• 0

Rechtvaardige huurprijs in groepspraktijk

Beste,

 

Ik zit een beetje met een dilemmma. ik heb een groepspraktijk en verhuur daar meerdere ruimtes. ik verhuur niet enkel, ik doe ook de marketing, werf de klanten aan, neem de telefoontjes aan, laat de klanten binnen, zorg voor koffie en thee en noem maar op..

De huur bedraagd per dagdeel van 6 uur 30 euro en voor een hele dag 45 euro. naast de praktijkruimtes verhuur ik ook een yogazaal momenteel aan 10 euro per uur. (verdiensten voor de docent zijn 120 euro per uur yoga)

 

Nu heb ik 1 van de therapeuten die 2 dagen huurt aan de oude huurprijs van 30 euro per dag maar ze gebruikt ook 3 uren per dag de yoga ruimte. omdat ik zoveel doe en heel veel werk steek in de marketing en de yoga aanvragen meer tijd van mij vragen dan initieel gedacht zou ik de huurprijs per uur moeten verhogen naar 15 euro per uur.

 

deze therapeut geeft nu aan dat ze de oude huurprijs die in feite al aan de lage kant is te duur vind worden voor de 2 dagen dat ze hier werkt. ze betaald momenteel 450 euro ex btw.

voor mij bewijst haar instelling dat ze niet inziet hoeveel ik in feite voor haar doe. Ze vergeet blijkbaar dat ik wekelijks 10 klanten aan haar doorspeel en voor een continue stroom van yogadeelnemenrs zorg.

 

ze verdient op 1 dag 3 x 120 euro aan yoga en 5x50 euro aan behandelingen.

 

ik persoonlijk vind dat ze best een huursverhoging aankan financieel, ze zou ongeveer 10% onkosten hebben op die manier. het is dankzij mijn werk en inzet dat ze zoveel klanten heeft, want ik stuur heel veel aanvragen door naar haar.

 

nu dreigt ze om al haar klanten mee te nemen en ergens in de buurt een appartementje te huren, de yoga in de woonkamer en de therapie in een slaapkamer.

 

het zet me in een heel lastig parket omdat ik in feite die inkomst niet kan miissen, maar ook vind ik dat ik niet zomaar haar een lagere huurprijs kan geven. ik werk er effectief voor om haar klanten te bezorgen, maar daarnaast heb ik ook zelf onkosten waarvoor ik de huur nodig heb.

 

Aan de ene kant overweeg ik om haar te vervangen door een therapeut en een yoga docent op commissie, op die manier zou ik met gemak de inkomsten kunnen verdubbelen, maar omdat ze dreigt al de klanten en yoga deelnemers mee te nemen zou ik in feite weer van nul af aan kunnen beginnen.

 

Wat kunnen jullie me adviseren om te doen?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je wilt de huur verhogen vanwege het extra werk. Dat werk doe je nu inbegrepen bij de huurprijs. Misschien kun je dat beter opsplitsen. Bied haar een kale huur met inbegrip van vaste kosten (bv. verlichting) plus een variabel tarief voor de variabele dienstverlening.

 

In gedeelde kantoorcentra is het niet ongebruikelijk om elk wissewasje los in rekening te brengen. Telefoon aannemen, klanten ontvangen, koffie/thee brengen, etc.; allemaal losse bedragen op de maandfactuur. Elk onderdeel bereken je per eenheid. Meer telefoontjes betekent hogere rekening, meer klanten idem dito. Kortom: meer werk geeft hogere kosten en dat lijkt mij heel normaal. Tevens geeft dat je klant inzicht in de kosten. Je klant kan dan bv. besluiten om zelf koffie te regelen of telefoontjes elders af te handelen en jij krijgt dan loon naar werk.

 

Link naar reactie
  • 0

 

nu dreigt ze om al haar klanten mee te nemen en ergens in de buurt een appartementje te huren, de yoga in de woonkamer en de therapie in een slaapkamer.

 

 

Huurt ze die voor € 350,00 all in? Het is per slotte een dreigement.

 

Het zou kunnen zijn, dat ze vertrekt, dan heb je misschien een maand of twee maand wat minder inkomsten, maar daarna bouw je weer op, en krijg je de huur die je wil of nodig hebt.

 

Doe je niets, dan blijf je gedurende de rest van de huurperiode met het gevoel zitten dat je te weinig huur krijgt.

 

Of je gaat er tussen in zitten, per 1 januari een gedeelte verhoging en per 1 januari volgend jaar nogmaals.

 

Link naar reactie
  • 0

Als jij tot nu toe de klanten regelt zou ik haar laten gaan en zelf oplossing zoeken. Ze zal vanzelf merken dat klanten niet vanzelf komen.

 

Aan bestaande klanten stuur je een nette mededeling in trend van huidige lerares en jij stoppen samenwerking en dat klanten vrij zijn of ze bij jou praktijk blijven of dat ze naar haar toe blijven gaan.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je uitgangspositie verkeerd is. Je moet je huur niet baseren op de verdienste van een ander maar op jouw kosten en gewenste / benodigde marge. Het opsplitsen van kosten is daar een belangrijk onderdeel van. Huur is bedrag x (nodig voor vaste/variabele kosten en winst), marketingactiviteiten is bedrag x (per uur / per activiteit /etc), receptiewerkzaamheden is bedrag x (telefoon opnemen, e-mail beantwoorden etc). Op deze wijze worden de baten en lasten inzichtelijk alsmede de werkzaamheden die daar voor gedaan worden. De "klant" kan dan zelf kiezen, met de bijbehorende financiële consequentie, welke kosten gemaakt worden.

Link naar reactie
  • 0

ik zou ook klagen als mijn huur ineens met 50% wordt verhoogd.. die werkzaamheden die je nu noemt die zij schijnbaar niet ziet.. deed je ook toen het 10 euro kostte.. dus dat rechtvaardigt niet opeens een stijging van 50% omdat jij meer wilt verdienen..

 

Als jij een fout hebt gemaakt bij je kostenberekening moet je dat met bestaande huurders netjes oplossen en uitleggen en werken aan een voor beide acceptabele oplossing maar niet gaan klagen dat zij meer dan genoeg verdienen om die verhoging te kunnen betalen.. dat heeft niks te maken met zakelijke argumenten..

Link naar reactie
  • 0

Ik zit een beetje met een dilemmma. ik heb een groepspraktijk en verhuur daar meerdere ruimtes. ik verhuur niet enkel, ik doe ook de marketing, werf de klanten aan, neem de telefoontjes aan, laat de klanten binnen, zorg voor koffie en thee en noem maar op..

Wat ik me afvraag: staan die activiteiten ook in het huurcontract? Oftewel: heb je afgesproken dat je voor dat bedrag klanten werft, de telefoon aanneemt en koffie haalt? Zo nee, dan zou ik me allereerst maar gaan richten op je kerntaak, namelijk het verhuren van de ruimtes voor een bepaald bedrag per dagdeel.

 

Je zegt dat sommige mensen wellicht niet 'waarderen' wat je doet, maar dat is het probleem met het feit dat bepaalde zaken (impliciet) zijn inbegrepen. Ze hebben op die manier optisch geen waarde voor de klant. "Het zit er toch bij".

 

Wat je zou kunnen doen, is simpelweg de tarieven op hetzelfde niveau houden (of marginaal laten stijgen met de inflatie). Op die manier blijven je huurinkomsten in ieder geval het zelfde. Vervolgens kun je een prijs plakken op al je extra diensten, zoals het verzorgen van thee/koffie, het aannemen van de telefoon, het werven van klanten. Nu kan het zijn dat iemand niet wil betalen voor bijvoorbeeld het werven van klanten. Dat is hun goed recht. Maar dat scheelt je in ieder geval moeite. Je krijgt er dan nog steeds geen geld voor (maar dat kreeg je toch al niet), terwijl je opeens wel meer vrije tijd hebt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Mijn praktijk is 2 jaar geleden gestart en toen is er een groepswebsite gemaakt welke meer geld kost dan voorzien. wat nooit verwacht was is dat er zoveel mensen naar het algemene nummer bellen en naar de algemene mail mailen. dat komt dus onverwachts allemaal op mijn schouders.

Het centrum is dan een bepaalde richting ingegroeit die je bij een opstart niet kan voorspellen. het betekent immens veel werk voor mij, zoveel dat ik mijn eigen beroepsactiviteiten heb moeten stoppen.

Dit is besproken met allle mensen die de yoga geven. omdat voornamelijk het yoga gedeelte heel veel tijd en werk van mij vraagt.

 

Het is dus inderdaad op mijn werk gebaseerd dat ik de prijzen moet aanpassen. er is ook wel een voordeel aan de verhoging van de huur verbonden namelijk dat ik voor 100% voor de marketing van de yoga lessen, inschrijvingen en dergelijke ga instaan, ook de aanschaf van yogamatjes en andere attributen zal ik op mij nemen. het is dus niet enkel maar een prijsverhoging. ik zorg voor nog meer inschrijvingen en een hogere inkomst voor de docent.

als ik 1 extra inschrijving per les heb, dan hebben de ze huurprijs er al dubbel uit.

Dus aan het eind van de dag betaald ze 5 euro per les meer, maar ze verdient en 10 a 20 per les meer.

 

Link naar reactie
  • 0

Yoga is heel erg populair en krijgt enorm veel aanvragen. en omdat de yogadocenten geen eigen profiel hebben komen alle aanvragen bij mij terecht. de therapeuten betalen voor vermelding op de website en de klanten contacteren hun in 90% van de gevallen direct zelf.

 

omdat de yoga docenten niet mee betalen aan de marketing (ten onrechte) verlies ik geld. de website kost 400 euro per maand aan online marketing (contract met developer) 70% van de bezoeken zijn voor yoga.

 

het is dus puur door hoe de klanten stroom gaat dat ik geforceerd word om hier iets mee te doen. als ik niks doe verlies ik geld.

Link naar reactie
  • 0

400 euro per maand voor een website is erg veel geld. Of heb je een duur onderhoudscontract voor het technische gedeelte en ook voor het updaten van alle content? Misschien kun je daar op besparen zodat de huur niet omhoog hoeft.

Splitsing van werkzaamheden op de factuur maakt het voor de huurders inzichtelijk in wat je doet. Dat zou ik zeker doen.

Link naar reactie
  • 0

nee, bedrijf in Belgie ;)

 

Ik voel me er nu ook lullig bij dat het zo'n zwaar bedrag is elke maand, maar het brengt gelukkig wel klanten met zich mee....

en die klanten, daar moet ik iets mee doen. en daarom moet ik het management in handen nemen en er een professionelere aanpak van maken. soms groeien dingen een bepaalde richting in en dan moet je daar iets mee doen. doe je er niks mee, dan ben je je geld kwijt, raak je je goede naam kwijt.

 

Maar ik denk dat ik er nu wel uit ben wat ik precies ga doen.

 

splitsing van het centrum: praktijkverhuur en daarnaast een yogacentrum dat op commissie werkt.

 

 

Link naar reactie
  • 0
wat nooit verwacht was is dat er zoveel mensen naar het algemene nummer bellen en naar de algemene mail mailen. dat komt dus onverwachts allemaal op mijn schouders.

 

Uitbesteden en doorbelasten? Klinkt als (vrouwelijke) haat, nijd en jaloezie...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.