Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
VickyDM

Persoonlijkheid werkgever drukt door in identiteit bedrijf

Recommended Posts

Hi all,

 

Voor een onderzoek ben ik op zoek naar meningen van anderen over het volgende:

 

Ik heb stage gelopen bij een online marketingbedrijf. De oprichtster was nogal vol van zichzelf. Dit drukte zo'n enorme stempel op de sfeer, dat ik me nu afvraag of hier een benaming voor is. Dus als de werkgever dusdanig zijn of haar persoonlijkheid laat doordrukken op het bedrijf dat de identiteit van het bedrijf eigenlijk volledig bestaat uit de persoonlijkheid van de 'baas'? Zo noemt ze zichzelf dus ook, bah.  

 

Hoor graag van jullie!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat voor soort onderzoek is dat eigenlijk?

 

Zoek maar eens op leiderstypen of leiderspersoonlijkheid. Het goeroe-tiep waar je naar verwijst, heeft narcistische trekjes. Er zijn echter ook mensen die op natuurlijke manier inspirerend zijn. Wat is het verschil precies?

 

Enkele jaren geleden was personal branding nogal een issue. Breng persoonlijkheid in jouw onderneming. Op zich prima, maar voor narcisten is dat koffie op de molen. Dus daar heb je al een leuke onderzoeksvraag. 

 

Edited by TwaBla
self = personal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja hoor, zo iemand heet een ondernemer, we hebben in Nederland ca 1,5miljoen mkb-ondernemingen die maar om 1 reden bestaan en dat is dat de oprichter / eigenaar vind dat hij of zij een betere oplossing heeft voor een bepaald probleem, dienst of product dan (alle) andere ondernemers in die branche.

Een heel groot deel van die kleinere ondenemingen dragen ook de naam van de oprichter, dus helemaal niet zo vreemd dat zij zich vrij sterk identificeren.

En een van de moeilijkste vaardigheden als ondernemer is omgaan met personeel (en stagiairs) de een is daar een stuk beter in dan de ander.

Maar goed dat is een kwalificering vanuit de economische wetenschappen of ondernemersperspectief, als je vanuit psychologie of ander vak gebied is ook vast een mooi etiketje op te plakken en vast ook één die jou afkeer van dit gedrag treffend benoemd

 

En als je het vanuit het perspectief van een stagiair en wat minder wetenschappelijk bekijkt dan noem je zo iemand waarschijnlijk gewoon een "arrogante trut" maar ja dat staat dan weer niet zo netjes in een onderzoeksrapport.. :winking-face:.

Niet elke ondernemer is ook een goede onderwijzer of goede teamspeler..

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als zelfs klanten weglopen nav gedrag van de baas lijkt het me dat dit genoeg zegt;). 
 

Ik ben eigenwijs maar niet achterlijk. Het gaat zelfs zo ver dat er geen stagiaires meer heen kunnen door het gedrag van haar. Vandaar dat ik nu vraag hoe ik dit het beste kan verwoorden. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leg eens uit waarom jij dat moet verwoorden? Is dat voor je stageverslag? Het is voor werknemers/ondernemers ook van belang om te kunnen werken met lastige werkgevers/opdrachtgevers. Of te beslissen om afscheid te nemen.

 

Je kan er wel een interessante analyse van maken, maar dan moet je die boosheid een beetje loslaten. Daar heeft niemand wat aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Quote

Vandaar dat ik nu vraag hoe ik dit het beste kan verwoorden. 

Heel neutraal heet dit persoonlijkheid en managementstijl.

 

Groet,

 

Highio


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, VickyDM zei:

Als zelfs klanten weglopen nav gedrag van de baas lijkt het me dat dit genoeg zegt;)

 

Dat zegt mij helemaal niets. Als de 'baas' vindt dat ze het zich kan veroorloven dat klanten weglopen, is dat primair haar zaak, haar verantwoordelijkheid en komen de consequenties ook voor haar rekening. 

 

Achter dat gedrag en de reacties daarop schuilen kernkwaliteiten, lees het boek van Daniel Ofman maar eens hierover. Er is een manier om daarmee om te gaan...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mod comment: 

Topic heropend omdat het een voor ondernemers interessante vraag is


Gecertificeerd risk management consultant, partner bij B2Bsure.

Specialist in AOV, aansprakelijkheid en overige verzekeringen voor ondernemers en bedrijven. Vragen of offerte? Neem dan contact met mij op 

 

Mijn blog : Verzuim verzekeren wordt duurder; kijken naar alternatieven loont

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden, Hans van den Bergh zei:

Dat zegt mij helemaal niets. Als de 'baas' vindt dat ze het zich kan veroorloven dat klanten weglopen, is dat primair haar zaak, haar verantwoordelijkheid en komen de consequenties ook voor haar rekening. 

 

Er zijn uiteenlopende ideeën over leiderschap. Ik meen dat een andere mod recentelijk voor faciliterend leiderschap pleitte. Dienstbaar aan de klant en de kracht van de werkgemeenschap. Dat is wat anders dan baas is baas. Als je even doorzoekt, vind je vast ook experts die stellen dat een onderneming (of een land, of een kerk, of een voetbalelftal) in verschillende omstandigheden een verschillend soort leider nodig heeft.

 

Ik stel: een goede leider streeft naar een luie leidstijl. :upside-down-face:

 

Edited by TwaBla
d/t

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zit te denken aan 'visie', maar dat is het ook niet.

 

Wij verwachten als ondernemers dat de wal het schip keert zodra het misgaat, maar zolang alles goed lijkt te gaan, dan is dat het gevolg van ónze persoonlijkheid en ónze visie.

 

Ik ken genoeg ondernemingen die ondanks een belabberde bedrijfsvoering jarenlang zijn blijven drijven, omdat ze een paar belangrijke klanten hadden (die dan uiteraard wél met alle egards werden behandeld) of omdat ze investeerders telkens opnieuw naar de mond wisten te praten.

 

Er zijn regels op te stellen over hoe je een bedrijf zou moeten runnen. Je hebt een persoonlijkheid en een visie. Je analyseert je SWOT. Daaruit volgen je mission statement en je strategiën. En omdat je zowel je subjectieve eigen kijk als je objectieve omgeving in die mix hebt meegenomen, zou dat tot resultaten moeten leiden.

 

Ik heb wel eens gehoord van een winkelier in Amsterdam die zijn klanten met een honkbalknuppel de zaak uitjoeg als ze teveel of de verkeerde vragen stelde. Die man was berucht. Maar blijkbaar heeft hij het lang genoeg uitgehouden dat hij die naam kon opbouwen.


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
37 minuten geleden, TwaBla zei:

Er zijn uiteenlopende ideeën over leiderschap.

 

Ik reageerde op de stelling 'lijkt me dat dit genoeg zegt'. Dat zegt (mij) niets... wel het effect bij betreffende ondernemer als klanten weglopen door het gedrag. Maar daar wordt niets over gezegd. 

 

Dat het verhaal een leiderschapsissue betreft, is mij wel duidelijk.

Leiding geven, evenals coaching of andere vormen van communicatie, gaan altijd primair over invloed op gedrag. Zo uiteenlopend zijn de ideeën over leiderschap niet, op de keper beschouwd. 

 

Je hebt een persoonlijke voorkeursstijl en je hebt de stijl die door de situatie vereist is. De leider die zich altijd door de persoonlijke stijl laat beïnvloeden, gaat in bepaalde situaties onderuit...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 uur geleden, VickyDM zei:

Ik ben eigenwijs maar niet achterlijk. Het gaat zelfs zo ver dat er geen stagiaires meer heen kunnen door het gedrag van haar. Vandaar dat ik nu vraag hoe ik dit het beste kan verwoorden. 

 

Net als dat een kwalificatie of benaming van het gedrag voor die eigenares van het bedrijf voor ons onmogelijk is, zal ik jou ook nooit zomaar (dis)kwalificeren als eigenwijs of achterlijk..

Als zij echt zo erg is in haar gedrag dat je niet weet of en hoe je dit moet verwoorden, overleg dan met je stage of scriptiebegeleider hoe je dit gedrag het beste kan verwoorden in je (stage)rapport of dat je het misschien beter weglaat.   De suggestie van Highio kan een aardige woordkeuze zijn als je het toch denkt op te moeten noemen.

 

(Mede) op basis van eigen ervaringen...

Je  moet altijd heel erg voorzichtig zijn hoe je personen kwalificeert in een rapport, gedrag van mensen is heel vaak een grote factor in succes of falen, maar het is zelden het onderwerp van de stageopdracht. Hier geldt dat ook, je volgt ,naar ik aanneem, een opleiding in de richting marketing en niet in de richting psychologie..

Jou stage opdracht was vast ook niet om een psychosociale analyse van de werknemers en eigenaar van het bedrijf te maken en de effecten daarvan op de bedrijfsvoering..
Beperk je conclusies en ervaringen tot je vakgebied waarover je deskundig kunt adviseren. zaken als persoonlijkheid zijn op een bepaalde manier randvoorwaarden waar je geen invloed op hebt, dus in een rapport ga je daar ook niet al te diep op in en zeker niet met een bepaald oordeel over dat gedrag.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minuten geleden, Branko Collin zei:

Ik heb wel eens gehoord van een winkelier in Amsterdam die zijn klanten met een honkbalknuppel de zaak uitjoeg als ze teveel of de verkeerde vragen stelde. Die man was berucht.

En zo kwam ik vroeger weleens in een restaurant waar een kelner letterlijk het bestek en het servies met chagrijnige kop voor je op tafel flikkerde. Dat gedrag kreeg gewoon een cult-status, werd entertainment. 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 uur geleden, VickyDM zei:

Ik heb stage gelopen bij een online marketingbedrijf. De oprichtster was nogal vol van zichzelf. Dit drukte zo'n enorme stempel op de sfeer, dat ik me nu afvraag of hier een benaming voor is. Dus als de werkgever dusdanig zijn of haar persoonlijkheid laat doordrukken op het bedrijf dat de identiteit van het bedrijf eigenlijk volledig bestaat uit de persoonlijkheid van de 'baas'? Zo noemt ze zichzelf dus ook, bah.  

 

Ik denk dat je je iets minder moet richten om iets meteen te kwalificeren. Beschrijf meer wat er daadwerkelijk aan de hand was. Je kunt schrijven dat iemand "vol van zichzelf is", maar dat is jouw persoonlijke kwalificatie. Je kunt dan beter opschrijven wat het is dat jou tot die kwalificatie doet komen. Wat voor gedrag lag er aan ten grondslag? Wat deed ze exact? Zei ze bepaalde dingen of op een bepaalde toon - en tegen wie op welk moment? En waarom kwam jou dat raar voor? Door alvast een conclusie te trekken over haar gedrag door er een stempel op te plakken, ontneem je andere lezers de mogelijkheid om te controleren of dat stempel wel correct is en of er misschien een ander stempel mogelijk is. 


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minuten geleden, prinsrachid zei:

Door alvast een conclusie te trekken over haar gedrag door er een stempel op te plakken, ontneem je andere lezers de mogelijkheid om te controleren of dat stempel wel correct is en of er misschien een ander stempel mogelijk is. 

Dat is de essentie van de kernkwaliteiten van Ofman: de conclusies over een persoon die je aan diens gedrag verbindt, zeggen eerder iets over jezelf. 

 

Bijvoorbeeld: je vindt iemand een bemoeial, omdat degene jou ongevraagd vertelt hoe je iets moet doen. Je schiet in een soort verdediging, want je weet wel hoe het moet en anders kom je er zelf wel achter.

 

Het zegt over jou(w kernkwaliteit) dat je een zelfstandig type bent en graag zelf dingen uitzoekt, de ander heeft hulpvaardigheid als kernkwaliteit, die over jou concludeerde dat je hulpeloos was, maar jij typeert dat als bemoeizucht.

 

Door de afgezwakte vormen daarin te herkennen (hulpvaardigheid i.p.v. bemoeizucht en zelfstandigheid i.p.v. hulpeloosheid), kom je op een heel ander niveau en op een andere toon met elkaar in gesprek en tot andere conclusies.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook voor een stageverslag is dit onderwerp niet perse relevant. Je loopt geen stage om de leiderschapskwaliteiten van de ondernemer van commentaar te voorzien. Tenzij de stage eigenlijk niet goed is afgelopen en je de schuldvraag wil beantwoorden. Je had zo graag een mooi project gedaan, maar door die verrekte eigenwijze ondernemer moest je voortdurend andermans verschrikkelijk domme instructies uitvoeren.

 

Welcome in the real world!

 

Je zal moeten leren daar mee om te gaan. Een ijdele baas/opdrachtgever zo vleien dat hij/zij denkt dat jouw suggesties uit de eigen koker afkomstig zijn, maar wel zodanig dat jij niet overbodig bent. Of een stageverslag zo opzetten dat het niet een grote mislukking uitgedraaid is. Dan hoef je niet te liegen. Gewoon de positieve kant naar boven halen.

 

Mag je voor jezelf je eigen conclusies trekken.

 

Nooit meer voor zo'n bitch....

Edited by TwaBla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 15 leden online en 275 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept