Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Mario Gielissen

SEO: Naam van concurrent gebruiken in alt-tag van plaatjes op website

Recommended Posts

Iedereen kent wel het fenomeen dat in Google de naam van concurrenten als adword/zoekwoord kan worden gebruikt. Een andere manier is de alt-tag van plaatjes op een website te gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld in de alt-tag de naam van een concurrent inzetten. Een gewone website bezoeker ziet de alt-tag info niet, maar Google indexeert deze wel. In hoeverre is dit eigenlijk juridisch toegestaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuten geleden, Mario Gielissen zei:

In hoeverre is dit eigenlijk juridisch toegestaan?

Daar lijk je mee weg te kunnen komen, zolang voor de lezer duidelijk is dat het jouw site is en niet die van de concurrent. Als het merk van de concurrent zichtbaar in jouw vermelding op Google terecht komt (in de tekst, de titel of de URL) kan de concurrent je aanspreken op merkinbreuk omdat je verwarring veroorzaakt bij de lezer. Zie verder dit artikel op ICTRecht uit 2014 en dit artikel op Emerce uit 2016.

 

Edited by Ron van der Kolk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als Google dat ziet heb je een grote kans om een penalty te krijgen, omdat alt-tags daar niet voor bedoeld zijn. Dan kom je dus niet meer in de zoekresultaten.


4Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het niet buiten het alt-attribuut (de alt-tag bestaat niet) mag, dus als het niet in de gewone tekst mag, dan mag het ook niet in het alt-attribuut.

 

Het hangt er vanaf hoe je de naam van de concurrent gebruikt. Je mag bijvoorbeeld best jezelf met de concurrent vergelijken en zeggen dat jij wel dingen kunt die de concurrent niet kan. Je mag niet doen alsof jij de concurrent bent.


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Quote

Avoid tricks intended to improve search engine rankings. A good rule of thumb is whether you’d feel comfortable explaining what you’ve done to a website that competes with you, or to a Google employee. Another useful test is to ask, “Does this help my users? Would I do this if search engines didn’t exist?”

 

Uit ‘Basic Principles’ in de Google Webmaster Guidelines.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Appels en peren.

 

De alternative text beschrijft wat er in een afbeelding is te zien voor mensen die geen afbeeldingen kunnen zien. Screen readers voor slechtzienden lezen deze alt-tekst voor (en zienden kunnen die tekst in de regel lezen in een pop-up door de afbeelding aan te wijzen). Zet je daarin een beschrijving die de lading niet dekt, dan is dat misleiding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn er niet gewoon ook geoorloofde manieren om de naam van je concurrent te gebruiken als Adword of in  je SEO?

 

Waarom dan stiekum doen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

google houd van eerlijke websites, je denkt er iets mee te winnen, misschien lukt dat ook wel, maar je loopt de kans daar veel mee te verliezen


WWW.vloerengilde.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het wordt nu wel heel speculatief allemaal. De oorspronkelijke vraag dekt bijvoorbeeld ook het scenario dat in het plaatje een beeldmerk staat en in de alttekst de naam van het bedrijf. Dus het plaatje is ✓, de tekst is "Nike".

 

Misschien kan de vraagsteller verduidelijken waar hij het over heeft.

Edited by Branko Collin

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 22-11-2019 om 18:20, TwaBla zei:

Zijn er niet gewoon ook geoorloofde manieren om de naam van je concurrent te gebruiken als Adword of in  je SEO?

 

Waarom dan stiekum doen?

 

Ja, er is zeker een manier. Je mag namelijk de naam van je concurrent wel gebruiken binnen Google Ads als zoekwoord. Daardoor kan jouw advertentie in de zoekmachine tevoorschijn komen als een zoeker de naam van jouw concurrent intikt. Wat dan echter weer niet mag is het gebruiken van de naam van jouw concurrent in de advertentietekst. In sommige gevallen - wanneer het merk bij Google bekend is - worden advertenties afgekeurd als ze de merknaam van een ander bevatten.

 

Voorbeeld:

 

Je adverteert op: 'google ads' en gebruikt de merknaam 'Google' niet in je advertentie -> Je advertentie wordt getoond

Je adverteert op: 'google ads' en gebruikt de merknaam 'Google' wel in je advertentie -> Je advertentie wordt afgekeurd en niet getoond


Gr. Jos

 

Moeite met het bereiken van je doelgroep? Middels online en/of offline campagnes maken we jouw bedrijf op het juiste moment zichtbaar en activeren we je doelgroep!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij controleert Google helemaal niks. Pas als er iemand klaagt, doen ze wellicht wel eens wat.

 

Dit weekend zocht ik op IKEA schilderij strip.... en dit was het resultaat via Adwords, lees ook eens wat die adverteerder schrijft op de landingspagina... het is een concurrent en ze verkopen NIKS van IKEA!

 

Of het mag, weet ik niet, maar het kan gewoon...

IKEA schilderij strip.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minuten geleden, TwaBla zei:

Volgens mij controleert Google helemaal niks. Pas als er iemand klaagt, doen ze wellicht wel eens wat.

 

Dit weekend zocht ik op IKEA schilderij strip.... en dit was het resultaat via Adwords, lees ook eens wat die adverteerder schrijft op de landingspagina... het is een concurrent en ze verkopen NIKS van IKEA!

 

Of het mag, weet ik niet, maar het kan gewoon...

IKEA schilderij strip.png

 

Als IKEA hiertegen bezwaar aantekent weet ik zeker dat het verzoek tot afkeuring wordt gehonoreerd. Zodra er namelijk misleiding in het spel komt wordt er door Google snel opgetreden. Wel bijzonder dat IKEA blijkbaar de bescherming van haar merk niet op orde heeft aan de kant van Google. Ik heb een paar jaar geleden voor IKEA Nederland wat Google Ads klussen gedaan en toen is dit ook niet ter sprake gekomen... Vreemd!


Gr. Jos

 

Moeite met het bereiken van je doelgroep? Middels online en/of offline campagnes maken we jouw bedrijf op het juiste moment zichtbaar en activeren we je doelgroep!

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, TwaBla zei:

Volgens mij controleert Google helemaal niks.

 

Weet niet of het tegenwoordig nog zo is, want heb ze al een tijdje niet meer gebruikt.

Maar in het verleden was het zelfs zo dat als je op een bepaalde zoekterm wilde adverteren, je ook suggesties van Google kreeg voor andere gerelateerde zoektermen.

En daar zaten ook gewoon namen van concurrenten in die sector bij...

Share this post


Link to post
Share on other sites

We dwalen een beetje erg af van de oorspronkelijke vraag.

Als ik de vraag goed lees gaat het Mario niet eens om wat Google goedvind of niet maar wat volgens de wet mag of niet

 

Op 22-11-2019 om 12:45, Mario Gielissen zei:

Iedereen kent wel het fenomeen dat in Google de naam van concurrenten als adword/zoekwoord kan worden gebruikt. Een andere manier is de alt-tag van plaatjes op een website te gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld in de alt-tag de naam van een concurrent inzetten. Een gewone website bezoeker ziet de alt-tag info niet, maar Google indexeert deze wel. In hoeverre is dit eigenlijk juridisch toegestaan?

 

Hier lijkt dus meer de vraag of de regels van vergelijkende reclame van toepassing zijn als je de naam van je concurrent "verstopt" in het alt-attribuut van afbeeldingen.

Ik denk dat dit heel dicht bij misleidingen/of verwarring kan komen, omdat de wet rondom vergelijkende reclame soms best streng wordt uitgelegd.

de vraag is of er ooit al over geprocedeerd is als het alleen gaat om onzichtbaar gebruik van de naam op een website.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vergelijkende reclame lijkt de enige manier (recente rechtspraak over matrassen) waarop je de merknaam van een concurrerend merk kan verwerken in de tekst, zichtbaar of onzichtbaar. Dat maakt voorgaande opmerkingen zijdelings relevant.

 

De Google Ads Policy legt ook duidelijk uit wat wel en niet mag, en waar Google zich niet mee bemoeit. Het gebruik van een merknaam in de tekst is overigens iets anders dan gebruik als zoekbegrip.

 

Quote

Handelsmerken als zoekwoorden

We doen geen onderzoek naar en leggen geen beperkingen op aan handelsmerken als zoekwoorden.

 

Dan is het verstoppen in alt-attribuut toch overbodig, of begrijp ik iets niet?

 

Ik zou zeggen, die alt is onderdeel van de tekst en dus is het daar niet toegestaan. Tenzij die attribuut bijdraagt aan een vergelijking.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 22-11-2019 om 15:53,  Ward  zei:

De alternative text beschrijft wat er in een afbeelding is te zien voor mensen die geen afbeeldingen kunnen zien. Screen readers voor slechtzienden lezen deze alt-tekst voor (en zienden kunnen die tekst in de regel lezen in een pop-up door de afbeelding aan te wijzen). Zet je daarin een beschrijving die de lading niet dekt, dan is dat misleiding.

 

Inderdaad, voor bijvoorbeeld een blinde bezoeker zou dergelijk gebruik van tags wel degelijk kunnen zorgen voor verwarring: een ziende gebruiker ziet jouw logo met een alt-tag en/of filename die de naam van een concurrent niet aan als misleiding, gezien die deze informatie niet direct in beeld krijgt. Het is natuurlijk best in beeld te krijgen door naar de broncode te kijken oid, maar zoals een normale ziende gebruiker naar een pagina kijkt is er niets van te zien. 

 

Vervolgens bezoekt een blinde gebruiker je website, en die kan de afbeelding niet zien, maar wellicht wel de alt tag lezen op een brailleregel of iets dergelijks. 

 

In zo'n geval zou je kunnen argumenteren dat je wel degelijk inbreukt pleegt door jezelf voor te doen als je concurrent, ook al is het vooral een nogal kleine en selectieve groep bezoekers. Iemand die dat negatief wil uitleggen zal vervolgens stellen dat 'bedrijf X misbruikt maakt van blinden door zich voor te doen als bedrijf Y' - geen prettige manier om de media mee te halen, ook al was  het helemaal niet je bedoeling die doelgroep te benadelen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 2 leden online en 104 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept