot die ze er uit willen. Ik heb helft van omzet binnen gebracht en idee ook van mij afkomstig. Hebben daar niet veel specifieks over opgenomen. Ik heb mediation voorgesteld, hebben ze geweigerd. Staat wel in overeenkomst. Onlangs is er een koper geweest daar wilden ze niet eens mee in gesprek. Likt er op alsof dit vooropgezet was of dat ze uitgingen van de vrijblijvendheid van een netwerk

Link naar reactie
  • 0

Laat je je afkopen onder de voorwaarden dat je alle klanten die via jou binnen zijn gekomen meeneemt?

 

Maar dat zal vast niet lukken ;) maar je kunt het proberen

Met vriendelijke groet,

 

Sander Aerts - Aerts IT Group B.V.

www.aertsit.com / www.masatel.com / www.achtergrondonderzoek.nl / www.jamezz.nl

Link naar reactie
  • 0

Probeer je nu met deze onduidelijke openingspost en aanvullingen onder de bestaande handelsnaam van de vof advies in te winnen op een openbaar forum? En bied je dan zelf begeleiding bij verandering aan? Corrigeer me maar als ik het verkeerd samenvat...

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dat jij de helft van de omzet hebt opgehaald, is niet relevant. Die ongelijkheid is inherent aan een VOF met drie vennoten.

 

Je hebt bij uittreding recht op de stand van jouw kapitaalrekening plus eventuele goodwill. Over dat laatste kun je dus soebatten.

 

Maar niemand kan jou zomaar dwingen om uit te treden.

 

Lastig om met zinnigs over te zeggen zonder de vof akte.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Tja, ik heb geen zakelijk belang bij dit topic, jij denk ik wel...

 

...of is het dan toch een klantvraag of dossier? Handelsnaam zou anders toch herkenbaar moeten zijn voor vennoten? Ziet hier weinig doms maar des te meer onbedachtzaams voorbij komen.

 

Welterusten,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Kwaliteit? Netwerk? Hier valt met de beste wil voorlopig geen kaas van te maken voor lezers. Dat heeft werkelijk niks met (on)vriendelijkheid te maken.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dat is inderdaad mijn vraag. Of ze mij zomaar kunnen dwingen op te stappen.

 

Elke vennoot kan de VOF laten beëindigen door uit de VOF te treden. Want dan houdt de VOF op te bestaan (als een vennoot uittreedt dus).

 

En dan moet er afgerekend worden. Over hoe dat moet gebeuren (wie heeft dan recht op wat), dat is soms in de VOF overeenkomst opgenomen. En soms ook wat er gebeurt bij het continueren van 'de handel' door achterblijvende partijen.

 

Dus tot op een zekere hoogte kunnen zij jou "eruit werken". Door de VOF te beëindigen en zonder jou opnieuw de handel oppakken, bijvoorbeeld.

Maar dus niet zonder dat jij jouw gedeelte uit de VOF krijgt, via de afrekening tussen de vennoten.

 

Als er grote belangen op het spel staan, dan is het misschien handig om juridische steun te zoeken.

En uiteraard moet er (dat is de basis van de afrekening!) een slotbalans worden opgesteld bij de staking. Daaruit blijkt dan hoe groot het kapitaalaandeel per vennoot is.

 

Link naar reactie
  • 0

Elke vennoot kan de VOF laten beëindigen door uit de VOF te treden. Want dan houdt de VOF op te bestaan (als een vennoot uittreedt dus). En dan moet er afgerekend worden.

Voor zover ik het heb begrepen, bestaat de VOF uit drie firmanten. De VOF blijft in gewoon bestaan, zij het met één firmant (van de drie) minder. Afrekenen betekent in dit geval uitkopen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ook een VOF met meer dan 2 vennoten kan eindigen als er 1 opstapt. Zoals gezegd, het is maar net wat er in de vof akte staat over beëindigen en met name over de voortzetting.

kan ... maar met aannames gaat de discussie een beetje filosofisch kleurtje krijgen.

 

Gezien de vraag van TS is het hoogst waarschijnlijk (geen aanname, maar een verwachting) dat er geen firmacontract bestaat ... of dat een firmacontract wel bestaat maar over uittreding/ontbinding/overname/voortzetting geen regels zijn opgenomen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ook een VOF met meer dan 2 vennoten kan eindigen als er 1 opstapt. Zoals gezegd, het is maar net wat er in de vof akte staat over beëindigen en met name over de voortzetting.

kan ... maar met aannames gaat de discussie een beetje filosofisch kleurtje krijgen.

 

Gezien de vraag van TS is het hoogst waarschijnlijk (geen aanname, maar een verwachting) dat er geen firmacontract bestaat ... of dat een firmacontract wel bestaat maar over uittreding/ontbinding/overname/voortzetting geen regels zijn opgenomen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Da's geen aanname, maar de wettelijke regeling. Maar het kan natuurlijk zo zijn dat er in een VOF contract beperkingen aan de opzegmogelijkheid opgenomen zijn.

Link naar reactie
  • 0

Vragensteller kiest voor anonimiseren van haar account in enkele stappen boven het verstrekken van gevraagde, ontbrekende informatie. Rot als je in een conflictsituatie met vennoten verkeert, maar dit komt mij ondankbaar over.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het is niet bewust mijn bedoeling geweest om ondankbaar te zijn. Het is mijn eerste vraag en heb het duidelijk niet zo handig aangepakt. Via een vriendelijk persoonlijk bericht ben ik getipt. Voel mij niet zo vrij meer. Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie
  • 0

Het is mijn eerste vraag en heb het duidelijk niet zo handig aangepakt. Via een vriendelijk persoonlijk bericht ben ik getipt. Voel mij niet zo vrij meer. Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken.

Gewoon opnieuw beginnen. Je bent nu niet meer zo herkenbaar en het welkomstcommittee heeft alle controlevragen gesteld, dus kunnen we wellicht een stapje verder komen.

 

De 'ondankbaarheid' die genoemd werd, was wellicht van toepassing op jouw vennoten. Er wordt hier soms in telegramstijl gereageerd.

 

Geconstateerd was inmiddels dat een VOF van drie personen ophoudt te bestaan als één der vennoten uittreedt of wordt verzocht om op te stappen (in het laatste geval kun je ook stellen dat de twee andere vennoten niet langer willen meedoen). Dan moet je dus afrekenen.

 

Dat jij ooit aan de basis hebt gestaan van de VOF lijkt geen speciale rechten te verlenen, maar bij het opheffen van de vennootschap zou je al jouw klanten kunnen meenemen naar een nieuwe onderneming. Dan hebben jouw vennoten het nakijken.

 

Of is dat een naieve gedachte?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.