Ik heb in 2013 een fiscaal voordelige volvo PIH aangeschaft (inclusief KIA en MIA).
De 5 jaars termijn is straks verlopen en ik wil de auto overbrengen van de zaak (eenmanszaak) naar privé en vervolgens de zakelijke kilometers declareren a € 0,19 per km.
Nu hoor ik jullie allemaal denken, dat kan/mag niet.
Maar nu even de volgende aanpak.
1 ik verkoop de auto aan mijn vrouw.
2 ik boek de verkoop netjes in en draag de BTW af (bij deze auto is geen sprake van BPM).
3 vervolgens gebruiken we de auto zowel privé als zakelijk.
4 ik declareer de zakelijke kilometers a € 0,19 per kilometer aan de zaak.
Wellicht relevant om te weten: Aan bijtelling heb ik nooit gedaan omdat de auto minder dan 500 km privé werd gebruikt.
Theoretisch mag dit eigenlijk niet. Maar wat komt de fiscus hieraan tekort?
Als ik de auto aan een andere particulier verkoop en weer terugkoop, kan het wel ( volgens mij).
Of ik verkoop de auto en koop een volledig vergelijkbare weer. Dan is het kenteken anders. Dat mag ook.
Boekhoudkundig en qua afdracht is het allemaal om het even welke constructie je toepast. Ook voor de fiscus!!!!
Ik begrijp dus niet waarom het eigenlijk niet mag.
Bovendien weet de fiscus niet eens om welke auto (kenteken) het gaat exact.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
beware
beware
Hallo,
Ik wil jullie graag het volgende voorleggen.
Ik heb in 2013 een fiscaal voordelige volvo PIH aangeschaft (inclusief KIA en MIA).
De 5 jaars termijn is straks verlopen en ik wil de auto overbrengen van de zaak (eenmanszaak) naar privé en vervolgens de zakelijke kilometers declareren a € 0,19 per km.
Nu hoor ik jullie allemaal denken, dat kan/mag niet.
Maar nu even de volgende aanpak.
1 ik verkoop de auto aan mijn vrouw.
2 ik boek de verkoop netjes in en draag de BTW af (bij deze auto is geen sprake van BPM).
3 vervolgens gebruiken we de auto zowel privé als zakelijk.
4 ik declareer de zakelijke kilometers a € 0,19 per kilometer aan de zaak.
Wellicht relevant om te weten: Aan bijtelling heb ik nooit gedaan omdat de auto minder dan 500 km privé werd gebruikt.
Theoretisch mag dit eigenlijk niet. Maar wat komt de fiscus hieraan tekort?
Als ik de auto aan een andere particulier verkoop en weer terugkoop, kan het wel ( volgens mij).
Of ik verkoop de auto en koop een volledig vergelijkbare weer. Dan is het kenteken anders. Dat mag ook.
Boekhoudkundig en qua afdracht is het allemaal om het even welke constructie je toepast. Ook voor de fiscus!!!!
Ik begrijp dus niet waarom het eigenlijk niet mag.
Bovendien weet de fiscus niet eens om welke auto (kenteken) het gaat exact.
Wat zijn de risico's?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/59332-auto-van-de-zaak-eenmanszaak-naar-priv%C3%A9/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
21 antwoorden op deze vraag