Ik heb sinds enkele jaren een enthousiaste en gemotiveerde Account Manager in dienst, laten we hem Frits noemen. Helaas is zijn "drive" dusdanig sterk dat hij in het verkoopgesprek vaak te lang en te ver doordraaft om zijn doel te bereiken. Gevolg is dat de klant (soms) wel overstag gaat, maar daar dan geen goed gevoel aan overhoud. Het resultaat op de lange termijn is dat de relatie met de klant onder druk komt te staan en de omzetten als gevolg daarvan dalen, waardoor de frustratie bij onze verkoper alleen maar verder toeneemt.
Deze frustratie wordt uiteindelijk ook zichtbaar voor de klant, daarbij spreekt Frits de klant aan op het gebrek aan loyaliteit of bekritiseerd de keuzes die de klant heeft gemaakt. Frits trekt het zich ook persoonlijk aan als een klant producten van een andere leverancier koopt. Ook als een klant zich bot gedraagt dan trekt hij zich dat persoonlijk aan en uit zijn ongenoegen dan ook richting de klant.
Verder heeft Frits de neiging om de "deal te sluiten" zonder heel veel waarde te hechten aan de eventuele nazorg die daaruit kan voortvloeien. Oftewel, verkocht is verkocht, als het niet werkt dan kijken we dan wel weer verder.
Dit alles levert uiteraard de nodige problemen op en diverse gesprekken in het verleden hebben geen noemenswaardige verbetering opgeleverd. Nu heeft Frits zelf aangegeven te willen werken aan zijn beperkingen in het verkoopgesprek, bijvoorbeeld door middel van een cursus.
De vraag is dus of er hier mensen zijn die ervaring hebben met vergelijkbare gevallen en daar een werkbare oplossing voor hebben gevonden, afgezien van het beëindigen van de arbeidsrelatie. Het probleem wat ik zelf zie is dat Frits zijn gedrag niet nieuw is en aanleiding is geweest voor heel veel gesprekken en discussies. Zelfs in die gesprekken liet Frits de discussie dermate hoog oplopen dat hij feitelijk zijn eigen ramen aan het ingooien was.
De vraag is dus of een cursus of een coaching traject hier (realistisch gezien) verandering in zou kunnen brengen, of dat we eerder een oplossing moeten zoeken in de hoek van de geestelijke gezondheidszorg.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
HenkHenk
HenkHenk
Ik heb sinds enkele jaren een enthousiaste en gemotiveerde Account Manager in dienst, laten we hem Frits noemen. Helaas is zijn "drive" dusdanig sterk dat hij in het verkoopgesprek vaak te lang en te ver doordraaft om zijn doel te bereiken. Gevolg is dat de klant (soms) wel overstag gaat, maar daar dan geen goed gevoel aan overhoud. Het resultaat op de lange termijn is dat de relatie met de klant onder druk komt te staan en de omzetten als gevolg daarvan dalen, waardoor de frustratie bij onze verkoper alleen maar verder toeneemt.
Deze frustratie wordt uiteindelijk ook zichtbaar voor de klant, daarbij spreekt Frits de klant aan op het gebrek aan loyaliteit of bekritiseerd de keuzes die de klant heeft gemaakt. Frits trekt het zich ook persoonlijk aan als een klant producten van een andere leverancier koopt. Ook als een klant zich bot gedraagt dan trekt hij zich dat persoonlijk aan en uit zijn ongenoegen dan ook richting de klant.
Verder heeft Frits de neiging om de "deal te sluiten" zonder heel veel waarde te hechten aan de eventuele nazorg die daaruit kan voortvloeien. Oftewel, verkocht is verkocht, als het niet werkt dan kijken we dan wel weer verder.
Dit alles levert uiteraard de nodige problemen op en diverse gesprekken in het verleden hebben geen noemenswaardige verbetering opgeleverd. Nu heeft Frits zelf aangegeven te willen werken aan zijn beperkingen in het verkoopgesprek, bijvoorbeeld door middel van een cursus.
De vraag is dus of er hier mensen zijn die ervaring hebben met vergelijkbare gevallen en daar een werkbare oplossing voor hebben gevonden, afgezien van het beëindigen van de arbeidsrelatie. Het probleem wat ik zelf zie is dat Frits zijn gedrag niet nieuw is en aanleiding is geweest voor heel veel gesprekken en discussies. Zelfs in die gesprekken liet Frits de discussie dermate hoog oplopen dat hij feitelijk zijn eigen ramen aan het ingooien was.
De vraag is dus of een cursus of een coaching traject hier (realistisch gezien) verandering in zou kunnen brengen, of dat we eerder een oplossing moeten zoeken in de hoek van de geestelijke gezondheidszorg.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/54918-gefrustreerde-verkoper-in-dienst/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
58 antwoorden op deze vraag