Ik weet mij geen raad met de volgende situatie en het is erg frustrerend op dit moment. Ik ben al 1.5 jaar actief op bol.com en ik heb mij netjes gehouden aan de (wellicht niet bestaande) regel van op een eerlijke manier reviews krijgen op mijn productpagina op bol.com. Dit betekent niet gratis producten weggeven aan vrienden in ruil voor een biased review, niet zelf via een VPN review schrijven op mijn productpagina of enig andere oneerlijke tactieken.
Bij het onderzoeken van mijn competitie kwam ik er meteen achter dat 2 verkopers met hun eigen product pagina vals spelen wat betreft hun reviews en wel als volgt;
Verkoper A) Heeft op zijn product pagina 3 reviews die een letterlijke kopie zijn van elkaar kwa tekst en gebruikersnaam en daarboven 4 andere reviews die ook een letterlijk kopie zijn van elkaar. Hij heeft ook een ander soortgelijk product op een andere productpagina (dus niet als productfamilie) en daarbij heeft hij precies dezelfde reviews als bij het eerder genoemd product.
Verkoper B) Ongeveer hetzelfde verhaal. Hij heeft 3 aparte productpagina's met verschillende producten (wel soorgelijk) en daarbij heeft hij op elk pagina precies dezelfde reviews en gebruikersnamen omdat de reviews voor alle 3 de producten wel passen.
Hier is duidelijk dat deze verkopers niet deze reviews van klanten hebben gekregen, maar ze heel waarschijnlijk zelf hebben getypt door een VPN te gebruiken bijvoorbeeld. Ook heb ik 2 andere verkopers gezien die opeens in een maand van ongeveer 20 reviews naar 80+ reviews zijn gegaan. Nu vraag ik mij af, controleert bol.com uberhaupt of reviews wel legitiem zijn? Weten julie iets hierover?
Want als mijn competitie gewoon een VPN aanzet en mooi reviews voor zichzelf schrijft zonder consequenties terwijl ik tijd, geld en energie steek in het vergaren van reviews dan vraag ik mij of of ik niet hetzelfde moet doen als wat zij doen.... anders heb ik gewoon een groot competitief nadeel. Ik wil het liefst natuurlijk niet aan zulke praktijken meedoen.
Het melden aan bol.com van deze praktijken per verkoper lijkt mij geen oplossing, aangezien bij vele verkopers het voor mij niet te zien is of zij legitiem reviews hebben gekregen. Ik hoor graag van jullie!
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
FloortjeXW
FloortjeXW
Hallo mensen,
aangepast door FloortjeXWIk weet mij geen raad met de volgende situatie en het is erg frustrerend op dit moment. Ik ben al 1.5 jaar actief op bol.com en ik heb mij netjes gehouden aan de (wellicht niet bestaande) regel van op een eerlijke manier reviews krijgen op mijn productpagina op bol.com. Dit betekent niet gratis producten weggeven aan vrienden in ruil voor een biased review, niet zelf via een VPN review schrijven op mijn productpagina of enig andere oneerlijke tactieken.
Bij het onderzoeken van mijn competitie kwam ik er meteen achter dat 2 verkopers met hun eigen product pagina vals spelen wat betreft hun reviews en wel als volgt;
Verkoper A) Heeft op zijn product pagina 3 reviews die een letterlijke kopie zijn van elkaar kwa tekst en gebruikersnaam en daarboven 4 andere reviews die ook een letterlijk kopie zijn van elkaar. Hij heeft ook een ander soortgelijk product op een andere productpagina (dus niet als productfamilie) en daarbij heeft hij precies dezelfde reviews als bij het eerder genoemd product.
Verkoper B) Ongeveer hetzelfde verhaal. Hij heeft 3 aparte productpagina's met verschillende producten (wel soorgelijk) en daarbij heeft hij op elk pagina precies dezelfde reviews en gebruikersnamen omdat de reviews voor alle 3 de producten wel passen.
Hier is duidelijk dat deze verkopers niet deze reviews van klanten hebben gekregen, maar ze heel waarschijnlijk zelf hebben getypt door een VPN te gebruiken bijvoorbeeld. Ook heb ik 2 andere verkopers gezien die opeens in een maand van ongeveer 20 reviews naar 80+ reviews zijn gegaan. Nu vraag ik mij af, controleert bol.com uberhaupt of reviews wel legitiem zijn? Weten julie iets hierover?
Want als mijn competitie gewoon een VPN aanzet en mooi reviews voor zichzelf schrijft zonder consequenties terwijl ik tijd, geld en energie steek in het vergaren van reviews dan vraag ik mij of of ik niet hetzelfde moet doen als wat zij doen.... anders heb ik gewoon een groot competitief nadeel. Ik wil het liefst natuurlijk niet aan zulke praktijken meedoen.
Het melden aan bol.com van deze praktijken per verkoper lijkt mij geen oplossing, aangezien bij vele verkopers het voor mij niet te zien is of zij legitiem reviews hebben gekregen. Ik hoor graag van jullie!
Groetjes,
Floor
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/61583-reviews-bolcom-valsspelen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
27 antwoorden op deze vraag